Урокі християнської етики для учнів 2 класу із використанням інтерактивних технологій навчання.
Мета – допомогти учителю урізноманітнити структуру і методи роботи. Навчити учнів діяти творчо, утверджувати християнські морально – етичні чесноти.
Дані матеріали можуть бути використані учителями початкової школи, вихователями групи подовженого дня.
урок з курсу
«Християнська етика в українській культурі»
2 клас
Тема: Вчись творити добро.
Мета: визначити і окреслити суть категорії "добро"; допомогти дітям усвідомити значення добра, як життєвого вибору в духовному становленні особистості; виховувати схильність безкорисливо чинити добро; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку.
1. Привітання вчителя:
- Добрий день, діти,
Урок розпочати пора.
По Країні Знань крокуйте
Лиш дорогою добра!
Вчитель:
Я всміхаюсь сонечку:
Учні:
– Здрастуй, золоте!
Вчитель:
Я всміхаюсь квітоньці:
Учні:
– Хай вона цвіте!
Вчитель:
Я всміхаюсь дощику:
Учні:
– Лийся, мов з відра!
Вчитель:
Друзям усміхаємось,
Всі разом:
- Зичим їм добра!
Вчитель:
– Які почуття викликав у вас цей віршик?(Відповіді учнів)
Гра « Мікрофон»
– Коли твій настрій найчастіше буває гарним і радісним?
II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
Вчитель:
- Подумайте, що таке доброта?
На дошці зображене сонечко, а його промінчики - це слова, з якими асоціюється слово « Доброта». Діти називають слова, а учитель записує їх на промінчиках сонечка. (Любов, повага, радість,милосердя, турбота, допомога, тощо)
- Сьогодні ми будемо говорити про Добро в нашій душі і про те, хто ж нам підкаже, як творити тільки добро.
ІІІ. Робота над темою уроку
1. Розповідь вчителя.
Доброта — це слово, яке зігріває, огортає теплом душу, робить життя світлим і радісним.
«Твори добро»
Добро ти людям поспішай творити,
Усіх розумій, поважай і люби,
Так буде легше і біль пережити,
Й здоров’я буде більше тобі.
Добро – це, як казка, добро – це, як свято,
А зло – це бездушність й злиденність душі.
Тож будьмо багаті, і будьмо добріші,
І зло переможемо ми на землі.
Твори ти добро, твори все для щастя,
Твори для життя кожну мить,
Тоді лиш у ньому, йдучи повз напасті,
На радість, на долю добро буде жить.
Різницю між злом і добром, дай нам, Боже,
Сьогодні збагнути і зрозуміть,
Знання це у світі нам жить допоможе,
Добро допоможе творить.
Людина – творець добра. Вона прийшла у цей світ, щоб творити добро і добру пам'ять залишити по собі.
У характері нашого народу доброта і чуйність, щирість та уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину. З давніх-давен, гарні стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя були основними у житті, і про це говорить народна мудрість.
Учитель роздає учням картки з приказками або прислів'ями. Завдання учнів — закінчити вислів і пояснити його значення.
Добре діло твори... (сміливо.)
Добрі діла тихо ходять, а злі... (як дзвони дзвонять.)
Від добра добра... (не шукають.)
Хто людям добра бажає, той... (і собі має.)
Добрі вісті... (не лежать на місті.)
Без доброго діла немає... (доброго імені.)
Добре слово і … (мороз зігріє)
Добре слово людині, … (що дощ в посуху).
Роби добро скільки можеш — від цього... (не занеможеш.)
За добро... (добром і платять.)
Добре слово дім будує, а … (зле – руйнує)
Слово – ключ, яким … (відкривають серця)
Відповіді учнів.
Вчитель:
- Добрі вчинки потрібні нам у житті і залежать від наших душевних зусиль. Наші добрі думки і почуття знаходяться у наших душах. А що ж таке душа, як ви розумієте?
Душа – це живий відгук людської істоти на все, що відбувається. І якщо у людини цей відгук є, вона душевна людина, а якщо ні – черства і байдужа. Спробуємо заглянути у свою душу і намагатимемося визначити, які ми.
3. Продовжіть речення: Гра « Мікрофон»
– Я сумую, коли…
– Я посміхаюся, коли...
4.Робота в групах. Я піклуюся про тебе…
Подумати, яку турботу можна виявити до різних людей у наступних ситуаціях:
1 група - мама занедужала;
2 група - у бабусі день народження;
3 група - молодший брат вередує;
4 група - друг прийшов у гості;
5 група - тато повернувся з роботи втомлений.
Наприклад: «Якщо мама погано себе почуває, треба допомогги їй лягти у ліжко, принести чай з малиновим варенням та медом. Потім потрібно відкрити кватирку, щоб у кімнаті було свіже повітря, поставити мамі градусник» та ін.
Вчитель:
- У кожної людини є внутрішній потенціал добра. В християнстві найвищу цінність має та доброчинність, яка робиться від чистого серця.
- Кожна людина може формувати свою душу. Ви повинні прагнути до розвитку своєї душі.
Фізкультхвилинка.
Руки до неба я піднімаю (піднімають руки вгору)
Щиро Бога благаю:
Дай сили і вміння (показують руками на себе)
Творити добро,
І ненавидіти будь-яке зло (розводять руки).
5. Колективне вирішення ситуацій.
Вчитель:
- Ми живемо серед людей, і тому вам потрібно вчитися вирішувати різні життєві ситуації, у які ви можете потрапити. Спробуємо вирішити деякі з них.
1. Попереду вас іде дідусь. У одній руці у нього важка сумка, у другій – паличка. Старенький зупинився відпочити, поставив сумку і паличку біля будинку. Раптом палиця упала. Ви проходите поруч і все це бачите.
Що ви зробите?
2. На подвір’ї грався маленький хлопчик. Його мама сиділа на лавці і в’язала шапочку. Хлопчик побіг за м’ячем, упав, забив коліно, лежить і плаче. Ви сидите навпроти. Що ви зробите?
3. Надворі сонячний літній день .Ви з мамою зібралися іти на річку, але мама відчула себе погано. Вам дуже хочеться купатися, поніжитися у променях лагідного сонечка. Як ви вчините?
4. У холодний зимовий день Наталка й Оленка йшли зі школи додому. Наталка була тепло одягнена. На ній була тепла шубка і рукавички. Її ранець зручно лежав на спині. А Оленка в школі забула рукавички, тому портфель несла в голій руці.
- Рука в мене змерзла страшенно!- поскаржилася Оленка подружці.
Наталка відповіла:
- А в мене ні.
Так вони йшли до самого дому.
- що можна сказати про поведінку Наталки? (байдужа)
- - Як би ви діяли на місці Наталки?
Вчитель:
Хай завжди і ваші серця і душі будуть відкриті для добрих справ.
Добро творити на Землі
Людині лиш дано
І навіть діточки малі
Всі знають це давно
Краса і море доброти
Оточує нас всіх
Подібним будуть до сонцями
Щоб зазвучав твій сміх,
Щоб ти освітлював всім шлях,
Як сонце з висоти.
Хай сяє усмішка в очах,
Будь завжди добрим ти!
6.Робота з підручником:
1.Читання оповідання « Вчись творити добро».
2.Обговорення прочитаного.
- Чому вчителька відчувала радість, коли бачила перед собою «ліс» рук своїх вихованців, які бажали поділитися своїми враженнями?
7. Творча робота в зошитах
Вчитель:
( Діти виготовляють листівки. Зошит ст.51)
ІV. Підсумок уроку.
Вчитель:
- А зараз пропоную вам відповісти на невеличку анкету. Відповідати на неї треба «так» або «ні».
- Чи можна примусити людину бути доброю?
- Чи згодні ви з думкою, що «добротою світ живе»?
- Чи можна стати добрим лише на деякий час?
- Чи потрібно виявляти доброту у відношенні до будь-кого?
- Чи можна сказати, що доброта — найбільша окраса душі?
- Чи легко бути добрим?
- Чи можна доброту порівняти із сонцем?
- Чи є у вас бажання чинити добрі справи?
Отже, бачу що ви прагнете чинити добро. І це дуже правильно, адже воно приносить радість оточуючим. Доброта, як чарівні ліки, здатні вилікувати від суму, скрути, безпорадності.
Любі, діти, виростайте
Мудрими і щирими.
Гріхів в душу не пускайте
І будете щасливими!
Бог послав нас у цей світ
Лиш добро творити.
Ви – Його творіння квіт.
Вам бажаю – у Його любові жити!