Мета:
Обладнання:
Виставка учнівських поробок із гуртка «Умілі руки;
Хід виховної години.
Учитель. Дорогі учні! Рада вітати вас. У нас сьогодні класна година, я хочу, щоб ви самі визначили тему нашої виховної години. А для того, щоб означити тему, пропоную вам прослухати оповідання видатного педагога К.Д.Ушинського, яке називається „Два рала”
З одного й того самого шматка заліза в одній і тій самій майстерні було зроблено два рала. Одне рало попало в руки землероба і відразу було використано в роботі, а інше довго і без користі пролежало у лавці купця. Через деякий час сталося так, що обидва рала знову зустрілися. Рало, що було у землероба, блищало як срібло, і було ще краще, ніж коли воно вийшло з майстерні. Рало ж, що пролежало без усілякої справи у лавці, потемніло і покрилося іржею.
– Скажи, будь ласка, від чого ти так блищиш? – запитало заіржавіле рало у свого знайомця.
– Від праці, мій любий, – відповіло перше рало. – А якщо ти заіржавіло і зробилося гірше, ніж ти було, то це тому, що весь цей час ти пролежало на боці, нічого на роблячи.
ІІ. Інтерактивна бесіда.
Учитель. Діти, дайте відповіді на питання:
Учитель. Сподіваюсь, всі зрозуміли тему нашої виховної години? То ж, сьогодні ми поговоримо про працю, зокрема дитячу працю і права дитини, розширимо ваші знання про професії людей, важливість і значення кожної з них та зануримося в світ професій ваших батьків. Тому тема нашої виховної години «Праця людини – окраса і слава». А епіграфом до нашого заходу стануть слова давньогрецького філософа Езопа „Істинний скарб для людини – вміння працювати”. І сьогодні ми побачимо чи вміємо працювати.
Учитель. А що ж таке праця? Як ви вважаєте?
Учитель. Дуже дякую вам за ваші відповіді. Отже, праця це - цілеспрямована діяльність людей зі створення матеріальних і духовних благ, необхідних для задоволення потреб кожного і суспільства в цілому (Енциклопедія)
Вчитель. А зараз давайте поговоримо про дитячу працю і права дитини. Дитинство – найпрекрасніша пора людського життя. І кожен, хто приходить у цей світ повинен бути щасливим. Але щасливими не народжуються, ними стають. Вирішальну роль у щасті дитини відіграє сім’я, проте щастя дітей залежить і від того, як піклується про них держава. Тож давайте поговорити про дитячу працю і права дітей, тобто про ваші права. Дуже важливо, щоб ви знали свої права, і не тільки знали, але й уміли ними користуватись.
Вчитель. Зараз вам менше за 13 років, то в чому полягає наша праця? Діти, як же працюєте ви.
Пам’ятка учням
ІІІ. Правовий лекторій.
Учитель. Оскільки всі учні в класі неповнолітні, то давайте поговоримо, про права на працю неповнолітніх осіб. В Україні праця неповнолітніх суворо регламентується законодавством. За його дотриманням слідкують правоохоронні органи і громадські організації. Дозволяється укладати трудовий договір з особами, які досягли 16-річного віку. За письмовою згодою одного з батьків на роботу можуть прийматися особи з 15 років, а у вільний від навчання час і з 14 років. Міжнародна організація праці забороняє працю дітей, молодших за 12 років. Законодавство України про працю враховує, що неповнолітні не можуть працювати на рівні з дорослими. Тому для неповнолітніх встановлюються легші умови праці, яка обчислюється годинами на тиждень: неповнолітні до 16 років працюють 24 години на тиждень, а 16 – 18 – річні – 36 годин.
ІV. А зараз ми проведемо роботу в парах. Створимо « Квітку народної мудрості»
Учитель: Ми українці, а український народ дуже працелюбний, любить свою землю, вміє на ній працювати і отримувати добрі врожаї. Тому не даремно створено багато прислів»їв та приказок про працю. Тож давайте перевіримо чи знаєте ви їх.
Учитель. Діти, молодці знаєте.
V. Випереджальне завдання (фото батьків на робочому місці)
Учитель. Здавна відомо, що батьки для дітей є взірцем у житті, еталоном чистоти, доброти, порядності. Ви намагаєтесь бути схожими на них. Адже від батьків ви успадковують все найкраще: характер, здібності й, нарешті, - талант. Готуючись до виховної години ви отримали випереджальне завдання « Де працюють мої батьки». Хтось із вас побував на місцях роботи своїх батьків. І я думаю що вам є що нам розповісти.
Учитель. Дуже добре, я дякую вам. Ви знаєте усі професії потрібні і важливі. Але я знаю що у кожного з вам працьовиті батьки. Своєю працею кожен із них приносить користь іншим людям? Погляньте навколо… Нас оточує дуже багато речей, необхідних для навчання, праці і відпочинку. Це все результат праці людей різних професій. Діти шануйте працю своїх батьків, шануєте працю цих людей.
VІ. Відгадай загадку „Світ професій”.
Непомітно пролетять роки, і ви будете обирати професію. А чи так гарно ви знаєте світ професій? Пограємо в гру „Відгадай професію”.
Відгадайте загадку та назвіть професію
Гайку, гвинт я обточу,
Ну, а потім обкручу.
На любий точу я смак.
Відгадайте, хто я? (Токар)
Це не одяг, а картинка:
Ось тобі рукав та спинка,
З ножицями молодець
Називається…. ( Кравець)
У пору літню, в час осінній,
На весні – гарячий час,
Косять, жнуть вони і сіють.
Орють лан у котрий раз! ( Хлібороб)
Хто в лікарні по палаті
Ходить в білому халаті?
Хто людей з біди рятує, хто хвороби всі лікує?
Хто призначить процедури, і таблетки, і мікстури,
Щоб здоровим будь довіку? Це звичайно, мудрий…(Лікар)
Цей робітник доторкнувся хмарини!
Дім нам будує – не знає й хвилини!
Рівно виводить він стіни в будові,
Крани підйомні напоготові. ( Будівельник)
Хто на кухні хазяйнує?
Хто каструлями керує і з ножем працює вправно?
Хто смачні готує страви, пиріжки пече рум’яні,
Варить борщ смачний духмяний, –
Не відтягнеш і за вуха? Хто цей майстер?
Звісно… (Кухар)
Першим стрічає він сонце у місті.
Двір наш і вулиця – глянь, які чисті! ( Двірник)
От в кого тяжка робота, –
Аж чоло блищить від поту!
Рано-вранці я встаю, поле оглядаю.
Там вирує, колоситься золота густа пшениця.
Є садок, город і ферма. І працюю я уперто.
Маю трактори сучасні і комбайни першокласні.
На землі господарюю. Добре всіх вас нагодую. (Фермер)
Гроші витрачаю вміло:
Я вкладаю їх у діло. Маю булочну й пекарню,
І салон, і перукарню. Свиноферму, звідки м’ясо,
Відправляю в цех ковбасний.
І скуповую товари, і розвожу по базару.
Лік грошам я добре знаю,
Їх на вітер не пускаю. (Бізнесмен)
Учитель. Добре, ви гарно впоралися з цими завданням!
VІІ. Групова робота. Вибір, якості характеру, притаманних справжнім професіоналам”
А зараз ми з вами спробуємо визначити, які якості характеру повинні бути притаманні справжньому спеціалісту. Для цього ви повинні обрати ті варіанти, які на вашу думку повинні бути притаманні справжнім професіоналам. Потім ви по черзі заповните наш кошик на дошці з обраними якостями характеру. І ми з вами разом виведемо ПРАВИЛА УСПІШНОСТІ в професійній діяльності.
Варіанти якостей характеру:
Учні обирають якості характеру і потім по-черзі прикріпляють їх до кошику. Наприкінці проводиться загальне прийняття правил успішності в професійній діяльності.
VІІІ. Формула вибору професії.
Учитель. – Давайте подумаємо, що ще потрібно враховувати під час вибору професії, щоби обрана спеціальність приносила задоволення?
(Відповіді учнів)
Отже, виведемо формулу вибору професії :
Вибір професії:
Отже, велику роль в професійній майстерності відіграють особистісні якості.
ІХ. Профорієнтаційна діагностика.
Вчитель. Життя постійно ставить нас перед вибором. У дитинстві з багатьох іграшок обираємо найулюбленішу, в школі віддаємо перевагу найцікавішим, на наш погляд, предметам.
(Розповіді про вироби)
Х. А зараз ми проведемо з вами веселу вікторину.
■ Перед ким всі люди знімають шапки?
(Перед перукарем.)
■ Хто занурюється в роботу з головою?
(Водолаз.)
■ Хто горить на роботі?
(Пожежники.)
■ Хто грає на публіку?
(Актори.)
■ Людина, що працює з напругою, - це ... Хто?
(Електрик.)
■ Хто пізнається в біді?
(Рятувальники.)
■ Самий солодкий майстер - це ... Хто?
(Кондитер.)
■ «Звірячий» доктор - це ... Хто?
(Ветеринар.)
■ Самий «серцевий» лікар - це ... Хто?
(Кардіолог.)
■ Представники якої професії весь час задають молодим людям питання, на які самі знають відповіді?
(Вчителі.)
■ Назвіть фахівця, який вміє розбирати каракулі лікарів.
(Аптекар.)
ХІ. Підсумок. Рефлексія.
Ми почали виховну годину зі слів К.Д. Ушинського і закінчимо її теж словами великого педагога. Бо він писав: „Виховувати дітей потрібно не для щастя, а для праці – і це принесе їм щастя”.
– Як ви розумієте ці слова? (Відповіді учнів)
– Нажаль, в наш час, престиж праці знизився. Навіщо працювати, якщо можна виграти в шоу „Розсміши коміка”, стати міліонером в телевізійній грі або спіймати своє щасті у черговій лотереї? Проте ніякий виграш або приз не принесуть людині такої радості, такого щастя, яке може подарувати праця, виконана власноруч.
Діти, а чи правильно ми вибрали тему Праця людини – окраса і слава.
Як ви гадаєте?
– Сьогодні ми лише ненадовго занурилися в світ професій. В наступних класах ми продовжимо це знайомство. Я допоможу вам стати більш впевненішими у ситуації вибору, ваш вибір стане більш поміркованим, бо буде ґрунтуватися на знанні своїх особливостей, можливостей та нахилів.
Життя прожить - не поле перейти.
Від труднощів не можна заховатись.
Свою стежину слід в житті знайти,
Щоб в щасті й радості купатись.