Урок з історії для 5 класу на тему : "Хто започаткував наукові дослідження в Україні".

Про матеріал

Розробка уроку для 5 класу, адаптована до підручника "Вступ до історії "(Щупак, Піскарьова, Бурлака).

Перегляд файлу

Історія 5 клас

Урок №____                                                                                                        Дата___

Тема: Хто започаткував наукові дослідження історії України.

Очікуванні результати:

Після цього уроку учні зможуть:

-витлумачувати і доречно вживати поняття та терміни «вчені-історики» , «еміграція»;

-визначати правила, якими керуються історики в дослідницькій роботі;

-стисло розповідати про М.Грушевського та Д.Яворницького як про видатник істориків.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, настінна карта.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

Історичний диктант

1.Батьком історії називають :

А. Геродота      Б. Аристотеля          В.Піфагора

2. В «Історії» Геродота було описано похід царя Дарія І на землі :

А. Кіммерійців                Б. греків                       В. Скіфів

3. Опис подій за роками, «з літ в літа»:

А. казка           Б. Літопис             В. Міф

4. Нестор літописець :

А. «Повість минулих літ»          Б. Літопис Самовидця         В. Літопис Самійла Величка

5Маєток для заснування Києво- Могилянськоїакадемії подарувала?

А. Ольга         Б. Галшка Гулевичівна              В. Анна Ярославівна

6. Літопис Самійла Величка відносять до :

А. давньоруських            Б. козацьких

Робота з картою

  • Покажіть на карті міста, де створювалися літописи.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Робота з візуальним джерелом(с.144)

  • Ім’я Михайла Грушевського вам вже відоме. Пригадайте, де ми про нього говорили?
  • З якими історичними подіями пов’язана постать Михайла Грушевського?
  • Сьогодні на уроці ми дізнаємося більше про діяльність видатних істориків М. Грушевського ,Д. Яворницького та інших.

ІУ. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Зародження історичної науки в Україні припало на часи панування в наших землях іноземних імперій — Російської та Австрійської (згодом Австро-Угорської).

Метод «Мозковий штурм»

  • Як ви думаєте, чи були сприятливими умови для проведення історичних досліджень і поширення історичних знань серед людей? Свою думку обґрунтуйте.

Учитель.Особливий інтерес до наукових досліджень історії України пов’язаний з боротьбою за збереження історичної пам’яті українського народу та відновлення української держави за часів іноземного панування.Усе розпочиналося зі збору цікавої інформації про життя, звичаї, традиції українського народу та інших народів країни. Під час етнографічних експедицій учені записували також і перекази про історичне минуле, досліджували історичні документи. Поступово такі історичні дослідження ставали повнішими й відкривали очі людям на те, що український народ має свою цікаву історію.

Робота з підручником(с.142-143)

  • Прочитайте в парах текст параграфа про істориків. Визначте, про що в ньому йдеться: про біографічні відомості історика чи наголошено на його діяльності?
  • Зіставте інформацію про істориків: що спільного в їхніх біографіях?

Учитель. Найвидатнішим представником історичної науки вважається Михайло Грушевський (1866—1934 рр.). Його змалку виховували в повазі до української мови, пісень, традицій. Майбутній історик навчався в гімназії в далекому Тифлісі (Грузія), багато часу проводив за читанням книжок. За сприяння батька Михайло із захопленням вивчав наукові праці Миколи Костомарова, Михайла Максимовича та інших українських істориків. За заповітом свого діда вступив до Київського університету Святого Володимира. Тут він навчався під керівництвом відомого історика Володимира Антоновича.

Після завершення навчання протягом багатьох років (з 1894 р. до 1914 р.) працював у Львові на посаді професора кафедри всесвітньої історії. Його також обрали головою Наукового товариства імені Тараса Шевченка. Ця організація, керуючись ідеями Кобзаря, сприяла розвиткові українознавчих досліджень. Завдяки наполегливій праці, організаторським здібностям Михайло Грушевський зміг перетворити Наукове товариство імені Тараса Шевченка на провідну наукову установу України, яка об’єднувала бібліотеки, музеї, збирала архівні матеріали, здійснювала освітню та дослідницьку діяльність.

Однак головною справою життя вченого було створення великої праці — «Історії України-Руси» — 10-томного дослідження історії українських земель від давнини до другої половини XVII ст. Написанню цієї роботи він присвятив 38 років свого життя. Головна ідея наукових поглядів видатного історика — послідовний розвиток української історії від найдавніших часів. Як політик, він мріяв про побудову Української держави на демократичних засадах. До наших днів Михайло Грушевський є найбільш авторитетним українським істориком.

Робота з атласом і контурною картою

  • Знайдіть на карті у вашому атласі та позначте міста, з якими були пов’язані різні етапи життя Михайла Грушевського. Біля назв міст підпишіть роки та основне заняття вченого в цьому місті. За потреби скористайтеся додатковими джерелами інформації.

Метод «Мозковий штурм»

  • Ви, напевно, помітили, що в навчальному тексті йдеться про істориків-чоловіків. Поміркуйте (дізнайтеся), із чим пов’язана така особливість.

Вправа «Незакінченне речення»

  • Однією з перших жінок-дослідниць історії була….
  • Брала участь в археологічній експедиції………..
  • У роки Другої світової війни емігрувала…………..

Робота з поняттями

Еміграція — виїзд людей за межі країни. В Україні еміграція набула великого поширення наприкінці ХІХ ст., коли тисячі українських селян вирушали до інших країн у пошуках кращої долі. Видатні українські діячі культури та науки виїжджали до інших країн у ХХ ст. під час радянської влади, щоб уникнути переслідувань

У. Узагальнення та систематизація знань

1. Співвіднесіть терміни та поняття

1. М. Грушевський

А. «Історія запорозьких козаків»

2. Д.Яворницький

Б. автор віршованого перекладу «Слово о полу Ігоревім»

3.М. Максимович

В. Історія України-Русі

2.Виконання вправи «Кросворд навпаки»(с. 146)

3.Бесіда

  • Чим схожі біографії українських істориків?
  • Дізнайтеся, що поєднує всіх згаданих у тесті параграфа істориків з тарасом Шевченком (зв’язки можуть бути різними). Поміркуйте, чи випадкові ці зв’язки.

УІ. Підсумки уроку

Сьогодні на уроці, я дізнався…

Найбільше мені сподобалося…

В мене виникли труднощі з…

УІІ.Домашнє завдання

Параграф 26

Пит. 1,2 з рубрики мислю творчо с.146

 

docx
Додано
17 березня 2019
Переглядів
8022
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку