Урок з історії України для 8-го класу на тему "Данило Апостол"

Про матеріал

Тема. Данило Апостол

Мета: ознайомити учнів з життям та діяльністю українського наказного гетьмана Данила Апостола; охарактеризувати його як історичного та політичного діяча; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння висловлювати власну думку, аналізувати історичний матеріал та робити висновки; виховувати повагу до історичного минулого своєї Батьківщини.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

з історії України

для 8-го класу

на тему

«Данило Апостол»

 

 

 

 

 

 

Підготувала учитель

історії та правознавства

Комунального закладу

«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Харківської області»

Вистороп Т. В.

 

 

 

 

 

 

 

2018

Тема. Данило Апостол

Мета: ознайомити учнів з життям та діяльністю українського наказного гетьмана Данила Апостола; охарактеризувати його як історичного та політичного діяча; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння висловлювати власну думку, аналізувати історичний матеріал та робити висновки; виховувати повагу до історичного минулого своєї Батьківщини.

Обладнання: підручник «Історія України для 8 класу» (В. С. Власов), роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, проектор.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Вправа «Хто я».
  2. Хронологічна задача.

Накресліть лінію часу та вирахуйте подію, яка сталася 296 років тому. Назвіть її значення для історії України. (1722 р., утворення Малоросійської колегії)

  1. Позначте твердження, що характеризують діяльність Павла Полуботка.
  1. відбулося деяке пом’якшення царських порядків в Україні;  –
  2. об’єднання навколо гетьмана тієї козацької старшини, яка чинила опір наступу царату на українську державність; +
  3. після правління Павла Полуботка Петро І заборонив вибори гетьмана в Україні; +
  4. діяльність гетьмана спричинила глибокий розкол українського суспільства; -
  5. діяльність гетьмана спричинила ліквідацію Малоросійської колегії; -
  6. автономія України була відновлена в повному обсязі. –
  1. Розташуйте портрети гетьманів у тому порядку, у якому вони гетьманували.

Картинки по запросу Павло полуботок     Картинки по запросу Іван Мазепа  Картинки по запросу Іван Скоропадський    Картинки по запросу Іван Брюховецький

Павло Полуботок              Іван Мазепа         Іван Скоропадський       Іван Брюховецький

4                                            2                                  3                                        1

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Слово вчителя.
  • Чи знаєте ви якого гетьмана зазивають найбагатшим гетьманом України?
  • А чи відомо вам який гетьман мав хобі колекціонувати речі, виготовлені із золота та срібла?
  • А який із гетьманів утратив праве око в одному з боїв?
  • Так, це все про Данила Апостола. Сьогодні ми познайомимося з його життям та історичною діяльністю.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Слово вчителя.
  • Пригадайте, за яких обставин помер Павло Полуботок?
  • Кого він залишив наказним гетьманом? (Данила Апостола)
  • Який документ направив Данило Апостол цареві? (Коломацькі чолобитні)

Данило Апостол народився 4 грудня 1654 р. в козацькій сімї. Батько Данила, Павло Єфремович Апостол, походив з Молдови. У 28 років Данило очолив Миргородський полк. Данило Павлович брав участь у багатьох військових походах і був відомий як хоробра людина. Крім особистої хоробрості, він, незважаючи на молодість, виявив себе як досвідчений командир. Ви вже знаєте, що восени 1723 р. Апостол, як наказний гетьман,першим підписав Коломацькі чолобитні статті до Петра І. Його було заарештовано. Лише в 1726 р. після приведення до присяги на вірність царській владі Данило Апостол зміг виїхати на батьківщину, а замість себе заручником у Петербурзі залишив свого сина Петра.

У лютому 1725 р. імператриця Катерина І звільнила з-під варти тих українських старшин, яких було ув’язнено разом з Павлом Полуботком.

Улітку 1727 р. зросла напруженість у російсько-турецьких відносинах. Розраховуючи на військову підтримку козаків, уряд Петра ІІ дозволив вибори нового гетьмана та ліквідував Малоросійську колегію. За виборами наглядав царський радник Ф. Наумов, який же і визначив кандидатуру: гетьманом повинен стати Миргородський полковник Данило Павлович Апостол.  Запропонована кандидатура було одностайно підтримана. Так 1 жовтня 1727 року у Глухові новим гетьманом було обрано 73-річний Данило Апостол.

26 грудня 1727 р. Данило Апостол отримав жалувану грамоту, а пізніше – грамоту на гетьманський уряд.

22 серпня 1728 р. Данило Апостол отримав як відповідь на свої пропозиції «Рішительні пункти», які мали форму указу царського уряду гетьманові.

У новому договорі зазначалося:

  1. Обрання українського гетьмана за згодою царя;
  2. Перетворення Генерального суду на установу з шести осіб (трьох українців, трьох росіян);
  3. Призначення гетьманської старшини та полковників царським указом;
  4. Підпорядкування гетьмана у військових справах генерал-фельдмаршалу М. Голіцину;
  5. Позбавлення гетьмана права вести приватне закордонне листування.
  1. Самостійна робота з підручником (с. 211 – 212).
  • Прочитайте текст підручника та заповніть таблицю «Реформи Данила Апостола»

Реформа

Суть реформи

Судова

Данило Апостол видав спеціальну інструкцію про реорганізацію полкових, сотенних і сільських судів. Розширювалася колегіальність суду, розмежовувалася компетенція міських і козацьких судів, підвищувалося значення норм писемного права. Полкові суди поділялися на два різновиди: для справ важливих і кримінальних і справ дрібних. Сотенні й сільські суди перетворювалися на колегіальні. У 1730 р. видав «Інструкцію українським судам», яка встановлювала порядок апеляції в судових справах. Комісія, створена Данилом Апостолом на чолі з І. Борзною після кількарічної роботи, у 1743 р. уклала звід «Права, за якими судиться малоросійський народ»

Фінансова

Реорганізував фінансову систему України, уперше встановивши точний бюджет державних видатків (144 тис. крб.). із-поміж видатків виокремив ту частину, що мала використовуватися на утримання козацької адміністрації, найманого війська, артилерії тощо

Земельна

Протягом 1729 – 1731 рр. було проведено Генеральне слідство про маєтності. Під час розслідування на основі документів і повідомлень старожил були визначені й повернені в державне користування рангові (державні) землі, які були безпідставно захоплені в приватне володіння

Торгівлі

Данило Апостол відстоював  інтереси української торгівлі, вимагаючи від російського уряду зміни дискримінації торговельної системи, запровадженої ще Петром І. у 1728 р. зібрав у Глухові представників купецтва й гостро поставив перед царським урядом питання про скасування заборони на експорт традиційних українських товарів – зерна, воску, шкіри, прядива. Українським купцям повернули право вивозити товари на західноєвропейські ринки, було налагоджено торговельні зв’язки з Кримом

Історичне значення

Діяльність Данила Апостола була спрямована на захист державних прав українського народу та боротьбу з російським впливом в Україні. Ці заходи гетьмана тимчасово стримали процес цілковитої інтеграції Гетьманщини у структуру Російської імперії

  1. Слово вчителя.

28 квітні 1733 р. гетьман тяжко захворів. Хвороба гетьмана поставила поняття про призначення особи, яка виконувала б його обов’язки. Він наказав генеральній старшині прийняти управління Генеральною канцелярією. Проте міністр С. Нарішкін, який був при гетьмані, посилаючись на відсутність царського дозволу, виступив проти цього рішення.  У липні 1733 р. здоров’я гетьмана поліпшилось, і він знову взявся за свої справи. Та напочатку1734 р. стан здоров’я гетьмана знову погіршився, і 15 січня на 80-му році життя він помер. Поховано Данила Апостола у Сорочинцях у побудованій на його пожертвування (єдиній на той час у Миргородському полку) кам’яній церкві. З його смертю закінчився період автономного управління Лівобережною Україною. За царським наказом від 31 січня 1734 р. було створено правління гетьманського уряду, яке складалося з 6 осіб, - трьох росіян і трьох українців на чолі з князем О. Шаховським.

  1. Робота з історичним джерелом.

«Його шестирічне гетьманство було коротким ясним променем на темному тлі українського життя після занепаду Мазепи. Йому вдалося зміцнити гетьманську владу й авторитет гетьмана всупереч росій-ській і місцевій українській владі. Хоча не всі його заходи щодо піднесення економічного добробуту краю й полегшення становища населення були доведені до кінця, проте Гетьманщина вільніше зітхнула й відпочила після страшного терору, під яким вона жила майже двадцять років», – так коротко, але влучно сказав про роль гетьмана Данила Апостола в історії України Дмитро Дорошенко.

  • Прокоментуйте слова Дмитра Дорошенка.
  1. Узагальнення та систематизація знань учнів.
  1. Розташуйте події у хронологічній послідовності.

Діяльність Першої Малоросійської колегії;

Обрання П. Орлика гетьманом в еміграції;

Гетьманування Д. Апостола.

  1. Складіть політичний портрет Данила Апостола.
  1. Як відбувалося становлення особистості історичного діяча?

      1.1. Де і коли він народився?

      1.2. Де і в яких умовах жив, зростав, виховувався?

       1.3. Як формувалися його погляди?

  1.  Особисті якості й риси характеру.

       2.1. Як особисті якості діяча впливали на його діяльність?

       2.2. Які з його особистих якостей вам подобаються, а які ні?

  1.  Діяльність історичного діяча.

        3.1. Схарактеризуйте основні справи його життя.

        3.2. Які успіхи й невдачі були в його справах?

            3.3. Які верстви населення підтримували його діяльність, а які ні, і чому?

       3.4. Хто був його друзями, а хто ворогами, і чому?

       3.5. Якими були наслідки його діяльності: а) для сучасників; б) для нащадків.

        3.6. За що людство пам'ятає цю людину?

  1.  Яке ваше особисте ставлення до історичного діяча?

      4.1. Які почуття викликає у вас його діяльність?

      4.2. Як ви ставитеся до засобів і методів його діяльності? Обґрунтуйте свою позицію.

  1. Підсумки уроку.
  1. Вправа «Асоціативний кущ».

Назвіть асоціації, які після сьогоднішнього уроку, будуть пов’язані у вас з гетьманом Данилом Апостолом.

  1. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 31 підручника
docx
Додано
28 січня 2018
Переглядів
8529
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку