Урок №4.
Тема: Перші князі (Ольга, Святослав).
Мета: продовжити вивчення історії давньоруської держави в період князювання Ольги та Святослава, показавши реформаторську діяльність першої та військово-політичну – другого; розвивати вміння учнів працювати з історичною картою, підручником, давати характеристику історичним особам, робити стислі повідомлення про них; »; розвивати вміння учнів систематизувати матеріал; виховувати почуття патріотизму, гордості за героїчне минуле нашої країни.
Розвивати ключові компетентності: спілкування державною мовою; математичну компетентність; основні компетентності у природничих науках і технологіях; інформаційно-цифрову компетентність; уміння вчитися впродовж життя; розвивати історичну компетентність (хронологічну, просторову, інформаційну, логічну, аксіологічну); виховувати толерантність і повагу до різних поглядів, релігій, звичаїв і культур, уміння знаходити порозуміння з іншими людьми задля досягнення суспільно значущих цілей.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: аналізувати діяльність княгині Ольги та Святослава; порівнювати князювання Ольги та Святослава, визначаючи результати їхньої зовнішньої та внутрішньої політики; аналізувати літописні легенди про помсту Ольги; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття та терміни: «реформи», «данина», «погост», «уроки», «оброк»; оцінювати діяльність княгині Ольги та князя Святослава, використовуючи джерела інформації; обґрунтовувати власну позицію.
Обладнання: мультимедійний комплект
Хід уроку
І.Організація класу.
Вправа «Веселка».
Я хочу зробити...
Я хочу, щоби вдалося...
Я налаштований...
Я готовий до...
Я буду намагатися...
Я мрію...
Мені потрібно…
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Вправа «Крісло автора».
1.Творчий проект «Перші руські князі».(лепбук,сенкан,презентація)
2.Фронтальна бесіда.
-Назвіть досягнення і прорахунки в діяльності князів Олега та Ігоря.
-Які наслідки для руської держави мала діяльність Олега й Ігоря?
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Печенізька облога Києва
Раз дізнались печеніги,
Що для бою час настав,
Що в Болгарїї далекій
Забарився Святослав.
Наче хмари, бідний Київ
Печеніги облягли,
Загриміли всюди сурми,
Тарабани загули.
А у місті плач і стогін:
Ані вийти, ні ввійти,
Став людей косити голод,
Став в могили їх нести.
Так у своєму вірші «Печенізька облога Києва» із збірки «Княжа Україна» поет Олександр Олесь зобразив одну із загроз, яка чатувала перших київських князів. Чим же завершилися описані у літературному творі події? Про це дізнаємося з матеріалів сьогоднішнього уроку!
Познайомимося з княгинею та князем, які правили після князя Ігоря. Про кого мова розгадаймо в ребусах.
IV.Вивчення нового матеріалу.
1.Розповідь вчителя.
Наступницею князя Ігоря стала його дружина Ольга. Ольга правила Руссю до змужніння їхнього сина Святослава. Вона жорстоко помстилася деревлянам за вбивство свого чоловіка, князя Ігоря.
2.Робота з історичним джерелом.
С.35.
1.Які риси характеру княгині Ольги відобразив літописець?
2.Дайте власну оцінку діям княгині Ольги.
3.Розповідь вчителя.
Які легенди не описував би нам літописець, достеменно відомо, що Ольга остаточно підпорядкувала Києву землі деревлян. В Іскоростені своїх князів уже не було — містом, як і Новгородом, правив намісник київського князя.
Княгиня була змушена розпочати зміни, які ми, сучасники, називаємо реформами:
• створено осередки центральної князівської влади на місцях і місця збирання данини (літописець називав їх погости);
• установлено порядок збирання данини та її розміри (уроки).
4.Робота з історичним джерелом. Робота в групах.
С.36.
1.Що означають слова «погости», «данина», «уроки»?
2. Знайдіть у додаткових джерелах інформації значення слова «оброк».
5.Розповідь вчителя.
Реформи княгині Ольги були важливим кроком перетворення племінних княжінь на державу Русь-Україну.
6.Робота з ілюстраціями.
С.36.
Які риси характеру княгині намагався передати скульптор?
7.Робота з відео.
Перегляньте відео «Таємна історія княгині Ольги» і дайте відповіді на запитання.
1.Які факти біографії княгині Ольги повідомляють автори?
2. На яких рисах характеру княгині вони наголошують?
3. У чому, на думку авторів, полягає історичне значення діяльності княгині Ольги?
8.Практичне завдання.
Продовжте в робочому зошиті заповнювати таблицю «Політика перших руських князів (у другій половині ІХ — наприкінці Х ст.)»
9.Гімнастика для очей.
10.Розповідь вчителя.
Коли Святослав, син Ольги й Ігоря, досяг повноліття, мати передала йому управління державою. В історію Святослав увійшов під різними прізвиськами — Завойовник, Хоробрий, Славний.
За літописними свідченнями, Святослав залишався язичником,
не бажаючи хреститися, як мати.
11.Робота з відео.
Перегляньте відео «Князь Святослав Ігорович (Хоробрий). Чому він постійно воював?».
12.Практичне завдання.
Продовжте в робочому зошиті заповнювати таблицю «Політика перших руських князів (у другій половині ІХ — наприкінці Х ст.)» опрацювавши матеріал на с. 37-39.
13.Робота з історичним джерелом.
С.37.
14.Робота з ілюстраціями.
Розгляньте печатку князя Святослава.С.38
1. Який знак мав князь?
2. Який елемент оздоблення печатки дає підстави деяким історикам сумніватися у твердженні літописця, що Святослав був язичником?
3. Знайдіть на емблемі Сил спеціальних операцій ЗСУ символи князя Святослава. Поміркуйте, з якою метою вони використані в символіці сучасних Збройних сил України.
15.Робота з історичним джерелом.
С.39.
Подумайте, на яких воїнів пізнішої доби був схожий князь Святослав.
Аргументуйте свою думку.
16.Творче завдання. Робота в групах.
Уявіть, що Ольга і Святослав живуть у наші часи та є активними користувачами соціальних мереж. Розробіть макет блогу діячки/діяча: придумайте обкладинку, аватарку, напишіть два-три міні дописи від їхнього імені про визначні події їх правління.
17. Вправа «Крісло автора».
Презентація творчих робіт.
18.Робота в групах. Творче завдання.
Напишіть сенкани «Олег Віщий», «Ігор Старий», «Ольга Мудра», «Святослав Хоробрий».
19.Вправа «Крісло автора».
Презентація творчих робіт.
20.Практичне завдання. Робота в парах.
Упорядкуйте лінію часу правління князів Русі. Складіть задачу на лічбу часу в межах заданої хронології.
С.40.
21.Online завдання.
За QR-кодом виконати завдання.
22.Бесіда.
Давайте з вами зробимо висновок яких висот досягла Київська Русь за княжіння Ольги. Робота з княжім деревом.
(Діти прикріплюють навпроти портрету її досягнення. Вчитель на дошці прикріпляє ці досягнення, після того коли озвучили учні).
1. Дружина Ігоря.
2. Помста деревлянам за смерть чоловіка.
3. Проведення реформи.
4. Встановлення податків.
5. 957 р. – візит в Візантію.
6. Прийняття християнства.
Діти погляньте на наше дерево, ми бачимо, що на ньому зявилася перша князівська династія Рюриковичів.
Давайте зробимо висновок досягнень князя Святослава і за що він ввійшов в історію.Діти прикріплюють навпроти портрету його досягнення. Вчитель на дошці прикріпляє ці досягнення, після того коли озвучили учні).
1. Син Ігоря і Ольги.
2. Приєднання вятичів.
3. Похід на Хазарський каганат.
4. Договір з печенігами.
5. Похід проти Волської Болгарії.
23. Робота з картою.
Погляньте на карту . Погляньте як збільшилась територія Київської Русі за Святослава. Тепер давайте порівняємо початкові кордони Русі, на початку утворення держави і наприкінці правління Святослава.
V.Закріплення вивченого.
Робота з питаннями і завданнями рубрики «Підсумуйте свої знання» (1-5 на с. 26). Розв’яжіть кросворд за посиланням нижче. Спробуйте свої сили в історичній вікторині «Перший мільйон» за посиланням ліворуч.
VI.Підсумок.
Прийом «Підіб’ємо підсумки»
Кожен учень з місця промовляє
- найбільший мій успіх - це...
- найбільші труднощі я відчув...
- я не вмів, а тепер умію...
- я змінив своє ставлення до...
- на наступному уроці я хочу...
VII. Інструктаж з домашнього завдання.
1. Опрацювати пар. 5 підручника.
2. Скласти історичний портрет княгині Ольги (І варіант) та князя Святослава (ІІ варіант ).
Використані джерела:
1.https://vsimpptx.com/lesson/02-velike-rozselennya-slovyan-gospodarstvo-ta-suspilstvo-slovyan
2. «На урок» https://naurok.com.ua/
3. http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator
4.https://vsimosvita.com/konspekt-uroku-z-istoriyi-5-klas-na-temu-knyazi-kyyivskoyi-rusi-zaprovadzhennya-hrystyyanstva/