У кожного народу є свої історичні постаті першої величини, яких не в змозі прикрити пил віків. До таких велетнів української національної культури належить наш герой — визначний історик, археолог, літературознавець, соціолог, публіцист, письменник, організатор української науки, громадсько-політичний і державний діяч, засновник Української Народної Республіки. Саме з його творчою спадщиною пов'язані ідеї відродження української культури і науки, історичної свідомості й національної гідності народу. Сьогодні на уроці ми починаємо вивчати творчість цієї непересічної особистості.
Міністерство освіти і науки України
Відділ освіти Жовківської РДА
Жовківська загальноосвітня школа № 2 І – ІІІ ступенів
«Життєвий і творчий шлях Михайла Грушевського»
Автор: вчитель історії Скрипка М.С.
м. Жовква 2017
ЗМІСТ
Анотація
Активне використання сучасними навчальними закладами Інтернет-технологій, телекомунікаційних засобів сприяють упровадженню нових форм і методів навчання. Випускник по завершенню школи повинен мати не лише певний обсяг знань, а й уміння збирати, аналізувати й обробляти інформацію. Проектна методика дозволяє вирішувати ці завдання. Для досягнення комунікативної мети ми обрали урок Веб-Квест.
Веб-квест — це проблемне завдання з елементами рольової гри, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернет. Така форма роботи сприяє розвитку критичного мислення, аналізу, синтезу й оцінки інформації, в результаті учні вдосконалюють уміння використовувати отримані знання з практичною метою. Центральне завдання: на час проведення уроку кабінет перетворюється у конференц-зал учні об'єднуються у групи від 3-х осіб: «Державотворці», «Літературознавці», «Психологи», «Політики», «Історики».
Етапи роботи над проектом: визначити тему та педагогічну мету; вигадати завдання; обрати форму виконання завдань; скласти систему оцінювання; знайти джерела інформації; обрати шаблон квеста; оформити веб-сторінку квеста.
Критерії оцінювання за кожне завдання: робота без ілюстрацій 6-7 балів, робота з ілюстраціями 7-8 балів, проект з ілюстраціями і власними узагальненнями та висновками 9-10 .
Урок на тему: Життєвий і творчий шлях Михайла Грушевського» розроблено до 150-річчя від дня народження видатного історика, громадського і політичного діяча України, засновника Української Народної Республіки та її першого президента.
У ході проведення уроку залучено інноваційні технології: комп’ютер, програмне забезпечення для демонстрації відео, що покращують сприйняття інформації про життя та творчий шлях Михайла Грушевського, допомагають поринути в епоху, в якій жив і творив історичний діяч.
Методична скриня
Освітній веб-квест – це сайт в Інтернеті, з яким працюють учні, виконуючи ту чи іншу навчальну задачу.
Мета веб-квеста: визначити естетичне та мистецьке навантаження, поглибити знання про музичну культуру українського народу.
Веб-квест може бути використаний як завдання для самостійної роботи учнів 10-11 класів з предметів «Українська література» та «Історія України».
Методичні завдання квеста: активізувати пізнавальну діяльність учнів; розвивати їх творчі здібності; виховувати любов та повагу до видатних постатей історії краю та їхньої спадщини.
Результат веб-квеста може бути поданий у вигляді слайд-шоу, презентації, що супроводжується усною доповіддю. Робота над квестом формує механізм командної взаємодії, сприяє формуванню інформаційної культури учня; розвиває творче мислення і дослідницькі навички; сприяє вихованню національно свідомих громадян України через зацікавлення учнів історією, наукою та культурою власного народу.
Мета веб-квеста: ознайомити з невідомими сторінками життєвого шляху символу українського державотворення та будівничого нації через призму вивчення його творчого доробку у різних сферах життя.
ВЕБ-КВЕСТ суттєво відрізняється від звичайного пошуку інформації, полягає у:
Робота над веб-квестом розвиває вміння порівнювати, аналізувати, класифікувати, мислити абстрактно. Учні не просто збирають інформацію, але й трансформують її, щоб виконати завдання. Як результат: підвищується мотивація, діти краще, виконуючи завдання, сприймають матеріал, ефективність навчального процесу підвищується. Змінюється і роль учителя на уроці. Він становиться консультантом, наставником, старшим партнером.
Початковий етап (командний)
Рольовий етап (індивідуальний)
Індивідуальна робота в команді на загальний результат.
Учасники одночасно виконують завдання у відповідності з ролями:
Заключний (командний)
1)Команда працює разом під керівництвом вчителя.
ВИДИ ЗАВДАНЬ ДЛЯ ВЕБ-КВЕСТІВ:
Предмет: історія України.
Тема уроку: Життєвий і творчий шлях Михайла Грушевського.
Мета:
навчальна: вчити учнів аналізувати життєвий і творчий шлях історичного діяча, розкрити місце батька історії в суспільно-політичних процесах початку ХХ ст., визначити роль Михайла кого у зростанні національної свідомості в Галичині та сформувати уявлення про Вербицького як батька, пароха та люблячого чоловіка.
розвивальна: розвивати вміння аргументувати власне розуміння життєвих кроків політика; вдосконалювати вміння користуватися комп’ютером та роботою в мережі Інтернет.
виховна: виховувати патріотизм, любов до своєї Батьківщини; формувати повагу до національних символів держави.
Результат: створення презентацій, відеороликів, буклетів на обрану тему: «Шляхами Михайло Грушевського у Львові», «Обличчя української історії», «Будівничий української державності» тощо.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь, урок – Веб-квест.
Методи, прийоми роботи: наочні методи (ілюстрація, демонстрація); словесні (бесіда, розповідь-пояснення); перегляд відеороликів, робота з візуальними та історичними джерелами.
Обладнання: комп’ютер, програмне забезпечення для демонстрації відео, слайд-шоу, мультимедійний проектор, портрет Грушевського, архівні світлини, історичні документи тощо.
Міжпредметні зв’язки: історія, українська література.
Епіграф
Хід уроку:
І. Організаційний момент (1 хв.)
ІІ. Оголошення теми і мети уроку (1 хв.)
Вчитель. У кожного народу є свої історичні постаті першої величини, яких не в змозі прикрити пил віків. До таких велетнів української національної культури належить наш герой — визначний історик, археолог, літературознавець, соціолог, публіцист, письменник, організатор української науки, громадсько-політичний і державний діяч, засновник Української Народної Республіки. Саме з його творчою спадщиною пов'язані ідеї відродження української культури і науки, історичної свідомості й національної гідності народу. Сьогодні на уроці ми починаємо вивчати творчість цієї непересічної особистості.
Про нього Іван Крип’якевич писав: «Він обіймав своїм оком і обгортав своїми дужими раменами всю нашу землю, тішився, коли їй сонце світило, й болів її ранами, а як рани творилися на його очах, старався їх загоювати.»
Сьогодні в нашій державі на його честь названі вулиці, йому присвячені пам’ятники(у Львові на проспекті Шевченка), навіть 50-ти гривнева купюра теж пов’язана з ним. Здогадалися про кого мова?
(Учні вгадують ім’я – Михайло Грушевський).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2 хв.)
Сьогодні розглянемо життєвий і творчий шлях визначного українського історика і політика Михайла Грушевського. У цьому році 17(29) вересня виповнюється 150 років із дня народження будівничого нації. Щоб краще зрозуміти епоху, середовище, в якому жив і творив «батько історії» ми поділимося на 5 груп: «Держвавотворці», «Політики», «Архівісти», «Психологи», «Історики». Кожна група отримає відповідне завдання.
ІV. Актуалізація опорних знань (3 хв.)
2. метод «Асоціативний кущ»
Вчитель. Використовуючи вислови відомих людей про Грушевського, створіть асоціативний портрет історичного діяча.
Вчитель. Відомий історик Ярослав Дашкевич згадує:
V. Засвоєння нових знань ( 20 хв.)
Створення асоціативного портрета М. Грушевського
Бесіда :
Чи знайоме вам поняття «державність»? Надаємо слово «державотворцям».
Завдання для групи «державотвотворці»:
Ресурси:
Завдання для групи «Психологи»
Свої висновки оформіть у вигляді асоціативних малюнків або схем і відішліть на електронну скриньку вчителя.
Ресурси:
Завдання для групи «політики»
Ресурси:
Завдання для групи «Літературознавці»
1) Назвіть перший літературний твір науковця? (1 бал).
2) Охарактеризуйте літературну спадщину М. Грушевського. (2 бали).
3) Напишіть невеликий художній твір «Любов Грушевського» (про дружину вченого Марію Вояковську і їхні стосунки) (3 бали).
4) Порівняйте життєвий та творчий шлях двох славетних синів: І. Франка і М. Грушевського (подати у формі презентації) (6 балів).
Ресурси:
Завдання для групи «Історики»
Ресурси:
Вчитель: Виконані роботи представники груп надсилають на електронну скриньку вчителя.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу (8 хв.)
Ознайомтеся з особливостями життєвого шляху Михайла Грушевського на прикладі ресурсу (libgal.com/Content/.../_____________.doc).
Доповніть асоціативний кущ.
Прийом «Сенкан». При потребі можна користуватись мережею Інтернет.
Орієнтовні відповіді:
1)Михайло Грушевський 1) Михайло Грушевський
2)Політичний, історичний 2) освічений, незалежний
3)утворив, очолював, написав 3) досліджував, емігрував, писав
4)Батько історичної науки 4) голова НТШ
5) Іван Франко 5) Історія України-Русі
VII. Систематизація й узагальнення знань (5 хв.)
Підсумок вчителя М. С. Грушевськии жив і творив українську державність, писав її історію, перебуваючи у самій гущі життя, серед людей і для людей. Він був особистістю, яка не лише мала високі ідейні переконання, а й звичайні людські риси характеру, емоції і пристрасті, честолюбні амбіції, симпатії й антипатії, душевні потрясіння, певні слабкості й болючі помилки. А ще він був людиною своєї епохи — часів гострих соціальних суперечностей і жорстокого національного гніту з боку імперської влади стосовно українського народу і його еліти, до нього особисто як одного з найпомітніших її представників. змагання українського народу до свободи і незалежності.
Активна політично – громадська діяльність цієї постаті була взірцем як для сучасників, так і для наступних поколінь. Політик, який спочатку боровся за автономію України, а згодом за цілковиту незалежність. Відстоював проведення земельної реформи та був прибічником розвитку дрібного та середнього землеволодіння. Він був політиком та науковцем, який вважав, що просвітницький та культурний розвиток повинен стати підґрунтям для формування, для утворення розвиненої держави, де українофільство буде тісно пов’язане з соціальним захистом населення. Його ідеї, як і ідеї багатьох українців ХХ століття не стали реальністю. Але залишились яскравим прикладом для наступних поколінь.
«Таблиця Елвермана» Зміст проблеми формулюється таким чином, щоб можна було відповісти на запитання як позитивно, так і негативно. Кількість аргументів та контраргументів повинна бути однаковою).
Так |
Проблема |
Ні |
|
Висловіть свою точку зору стосовно доцільності називати Грушевського «батьком української історії». |
|
VIII. Рефлексія (3 хв.)
Вчитель За допомогою прийому «Мікрофон» учні відповідають на питання за схемою на уроці я...
ІХ. Домашнє завдання (2 хв.)
І - ІІ рівень. Вивчити основні дати з біографії М. Грушевського.
ІІІ рівень Завершити невиконані завдання груп
ІV рівень. Підготувати творчий проект : «Михайло Грушевський від історії до політики».
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ РЕСУРСІВ