Урок з історії України в 11 класі на тему: "Український визвольний рух у 1944-1950-х рр. Роман Шухевич".
Мета уроку: показати на карті регіони найбільш активних дій ОУН і УПА, описати способи боротьби вояків ОУН та УПА проти радянізації, охарактеризувати наслідки українського визвольного руху в період 1944-1950 рр.; на конкретних прикладках із життя, спогадах побратимів показати роль Р. Шухевича у визвольній боротьбі українського народу за незалежність; формувати вміння аналізувати факти і події, висловлювати своє ставлення до історичної постаті; допомогти учням усвідомити нерозривність минулого, сучасного і майбутнього; виховувати в учнів повагу до історичного минулого, до героїв України.
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів села Городниця
Конспект уроку
з історії України в 11 класі «Український визвольний рух у 1944-1950рр. Р. Шухевич»
Підготувала
вчитель історії
Вецал Марія Василівна
Тема уроку: Український визвольний рух у 1944-1950рр.
Р. Шухевич
Мета уроку: показати на карті регіони найбільш активних дій ОУН і УПА, описати способи боротьби вояків ОУН та УПА проти радянізації, охарактеризувати наслідки українського визвольного руху в період 1944-1950 рр.; на конкретних прикладках із життя, спогадах побратимів показати роль Р. Шухевича у визвольній боротьбі українського народу за незалежність; формувати вміння аналізувати факти і події, висловлювати своє ставлення до історичної постаті; допомогти учням усвідомити нерозривність минулого, сучасного і майбутнього; виховувати в учнів повагу до історичного минулого, до героїв України.
Обладнання: картосхема територій дій УПА, презентація, відеофільм, портрет Р. Шухевича, плакат, публікації з періодичної преси, світлини.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Епіграф уроку
«Герої народжуються раз у століття,
Умерти можуть кожен день,
Кулі примхливі: як дівчата –
Вибирають найкращих»
Ліна Костенко
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1.Фронтальне опитування
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Послідовно і мужньо крізь віки йшов український народ до незалежності України. В ім’я волі та свободи він жертвував усім - шматком важко заробленого хліба, родинним спокоєм, своїм життям. В ім’я незалежності єднався збройно, ставав на захист своєї землі. Український народ виборов свою свободу дорогою ціною. Як говориться в Конституції України: «...спираючись на багатовікову історію українського державотворення...».
Щоб зрозуміти значення сучасних подій, слід звернутися до історичних подій 1944-1950рр. і відкрити одну із сторінок пошуку і боротьби, успіхів і помилок на шляху до створення Української держави.
1.Евристична бесіда
2.Оголошення теми та очікуваних результатів
ІІІ. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1.Вступне слова вчителя
Тому зі вступом радянської влади на територію Західної України УПА розгорнула збройну боротьбу проти радянської влади та її регулярного війська
2.Презентаця на тему «Боротьба ОУН та УПА»
3.Таблиця «Періоди діяльності ОУН – УПА у повоєнний час»
3.Доповнення вчителя
Протистояння українських націоналістів і радянської влади у певний період (За матеріалами «Фаховий висновок робочої групи істориків при урядовій комісії з вивчення діяльності ОУН та УПА»)
4.Самостійна робота з підручником
5.Слово вчителя.
6.Творче завдання
7.Слово вчителя
Національна - визвольна боротьба 1940-1950-х рр. увійшла в історію українського народу як величний героїчний період. У цій боротьбі загинули сотні тисяч найкращих, найвірніших синів і дочок України. На традиції цієї боротьби виросло нове покоління борців-шістдесятників, а нині відроджується незалежна Українська держава. Велика заслуга в цьому славної пам'яті генерал-хорунжого Романа Шухевича.
Пригляньмося до цієї людини, до людини велику масштабу, великих і геройських дій, твердої рішучості, безкомпромісного борця, яка ставила справу свободи і незалежності українського народу понад все.
Пригляньмося до умов, серед яких він виростав, в яких формувався його світогляд і до процесу підготовки до великих завдань, які були на нього покладені.
8.Інформація для учнів( на дошці плакат із написом)
Роман Шухевич. Відомий під псевдонімами: "Тур", "Жар", "Степан","Чернець", "Хмара","Мамай", "Гриць," "Чумак", "Шух", "Щука", "Василь", "Білий", "Тарас Чупринка".
Цифровий псевдонім - 171 (із довідки міністерства державної безпеки УРСР, листопад 1949р.) - Народився 30 червня 1907 р., Львів - Помер 5 березня 1950 р., Білогорща - Роки життя 1907-1950 - Країна Україна - Звання генерал-хорунжий - Посада командувач УПА
9.Слово вчителя
Роман Шухевич: коротка біографія (учні конспектують виступ вчителя). Роман Шухевич - генерал-хорунжий Української Повстанської Армії, Головний Командир УПА 1943-1950 рр.; Голова Бюро Проводу Організації Українських Націоналістів у 1943-1950рр.; Голова Генерального Секретаріату Української Головної Визвольної Ради і Генеральний Секретар військових справ у 1944-1950 рр. Народився в м. Львові 30 червня 1907р. Батько Романа працював суддею, був юристом високо класу. Мати Євгенія походила із священицької родини. У родині будо троє дітей: Роман, найстарший син, Юрко, дочка Наталя. Дитинство Романа пройшло у містечку Краківці Яворівського повіту на Львівщині. У 1914р. родина переїхала до Кам'нки – Струмилової (нині Кам'янка - Буська), неподалік Львова. З 1917 до 1925. Роман навчався у філії Львівської академічної гімназії. Був дуже здібним учнем, зокрема в математиці та українській мові. Був дуже побожним.
Під час навчання у гімназії Роман мешкав у Львові, у своєї бабусі Герміни Шухевич. Тут 1921-1922 рр. деякий час квартирував Євген Коновалець, з яким 15-річний гімназист мав можливість порозмовляти. Закінчив Львівську політехніку за спеціальністю "інженер". У 1928-1929рр. відбував військову службу в польській армії. У роки навчання в гімназії та студії в політехніці Роман Шухевич був активним членом пластової організації та різних спортивних товариств, а також навчився музики та співу. У 1930р. одружується з Наталею Березинською. У Романа та Наталі у 1933р. народився син Юрко, а в 1940р. дочка Марійка. У 1925 р. він вступив у ряди Української Військової Організації, яка у 1929р. влилась в Організацію українських націоналістів. У червні 1934р. у зв'язку з убивством польського міністра Пєрацького, організатора нищення українських культурних і господарських установ, поліція провела масові арешти серед членів ОУН і 18 червня 1934р. було заарештовано Р.Шухевича, згодом заслано до концентраційного табору у Березі Картузькій без достатніх доказів вини. У жовтні 1938р. на Закарпатті постала незалежна Карпатськоукраїнська держава. Роман Шухевич організував фінансову допомогу для уряду Карпатської України.
Восени 1939р. разом з родиною проживав у Кракові. Він виконував функції референта зв'язку у Проводі Українських Націоналастів. 30 червня 1941р. курінь "Нахтігаль" прибув до Львова, в складі якого був Р.Шухевич. якраз того дня ввечері у Львові на Народних Зборах було проголошено відновлення Української держави. З січня 1943р. в житті Р.Шухевича почався новий етап діяльності як Провідника і Командира національно-визвольної боротьби проти німецьких і російських окупантів. Після втечі з-під німецької варти він зв'язався з проводом ОУН та приєднався до боротьби, очоливши військову референтуру. У травні став членом Бюро Проводу ОУН, згодом - Головою, а у серпні 1943р. на ІІІ Надзвичайному великому зборі ОУН був обраний Головою Бюро Проводу ОУН і призначений Головним командиром УПА. Під час німецької окупації України Роман Шухевич переховувався переважно по лісах і селах. Улітку 1945р. Головний командир УПА мав криївку у с. Рай Бережанського району. Від весни 1948 року до загибелі Головний командир УПА перебував у с. Білогорща неподалік Львова. Тут 5 березня 1950р. він загинув у підпільній штаб-квартирі.
10. Випереджальне завдання( учні виступають із повідомленнями про Р. Шухевича)
11. Демонстрування уривка з відеофільму О.Янчука "Нескорений"(загибель Р.Шухевича)
12. Вправа «Мозковий штурм»
13.Аналіз світлин, зібраних вчителем, учнями до теми уроку
IV.Закріплення вивченого матеріалу 1.Творчі завдання для учнів
2. Робота в групах
- Прочитати документи і дати відповіді на запитання
3. Вправа «Асоціативний кущ»
V. Домашнє завдання
VI.Підсумок уроку
Прокоментуйте епіграф уроку до подій, що вивчили на уроці
2. Слово вчителя