Урок з історії України за темою "Розквіт Київської Русі за часів Володимира Великого та Ярослава Мудрого"

Про матеріал

Дана розробка уроку з історії України може бути використана для підготовки до відкритого уроку. Учні працюватимуть з історичним документом, переглянуть відеосюжет про Ярослава Мудрого, вирішуватимуть проблемні питання. Також семикласники зможуть на уроці виконувати різні завдання, які зацікавлять їх щодо вивчення нової теми.

Перегляд файлу

Тема. Розквіт Київської Русі за часів Володимира Великого та Ярослава Мудрого.
Мета: познайомити з діяльністю князів Володимира Великого та Ярослава Мудрого; з’ясувати причини прийняття християнства князем Володимиром; розкрити провідну роль князів Володимира великого та Ярослава Мудрого в розбудові Київської держави; ознайомити  учнів з  історичними джерелами «Руська Правда», визначними пам'ятками історії та культури     Києва;розвивати вміння розповідати за текстом про історичного діяча або історичну подію, виокремлювати в текстіголовне й другорядне, оцінювати інформацію історичних джерел; виховувати в учнів повагу до історії власного народу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, історичний атлас для 7 класу, портрети Володимира Великого та Ярослава Мудрого, карта.
Поняття: «кочівники», «християнство», «Руська Правда», Софійський собор.
Основні дати: 988 рік – хрещення Рузі, 1037 рік – заснування Софійського собору.
                                                  ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Гра «Вибери хмарку»

  • Доброго дня! Сідайте. Подивіться один на одного, посміхніться і подумки побажайте успіхів один одному на уроці.. 
    А щоб дізнатися , з яким настроєм і як ви налаштувалися на роботу на уроці, виберіть хмаринку  вашого настрою на цей момент уроку, які ви бачите на дошці. Яка вам найбільше сподобалася?
    Я рада, що більшість з вас обрали саме цю, усміхнену хмаринку. Значить у вас гарний настрій і на уроці ви будете гарно працювати.

Отже, ми визначились з вашим настроєм і я думаю, що він у вас не погіршиться, а лише покращиться до завершення уроку.

ІІ. АКУТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
А зараз давайте пригадаємо, що ми з Вами вивчали на попередньому уроці.
Фронтальна бесіда
Про яку державу ми говорили з вами на попередньому уроці? (Київська Русь)

  1. Хто керував цією державою? Князь
  2. Яких князів ви знаєте? Дір, Аскольд, Олег, Ольга, Ігор, Святослав 

Гра «Впізнай героя»

Вчитель зачитує матеріал про героя по декілька речень, а учні вгадують.

1.      882р. – захопив владу у Києві. За свідченням літописця, у 912р. від укусу змії загинув. Померти має від свого коня. Його боялися й шанували за відвагу. В народі прозваний «Віщим». ( ОЛЕГ).

2.      Після смерті князя Олега править Русю. Його знищило плем’я, що називалося древлянами. Засновник князівського роду Рюриковичів. (ІГОР).

3.      Дружина Ігоря, почала правити 945р.  Вперше відвідала візантійського імператора. Вона була розсудливою і мудрою. Було проголошено Святою. Літописець називав її «наймудрішою серед усіх людей».  (ОЛЬГА).

4.      Починаючи військові походи із висловом «Хочу на вас іти».  Посів Київський стіл 964р. Літописець писав «Сам був хоробрий і легкий».Син Князя Ігоря та Княгині Ольги. (СВЯТОСЛАВ).

5.      Правив у другій половині IX ст.  Уславився воєнними походами на Візантію. Правив разом із братом. Київське князівство від тоді стало називатися Руська земля. (АСКОЛЬД).

Робота з картками

Поставте картки з іменами князів у хронологічній послідовності їх перебування на при владі. Дір, Аскольд, Олег 882,Ігор 912, Ольга 945, Святослав 964.

З кого починається рід Рюриковичів? Ігоря

Хто з князів був найбільш войовничим? Святослав 

Доберіть до імен князів їхні прізвиська.

ВІЩИЙ

СВЯТОСЛАВ

ХРОРОБРИЙ 

ОЛЬГА

МУДРА

ОЛЕГ

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Сьогоднішній урок є продовженням подорожі в добу Київської Русі. Ми з вами познайомимось з життям та діяльністю двох великих князів. Їх імена ви зможете знайти на грошовій одиниці України гривні номіналом 1 грн. і 2 грн.
Ви дізнаєтесь, чому про часи князів Володимира Святославича та його сина Ярослава говорять як про часи розквіту Київської Русі, чому князя Володимира називають Великим, а Ярослава ­– Мудрим.
Отже запишіть число класна робота і тему нашого уроку «Розквіт Київської Русі за часів Володимира Великого та Ярослава Мудрого».
Проблемне завдання
Поміркуйте, на підставі яких фактів можна зробити висновок, що князювання Володимира Великого і Ярослава Мудрого вважають добою розквіту Київської Русі.
Щоб ви вирішити проблемне завдання ми з вами розглянемо такі питання:

  1. Розбудова Київської держави за часів правління Володимира Великого. Запровадження християнства
  2. Князь Ярослав Мудрий. Софійський собор.
    IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  1. Розбудова Київської держави за часів правління Володимира Великого. Запровадження християнства.

Перегляд відео про Володимира Великого
Коментоване читання вступної статті параграфа і складання опорної таблиці про основні досягнення діяльності Володимира Великого та Ярослава Мудрого


Володимир Великий


Ярослав Мудрий


Посилив князівську владу;

Карбував перші гроші;

Посилив військо;

Воював з кочівниками;

Будував церкви (Десятинна);

Увів християнство 


Збільшив територію держави;

Розбив печенігів;

Запровадив першу збірку законів «Руська Правда»;

Збудував нові міста;

Пожвавив нові міждержавні відносини;

Збудував Софійський собор, першу бібліотеку, школи

Робота з історичним літописом
Дійсно початком хрещення русичів вважається 988 рік, коли, за літописом Володимир хрестив киян. Однак русичі неохоче відмовлялися від давніх богів і тому християнізація Київської держави тривала кілька століть. Завдяки новій вірі київська Русь прилучилася до християнського світу й швидко перетворилася на одну з найкультурніших країн тогочасної Європи. Ось що розповідає літописна легенда про хрещення киян.
Коли Володимир, охрестившись, прибув до Києва, він повелів поскидати кумирів – тих порубати, а других вогню оддати. Перуна повелів прив’язати коневі до хвоста і волочити з гори Андріївським узвозом на ручай, і дванадцять мужиків били його палицями. І коли волокли Перуна по ручаю до Дніпра, чимало людей оплакували його.
Потім же Володимир повелів оголосити: «Якщо не з’явиться хто завтра на річці – багатий чи убогий, чи старець, чи раб – то мені той противником буде». А назавтра вийшов Володимир із візантійським священиком на Дніпро. І зійшлося людей без ліку, і влізли вони у воду, і стояли – ті до шиї, а другі до грудей. А священики творили над ними молитви. 
Що в літописному переказі вказує на рішучість намірів Володимира впровадити християнство як державну релігію? 
Робота з історичною картою
Київська Русь істотно зміцнилася за правління князів Ігоря, Ольги та Святослава. Це, однак, не означало, що кордони Київської Русі були сталими. Кожному київському володарю доводилося докладати надзвичайних зусиль для поновлення своєї влади над непокірними князями. 

  1. Землі яких східнослов’янських племінних союзів – предків українців – були приєднані до Київської Русі за Володимира?
  2. Яких річок сягали кордони Київської Русі часів Володимира на заході та на сході, до яких озер простяглися володіння на півночі, якого моря сягнули на півдні?


Отже ми розглянули діяльність князя Володимира Святославина, якого по праву історики назвали Великим. ЧОМУ? 
Не меншими заслугами перед нащадками уславився найвідоміший син Володимира Великого Ярослав.
2. Князь Ярослав Мудрий. Софійський собор.
Отже, переходимо до розгляду нашого другого питання. Зараз я хочу , щоб ви переглянули  відеофрагмент про князя Яросла Мудрого.

https://www.youtube.com/watch?v=GU47vKatCTQ

 

Свідченням зростаючої поваги до Русі з боку інших держава стала так звана шлюбна дипломатія Ярослава, якого назвали «тестем Європи». Із сестрою князя Добронєгою був одружений польський король. Три доньки князя – Єлизавета, Анна, Анастасія – були одружені, відповідно, із норвежським, французьким і угорським королями. Взяли шлюб з європейськими принцесами й троє синів Ярослава.
Чимало коштів витрачав князь на розбудову Києва, намагаючись перетворити його на суперника Константинополя. За взірцем візантійської столиці було зведено Золоті ворота – головний в’їзд у місто. Головною ж окрасою міста став Софійський собор закладений у 1037 році. На місці переможної битви князя з печенігами. На чільному місці в храмі – мозаїка Марії-Оранти, Богоматері-Заступниці. Її вважали захисницею Києва або, як казали тоді «непорушною стіною», крізь яку не пролетить жодна ворожа стріла. 
Із діяльністю Ярослава пов'язаний розквіт руської культури, насамперед книжності. Літописець пише, що сам князь часто читав книжки вдень і вночі. За його освіченість народ і прозвав його Мудрим. 
Ярослава Мудрий помер у зеніті своєї слави 1054 році і був похований у мармуровому саркофазі в Софійському соборі. За його правління Київська Русь досягла свого розквіту, ставши в один ряд із провідними країнами тогочасної Європи.
СОФІЙСЬКИЙ СОБОР храм святої Софії у Києві, споруджений за часів Ярослава Мудрого. Будівництво храму розпочалося в 1037р. на місці перемоги руських дружин над печенігами. Собор здіймався в небо 13 куполами. Він вражав своїм оздобленням. Усередині будівлі на стінах і досі збереглися ФРЕСКИ – картини, писані фарбами по свіжій, вогкій штукатурці, МОЗАЇКА – зроблені зі щільно припасованих один до одного кольорових шматочків скла, камінців. (БОЖОЇ МАТЕРІ, ХРИСТА_ВСЕДЕРЖАТЕЛЯ, СВЯТИХ).

Софія київська – центр книжної науки та освіти. Тут зберігалася бібліотека Ярослава Мудрого – перше зібрання понад 500 томів рукописних книг на Русі. При соборі створено школу для дітей знатних родів. Тут також перекладали іншомовні твори, переписували і створювали літописи. Храм Святої Софії – місце поховання Ярослава Мудрого. Прах великого князя у мрамурній домовині покоїться тут і сьогодні.

ЗАПИТАННЯ ДО УЧНІВ.

·         Коли і з якої нагоди розпочато його будівництво?

·         Які види оздоблення використовували майстри?

·         Чому собор можна вважати центром книжної науки і освіти?

     ЗОЛОТІ ВОРОТА -  Київ, столичне місто Русі, був оточений велетенськими укріпленнями, у яких було прорізано кілька вражаючих уяву воріт. Золоті ворота – парадний в'їзд у Київ. Це складна двоярусна споруда. Перший ярус утворювали башти із прорізаними воротами. Висота проїжджої частини воріт сягала 12 метрів, ширина-6,4 метра. Зверху над ними  збудована  невилика   церква Святої Богородиці  ( Благовіщенська церква ) . Увінчував споруду купол , вкритий золотом . Очевидно , тому ворота й назвали Золотими.

·        Хто з князів збудував Золоті Ворота ?

·        Призначення Золотих Воріт?

   ДЕСЯТИНА ЦЕРКВА - Найвизначнішою  спорудою Києва X ст. стала церква Богородиці - Десятинна. Вона була збудована з каменю київськими і візантійськими майстрами. На її побудову та утримання князя Володимира виділив десятину частину свого майна (звідси назва храму). частково церкву зруйнували монголо-татари 1240 р. До нашого часу збереглися лише образи фундаменту цієї споруди.

ЗАПИТАННЯ ДО УЧНІВ.

·      У якому столітті і ким була збудована Десятина церква?

·      Чому вона так названа?

·      З якого матеріалу її збудували?

·      Ким зруйнована Десятина церква?

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Вправа «Правильні твердження»
Зараз я буду зачитувати вам твердження, а ви в разі правильної відповіді будете плескати в долоні.

  1. За князювання Володимира на Русі розпочали карбувати перші давньоруські гроші. (ТАК)
  2. Князь Володимир склав «Руську Правду» – перший писемний збірник законів Русі. (НІ)
  3. Окрасою Києва часів Володимира став Софійський собор – перший кам’яний храм на Русі. (НІ)
  4. 988 рік, за повідомленням літописця, князь Володимир здійснив хрещення Русі. (ТАК)
  5. Князь Ярослав Мудрий вирізнявся войовничістю й усе своє життя провів у військових походах. (НІ)
  6. Дочка Ярослава Мудрого, Анна Ярославна, була дружиною короля Франції. (ТАК)
  7. Ярослава Мудрого називають «тестем Європи». (ТАК)
    Вправа «Співвідношення» 
    Подані словосполучення розставте письмово в стовпчик під відповідним іменем князя. 


Володимир Великий


Ярослав Мудрий


Перші монети;

Хрещення Русі;

Десятинна церква;

Тризуб?

Син Святослава


«Руська Правда»;

Софійський собор;

Золоті ворота;

Розгром печенігів;

Син Володимира

Робота з історичною картою

  1. Землі яких східнослов’янських племінних союзів – предків українців – були приєднані до Київської Русі за правління Ярослава Мудрого?
  2. Покажіть місто де був охрещений Володимир великий? (Херсонес)

Гра « Квадрат із числами»

 

 

 

 

 

 


 

 

Робота з датами та подіями

  1. Обрахуйте скільки років минуло від хрещення Русі до нашого часу?(2015-988=1023)
  2. Скільки років минуло між хрещенням Русі та початком будівництва Софійського собору? (1037-988=49)
    VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
    Вирішення проблемного питання
    Дійсно за князювання Володимира Великого та Ярослава Мудрого Київська держава досягла вершини свої є могутності. Тому імена князів шановані й нині.

Завершити сьогоднішній урок хочу уривком із поеми Івана Кочерги «Ярослава Мудрий»:
Благослови, Господь, державний Київ,
Що на горі, над голубим Дніпром,
Пильнує мир і всі труди людськії,
Що їх живить земля своїм трудом.


Який простір, привілля, тишина,
Як там гаї вдалечині синіють,
Лиш тихий дзвін під ясним небом мріє
І спить пастушка біля казана.


Бо крепок князь і власть його міцна,
Бо Ярослава залізними полками
Всім ворогам дороги заградив,
І божий мир, як сонце над полями, 
Над Києвом і Руссю заяснів.
Нажаль не довгою була велич Київської Русі, не вберегли нащадки Ярослава здобутків свого батька. Особисті інтереси стали важливішими за державні. 
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати відповідний параграф  підручника, укласти словничок  історичних дат, вивчити конспект.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коли Володимир, охрестившись, прибув до Києва, він повелів поскидати кумирів – тих порубати, а других вогню оддати. Перуна повелів прив’язати коневі до хвоста і волочити з гори Андріївським узвозом на ручай, і дванадцять мужиків били його палицями. І коли волокли Перуна по ручаю до Дніпра, чимало людей оплакували його.
Потім же Володимир повелів оголосити: «Якщо не з’явиться хто завтра на річці – багатий чи убогий, чи старець, чи раб – то мені той противником буде». А назавтра вийшов Володимир із візантійським священиком на Дніпро. І зійшлося людей без ліку, і влізли вони у воду, і стояли – ті до шиї, а другі до грудей. А священики творили над ними молитви. 
 

 

Гра « Квадрат із числами»

 

 

 

 

 

 


 

 

Гра « Квадрат із числами»

 

 

 

 

 

 


 

 

Гра « Квадрат із числами»

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Гра « Квадрат із числами»

 

 

 

 

 

 


 

 

Гра « Квадрат із числами»

 

 

 

 

 

 


 

 

Гра « Квадрат із числами»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра « Квадрат із числами»

 

 

 

 

 

 


 

 

docx
Додано
17 березня 2018
Переглядів
4944
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку