Урок з курсу «Громадянська освіта » у 10 класі.
Тема : Конфлікти в нашому житті
Очікувані результати діяльності учнів :
- Знання і розуміння : знають зміст поняття « конфлікт»,критично оцінюють причини виникнення конфліктних ситуацій ; розуміють багатогранність конфліктів.
- Вміння та навики : вміють розрізняти конфлікти за видами, визначають періоди розвитку конфліктів ; називають конфліктні ситуації ; ефективно комунікують ; вчаться домовлятися, висловлювати свою точку зору і слухати інших.
- Цінності : толерантне ставлення до оточуючих
- Вид уроку : комбінований з елементами тренінгу
- Обладнання : фліпчат з правилами роботи на уроці, презентація «Конфлікти в нашому житті», ролик «Все в твоїх руках», роздатковий матеріал, кольорові скріпки, пазл.
Основні поняття : толерантність, конфлікт, булінг.
Хід заняття
І Організація роботи на уроці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
2.1 Перегляд відео «Все в твоїх руках»
2.2 Вправа «Ми всі різні»
Учні отримують паперові долоні, на яких записують 5 притаманних їм рис характеру. Вчитель пропонує впродовж 2 хв. знайти в класі людину яка максимально схожа за рисами характеру.
2.3 Вчитель : Саме через те, що ми такі різні, між нами часто виникають непорозуміння і суперечки, які переростають у справжні конфлікти , про які ми сьогодні і будемо говорити.
2.4 Оголошення теми і мети уроку.
Учні опрацьовують таблицю «Очікування від уроку» і ,обговоривши в парах, дописують те, щоб вони хотіли дізнатися і чого хотіли б навчитися (Додаток 1) .
2.5 Організація роботи за технологією « Чиста дошка»
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
3.1 Метод «асоціативний кущ»
Конфлікт
3.2 Вчитель . Впродовж життя ми прагнемо до задоволення своїх потреб : духовних і матеріальних. І часто це іде в розріз з інтересами інших людей, тому можливі виникнення конфліктів. Що ж означає це поняття.
3.3 Робота з поняттям
Конфлікт – зіткнення окремих людей чи соціальних груп, що виражають різні, часом протилежні цілі, інтереси і погляди.
3.4 Вправа «Передай далі».
Учні наводять приклад конфліктної ситуації і причини його виникнення та передають своєму однокласнику право продовжити ланцюжок відповіді.
3.5 Міні-лекція. Вчитель : Цією вправою я спробувала зародити маленький конфлікт інтересів. Адже комусь комфортно на уроці тихенько відсидіти, а комусь якнайшвидше потрібно було знайти наступну «жертву», щоб передати естафету відповіді. Зрозуміло, що будьякий конфлікт пов’язаний з неприємними відчуттями для його учасників: він викликає незадоволення й погіршення психічного стану, відчуття ворожнечі, погіршення взаємодії та співпраці. Проте конфлікт виконує й певні позитивні функції. Він свідчить про наявність певної проблеми, і таким чином дозволяє людям дослідити її та знайти певні шляхи вирішення.
3.6 Робота в групах .
Учні самостійно опрацьовують види конфліктів і , працюючи в четвірках підбирають ілюстрації до кожного з видів конфлікту. Після закінчення вправи вчитель називає вид конфлікту, а один з четвірки піднімає в гору картинку , яка відповідає даному виду і пояснює, чому саме її обрали (Додаток 2, картинки) .
3.7 Робота з поняттями.
Учні виписують в зошити види конфліктів.
3.8 Вчитель. Найзагрозливішим для суспільства є міжгруповий конфлікт.
3.9 Перегляд фільму «Мій конфлікт».
3.10 Міні-лекція. Вчитель : Кожна дія в нашому житті, має свій сюжет,який розвивається за певним сценарієм . Конфлікт – теж має свій сценарій, тобто фази розвитку. Їх є 4. Зверніть увагу на дошку. Ці фази розташовані не за порядком. І зараз ми з вами спробуємо скласти правильний ланцюжок.
3.11 Індивідуальне завдання (Додатки 3) .
І ряд опрацьовує матеріали щодо Демонстративної фази.
ІІ ряд опрацьовує матеріали щодо Латентної фази.
ІІІ ряд опрацьовує матеріали щодо Агресивної фази.
3.12 Вправа «акваріум» .
Від кожної групи до дошки виходить по одному учаснику, які розташовують фази розвитку конфлікту за порядком. У вправі участь бере вчитель. Кожен учень розповідає чому розташував свою фазу саме в цьому порядку.
3.13 Міні-лекція. Вчитель : Отже, завдяки злагодженим діям і вмінню спілкуватися ми розташували фази розвитку конфлікту у такому порядку : латентна фаза, демонстративна, агресивна і батальна.
3.14 Метод «Займи позицію».
Встають ті, хто вважають, що конфлікт є лише негативним явищем в житті людини. Пояснення дають ті учні , які залишилися сидіти. Вчитель пояснює теорію конфлікту на прикладі «доторку долоней».
3.15 Вправа «сторітелінг». Ви, як учні, проводите найбільшу частину свого дня у школі. Спілкуєтеся, навчаєтеся і можливо між вами виникають конфлікти. На жаль, в сучасних школах досить поширене явище – булінг. Що воно означає ?
Я розкажу вам історію про дівчинку, яку звали Скріпочка. Можливо хтось з вас впізнає в цьому вигаданому персонажі себе чи знайомого. Отже, Скріпочка була звичайною дівчиною зі щирим серцем. Кожний свій ранок вона починала з посмішки і з радістю йшла до школи. Одного разу клас писав дуже складну контрольну з математики. Коли учні розгорнули зошити, то виявилося, що лише Скріпочка написала роботу добре на 9 б. На перерві однокласники звинуватили дівчину в тому, що вона списала і не заслуговує на гарну оцінку. Скріпочці стало неприємно, адже вона готувалася до контрольної. Однокласники почали відкрито цькувати дівчину. Засмучена вона прийшла додому, але нічого не розповіла батькам про інцидент і намагалася зробити вигляд, що нічого не сталося.
Спробуйте повернути скріпку в початковий вигляд. Вдалося ? От і Скріпочці та її однокласникам не вдалося, адже неправильно розв’язані конфлікти залишають відбиток в житті людини назавжди. Тому на наступному уроці ми будемо вчитися правильно розв’язувати конфлікти.
IV Рефлексія.
4.1 Технологія «чиста дошка» .
4.2 Складання пазла.
Учні в групах обговорюють питання «Що найважливіше ми зрозуміли на уроці», рішення групи записують на фрагменті пазла і кріплять до дошки, озвучуючи.
V. Оголошення підсумків уроку.
VІ. Д/З
- Опрацювати конспект
- скласти порадник «Як розв’язати конфлікт»
- переглянути психологічний мультфільм «Конфлікт».
Додаток 2. Види конфліктів - За зонами суперечностей: Внутрішньоособистісний відбувається всередині особистості, на рівні індивідуальної свідомості . внутрішній конфлікт інтересів. Міжособистісний виникає між двома або більше особами. Між особою та групою, коли особа займає позицію відмінну від усієї групи Міжгруповий виникає між соціальними групами осіб, які мають різні інтереси. Найпоширеніший вид конфліктів. - За внутрішнім змістом: Конфлікт цілей – виражається в тому, що сторони по-різному бачать стан об’єкта конфлікту в майбутньому. Конфлікт пізнання – виникає, коли сторони мають різні погляди, ідеї думки щодо вирішуваної ідеї. Емоційний конфлікт – з’являється на основі емоцій і на підставі особистої неприязні. Емоційні конфлікти часто створюються на основі стереотипів і бувають некеровані.
|
Очікувальні результати діяльності учнів на уроці Додаток 1.
|
||
Знання |
Вміння |
Очікування учнів |
- знають зміст поняття « конфлікт»,критично оцінюють причини виникнення конфліктних ситуацій ; - розуміють багатогранність конфліктів .
|
- вміють розрізняти конфлікти за видами, визначають періоди розвитку конфліктів ; - називають конфліктні ситуації ; - ефективно комунікують ; - вчаться домовлятися, висловлювати свою точку зору і слухати інших.
|
|
Додаток 3
Латентна фаза (прихована) Фаза зародження конфлікту. Зовні майже не виявляється,але відчувається стриманість, уникання одне одного, ігнорування. Накопичуються причини конфлікту. У цій фазі буває достатньо однієї розмови, щоб конфлікт зійшов нанівець.
|
Додаток 3
Демонстративна фаза Сторони усвідомлюють виникнення конфлікту, який переходить у відкриту фазу. Спостерігаються протиставлення інтересів, взаємні звинувачення, емоційні суперечки. Опоненти прагнуть уникнути конфлікту, сподіваючись на зміну позиції протилежної сторони, ще існує можливість припинити конфлікт.
|
Додаток 3
Агресивна фаза Бажання якомога сильніше дошкулити своєму суперникові, відбувається пошук сторонньої підтримки, залучаються додаткові ресурси, застосовується сила. На жаль, майже всі шляхи «мирного» розв’язання конфлікту вичерпано.
|
Додаток 3
Батальна фаза Набуває форми відкритої війни, зростає конфронтація. Сторони забувають про головну причину конфлікту, їхньою основною метою є завдання - завдати суперникові щонайбільшої шкоди. Остання фаза, після якої настає вирішення або вихід з конфлікту. Якщо причина конфлікту не усунена повністю, то через певний час він може відновитися.
|