Планування Inquiry Based Learning ( навчання, на основі учнівського запиту через дослідження)
Тема. ЩО МЕНЕ ОТОЧУЄ? Клас . 1. Предмет. Я досліджую світ. Тиждень 4 “ Моє довкілля”. Очікувані результати ( з програми): учень: Пояснює на основі власного досвіду, що вплинуло на вибір усної інформації. (Індекс конкретного очікуваного результату 2 МОВ 1.3-2 ).Доброзичливо сприймає усні репліки однокласників й доречно реагує на усну інформацію. (2 МОВ 1.1-1). Ставить (пише) запитання щодо теми дня (протягом тижня шукає відповіді). (2 ПРО 4.4-1 ). 12
Позначає звуки буквами на письмі. (2 МОВ 4.2-1) Досліджує значення слів. ( 2 МОВ 4.1-3 2 ).Уживає в мовленні порядкові числівники (1-10). (МОВ 4.1-4, 2 МАО 3.1-3) Розпізнає природні та рукотворні (штучні) об’єкти. (2 ПРО 3.3-3 ).Порівнює рукотворні (штучні) та природні об’єкти. (2 ПРО 3.3-4).Розрізняє об’єкти живої і неживої природи. (2 ПРО 4.3-2 ).Формулює запитання про все, що його/її цікавить. (2 ПРО 4.4-1). Співвідносить кількість об’єктів навколишнього середовища з відповідним натуральним числом. (2 МОВ 1.6-3.2 МАО 2.1-3 ).Лічить за правилами лічби об’єкти навколишнього світу. ( 2 МАО 3.1-1). Сприймає монологічне висловлення (вірш про спостереження за чимось / кимось) й використовує усну інформацію з конкретною метою.( 2 МОВ 1.1-2). Пояснює вчинки персонажів на основі змісту тексту та власного досвіду. ( 2 МОВ 1.2-2). Пояснює значення слова «довкілля». (2 МОВ 4.1-9). Розпізнає об’єкти живої і неживої природи. 2 ПРО 3.3-3 Порівнює рукотворні (штучні) та природні об’єкти. (2 ПРО 3.3-4). Формулює запитання про все, що його/її цікавить.(2 ПРО 4.4-1). Використовує фактичний зміст (хто?, що?, де?, коли?) для обговорення усної інформації. (2 МОВ 2.4-3 ). Велика ідея. Все, що мене оточує, належить до живої ( неживої ) природи або до рукотворнрго світу. Ключові слова: довкілля, жива природа, нежива природа, рукотворний світ, рослини, тварини,люди, Земля, Сонце. Ресурси: скринька для “Дослідницьких запитань”, папір для фліпчарту, маркери, кольорові олівці, ручки, блокноти або альбоми для “ Щоденника дослідника”, папір А4, вірші та казки про довкілля.
Хід уроку на тему “ЩО МЕНЕ ОТОЧУЄ?” Види діяльності: І. Ранкова зустріч «Що ти побачив дорогою до школи?» Гра «Скринька невідкритих таємниць». 1. Робота в парах «Що я побачив дорогою до школи?». Вправа “ЗХД” (додаток 1). - Діти, поділіться враженнями у парі про те, що цікавого ви побачили дорогою до школи? – Чий співрозмовник побачив щось цікаве дорогою до школи? - Світ навколо нас дуже цікавий, тому його потрібно досліджувати. І цьому будуть присвячені наші заняття, а всі ми станемо справжніми дослідниками світу, що нас оточує. Перша ознака дослідника – спостерігати і ставити запитання. Тому наступне наше завдання буде присвячене саме цьому. 2. Гра «Скринька невідкритих таємниць». (У ній зберігатимуться «дослідницькі» запитання. ) - Ідучи до школи, ви бачите навколишній світ, можливо, у вас виникають запитання, пов’язані з тим, що ви бачите. А спробуйте самостійно поставити таке запитання, яке вас цікавить (намалюй, розкажи і поклади у скриньку). - Не бійтеся, адже найбезглуздіше запитання те, яке ви ніколи не поставили. Відібрані запити учнів: До якої природи належать тварини та рослини? Рослини —13
істоти чи неістоти? Чому пливуть хмари? Чому вдень ми бачимо Сонце, а вночі Місяць? Чому йде дощ? Як з'являється вітер? До якої природи належить земля, зірки, каміння? Що у світі створене людиною? До якої природи належить людина? Всі запити учнів з теми: - Чому пташки літають? Чому вранці в погожий день на траві випадає роса? Чому з’являється веселка? Чому ростуть рослини? Чим живляться тварини і рослини? Чи є у рослин рот? Як вони їдять? Чому одні тварини великі, а інші малі? Для чого потрібні людям рослини і тварини?Чи бувають рослини- хижаки? Чому ми зустрічаємо мало комах? Куди взимку діваються комахи та деякі птахи? Чому світить Сонце? - Відповіді на всі запитання ми намагатимемося знайти разом. 3. Початок формування “ башти слів” ( ключові слова). II. Дослідження: що означає слово «довкілля» - Спробуємо розшифрувати таємне слово, без якого сьогодні на заняттях нам ніяк не обійтися. Це слово означатиме «те, що довкола нас», «світ, що довкола нас». Я намалюю на дошці людину схематично й обведу її колом. - Чи знаєте ви це слово? Якщо ні, спробуємо побавитися в мовну загадку. Це слово має аж 8 букв і ми мусимо їх відгадати. Слово починається на «Д» (це перша буква) і закінчується на «Я» (це восьма буква). Д _ _ _ _ _ _ Я 1. Друга буква цього слова схожа на коло/ обруч (О). (Якщо діти відгадали букву, впишіть її замість рисочки у слово.) 2. Передостанні букви цього слова схожі на дашок будиночка, якщо писати друкованими літерами (Л). 3. У цьому слові є літера, схожа на паличку (І). 4. У цьому слові є буква, схожа на половину літери Ж/ або з якої починається слово «Котик». 5. У цьому слові є така сама літера, з якої починається ім’я дівчинки, що сидить за першою партою (Валя). – Чи знаєте ви, що означає слово довкілля? Від якого слова походить назва довкілля? Хто може замінити це слово іншим , яке означає те саме? (Світ / навколишній світ / оточення / середовище). III. Практична робота. Розпізнавання природних і рукотворних тіл. 1. Слухання вірша «Гімн довкіллю» (Є. Кукуяшна, О. Смага). - Уважно послухайте твір «Гімн довкіллю» й опишіть його настрій . Це Сонце і Місяць, і блискавка, й грім. І кулі, що з неба привіти шлють всім. Це вітер веселий, що з травами грає. Ранкова зоря, що в небі засяє. Струмочок маленький, що швидко біжить. Це батько і ненька – без них не прожить. Земля, де ти ходиш, вода, що ти п’єш. Будинок рідненький, в якому живеш. І друзі, і школа, і все, що довкола. Що любиш, шануєш, завжди бережеш, Словом єдиним – ДОВКІЛЛЯМ назвеш ! Воно дасть тобі силу, наснагу, дозвілля. Бо сам ти також частина довкілля. 2. Робота в групах. Розпізнавання природних і рукотворних тіл. - Діти, я вам роздам малюнки, а ви знайдіть ті, про які згадувалось у вірші. Розкладіть малюнки у 3 конверти: у перший – предмети живої природи, у другий –неживої природи, у третій – предмети, створені людиною. 14 – Скільки малюнків у кожному конверті? У якої групи малюнків більше/ менше і на скільки? –Які групи одержали рівну кількість предметів?( Предмети живої природи — рослини, комахи, люди, тварини народжуються, дихають, живляться, розмножуються, вмирають. Предмети неживої природи - вода, повітря, Земля, Сонце. Рукотворні предмети — будівлі, меблі, одяг, побутова техніка, транспорт.) 3. Вправа (розпізнавання природних і рукотворних тіл). - Об’єднаємося у 3 групи : 1-ша група має плеснути в долоні, коли я називатиму предмети живої природи; 2-га група має плеснути в долоні, коли називатимуть предмети неживої природи; 3-я група має плеснути в долоні, коли називатимуть рукотворні предмети. - Отже, перелічую назви об’єктів довкілля (сонце, квітка, комп’ютер, білочка, місяць, книжка, камінь, «яйко-сподівайко» (кіндер-сюрприз) тощо), щоб діти не лише встигли зреагувати, а й посміятися, якщо це буде жартівливе слово). 4. Гра «Квіткова галявина» (для групової чи парної роботи) Завдання: - Полічіть комах, запишіть кількість у віконечках. • Яких комах більше? • Чи кожна комашка відшукає квітку? • Скільки сонечок має долетіти, щоб їх стало стільки ж, як і метеликів? 5. Діаграма Венна. Замальовка або запис першого кроку у “Щоденнику досліджень”. - Знайдемо спільне та відмінне в об'єктах живої природи: рослинах та тваринах. В “Щоденнику досліджень” намалюємо два кола з спільною серединкою. ( демонструю на дошці або на фліпчарті). Запишемо або замалюємо “піктограмою” дані об'єкти живої природи, порівняємо їх, що спільне, та відмітимо у спільному колі ( народжуються, живляться, дихають, розмножуються, гинуть). Тепер виділимо відмінні ознаки, чим відрізняються рослини і тварини? ( Рослини мають коріння, не можуть рухатися, різна будова тіла, спосіб живлення). Замалюємо (запишемо) це у “Щоденнику дослідень”. - А тепер давайте обговоримо, що потрібно для життя рослин і тварин? Які рослини ростуть біля школи ( дому)? - Повертаємося до наших запитів. Чи є питання, на які ми вже знайшли відповідь? Про що нове хочете дізнатися більше? Що вас здивувало? А що саме зацікавило?Що це означає для вас? Чому це важливо? Що відчуваєте? - Знову замалюємо ваші відчуття чи цікавинки у “Щоденнику досліджень”. 6. Поповненя “Башти слів” . IV. Слухання вірша В. Чуба «Що таке довкілля?» або казки В.О. Сухомлинського «Горобчик і вогонь». Знаходження слів на позначення живої і неживої природи. - Послухайте вірш /казку. - Спробуйте висловити свою думку про твір. Я прочитаю вірш ще раз, але тепер для того, щоб ви звернули увагу на те, чи у вірші будуть слова на позначення предметів живої чи неживої природи. - Що таке довкілля? Довкілля – це Місяць, і Сонце, веселка і грім, І вітер, що хмари приносить. Земля, на якій твій збудований дім, Зірки в синім небі і роси. Туман у дібровах, пташині пісні у долах духмяного зілля. Дитинства щасливого 15
сонячні дні – усе це, мій друже, довкілля. - Хто уважно слухав вірш, то зауважив, що у ньому було багато слів на позначення предметів неживої природи (до речі, скільки?) і тільки одне слово на позначення предмета живої природи. Яке це слово? (друг). Замість вірша для такого ж аналізу можна використати казку Василя Сухомлинського «Горобчик і вогонь». Стара горобчиха дозволила нарешті своєму маленькому синочку вилетіти із гнізда. Зрадів Горобчик, вилетів, пурхає та все матір питає: „А це що? А то що таке?”. Пояснила йому мати, що таке земля, трава, дерева, кури, гуси, ставок. Та ось Горобчик побачив у небі величезну кулю й питає матір:” А це що?” „Це Сонце”, – каже Горобчиха, – „Воно світить і пече”. „А що таке Сонце?” – знову питає невгамовний Горобець. „Ну, навіщо тобі все це знати?” – буркотливо відповідає мудра Горобчиха. – „Це вогонь”. „А мені хочеться знати, що таке Вогонь”, – зацвірінчав Горобчик і полинув усе вгору і вгору – до Сонця. Линув, поки аж не обпалив тоненьке пір’я своїх крилець. Наполохався й повернувся додому. Мати чекала вже на нього ні жива, ні мертва. „Ну, тепер я знаю, що таке Вогонь”, – сказав Горобчик. - Розкажіть, діти, що ви думаєте про поведінку Горобчика? Про що він дізнався? Що ви знаєте зараз про це? Що для вас це означає? Чому це важливо? - Замалюйте та підпишіть ваші малюнки про нове, що дізналися, у “Щоденнику досліджень” ( другий крок). V. Рефлексія. Повернення до «скриньки невідкритих таємниць». – Чи пам’ятаєте ви про скриньку, яка з’явилася сьогодні вранці? –Чи хтось ще знайшов відповідь на своє запитання? Якщо так, то на яке? Якщо ні, то хтось із вас наосліп може витягнути запитання із скриньки, а ми спробуємо відповісти на них разом. Якщо якесь запитання виявиться надто складним, ми повернемося до нього наступної зустрічі або наступного тижня, тому що будемо вивчати осінь. Частину запитань, які стосуються осені, можна відкласти на наступний тиждень, але при цьому обов’язково треба наголосити на цьому й слід записати ці запитання з авторством, бо через тиждень діти можуть не розшифрувати свого «піктографічного письма» .