Тема: Узагальнення і систематизація знань учнів за розділом «Казка вчить, як на світі жить»
Мета: Систематизувати знання учнів про українські народні казки та казки народів Європи; вчити визначати головну думку казки, формувати навички правильного виразного читання; розвивати уміння відтворювати зміст прочитаного, мислення, пам'ять; виховувати любов до народної творчості, книги; на матеріалі казок виховувати працелюбність, гостинність, чесність.
Обладнання: картки з буквами , мікрофон , королева , малюнок яблуні з яблуками , кошик , дошка з виставкою дитячих книжечок з казками , аудіозапис , квіти на пелюстках яких , записані прислів'я , малюнки до казок , карта з галявинами , маски звірів до казки .
Хід уроку
- Пролунав дзвінок. Розпочався урок. Який у нас урок?
- Девіз нашого уроку:
«Хто швидко читає, той багато зробити встигає»
- Діти, сьогоднішній день такий добрий – бо щедрий на гостей. До нас на урок завітали гості. А ми з вами завжди раді гостям?
- Привітайтеся з гостями. Тож пригостимо їх творчою, плідною і дружньою працею. Щоб у наших гостей лишився спогад про наш урок.
- Скажіть мені, діти, з яким настроєм треба починати будь-яку справу?
Посміхніться один одному, нашим гостям і почнемо грати в гру « Мікрофон»
Гра «Мікрофон»
(На дошці прикріплені букви: З, П, К, Ц, В,П).
- Ми хочемо, щоб урок читання був:
(З – загадковий, П – продуктивний, К – корисний, казковий, Ц – цікавий, В – веселим, П - повчальний).
- Тому ми, повинні бути якими?
(Уважними, активними, розумними, організованими, дисциплінованими).
_ Який розділ ми закінчили читати? Хто забув можна прочитати на дошці:
оКеАмЗнКюАяВуЧдИпТтЬс, ЯбКлНрАз сСвВжІТмІкїЖвИсТеЬо.
- А які дві великі теми ми читали в цьому розділі?
Сьогодні у нас незвичайний урок-
У світі казки й фантазії зробимо крок.
Із казкою ми зустрічались не раз,
Та знову вона завітала.
(На дошці виставляю Королеву Казку).
- До нас на урок завітала ще одна гостя, це Королева Казка.
- Як ви гадаєте чому вона завітала до нас на урок читання?
- А хто були головними героями прочитаних нами казок?
- Вірно, ми з вами читали найдавніші казки про тварин. А чи є у вас бажання дізнатися які ще казки бувають?
- Давайте звернемося до нашого «Довідкового бюро»
Вправа « Довідкове бюро»
1 учень. Умовно казки можна поділити на:
Казки про тварин- казки, в яких головними героями є тварини, які можуть розмовляти, переживати людські почуття, емоції.( Колобок)
2 учень. Чарівні казки
Чарівні казки- казки, у яких є певний чарівний елемент: чарівники, чарівні предмети або фрази.( Снігуронька).
3 учень. Соціально-побутові казки- казки, у яких події наближені до подій у житті людей. ( Колосок).
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
- Які поняття та асоціації виникають у вас зі словом « казка»? Чому?
матуся добро
бабуся зло
початок казка автор
кінець народ
тварини герої
- Королева Казка дізналася, що ви дуже любите казки і запрошує до країни Казок на бал-маскарад, де збереться багато різних казок.
( Звучить голос Королеви Казок. Аудіозапис.)
« Потрапити до чарівної країни Казок вам міг би допомогти казковий клубочок , але на -жаль , він заплутався . Якщо ви його розмотаєте то відразу потрапите до моєї країни. »
( Дітям пропонується розплутати клубок з казок )
«Жили собі на світі двоє мишенят Круть і Верть . Вирішили вони піти в гості до виноградаря , а цапа й барана залишити вдома . У цей час прийшов вовк , попросити хліба . Тут на порозі з'явилася змія . Вовк злякався й утік . І по цей день шукає «легкого» хліба .»
-Які казки переплутались ?
( Учні називають казки ,стисло переказуючи їх сюжет .)
-Ви чудово виконали завдання . А тепер заплющіть очі та скажіть:
«Один , два , три , Казкова країно , двері відчини »
(На дошці з'являється зображення чарівної країни Казок .)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
-Сьогодні ми вирушаємо країною Казок , де знайоме все , що ми вчили про казки , підіб'ємо підсумки наших знань . І ,звичайно , вчитися самим бути хорошими людьми.
ІV. Мовна розминка.
-А підемо ми цією доріжкою .
1.Вправа на розширення кута зору .
Каз . ка
Каз . ати
Каз . кар
Каз . ковий
Каз . очка
-Прочитати швидко слова . Чим вони цікаві ? Яке слово зайве ? Чому ?
2. Вправа на розвиток навичок читання .
Скочив котик ,
Сів на плотик ,
Миє ротик
І животик .
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Галявина «Загадкова».
-На нашому шляху виросла яблунька . На ній якийсь конверт . Прочитаймо , що там написано ?
«Допоможіть , у кошик яблука зберіть . А щоб далі крокувати , загадки мусите згадати .»(Діти «зривають» яблучка , читають загадки , відгадують , називають казки в яких зустрічаються ці герої . )
Люблю причаїтись на сонці погрітись , од людей сховатися , а люди самі бояться . (Змія.)
Мордочка вусата , шубка смугаста , часто вмивається з водою не знається . (Кіт.)
Хвіст пухнастий , хутро золотисте , в лісі живе , в селі курей краде . (Лисиця.)
-Назвати казки з цими героями , дати характеристику .
-А тепер разом вирушаємо в путь .
2. Галявина «Квіткова»
-Ви бачите , що на цій галявині ростуть якісь дивні квіти – у кожної загубилася пелюсточка . Спробуємо врятувати ці квіти . Щоб це зробити , треба згадати прислів'я, які ми вчили .
Зробиш добро – не кайся , вдієш лихо – неочувайся .
Де сила не зможе , там розум допоможе .
На язиці медок , а на думці льодок .
(Школярі читають початок , добирають закінчення прислів'я і прикріплюють потрібну пелюстку . Поясняють .)
-Головну думку яких казок вони передають ?
«Собаки коти та миші» чеська нар. казка.
«Цап та баран» укр. нар. казка.
«Лисиця та їжак» укр. нар. казка.
3.Чарівна «Скринька»
- А що це в нас під яблунькою лежить ? Давайте заглянемо у цю скриньку .
Скринька зовні невеличка,
в ній скарби –проте безмежні,
будьте дуже обережні.
Їх ніколи той не згубить
хто народну мудрість любить .
І багатства ці безцінні
Їх збирали по краплині.
-Що ж за скарби тут лежать ?
(Діти дістають з скриньки листочки на яких записані уривки казок .Зачитують ці уривки , вгадують казку і коротко її переказують .)
VІ. Фізкультхвилинка.
4.Галявина «Музична»
Діти , казкові герої запрошують вас відпочити і трішечки потанцювати .
(Учні під муз. супровід повторюють танцювальні рухи за героями казок.)
5. Галявина «Казкова»
-Вирушаймо далі в путь , тут нас теж казкові герої ждуть. Розгляньте ілюстрації . Назвіть , до яких вони казок , відшукайте у підручнику уривки , які можна написати під цими малюнками.
(Діти зачитують уривки казок.)
-Якою була лисиця? Їжак? Який вислів є головною думкою казки «Лисиця та Їжак» ? (Більше вір своїм очам , ніж чужим речам.)
6. Галявина «Театральна»
-Всі труднощі ви здолали, всі завдання виконали .Тому країна Казок відчиняє перед вами свої ворота. Зараз ми потрапимо в чарівний світ казки. А покажуть нам її учні нашого класу.
(Інсценізація уривка казки «Рукавичка»)
VІІ. Підсумок уроку .
-Ось ми і прийшли в Країну Казок. Подивіться , як багато нового й невідомого чекає тут на вас .
(Вчитель відкриває поличку з виставленими книгами. Школярі читають назви книг , розглядають ілюстрації.)
-Діти, наш урок підходить до кінця . Тепер ви знаєте , як потрапити в казку.
По-перше : читати . Під шелест сторінок ви опинитесь у казковому світі.
По-друге : малювати . Коли ви малюєте казку , олівець і фарба оживають .
А ще потрапити до казки можна сидячи перед екраном телевізора . Бо там казка живе і дихає .
Отож, читайте, малюйте і дивіться.
Казку нам пора кінчати,
Що лишається сказати ?
Мабудь , всім вам зрозуміло
Що читати треба вміло.
Бо казки-найкраще діло !
В них багато є добра.
Тож читайте, дітвора.
-Діти, то що можна сказати про казку ?
7. Гра «Клуб філософів»(доповнити висловлювання).
Казки навчають….(бути добрими, сміливими, щедрими, ввічливими)
Я хочу бути схожим на….
Мені подобається….
Казка…..(і веселить, і заставляє думати про свою поведінку.)