Урок з літературного читання

Про матеріал
Систематизація знань учнів про українські народні казки та казки народів Європи
Перегляд файлу

Тема: Узагальнення і систематизація знань учнів за розділом «Казка вчить, як на світі жить»

Мета: Систематизувати знання учнів про українські народні казки та казки народів Європи; вчити визначати головну думку казки, формувати навички правильного виразного читання; розвивати уміння відтворювати зміст прочитаного, мислення, пам'ять; виховувати любов до народної творчості, книги; на матеріалі казок виховувати працелюбність, гостинність, чесність.

Обладнання: картки з буквами , мікрофон , королева , малюнок яблуні з яблуками , кошик , дошка з виставкою дитячих книжечок з казками , аудіозапис , квіти  на пелюстках яких , записані прислів'я , малюнки до казок , карта з галявинами , маски звірів до казки .

Хід уроку

  1. Організація класу.

-          Пролунав дзвінок. Розпочався урок. Який у нас урок?

-          Девіз нашого уроку:

«Хто швидко читає, той багато зробити встигає»

-  Діти, сьогоднішній день такий добрий – бо щедрий на гостей. До нас на урок завітали гості. А ми з вами завжди раді гостям?

- Привітайтеся з гостями. Тож пригостимо їх творчою, плідною і дружньою працею. Щоб у наших гостей лишився спогад про наш урок.

-  Скажіть мені, діти, з яким настроєм треба починати будь-яку справу?

Посміхніться один одному, нашим гостям і почнемо грати в гру « Мікрофон»

Гра «Мікрофон»

(На дошці прикріплені букви: З, П, К, Ц, В,П).

-          Ми хочемо, щоб урок читання був:

(З – загадковий, П – продуктивний, К – корисний, казковий, Ц – цікавий, В – веселим,    П - повчальний).

-          Тому ми, повинні бути якими?

(Уважними, активними, розумними, організованими, дисциплінованими).

_ Який розділ ми закінчили читати? Хто забув можна прочитати на дошці:

оКеАмЗнКюАяВуЧдИпТтЬс, ЯбКлНрАз сСвВжІТмІкїЖвИсТеЬо.

-          А які дві великі теми ми читали в цьому розділі?

                                            Сьогодні у нас незвичайний  урок-

У світі казки й фантазії зробимо крок.

                                            Із казкою ми зустрічались не раз,

                                            Та знову вона завітала.

(На дошці виставляю Королеву Казку).

- До нас на урок завітала ще одна гостя, це Королева Казка.

- Як ви гадаєте чому вона завітала до нас на урок читання?

- А хто були головними героями прочитаних нами казок?

- Вірно, ми з вами читали найдавніші казки про тварин. А чи є у вас бажання дізнатися які ще казки бувають?

- Давайте звернемося до нашого «Довідкового бюро»

Вправа « Довідкове бюро»

1 учень. Умовно казки можна поділити на:

Казки про тварин- казки, в яких головними героями є тварини, які можуть розмовляти, переживати людські почуття, емоції.( Колобок)

2 учень. Чарівні казки

Чарівні казки- казки, у яких є певний чарівний елемент: чарівники, чарівні предмети або фрази.( Снігуронька).

3 учень.  Соціально-побутові казки- казки, у яких події наближені до подій у житті людей.   ( Колосок).

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

-          Які поняття та асоціації виникають у вас зі словом « казка»? Чому?

  1. Складання  « Асоціативного куща»

матуся                                                   добро

бабуся                                                     зло

початок                 казка                        автор

кінець                                                     народ

тварини                                                  герої

-          Королева Казка дізналася, що ви  дуже любите казки і запрошує до країни Казок на бал-маскарад, де збереться багато різних казок.

  1.  Гра « Казкова плутанина».

 ( Звучить голос Королеви Казок.  Аудіозапис.)

« Потрапити до чарівної країни Казок  вам міг би допомогти казковий клубочок , але на -жаль  , він заплутався . Якщо ви його розмотаєте то відразу потрапите до моєї країни.  »

    ( Дітям пропонується розплутати клубок з казок  )

«Жили собі на світі двоє мишенят Круть і Верть . Вирішили вони піти в гості до виноградаря , а цапа й барана залишити вдома . У цей час прийшов вовк , попросити  хліба . Тут на порозі з'явилася  змія . Вовк злякався й утік . І по цей день шукає «легкого» хліба .»

-Які казки переплутались ?

( Учні називають казки ,стисло переказуючи їх сюжет .)

-Ви чудово виконали завдання . А тепер заплющіть очі та скажіть:

«Один , два , три , Казкова країно , двері відчини »

(На дошці з'являється зображення чарівної країни Казок .)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

-Сьогодні ми вирушаємо країною Казок , де знайоме все , що ми вчили про казки , підіб'ємо підсумки наших знань . І ,звичайно , вчитися самим бути хорошими людьми.

ІV. Мовна розминка.

-А підемо ми цією доріжкою .

1.Вправа на розширення кута зору .

                       Каз   . ка

                        Каз    . ати   

                       Каз   .     кар

                       Каз   .       ковий

                       Каз    .           очка

-Прочитати швидко слова . Чим вони цікаві ? Яке слово зайве ? Чому ?  

2. Вправа на розвиток навичок читання .

                    Скочив котик ,

                     Сів на плотик ,

                      Миє ротик

                      І животик .

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Галявина «Загадкова».

-На нашому шляху виросла яблунька . На ній якийсь конверт . Прочитаймо , що там написано ?

«Допоможіть , у кошик яблука зберіть . А щоб далі крокувати , загадки мусите згадати .»(Діти «зривають» яблучка , читають загадки , відгадують , називають казки в яких зустрічаються ці герої . )

Люблю причаїтись на сонці погрітись , од людей сховатися , а люди самі бояться . (Змія.)

Мордочка вусата , шубка смугаста , часто вмивається з водою не знається . (Кіт.)

Хвіст пухнастий , хутро золотисте , в лісі живе , в селі курей краде . (Лисиця.)

-Назвати казки з цими героями , дати характеристику .

-А тепер разом вирушаємо в путь .

2. Галявина «Квіткова»

-Ви бачите , що на цій галявині ростуть якісь дивні квіти – у кожної загубилася пелюсточка . Спробуємо врятувати ці квіти . Щоб це зробити , треба згадати прислів'я, які ми вчили .

Зробиш добро – не кайся , вдієш лихо – неочувайся .

Де сила не зможе , там розум допоможе .

На язиці медок , а на думці льодок .

(Школярі читають початок , добирають закінчення прислів'я і прикріплюють потрібну пелюстку . Поясняють .)

-Головну думку яких казок вони передають ?

«Собаки коти та миші» чеська нар. казка.

«Цап та баран» укр. нар. казка.

«Лисиця та їжак» укр. нар. казка.

3.Чарівна «Скринька»

- А що це в нас під яблунькою лежить ? Давайте заглянемо у цю скриньку .

Скринька зовні невеличка,

в ній скарби –проте безмежні,

будьте дуже обережні.

Їх ніколи той не згубить

хто  народну мудрість любить .

І багатства ці безцінні

Їх збирали по краплині.

-Що ж за скарби тут лежать ?

(Діти  дістають з скриньки листочки на яких записані уривки казок .Зачитують ці уривки , вгадують казку і коротко її переказують .)

VІ. Фізкультхвилинка.  

4.Галявина «Музична»

Діти , казкові герої запрошують вас відпочити і трішечки потанцювати .

(Учні під муз. супровід  повторюють танцювальні рухи за героями казок.)

5. Галявина «Казкова»

-Вирушаймо далі в путь , тут нас теж казкові герої ждуть. Розгляньте ілюстрації . Назвіть , до яких вони казок , відшукайте у підручнику уривки , які можна написати під цими малюнками.

(Діти зачитують уривки казок.)

-Якою була лисиця?   Їжак?  Який  вислів є головною думкою казки «Лисиця та  Їжак» ? (Більше вір своїм очам , ніж чужим речам.)

6. Галявина «Театральна»

-Всі труднощі ви здолали, всі завдання виконали .Тому країна Казок відчиняє перед вами свої ворота. Зараз ми потрапимо в чарівний світ казки. А покажуть нам її учні нашого класу.

(Інсценізація уривка казки «Рукавичка»)

VІІ. Підсумок уроку .

-Ось ми і прийшли в Країну Казок. Подивіться , як багато нового й невідомого чекає тут на вас .

(Вчитель відкриває поличку з виставленими книгами. Школярі читають назви книг , розглядають ілюстрації.)

-Діти, наш урок підходить до кінця . Тепер ви знаєте , як потрапити в казку.

По-перше : читати . Під шелест сторінок ви опинитесь у казковому світі.

По-друге : малювати .  Коли ви малюєте казку , олівець і фарба оживають .

А ще потрапити до казки можна сидячи перед екраном телевізора . Бо там казка живе і дихає .

Отож, читайте, малюйте і дивіться.

Казку нам пора кінчати,

Що лишається сказати ?

Мабудь , всім вам зрозуміло

Що читати треба вміло.

Бо казки-найкраще діло !

В них багато є добра.

Тож читайте, дітвора.

-Діти, то що можна сказати про казку ?

7. Гра «Клуб філософів»(доповнити висловлювання).

Казки навчають….(бути добрими, сміливими, щедрими, ввічливими)

Я хочу бути схожим на….

Мені подобається….

Казка…..(і веселить, і заставляє думати про свою поведінку.)

 

docx
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
219
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку