удосконалювати вміннячитання поетичних творів,віршового характеру; формувати уміння читати ; ознайомити з творчістю Степана Жупанина; розвивати вміння ділитися своїми враженнями про прочитане; виховувати почуття дружби.
Урок з літературного читання для 2 класу
ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА. СТЕПАН ЖУПАНИН. НАТАЛЧИНА ПРИГОДА
Мета: удосконалювати вміння читання поетичних творів,віршового характеру; формувати уміння читати ; ознайомити з творчістю Степана Жупанина; розвивати вміння ділитися своїми враженнями про прочитане; виховувати почуття дружби.
Обладнення: виставка книжечок автора,презентація
- Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Стали ,діти,всі рівненько.
Посміхніться веселенько.
Настрій на урок узяли.
Працювати почали.
- Зараз сядуть всі дівчатка,
А за ними всі хлоп’ятка.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Зараз у нас ..
Урок літературного читання!
- Діти, а чи важливі уроки читання, з якою метою ми їх проводимо? (Відповіді дітей).
- А в народі кажуть так:
„Хто багато читає, той багато знає”.
„Читання – це віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самих себе”.
IIІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
- Яким має бути читання?
- Щоб читання було швидким, виразним, чітким і правильним, проведемо мовну розминку.
І підготуємо органи мовлення до роботи.
Вдень в дуплі сидить сова,
Навіть дзьоб не висува,
А вночі вона полює,
Совенят малих годує.
— Мамо, вдень чого сова
Навіть дзьоб не висува?
— Дуже кепсько бачить вдень,
То сидить, анітелень.
— І чого ота сова
Навіть дзьоб не висува?
1) Читання «луною» за вчителем.
2) Гра «Актори».
Прочитати здивовано, злякано.
Рак-татусь приніс з крамниці Раченятам годівниці.
— Прочитайте повільно, швидко, дуже швидко.
— Прочитайте радісно, сумно, сердито.
— Як плаче немовля? (У-а!)
— Як мама колише дитину? (А-а!)
— Як тато забиває цвях? (Тук-тук!)
— Як каже бабуся внукові замазурі? (A-я, я-й!)
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Виставка-презентація учнівських малюнків до загадки Леоніда Глібова
Запитання за змістом вірша-загадки.
-Хто є автор вірша-загадки?
-Що ви запам’ятали про Леоніда Глібова?
-Що таке акровіш?
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
- Складіть з букв ім’я та прізвище поета, з творчістю якого ми сьогодні ознайомимось.
— Сьогоднішній урок присвячений українському письменникові Степанові Жупанину.
ІІІ. Робота з виставкою книг.
- Розгляньте виставку книг. Зверніть увагу на обкладинки.
- Виберіть збірку творів.
- Що можна дізнатись з обкладинки?
- Хто виконав ілюстрації до книжки?
ІV. Ознайомлення з біографією і творчістю поета.
Степан Ілліч Жупанин народився 18 січня 1936 року в селі Іршаві Закарпатської обл. в багатодітній сім'ї хлібороба. Його дитинство пройшло на березі річки Синявки, серед красивої природи, багатої рясними садами, лісами з рідкісними деревами, травами, співучим птаством.
Хлопчина виростав розумним, допитливим. Старша сестра Ганна рано навчила його читати. Змалку Степан декламував вірші, грав на сопілці, співав коломийки, які запам'ятовував з вуст батька.
У школі хлопець був кращим учнем. Захоплювався заняттями в дитячому ляльковому театрі. Навчаючись у 7 класі, написав вірш-пісеньку «Мак та бджілка», яку виконав перед ляльковою виставою. Цей вірш був надрукований у його першій книжці «Бджілка», що вийшла в 1959 році. Образ бджілки — символ невтомної, благородної праці — пізніше став одним з провідних у творчості Степана Жупанина.
Після закінчення середньої школи майбутній поет працював у районній газеті «Нове життя», а потім вступив на відділення української мови та літератури історико-філологічного факультету Ужгородського університету.
Учився добре, писав гарні ліричні вірші, відвідував літературну студію. У вільний час керував літературно-творчим гуртком, який випускав рукописний альманах «Світанок». Проводив читацькі конференції, змістовні краєзнавчі вечори.
Степан Жупанин упродовж багатьох років вдало поєднував учительську працю з поетичною і науковою творчістю. Він автор багатьох книжок, віршів, казок, загадок для дітей, тираж яких — понад два мільйона.
Короткий ліричний вірш, віршоване оповідання, казка, загадка, скоромовка, пісня — ці та інші жанри знаходимо у його книгах.
Кращі вірші поета стали піснями. Це твори про Україну, рідний край, його людей, красу природи, одухотворену працю дорослих і дітей, про шкільні будні тощо. Більшість пісень поета стали популярними.Дар красномовства поет успадкував від матері Марії Петрівни — працьовитої, мудрої, веселої, співучої жінки. А від батька — любов до музики. Він змалку розвивав у сина Степана чуття ритму, смак до народних мелодій.
У його доробку близько 200 праць-досліджень, статей, наукових повідомлень. Він видав понад 30 поетичних збірок для дітей. Понад сто поезій із цих видань покладено на музику.
З-під пера Степана Жупанина вийшли в світ і високо поціновані авторські підручники «Сонячний світ», «Карпатська весна», «З чого починається Вітчизна», «Моя абетка».
Степан Жупанин — автор численних перекладів з угорської, румунської, білоруської, російської, словацької та інших мов. Його твори виходили у перекладах мовами багатьох народів світу.
Читання вірша „Ліщина”(кущ)
З ким розмовляє ліщина? Як вона пояснює свою появу?
— Знайдіть у вірші слова у зменшувально-пестливій формі.
— З якою метою їх ужито?
— З яким настроєм потрібно читати вірш?
Фізкультхвилинка
. Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте.
VІ. Хвилинки поезії.
Декламування творів Степана Жупанина учнями.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
ОПРАЦЮВАННЯ ВІРША СТЕПАНА ЖУПАНИНА «НАТАЛЧИНА ПРИГОДА» (с. 28-29)
А тепер послухайте уважно вірш. Щоб відповісти на дані питання.
1. Виразне читання вірша вчителем
— Яка пригода трапилася з Наталкою?
2. Словникова робота
Довідкове бюро
Пригода-це те ,що випадково стається
Балка — яр з пологими схилами.
Читання слів «луною» за вчителем
Десь, дітьми, знайшлись, зняв, нещасті, рукавички, невесело, сніжки.
— Пошепки промовте слова з одним складом, дещо голосніше — двоскладові слова, голосно — трискладові, дуже голосно — чотирискладові слова.
3. Гра «Бджілки»
Напівголосне читання учнями тексту, кожен — у своєму темпі.
— Хто допоміг дівчинці? Як саме?
— Чи змінився настрій Наталки? Поясніть свою відповідь.
— Що ви можете сказати про Вову?
— Які слова повторюються у вірші? («Ох, невесело Наталці!»)
4. Гра «Не перерви ланцюжок»
Читання вірша учнями «ланцюжком».
5. Гра «Знайди рими»(виконують хлопчики)
Наталці — у балці;
загубила — ліпила;
Наталці — пальці;
пухнасті — в нещасті;
Вова — мовив;
жалко — Наталко.
6. Робота за ілюстрацією(виконують дівчатка)
— Знайдіть рядки вірша, що проілюстрував художник.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Який вірш читали на сьогоднішньому уроці?
— Чого він вас навчив?
— Який висновок для себе зробили?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С.28-29,виразно читати. Придумайте продовження до вірша,вірш вивчити напам’ять.
Скоромовки
Скоромовки на уроки
Завітали в перший клас.
Букви весело вивчати,
Усміхатись, віршувати —
В добрий час.
Метелик
Малий метелик
В полі лине
В ласкаво-теплу
Літню днину.
Ти не лови його,
Хлопчино,
Лиш день один
Живе він.
Жаль!
Хай нагуляється
Доволі
Метелик лагідний
У полі.
Нарядилась осінь
в дороге намисто,
золоте волосся
розплела над містом,
кольорові фарби
вийняла з кишені,
і малює осінь
жовтим по зеленім...
Здогадатись можна
в парку по деревах:
є червона фарба
в неї і рожева...
Ще й відтінків різних
безліч осінь має,
а стрункі ялини
боком обминає...
їй не шкода фарби
й часу ні хвилини,
колються нечемні
сосни та ялини.
ДО ШКОЛИ
Радості такої
Не було ніколи!
Це Оленка нині
Вперше йде до школи.
Татова бригада
Сушить в лузі сіно:
— В добру путь, Оленко,
Вчися на відмінно!
НАМАЛЮЮ ВІТЕР
Намалюю вітер
Тихий, ніжний,
Намалюю дощовий
І сніжний.
Вітер, що здіймає
Грізні хвилі,
І вітрець
Між квітами на схилі.
Цей танцює
З хмаркою у вальсі,
Той гортає
Книжку на терасі,
Он святковий
Прапорами має,
З музикою
По селу кружляє...
Вже малюнків
Три десятки маю,А вітрам
Нема кінця і краю.
ЖУРАВЛИК
Осіннього ранку
Журавлик летів
Далеко за море,
До теплих країв.
— Журавлику любий,
Скажи нам «курли»,
Коли ти повернешся
Знову? Коли?
— Вернуся весною
Додому назад,
До вас, милі друзі,
До рідних Карпат.—
Журавлик махнув
На прощання крильми:— Бувайте здорові!
Курли вам, курли...
ЛАСТІВЧИНЕ ГНІЗДО
— Ластівочко чорнокрила,
Ти чому гніздечко звила
Над вікном у нас?
— А тому, що друзі всі ви,
Я дарую щебіт, співи
Вам у добрий час.
Пташенят маленьких маю
І ні хвильки не гуляю,
Доглядаю їх.
Нас тепло людське тут гріє,
Кривдити ніхто не сміє
Пташенят моїх.
Гра «Знайди рими»
Наталці
ліпила;
Наталці
пухнасті — нещасті
Вова —
жалко —
ЛІЩИНА
— Ліщино кучерява,
чому стоїш ти скраю?
— Тому, що я діброву
ось тут розпочинаю.
Як маю сто горішків,
з них буде сто ліщинок,
до царства лісового
аж сто дзвінких стежинок.
І ще одне не знаєш
ти, хлопчику цікавий:
мене садила білка —
горіх сховала в трави.
Його в обійми теплі
взяла землиця-мати,
а веснонька пригріла –
і стала я зростати.