Урок з літературного читання для 2 класу на тему "ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА. СТЕПАН ЖУПАНИН. НАТАЛЧИНА ПРИГОДА"

Про матеріал

удосконалювати вміннячитання поетичних творів,віршового характеру; формувати уміння читати ; ознайомити з творчістю Степана Жупанина; розвивати вміння ділитися своїми враженнями про прочитане; виховувати почуття дружби.

Перегляд файлу

Урок з літературного   читання  для  2 класу

 ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА. СТЕПАН ЖУПАНИН. НАТАЛЧИНА ПРИГОДА

 Мета: удосконалювати вміння  читання поетичних творів,віршового характеру; формувати уміння читати ; ознайомити з творчістю Степана Жупанина; розвивати вміння ділитися своїми враженнями про прочитане; виховувати почуття дружби.

Обладнення: виставка  книжечок автора,презентація

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

- Ви почули всі дзвінок?

              Він покликав на урок.

Стали ,діти,всі рівненько.

Посміхніться веселенько.

Настрій на урок узяли.

Працювати почали.

- Зараз сядуть всі дівчатка,

А за ними всі хлоп’ятка.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

-​ Зараз у нас ..

Урок літературного читання!

-​ Діти, а чи важливі уроки читання, з якою метою ми їх проводимо? (Відповіді дітей).

- А в народі кажуть так:

„Хто багато читає, той багато знає”.

„Читання – це віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самих себе”.

IIІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

-​ Яким має бути читання?

-​ Щоб читання було швидким, виразним, чітким і правильним, проведемо мовну розминку.

І підготуємо органи мовлення до роботи.

1. Робота над потішкою

Вдень в дуплі сидить сова,

Навіть дзьоб не висува,

А вночі вона полює,

Совенят малих годує.

Мамо, вдень чого сова

Навіть дзьоб не висува?

Дуже кепсько бачить вдень,

То сидить, анітелень.

І чого ота сова

Навіть дзьоб не висува?

1) Читання «луною» за вчителем.

2) Гра «Актори».

Прочитати здивовано, злякано.

2. Робота над скоромовкою

Рак-татусь приніс з крамниці Раченятам годівниці.

Прочитайте повільно, швидко, дуже швидко.

Прочитайте радісно, сумно, сердито.

3. Дихальні вправи

Як плаче немовля? (У-а!)

Як мама колише дитину? (А-а!)

Як тато забиває цвях? (Тук-тук!)

Як каже бабуся внукові замазурі? (A-я, я-й!)

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Виставка-презентація учнівських малюнків до загадки Леоніда Глібова

Запитання за змістом вірша-загадки.

-Хто є автор вірша-загадки?

-Що ви запам’ятали про Леоніда Глібова?

-Що таке акровіш?

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

 - Складіть з  букв ім’я та прізвище поета, з творчістю якого ми сьогодні ознайомимось.

 

 

— Сьогоднішній урок присвячений українському письменникові Степанові Жупанину.

ІІІ. Робота з виставкою книг.

- Розгляньте виставку книг. Зверніть увагу на обкладинки.

- Виберіть збірку творів.

-  Що  можна дізнатись з обкладинки?

- Хто виконав ілюстрації до книжки?

ІV. Ознайомлення з біографією і творчістю поета.

 Степан Ілліч  Жупанин народив­ся 18 січня 1936 року в селі Іршаві Закарпатської обл. в багатодітній сім'ї хлібороба. Його дитинство пройшло на бере­зі річки Синявки, серед красивої природи, багатої рясними садами, лісами з рідкісними деревами, тра­вами, співучим птаством.

   Хлопчина виростав розумним, допитливим. Старша сестра Ганна рано навчила його читати. Змалку Степан декла­мував вірші, грав на сопілці, спі­вав коломийки, які запам'ятовував з вуст батька.

У школі хлопець був кращим учнем. Захоплювався заняттями в дитячому ляльковому театрі. Навчаючись у 7 класі, написав вірш-пісеньку «Мак та бджілка», яку виконав перед ляльковою ви­ставою. Цей вірш був надрукова­ний у його першій книжці «Бджіл­ка», що вийшла в 1959 році. Образ бджілки — символ невтомної, бла­городної праці — пізніше став од­ним з провідних у творчості Сте­пана Жупанина.

Після закінчення середньої школи майбутній поет працював у районній газеті «Нове життя», а потім вступив на відділення україн­ської мови та літератури історико-філологічного факультету Ужгород­ського університету.

Учився добре, писав гарні ліричні вірші, відвіду­вав літературну студію. У вільний час керу­вав літературно-творчим гуртком, який випускав рукописний альма­нах «Світанок». Проводив читацькі конференції, змістовні краєзнав­чі вечори.

Степан Жупанин упродовж багатьох років вдало поєднував учительську працю з поетичною і науковою творчістю. Він автор багатьох книжок, віршів, казок, загадок для дітей, тираж яких — понад два мільйона.

Короткий ліричний вірш, вір­шоване оповідання, казка, загад­ка, скоромовка, пісня — ці та інші жанри знаходимо у його книгах.

Кращі вірші поета стали пісня­ми. Це твори про Україну, рідний край, його людей, красу приро­ди, одухотворену працю дорослих і дітей, про шкільні будні тощо. Більшість пісень поета стали по­пулярними.Дар красномовства поет успад­кував від матері Марії Петрівни — працьовитої, мудрої, веселої, спі­вучої жінки. А від батька — любов до музики. Він змалку розвивав у сина Степана чуття ритму, смак до народних мелодій.

У його доробку близь­ко 200 праць-досліджень, статей, наукових повідомлень. Він видав понад 30 поетичних збірок для дітей. Понад сто поезій із цих видань покладено на музику.

      З-під пера Степана Жупанина вийшли в світ і високо поціновані ав­торські підручники «Сонячний світ», «Карпатська весна», «З чого почина­ється Вітчизна»,  «Моя абетка».

Степан Жупанин — автор чис­ленних перекладів з угорської, ру­мунської, білоруської, російської, словацької та інших мов. Його тво­ри виходили у перекладах мовами багатьох народів світу.

Читання вірша „Ліщина”(кущ)

 З ким розмовляє ліщина? Як вона пояснює свою появу?

Знайдіть у вірші слова у зменшувально-пестливій формі.

З якою метою їх ужито?

З яким настроєм потрібно читати вірш?

Фізкультхвилинка

  • Ми читати всі учились,
  • В нас голівки натомились.
  • Зробим в праці ми зупинку –
  • Проведемо фізхвилинку.

  . Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться.                              
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте.

VІ. Хвилинки поезії.

Декламування творів Степана Жупанина учнями.

 

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

ОПРАЦЮВАННЯ ВІРША СТЕПАНА ЖУПАНИНА «НАТАЛЧИНА ПРИГОДА» (с. 28-29)

А тепер послухайте  уважно  вірш. Щоб відповісти на дані питання.

1. Виразне читання вірша вчителем

Яка пригода трапилася з Наталкою?

2. Словникова робота

Довідкове бюро

Пригода-це те ,що випадково стається

Балка — яр з пологими схилами.

Читання слів «луною» за вчителем

Десь, дітьми, знайшлись, зняв, нещасті, рукавички, невесело, сніжки.

Пошепки промовте слова з одним складом, дещо голосніше — двоскладові слова, голосно — трискладові, дуже голосно — чотирискладові слова.

3. Гра «Бджілки»

Напівголосне читання учнями тексту, кожен — у своєму темпі.

Хто допоміг дівчинці? Як саме?

Чи змінився настрій Наталки? Поясніть свою відповідь.

Що ви можете сказати про Вову?

Які слова повторюються у вірші? («Ох, невесело Наталці!»)

4. Гра «Не перерви ланцюжок»

Читання вірша учнями «ланцюжком».

5. Гра «Знайди рими»(виконують хлопчики)

Наталці — у балці;

загубила — ліпила;

Наталці — пальці;

пухнасті —  в нещасті;

Вова — мовив;

жалко — Наталко.

6. Робота за ілюстрацією(виконують дівчатка)

Знайдіть рядки вірша, що проілюстрував художник. 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Який вірш читали на сьогоднішньому уроці?

Чого він вас навчив?

Який висновок для себе зробили? 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С.28-29,виразно читати. Придумайте продовження до вірша,вірш вивчити напам’ять.

 

 

 

 

 

 

                                              Скоромовки

Скоромовки на уроки

Завітали в перший клас.

Букви весело вивчати,

Усміхатись, віршувати —

В добрий час.

                                    Метелик

Малий метелик

В полі лине

В ласкаво-теплу

Літню днину.

Ти не лови його,

Хлопчино,

Лиш день один

 Живе він.

Жаль!

Хай нагуляється

Доволі

Метелик лагідний

 У полі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Осінь

Нарядилась осінь
в дороге намисто,
золоте волосся
розплела над містом,
кольорові фарби
вийняла з кишені,
і малює осінь
жовтим по зеленім...
Здогадатись можна
в парку по деревах:
є червона фарба
в неї і рожева...
Ще й відтінків різних
безліч осінь має,
а стрункі ялини
боком обминає...
їй не шкода фарби
й часу ні хвилини,
колються нечемні
сосни та ялини.

 

ДО ШКОЛИ
Радості такої    
Не було ніколи!    
Це Оленка нині    
Вперше йде до школи.    
Татова бригада
Сушить в лузі сіно:
— В добру путь, Оленко,
Вчися на відмінно!

 

 

 

 

НАМАЛЮЮ ВІТЕР
Намалюю вітер
Тихий, ніжний,
Намалюю дощовий
І сніжний.
Вітер, що здіймає
Грізні хвилі,
І вітрець
Між квітами на схилі.
Цей танцює
З хмаркою у вальсі,
Той гортає
Книжку на терасі,
Он святковий
Прапорами має,
З музикою
По селу кружляє...
Вже малюнків
Три десятки маю,А вітрам
Нема кінця і краю.

ЖУРАВЛИК
Осіннього ранку
Журавлик летів
Далеко за море,
До теплих країв.
— Журавлику любий,
Скажи нам «курли»,
Коли ти повернешся
Знову? Коли?
— Вернуся весною
Додому назад,
До вас, милі друзі,
До рідних Карпат.—
Журавлик махнув
На прощання крильми:— Бувайте здорові!Курли вам, курли...


ЛАСТІВЧИНЕ ГНІЗДО
— Ластівочко чорнокрила,
Ти чому гніздечко звила
Над вікном у нас?
— А тому, що друзі всі ви,
Я дарую щебіт, співи
Вам у добрий час.
Пташенят маленьких маю
І ні хвильки не гуляю,
Доглядаю їх.
Нас тепло людське тут гріє,
Кривдити ніхто не сміє
Пташенят моїх.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Знайди рими»

Наталці

ліпила;

Наталці

пухнасті — нещасті

Вова —

жалко —

 

 

 

ЛІЩИНА

— Ліщино кучерява,

чому стоїш ти скраю?

— Тому, що я діброву

ось тут розпочинаю.

Як маю сто горішків,

з них буде сто ліщинок,

до царства лісового

аж сто дзвінких стежинок.

І ще одне не знаєш

ти, хлопчику цікавий:

мене садила білка —

горіх сховала в трави.

Його в обійми теплі

взяла землиця-мати,

а веснонька пригріла –

і стала я зростати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
27 червня 2018
Переглядів
670
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку