Урок з літературного читання на тему " Народна легенда. Хліб і золото"

Про матеріал
Поєднання різноманітних прийомів навчання сприяє не тільки набуттю учнями необхідної системи знань, умінь та навичок, але й досягненню високого рівня їх розумового розвитку, формуванню в них здатності до самостійної творчої діяльності, розвиває інтерес до навчальної праці, забезпечує ґрунтовні результати навчання.
Перегляд файлу

Тема: Народна легенда « ХЛІБ І ЗОЛОТО».

Мета: ознайомити учнів з легендою як жанром усної народної творчості; ознайомити з народною легендою «Хліб і золото»; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву; виховувати любов до рідної землі. 

                                                                            Хід уроку 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 

ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 

1. Робота над скоромовкою . Гра «Дощик»

Кукурудза на городі 

Дивувалась своїй вроді: 

Милувалась дуже-дуже, 

Наче в дзеркало, в калюжу. 

Білі зуби, коса довгенька 

Та сукня гарна, зелененька. 

 2. Робота над примовкою 

— Прочитайте примовку з поступовим прискоренням. 

Сонечко, 

Полети на облишко, 

Принеси нам з неба, 

Щоб було влітку: 

У городі боби, 

В лісі ягоди, гриби, 

В джерелі водиця, 

В полі пшениця. 

ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ 

Крісло автора.

Робота з другом. Учні в парах повертаються одне до одного та переказують народну притчу «У пригоді» Оцінюють роботу одне одного, вказують на недоліки. 

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 

— Сьогодні ми ознайомимося ще з одним жанром усної народної творчості. Яким саме — ви дізнаєтеся, якщо прочитаєте в рядку кожну третю букву. 

О В Л Т П Е Г К Г Щ П Е У Я Н К У Д Ж І И П 

(Легенди) 

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

1. Розповідь учителя 

— Легенда — усне народне оповідання про чудову подію, що сприймається як достовірне. Легенди дуже близькі до переказів, відрізняються від них найбільше тим, що в основі їх — біблійні сюжети. На відміну від казок, легенди не мають традиційних початкових і прикінцевих формул, усталеного чергування подій. Лише подеколи у них є спільне із казками: початкові формули — «було це давно», «колись давно-давно»; фантастичний зміст, але такий, що трактується як диво, створене незвичайними людьми. 

Легенди починаються з викладання змісту і завершуються висновком, повчальним підсумком. 

2. Самостійне мовчазне читання легенди учнями 

— Чи сподобалася вам легенда? 

— Які почуття вона у вас викликала? 

— Хто є головними персонажами легенди? 

3. Словникова робота 

Галич — у давні часи столиця Галицького королівства, зараз — місто в Івано-Франківській області. 

Вістові — які подають звістку, сигнал, умовний знак; сигнальники. 

Дружина — військовий загін короля. 

У золоті купався — мав усього вдосталь, був дуже багатим. 

4. Фізкультхвилинка 

5. Читання легенди учнями «ланцюжком» 

— Коли і де відбувалася подія, яка описана в легенді? 

6. Аналіз змісту легенди 

— Що вмів дуже гарно робити майстер? 

— Чого він не мав? 

— Що він одного разу сказав королеві? 

— Як Данило виправив майстра? 

— Чи вдалося Данилові переконати майстра в тому, що його думка — хибна? 

— Який напис на стіні побачив Данило другого дня? 

— Що зробив король? 

— Як майстер опинився замкнутим у майстерні? 

— Скільки часу він там перебував? 

— Що сталося із майстром? 

— Які слова тепер побачив король на стіні? 

— Як ви можете пояснити значення слів короля Данила: «Хліб — усьому голова»? 

— Що призвело до загибелі майстра? 

7. Робота в групах 

Визначення головної думки легенди. 

8. Робота за ілюстрацією 

— Що художник зобразив на ілюстрації? 

— Де знаходиться пам’ятник королю Данилу? 

Данило Галицький — син засновника Галицько-Волинської держави Романа Мстиславича. Данило народився на початку ХІІІ ст. і після смерті батька у 1205 р. пройшов важкий шлях борні з непокірним боярством та іноземною агресією. Лише наприкінці 1230-х років він остаточно повернув собі батькові володіння й навіть поширив свій політичний вплив на Київ. Саме його воєвода Дмитро організував оборону міста у 1240 р.— хай і не зміг урятувати від ворога давньоруську столицю. 

Князь був людиною високих політичних, державних і військових здіб- ностей, діячем високого польоту. В умовах ворожого оточення, не маючи достатньої опори на Русі, він вів запеклу сорокарічну боротьбу з боярською опозицією й довів її до переможного фіналу, відновивши централізоване Галицько-Волинське велике князівство. Данило докладав титанічних зусиль до консолідації земель Південно-Західної Русі. Він підніс авторитет князівства в середньовічному світі. 

За його князювання було зведено могутні укріплення Холма, збудовано Львів, який названо за ім’ям Данилового старшого сина Лева. 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ .Рефлексія.

  1. Прийом « Дайвінг»

— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці? 

— З яким жанром народної творчості ознайомилися на уроці? 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

Переказувати легенду

 

 

docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Богданець-Білоскаленко Н. І, Зоряна М. І .)
Додано
28 жовтня 2021
Переглядів
3952
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку