Урок з літературного читання на тему " Соціально-побутова казка" Золота пшениця"

Про матеріал
Знаючи особливості учнів класу та їхній освітній рівень, характер пізнавальної діяльності та свою готовність до застосування інноваційних технологій навчання на уроці використала елементи критичного мислення .
Перегляд файлу

Тема уроку: Соціально-побутова казка. «Золота пшениця»  українська народна казка.

Мета: Сформувати поняття «соціально-побутова казка». ознайомити з її характерними рисами. Розвивати уміння і навички аналізувати, робити висновки з прочитаного. Розвивати вміння знаходити в казці головне, оцінювати вчинки персонажів, виявляти мотиви їхньої поведінки. Сприяти вихованню позитивних рис характеру: працьовитості, відповідальності. доброти, щирості.

Обладнання. Предметні малюнки до теми «Професії».

Хід уроку

І. Підготовка до вивчення нового матеріалу.

1.1. Гра « Велике прання»

— Казка — це …

— Казки бувають чарівні, …

— У четвертому класі ми прочитали такі казки: …

— Казки, які придумав народ, називаються …

— Казки, які придумав письменник, називаються …

1.2. Складання сенкану «Казка».

Наприклад.

Казка.

Цікава, захоплююча.

Вчить, виховує, розважає.

Її люблять читати діти.

Вигадка.

1.3.Гронування (Асоціативний кущ) « Казка»

II. Робота над темою уроку.

2.1. Вступне слово вчителя.

— Сьогодні ми ознайомимося з соціально-побутовою казкою.

Слово «соціальний». походить від латинського слова «соціо». що означає з’єднати, поєднати, розпочати спільну працю.

Слово «побут». — сфера соціального життя, що включає задоволення потреб в їжі, одязі, житлі, лікуванні, відпочинку.

Отже, соціально-побутові казки — це казки про життя людей, їхні потреби, проблеми, задоволення, розваги тощо.

Найстарішими вважають байки (або казки про тварин) та міфологічні казки, дещо пізніше з’явилися чарівні казки. Побутові казки відображають побут, обставини народного життя з недавніх часів. У побутовій казці протиставляються слабкий і сильний, багатий і бідний. Казка з повагою ставиться до хороших, вмілих працівників. Висміює дурнів, ледарів, засуджує жадібність.

— Які можете назвати казки, що відносяться до соціально-побутових? («Мудра дівчина». «Дідова дочка і бабина дочка». «Про липку і зажерливу бабу». «Названий батько»… )

2.2. Перегляд таблиць « Українська народна казка»

2.3. Фізхвилинка

2.4. Робота над казкою «Золота пшениця».

— Що означає слово «золото».

Загадки

Прокидається він рано і пече нам хліб духмяний,

бублики і пиріжки, пряники й медівники. (Пекар)

Він для кожної людини ліки має й вітаміни,

прочита рецепт уважно, що і як робить підкаже. (Аптекар)

Інструмент бере у руки — линуть чисті, ніжні звуки.

Люди кажуть: «Це талант!». Добре грає… (музикант)

У театрі грає ролі: нині — вчителя у школі.

Завтра буде інша роль — то бідняк він, то король. (Актор)

Золоті у нього руки: робить зачіски й перуки,

підстриже і пофарбує, гарний настрій подарує. (Перукар)

Хто одежу шиє всім: і дорослим, і малим,

дружить з голкою й тканиною,

строчить швейною машиною? (Швачка)

Спритно зайчика за вуха

він дістане з капелюха. (Фокусник)

Насмішити він зуміє

всіх, хто жарти розуміє. (Клоун)

— Які ще професії ви знаєте?

2.5.Словникова робота.

— Вставте пропущені букви і прочитайте слова, які будуть зустрічатися в казці.

— Значення яких слів потрібно пояснити?

2.6.Слухання казки.

— Скільки у царя було синів?

— Де царський син знайшов собі наречену?

— Яку умову поставила дівчина?

— Якого ремесла навчився царський син?

— Чи пригодилося йому уміння шити?

— Яка основна думка казки?

— Чого вчить нас казка?

2.7.Вибіркове читання.

— Прочитайте всі питальні речення.

— Знайдіть у казці діалог.

— Зачитайте зачин.

— Зачитайте кінцівку.

3. Опрацювання казки «Золота пшениця».

3.1.Читання казки мовчки.

— Попрацюйте в парах. Поставте один одному потри запитання за змістом казки, дайте на них відповіді.

— Яку іншу назву можна придумати до цієї казки? («Подароване золото». «Мішок золота».)

— Які незрозумілі слова зустрітися в казці?

— Доберіть синоніми до слів: убогі (бідні), гукає (кличе), потрудився (попрацював), розсердилася (розізлилася), найматися (влаштовуватися), нивка (поле).

— Поясніть значення висловів: «як церковні миші». «на заході сонця». «з порожніми руками». «пригода трапилась». «аж роти повідкривали». «золотом сяє». «в добрі та злагоді».

3.2.Читання «ланцюжком».

— Який епізод зображений на малюнку?

— З чим порівнюється в казці пшениця?

— Якими словами можна висловити головну думку казки?

— Яке з поданих після тексту прислів’їв підходить до змісту казки?

— Прочитайте і відгадайте загадку.

III. Підсумок уроку.

— Прочитайте зашифроване прислів’я. Чи підходить воно до прочитаних сьогодні казок?

— Що схвалюється в обох казках? (Працьовитість, вміння заробляти собі на проживання).

IV. Домашнє завдання.

Переказувати казку та створити малюнок





docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Богданець-Білоскаленко Н. І, Зоряна М. І .)
Додано
28 жовтня 2021
Переглядів
3026
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку