Урок українського читання у 2 класі
Тема уроку. Робота з дитячою книжкою. Народні казки. «Ворона і рак» (українська народна казка). «Лисиця і куріпка» (французька народна казка).
Мета уроку. Продовжувати формувати ключові, комунікативні та читацькі компетентності. Формувати рефлексивний досвід за змістом прочитаного, вміння розрізняти дитячі книжки за типом видання, створювати і записувати коротке зв’язне висловлення на запропоновану тему, вміння сприймати прості медіапродукти, висловлювати свої думки і почуття з приводу переглянутих медіапродуктів. Розвивати мислення, мовлення, пізнавальні та літературно-творчі здібності школярів. Виховувати позитивне емоційно-ціннісне ставлення до читання, дитячої книжки.
Обладнання: виставка дитячих книжок за типом видання (книжки-твори, книжки-збірки, дитячі журнали), книжка Сумулька, скринька, цеглинки, картки-пазли для роботи в парах, ліхтарик з лазером, комікс морально-етичної тематики, презентація, казки, принесені дітьми з дому.
Хід уроку
1. Ранкова зустріч
Ось зібралися ми в круг,
Я твій друг, і ти мій друг.
Міцно за руки візьмемось,
Одне одному всміхнемось!
Візьмемо в ранкове коло
Улюблених казок героїв?
З цеглинками попрацюєм,
Бащточку за віршиком збудуєм.
Діти асоціюють кольори цеглинок з героями казок
та складають башточку у відповідному порядку.
Робота починається,
Казка відкривається.
Ось у казці синій лис,
Золоте курчатко,
Шапочка червона
І царівна-жабка.
Скаче білочка руда
Й Капітошка – мов вода.
Казка – різнобарвне свято,
В ній героїв є багато.
Ким ти будеш? Обирай!
Всіх довкола привітай!
Діти уявляють себе казковим героєм та вітаються так,
як привітався б цей герой.
- Який у вас настрій після таких привітань?
У «скриньці із секретом» міститься пошарпана книжка,
із сумним «виразом обличчя».
- Мені здалося, чи, справді, хтось подав жалібний голос? По-моєму, він із «чарівної скриньки». Щоб дізнатися, що чи хто в ній, потрібно задати коротке запитання, до прикладу: цей предмет із металу, це овоч, предмет м’який?
Коли діти відгадали, дістаю книжку.
- Це – Книжечка Сумулька. Чому вона має таке ім'я?
- Як ви гадаєте, кому і для чого призначена ця книжка?
- Що, на вашу думку, могло трапитися із нею?
- Як її звати насправді?
- Хто міг впливати на настрій Сумульки? Як?
- Чим можемо ми допомогти Сумульці?
Відповіді учнів
- Дорога Сумулько! Ми просимо тебе залишитися з нами. Сподіваємося, ти зрозумієш, що у нашому класі діти уміють і люблять читати казки, добре дбають про книги, розкажуть твоєму неохайному читачу, як потрібно поводитися з книгами, а згодом спробують «вилікувати» тебе.
- Стривайте, в Книжечці й пазли з ілюстраціями є. Щоб впізнати, до яких вони казок, прошу знайти свою пару.
Учні утворюють пари за допомогою пазлів ( https://svitdovkola.org/1/21).
- Ілюстрації до яких казок утворилися? (Відповідь кожної пари)
- Казка – давній і мудрий порадник. Це вона дає перше уявлення про добро і зло, правду і неправду, чесність і справедливість. Казки є авторські і народні. Дитинство невіддільне від них. Мені відомо, що ви знаєте багато казок. Тож розкажіть одне одному про свою улюблену казку.
Учні розповідають одне одному про свою улюблену казку,
в парах обмінюються власними книжками.
Учитель запитує окремих учнів, яка улюблена казка товариша по парі.
Слайд 1
- Чи здогадалися ви, яку тему ми сьогодні будемо розглядати?
- Так, сьогодні на уроці ми будемо працювати з дитячою книжкою з теми «Народні казки». Ми маємо ознайомитися із змістом української та французької народних казок, визначити їх головні думки, повторити, які є дитячі книжки за типом видання, сприйняти медіапродукт та висловити свої думки і почуття з приводу переглянутого, дібрати поради, як потрібно поводитися з книгами, створити і записати коротке зв’язне висловлення на запропоновану тему.
Слайд 2
- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- Яким, на вашу думку, він має бути?
- А якими на уроці мають бути діти?
- Отже, сподіваюся, ми разом проведемо цікавий, творчий, корисний урок, на якому кожен із вас дізнається багато нового.
- Казкові історії відбуваються у різні пори року, а їх герої діють під час різних природних явищ. А ми з Сумулькою будемо працювати:
- у яку пору року?
- в якому місяці?
- якого числа?
- у який день тижня за порядком?
- при якому стані неба?
- під час опадів?
- чи, можливо, інших природних явищ?
Діти сідають за парти.
2. Відкриття нових знань.
1) Робота з виставкою книг.
- Звернемо увагу на виставку книг. Перед вами різні дитячі книжки за типом видання. Спробуємо їх назвати, використовуючи слова-підказки.
Слайд 3
- Що спільного у книжках на першій полиці? (Це книжки-твори).
-Яка спільна назва підійде до другої групи? ( Це книжки-збірки). Чому?
- Що спільного в цих книжках? ( У них вміщені казки).
- Ці казки авторські чи народні? Як ви здогадалися?
- Як назвати наступну групу? (Дитячі журнали)
- Чи можуть бути в них опубліковані казки?
- Як ми можемо про це дізнатися?
- Чи подобаються вам дитячі видання на виставці?
- Що б ви хотіли прочитати першим? Чому?
- На що ви звернули увагу? Що вас зацікавило?
- Чи є такі дитячі видання у вас вдома?
- Кому відомо, як можна отримати журнал?
2) Повідомлення про передплату дитячих журналів.
3. Читання української народної казки «Ворона і рак» вчителем з метою збудження інтересу до самостійного читання.
- У цих та інших дитячих виданнях вміщено багато казкових пригод. А кожна пригода – до мудрості дорога. Тож вирушаймо за мудрістю!
Слайд 4
- Я вам прочитаю українську народну казку «Ворона і рак». У ній зустрінете цікаві слова. Чи буде вам непереливки чи ви стішитеся, що знаєте їх, мені невідомо? Спробуємо прояснити ситуацію.
- Як ви розумієте слово непереливки?
- А що означає слово стішитися?
- Які ще слова вам були незрозумілими?
- Прочитаємо у словничку значення вислову «править рак».
- Як сказати по-іншому ворона була моторна?
- Перевіримо, чи моторні ми. Спіймаємо очима червону точку?
- Повернемося до казки.
- Яка біда сталася з раком?
- Що хотіла зробити з ним ворона?
- Чому раку вдалося визволитися з біди?
- Від чого застерігає ця казка?
Слайд 5
Група «Раки» - порівняти дійових осіб, використовуючи слова із довідки.
Ворона Рак
Вік
Рухливість
Голос
Характер
Слова для довідки: молода (стара), старий, досвідчений, малодосвідчена, сильна, витривала, хитрий, наполегливий, повільний, швидка, грубий, спокійний, улесливий, обережна, радісний.
Група «Ворони» - метод «Прес».
- Підготуйте відповідь за опорними словами.
Я гадаю…
Тому що…
Наприклад…
Отже…
Група «Книги» - з’єднати початок та кінець прислів’їв.
Розум без книг, та розуму в них багато.
Казки маленькі, там розум допоможе.
Де сила не візьме, як птах без крил.
- Щоб вправно прочитати наступну казку, потрібно попрацювати над розвитком вміння регулювати своє дихання ( не губити закінчення слів, не робити вдих на півслові, не замовкати до кінця речення).
- Зобразили шум лісу.
- Пошуміли вітерцем.
- Прокаркали, як ворони.
- Злетіли птахи.
- Здули водичку з рук.
- Запросили тишу.
- Зобразили, як спить птах.
Слайд 6
4. Самостійне мовчазне читання французької народної казки «Лисиця і куріпка».
- А нам спати не час. Зустрінемося з героями французької народної казки «Лисиця і куріпка».
- Хто герої цього твору?
5. Бесіда за змістом прочитаного.
- Як лисиця обдурила куріпку?
- Що допомогло куріпці врятуватися?
- Який висновок зробили лисиця і куріпка?
- Придумайте розповідь про те, коли доречними є ці висновки.
Слайд 7
6. Фізкультхвилинка
Раз, два, три, чотири, п’ять –
Час настав відпочивать.
Руки вгору піднімаєм,
Як ворони, ми літаєм.
А тепер всі руки в боки,
Як куріпки, скоки-скоки!
Швидко руки опустили,
І, як рак, задки пішли ми.
Повторити треба вміло,
Як лисичка біга тихо.
Десять, дев’ять, вісім, сім –
Час за парти сісти всім!
7. Повторення правил поводження з книгою.
Слайд 8
1) Перегляд коміксу морально-етичної тематики.
- Діти, нам передали світлини про власника Книжки Сумульки. Складемо за ними розповідь, яка ж історія відбулася? ( https://svitdovkola.org/1/21)
2) Бесіда за переглянутим.
- Чи прочитав Петрик книжку? Звідки ви дізналися про це?
- Як ви гадаєте, чи сподобалася книжка хлопчику? Поясніть свій висновок.
- Чому Петрик ставився до книжки недбайливо? Чи свідчить це про те, що він негарний читач? Чому?
- Чи для одного читача призначена кожна книжка? Чому?
- Пригадайте, скільки людей вкладають свою працю в кожну книжку. То чи можемо ми ставитися до книжки так, як Петрик?
- Поміркуйте та подивіться на свої книжки. Чи не впізнали ви в коміксі себе?
Слайд 9
3) Крісло автора
- Хто бажає зайняти «крісло автора» та порадити Петрику, як потрібно ставитися до книжок? Чи може він якось виправити свою провину перед
книжкою? Чи може його книжка знову стати як новенька?
Слайд 10
4) Гра «Так - ні» ( зелена та червона цеглинки).
- Допоможемо Петрику міцно засвоїти правила поводження з книгою?
- Перед тим, як брати книжку до рук, їх потрібно помити.
- Гортати книжку брудними руками не можна.
- Користуватися закладкою під час читання потрібно.
- Загинати сторінки у книжках не можна.
- Малювати в книжці не можна.
- Виривати із книжки сторінки не можна.
- Читати книги під час їжі не можна.
- Класти в книги олівці, ручки не можна.
- Книги та підручники потрібно обгортати.
- Ставитися дбайливо до книжок необхідно.
8. Підсумок уроку. Рефлексія.
Слайд 11
- Наш урок завершується, та ніколи не закінчиться казка та розмова про неї. Ось і вам пропоную написати про казку свою історію.
Слайд 12
Джерела
О. Я. Савченко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2019.- 128с.:іл.
Інтернет-джерела