Урок "Робота з дитячою книжкою. Народні казки. Українська народна казка "Ворона і рак". Французька народна казка "Лисиця і куріпка""

Про матеріал
Даний урок спланований за навчальним посібником для учнів 2 класу "Я люблю читати" О. Савченко.
Перегляд файлу

 

Урок українського читання у 2 класі

Тема уроку. Робота з дитячою книжкою. Народні казки. «Ворона і рак» (українська народна казка). «Лисиця і куріпка» (французька народна казка).

Мета уроку. Продовжувати формувати ключові, комунікативні та читацькі компетентності. Формувати рефлексивний досвід за змістом прочитаного, вміння розрізняти дитячі книжки за типом видання, створювати і записувати коротке звязне висловлення на запропоновану тему, вміння сприймати прості медіапродукти, висловлювати свої думки і почуття з приводу переглянутих медіапродуктів. Розвивати мислення, мовлення, пізнавальні та літературно-творчі здібності школярів. Виховувати позитивне емоційно-ціннісне ставлення до читання, дитячої книжки.

Обладнання: виставка дитячих книжок за типом видання (книжки-твори, книжки-збірки, дитячі журнали), книжка Сумулька, скринька, цеглинки, картки-пазли для роботи в парах, ліхтарик з лазером, комікс морально-етичної тематики, презентація, казки, принесені дітьми з дому.

Хід уроку

1. Ранкова зустріч

  1. Відстукування цеглинками музичного ритму, який повідомляє що час
    брати у руки башточку  Шість цеглинок і збиратися у коло. Діти разом із вчителем розташовуються у колі.
  2. Психогімнастика

Ось зібралися ми в круг,

Я твій друг, і  ти мій друг.

Міцно за руки візьмемось,

Одне одному всміхнемось!

Візьмемо в ранкове коло

Улюблених казок героїв?

З цеглинками попрацюєм,

Бащточку  за віршиком збудуєм.

  1. Привітання

Діти асоціюють кольори цеглинок з героями казок

та складають башточку у відповідному порядку.

Робота починається,

Казка відкривається.

Ось у казці синій лис,

Золоте курчатко,

Шапочка червона

І царівна-жабка.

Скаче білочка руда

Й Капітошка – мов вода.

Казка – різнобарвне свято,

В ній героїв є багато.

Ким ти будеш? Обирай!

Всіх довкола привітай!

Діти уявляють себе казковим героєм та вітаються так,

як привітався б цей герой.

- Який у вас настрій після таких привітань?

  1. Вправа «Чарівна скринька».

У «скриньці із секретом»  міститься пошарпана книжка,

 із сумним «виразом обличчя».

- Мені здалося, чи, справді, хтось подав жалібний голос? По-моєму, він із «чарівної скриньки». Щоб дізнатися, що чи хто в ній, потрібно задати коротке запитання, до прикладу: цей предмет із металу, це овоч, предмет м’який?

Коли діти відгадали, дістаю книжку.

- Це – Книжечка Сумулька. Чому вона має таке ім'я?

- Як  ви гадаєте, кому і для чого призначена ця книжка?

- Що, на вашу думку, могло трапитися із нею?

- Як її звати насправді?

- Хто міг впливати на настрій Сумульки? Як?

- Чим  можемо ми допомогти Сумульці?

Відповіді учнів

- Дорога Сумулько! Ми просимо тебе залишитися з нами. Сподіваємося,  ти зрозумієш, що у нашому класі  діти уміють і люблять  читати казки, добре дбають про книги, розкажуть твоєму  неохайному читачу, як потрібно поводитися з книгами, а згодом спробують «вилікувати»  тебе.

- Стривайте, в  Книжечці й пазли з ілюстраціями є. Щоб впізнати, до яких вони казок,  прошу    знайти свою  пару.

Учні утворюють пари за допомогою пазлів ( https://svitdovkola.org/1/21).

-  Ілюстрації до яких казок утворилися? (Відповідь кожної пари)

  1. Обмін інформацією. Вправа «Розкажи і покажи». Взаємопрезентація книжок у парах.

-  Казка – давній і мудрий порадник.  Це вона дає перше уявлення про добро і зло, правду і неправду, чесність і справедливість. Казки є авторські і народні. Дитинство невіддільне від них. Мені відомо, що ви знаєте багато казок. Тож   розкажіть одне одному про свою улюблену казку.

Учні  розповідають одне одному про свою улюблену казку,

в парах обмінюються власними  книжками.

Учитель запитує  окремих учнів, яка улюблена казка товариша по парі.

  1. Повідомлення теми  та завдань уроку.

Слайд 1

- Чи здогадалися ви, яку тему ми сьогодні будемо розглядати?

- Так, сьогодні на уроці ми будемо працювати з дитячою книжкою з теми «Народні казки». Ми маємо ознайомитися із змістом української та французької народних казок, визначити їх головні думки, повторити, які є  дитячі книжки за типом видання, сприйняти медіапродукт та висловити свої думки і почуття з приводу переглянутого, дібрати поради, як потрібно поводитися з книгами, створити і записати коротке зв’язне висловлення на запропоновану тему.

Слайд 2

  1. Вправа «Очікування».

- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

- Яким, на вашу думку, він має бути?

- А якими на уроці мають бути діти?

-  Отже, сподіваюся, ми разом проведемо цікавий, творчий, корисний урок, на якому кожен із вас дізнається багато нового.

  1. Заповнення щоденних новин.

- Казкові історії відбуваються у різні пори року, а їх герої діють під час різних природних явищ. А ми з Сумулькою будемо працювати:

- у яку пору року?

- в якому місяці?

- якого числа?

- у який день тижня за порядком?

- при якому стані неба?

- під час опадів?

- чи, можливо,  інших  природних явищ?

Діти сідають за парти.

2. Відкриття нових знань.

        1) Робота з виставкою книг.

- Звернемо увагу на виставку книг. Перед вами різні дитячі книжки за типом видання. Спробуємо їх назвати, використовуючи слова-підказки.

Слайд 3

- Що спільного у книжках на першій полиці? (Це книжки-твори).

-Яка спільна назва підійде до другої групи? ( Це книжки-збірки). Чому?

- Що спільного в цих книжках? ( У них вміщені казки).

- Ці казки авторські чи народні? Як ви здогадалися?

- Як назвати наступну групу? (Дитячі журнали)

- Чи можуть бути в них опубліковані казки?

- Як ми можемо про це дізнатися?

- Чи подобаються вам дитячі видання на виставці?

- Що б ви хотіли прочитати першим? Чому?

- На що ви звернули увагу? Що вас зацікавило?

- Чи є такі дитячі видання у вас вдома?

- Кому відомо, як можна отримати журнал?

     2) Повідомлення про передплату дитячих журналів.

3. Читання української народної казки «Ворона і рак»  вчителем з метою збудження інтересу до самостійного читання.

- У цих та інших дитячих виданнях  вміщено багато казкових пригод. А кожна пригода – до мудрості дорога. Тож вирушаймо за мудрістю!

Слайд 4

  1. Словникова робота.

- Я вам прочитаю українську народну казку «Ворона і рак». У ній зустрінете цікаві слова. Чи буде вам непереливки чи ви стішитеся, що знаєте їх, мені невідомо? Спробуємо прояснити ситуацію.

- Як ви розумієте слово  непереливки?

- А  що означає слово стішитися?

  1. Читання казки вчителем.
  • Хто герої цієї казки?
  1. Словникова робота.

- Які ще слова вам були незрозумілими?

- Прочитаємо у словничку значення вислову «править рак».

- Як сказати по-іншому ворона була моторна?

  1. Вправа для очей «Спіймай точку».

- Перевіримо, чи моторні ми. Спіймаємо очима червону точку?

  1. Бесіда-міркування за почутим.

- Повернемося до казки.

-  Яка біда сталася з раком?

- Що хотіла зробити з ним ворона?

- Чому раку вдалося визволитися з біди?

- Від чого застерігає ця казка?

Слайд 5

  1. Робота в групах.
  •  Прошу вас обєднатися в групи за   зображеннями на картках і виконати завдання. Додатково: із цеглинок викласти  зображений обєкт.

Група «Раки» -  порівняти дійових осіб, використовуючи слова із довідки.

                                      Ворона     Рак

Вік

Рухливість

Голос

Характер

Слова для довідки: молода (стара), старий, досвідчений, малодосвідчена, сильна, витривала, хитрий, наполегливий, повільний, швидка, грубий,  спокійний, улесливий, обережна, радісний.

Група «Ворони» -  метод «Прес».

  • Як ви гадаєте, чому кажуть: «Облесливе слово велику силу має»?

- Підготуйте відповідь за опорними словами.

Я гадаю…

Тому що…

Наприклад…

Отже…

Група «Книги» - зєднати початок та кінець  прислівїв.

Розум без книг,                                        та розуму в них багато.

Казки маленькі,                                        там розум допоможе.

Де сила не візьме,                                    як птах без крил.

  1. Презентація роботи груп.
  2. Дихальна гімнастика.

- Щоб  вправно прочитати наступну казку, потрібно попрацювати над розвитком вміння регулювати своє дихання ( не губити закінчення слів, не робити вдих на півслові, не замовкати до кінця речення).

- Зобразили  шум лісу.

- Пошуміли вітерцем.

- Прокаркали, як ворони.

- Злетіли птахи.

- Здули водичку з рук.

- Запросили тишу.

- Зобразили, як спить птах.

Слайд 6

4. Самостійне мовчазне читання французької народної казки «Лисиця і куріпка».

- А нам спати не час. Зустрінемося з героями французької народної казки «Лисиця і куріпка».

- Хто герої цього твору?

5. Бесіда за змістом прочитаного.

- Як лисиця обдурила куріпку?

- Що допомогло куріпці врятуватися?

- Який висновок зробили лисиця і куріпка?

- Придумайте розповідь про те, коли доречними є ці висновки.

Слайд 7

6. Фізкультхвилинка

Раз, два, три, чотири, пять –

Час настав відпочивать.

Руки вгору піднімаєм,

Як ворони, ми літаєм.

А тепер всі руки в боки,

Як куріпки, скоки-скоки!

Швидко руки опустили,

І, як рак, задки пішли ми.

Повторити треба вміло,

Як лисичка біга тихо.

Десять, девять, вісім, сім –

Час за парти сісти всім!

7. Повторення правил поводження з книгою.

Слайд 8

1) Перегляд  коміксу морально-етичної тематики.

- Діти, нам передали світлини про власника Книжки Сумульки.  Складемо за ними розповідь, яка ж історія  відбулася? ( https://svitdovkola.org/1/21)

2) Бесіда за переглянутим.

- Чи прочитав Петрик книжку? Звідки ви дізналися про це?

- Як ви гадаєте, чи сподобалася книжка хлопчику? Поясніть свій висновок.

- Чому Петрик ставився до книжки недбайливо? Чи свідчить це про те, що він негарний читач? Чому?

- Чи для одного читача призначена кожна книжка? Чому?

- Пригадайте, скільки людей вкладають свою працю в кожну книжку. То чи можемо ми ставитися до книжки так, як Петрик?

- Поміркуйте та подивіться на свої книжки. Чи не впізнали ви в коміксі себе?

Слайд 9

 3) Крісло автора 

- Хто бажає зайняти «крісло автора» та порадити Петрику, як потрібно ставитися до книжок? Чи може він якось виправити свою провину перед

книжкою? Чи може його книжка знову стати як новенька?

Слайд 10

     4) Гра  «Так - ні» (   зелена та червона цеглинки).

- Допоможемо Петрику  міцно засвоїти правила поводження з книгою?

- Перед тим, як брати книжку до рук, їх потрібно помити.

- Гортати книжку брудними руками не можна.

- Користуватися закладкою під час читання потрібно.

- Загинати сторінки у книжках не можна.

- Малювати в книжці не можна.

- Виривати із книжки сторінки не можна.

- Читати книги під час їжі не можна.

- Класти в книги олівці, ручки не можна.

- Книги та підручники потрібно обгортати.

- Ставитися дбайливо до книжок необхідно.

8. Підсумок уроку. Рефлексія.

  1. Щоденні 5: письмо для себе. Робота зі «Щоденником вражень».

Слайд 11

-  Наш урок завершується, та ніколи не закінчиться казка та розмова про неї. Ось і вам пропоную написати про  казку свою історію.

  • Чого вчать казки?
  • Як розвеселити Книжечку Сумульку?
  • Я хочу прочитати…
  • Чому треба берегти книжки?
  1. Бесіда.
  • Наш урок добігає кінця.
  • Чи справдилися ваші очікування?
  • Що було для вас найцікавішим?
  • Про що розповісте своїм рідним удома?
  • Хто зможе вилікувати Книжечку Сумульку?
  • З яким настроєм завершуєте урок?

Слайд 12

  • На якій сходинці успіху ви знаходитеся? Викладіть цеглинками.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Джерела

  1. Савченко О. Я. Я люблю читати: навч. посібн. для учнів 2 кл. /

           О. Я. Савченко.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2019.- 128с.:іл.

  1. Ягупа І.Д. Інтегровані уроки курсу «Я досліджую світ» у 1-му класі. Частина 4/ І. Д. Ягупа.- Х.: Вид. група «Основа», 2019.-80с.- (Б-ка журн. «Початкове навчання та виховання»; Вип. 4 (184)).
  2. Зібровська К.Г. та ін. Уроки позакласного читання. 3 клас/ К.Г.Зібровська, Н.В.Кондратюк, О.В. Корецька, Л.П. Сідорська.-Х.: Вид група 2Основа»,2012.-95,[1] с. - Б-ка журн. «Початкове навчання та виховання»; Вип. 8 (104)).

 

 

Інтернет-джерела

  1. https://svitdovkola.org/1/21
  2. https://drive.google.com/drive/folders/
  3. https://www.google.com/search?q=картинки

 

docx
Додано
7 жовтня 2019
Переглядів
10823
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку