Конспект уроку з літературного читання "Вступ до розділу. Володимир Сосюра « Як не любити той край…»"

Про матеріал

Ознайомити учнів з новим розділом; удосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів ; вчити виділяти головне, аналізувати, висловлювати свої міркування, інтонацією передавати настрій твору

Перегляд файлу

Конспект  уроку з літературного читання у 4класі

вчитель  початкових класів Проскурова Інна Михайлівна

Охтирська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 11

ТЕМА. Вступ до розділу. Володимир Сосюра «  Як не любити той край…»

( напам ять). Ліна Костенко «  Усе моє, все зветься Україна»

Мета: ознайомити учнів з  новим розділом; удосконалювати навички свідомого  виразного читання поетичних творів ; вчити виділяти головне, аналізувати, висловлювати свої міркування, інтонацією передавати настрій твору; розвивати зв’язне мовлення, вміння бачити та відчувати красу поетичного слова; виховувати патріотизм, любов до Батьківщини.

                              Хід уроку 

І. Організаційна частина

1. Установчо - мотиваційний етап

Встали, діти, рівненько, 

Посміхнулися усі. 

Хто готовий до роботи? 

Хто бадьорий? 

Молодці!

2. Девіз уроку

Виразно читаємо,

чітко слова промовляємо.

Мову і творчість свою розвиваємо

 3. Рефлексія настрою

-Діти, погляньте мені в очі, подивіться один до одного, усміхніться. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших  обличчях ми розпочнемо урок.

4. Вправа « Криголам»

  Для того, щоб урок наш був  цікавим, минув швидко і з користю. Ми маємо зламати кригу відчуженості і згуртуватися.

Зараз виконаємо вправу « Криголам».

Отже, щоб урок був цікавим , змістовним, якими ви повинні бути :

У- уважними

Р- розумними

О – організованими

К – кмітливими

Правила класу

  • Брати активну участь у роботі
  • Слухати один одного не перебиваючи.
  • Бути толерантними

II. Мовленннєва розминка

1. Артикуляційна зарядка

     Зарядка для язичка

-Де ж наш пустун - язичок?

Заховався за біленький тиночок.

Ліг на бочок і мовчок.

         А ми зараз його розбудимо!

-Поклацаємо зубками ( щоб міцнішими були).

Поплямкаємо губками.

-Посичали гускою: с-с-с.

-Подзижчали комариком: з-з-з.

-Подирчали трактором: др-р-р.

-Як капає дощ: кап-кап-кап.

-Як гуркоче грім: г-г-г.

-Пошуміли вітерцем: ш-ш-ш.

-А вітерець вам чистомовку-добавлянку прислав.

 2. Читання чистомовки-добавлянки

Ма-ма-ма- прийшла холодна зима.

Те-те-те - снігу намете.

Ем-ем-ем - саночки візьмем.

Дем-дем-дем - на гірку підем

Похожее изображение3. Вправляємось в читанні складів
 

 

 

 

 

 

 

4. Робота над скоромовкою

Гра «Дощик»

Діти читають хором

  • Накрапає дощ ( тихо, повільно)
  • Дощ припустився сильніше ( голосно, швидко)
  • Злива ( голосніше, швидше)
  • Дощ припиняється ( тихіше)
  • Дощ перестав( читання припиняється)

Їхав  грудень возом,

Віз мішок морозу,

До морозу криги,           

А до криги снігу.

ІІI. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 

-Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ. Прочитайте його назву

1. Гра « Прочитайте  назву  розділа»

          не                би                 той

 

Як             лю                   ти                 край

2. Гра « Передбачення»

-Про що ми будемо читати в цьому оповіданні?

3. Робота з  акровіршем

-Послухайте і скажіть про яку святиню говориться у вірші? (Про Україну.)

У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не  спитай,

Рідніша  їм своя пустиня,

 Аніж земний в чужині край.

 Їм красить все їх рідний край.

 Нама без кореня рослини,

 А нас, людей, без Батьківщини.  М. Чернявський

-Як  по – іншому можна назвати цей вірш? ( Акровірш).

-Що називається акровіршем?

Акровірш - вірш, у якому перші літери кожного  рядка, прочитані зверху вниз, утворюють слово або вислів.

-Чим цікаві для нас такі вірші?

4. Гра «Аукціон слів»

    Україна. Яка вона? Пропоную вам дібрати ознаки до слова «Україна». (Україна рідна, багата, щедра, прекрасна, співуча, люба, мила, чарівна, цінна, неповторна)                

 5. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ» скласти «павутинку» до слова Україна 

- А що для кожного з вас, діти, означає слово Україна?. (Діти висловлюють свої думки).

(Слова прикріпляються на дошці навколо плаката «Україна»,  будується «Асоціативний кущ»).

Асоціативний кущ « Україна»

«Що для кожного з вас Україна?»

( Україна – це рідний дім, рідне село, мелодійна, ніжна мова, вишиванки, верба і калина…).

 

 

                 символи           країна      держвна мова  рідний дім  

 

                        родина                                               українська пісня

працьовитий народ

2016-02-24_06-24-46 (1)                                                                                               звичаї

                   стежка

                                                                       традиції

                    воля

                        сила                                                                 незламність

                           герої


Вчитель Україна — наша найдорожча і найрідніша земля, наша Батьківщина.

Україна — це отча земля, рідний край, де ви народилися. Широкі чарівні простори, прекрасні села й міста.

Україна — не тільки країна, це і держава. Вона має свою Конституцію, тобто правила, за якими живуть її люди — українці.

   Любі діти, ми — нащадки славетного українського минулого, творці нової історії своєї держави. Тому зрозуміло, чому останнім часом ми все частіше звертаємося до витоків нашої української духовності, прагнемо стати учасниками відродження національної культури та історії.  

    Україна — це наш рідний край, наша дорога і мила Вітчизна, земля, де ми народилися, уперше побачили і пізнали світ, почули колискову пісню, рідну мову, відчули любов і ласку — це наша найдорожча у світі Батьківщина. Їй присвячують свої вірші українські поети.

6. Поетична хвилинка

Читання віршів учнями ( літератори)

-Послухайте як у віршах описуються Україна

1 учень     Мій край чудовий — Україна!
                  Тут народились ти і я.
                  Тут над ставком верба й калина,
                  Чарівна пісня солов’я.
2 учень    Все найдорожче в цілім світі,
                  Бо тут почався наш політ.

                  Цвітуть волошки сині в житі,
                  Звідсіль ведуть дороги в світ.
3 учень     І найдорожча рідна мова —
                  Джерельцем радісно дзвенить.
                  І мила пісня колискова,
                  Чумацький шлях кудись зорить.
4 учень     Усе найкраще і єдине,
                  І радощі усі, й жалі…
                  Мій рідний краю, Україно!
                  Найкраще місце на землі!
7. Гра « Додай словечко»

-А зараз я прочитаю вірш з пропущеними словами, а ви спробуйте їх відгадати і разом назвати.

На землі великій є одна країна:

Гарна й неповторна, мила…( Україна)

І живуть тут люди добрі, працьовиті,

І скажу, до речі, ще й… ( талановиті).

Землю засівають і пісні співають,

На бандурі грають і вірші … ( складають).

Щоб жила й раділа кожная родина,

Щоб була щаслива наша … ( Батьківщини).

8. Україна на карті ( юні  географи).

1 учень Україна –це європейська держава. Проживає 42 млн. населення.

Межує з 7 країнами – Росія, Білорусь, Польща, Словачччина, Угорщина, Румунія, Молдова. На території України розташовані Карпатські гори. Найбільша висота г. Говерла 2061.

 2 учень Столицею України - це місто Київ. Найбільша річка Дніпро бере початок з Білорусії і тече через Канівське вдсх., Кременчуцьке вдсх., Дніпровське вдсх., Каховське вдсх., і впадає в чорне море. Омивається морями- Чорним і Азовським.

3 учень Найбільші міста в Україні.

(Суми, Полтава, Київ, Харків, Дніпро, Запоріжжя, Кіровоград, Миколіїв, Одеса,  Херсон, Вінниця, Житомир, Львів, Тернопіль)

9. Виставка книг про Україну ( бібліографи)

10. Складання сенкану ( літературознавці)

1.Україна.

2. 2 прикметники

3. 3 дієслова

4. Речення з 4 слів.

5. Синонім до слова Україна

Україна.

Рідна, гомінка.

Зростаєш, кріпнеш, розквітаєш.

Мене ти з малечку плекаєш.

Батьківщино!

11. Робота з прислів’ям ( робота в парах). Розсипанка

Гра « Народ скаже, як зав 'яже» ( робота в парах )

Склади прислів’я і поясни їх зміст

Всюди добре ,                             життя віддай.

Кожному мила,                          а вдома найкраще

За рідний край,                          рідна сторона                       

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 

Працюватимемо над віршами Володимира Сосюри « Як не любити той край», Ліна Костенко» Усе моя, все зветься Україна»

Очікувані результати

  • удосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів;
  • вчити виділяти головне, аналізувати, висловлювати свої міркування,
  • інтонацією передавати настрій твору
  • розвивати зв’язне мовлення, вміння бачити та відчувати красу поетичного слова;
  • виховувати любов до Батьківщини.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Біографія письменника Володимира Сосюри

    Володимир Миколайович Сосюра 6 січня 1898  народився на станції Дебальцеве. Мати — із Кам’яного Броду (Луганськ). Його батько, Микола Володимирович, за фахом кресляр, був людиною непосидющою й різнобічно обдарованою, змінив багато професій, вчителював, працював сільським адвокатом, шахтарем. Батько, за словами самого поета, мав французьке коріння. Мати поета — Антоніна Дмитрівна Локотош (за походженням сербка) — колишня робітниця Луганського патронного заводу, займалася переважно хатнім господарством.

  У 1909–1911 роках працював на содовому заводі міста Верхнього (більш відоме як Третя Рота, нині у складі Лисичанська) в бондарському цеху,телефоністом, чорноробом. З 1911 до 1918 рік навчався в двокласному міністерському училищі м. Верхнього, трикласному нижчому сільськогосподарському училищі на станції Яма Північно-Донецької залізниці, маркшейдерському бюро Донецького содового заводу (м. Верхнє). Володимир Сосюра брав участь в Українській революції, пізніше в Червоній армії.

   У роки громадянської війни бився під українськими прапорами зі зброєю в руках проти більшовиків. Петлюрівськими офіцерами були Петро Панч та Андрій Головко, лихими юнаками (юнкерами)  Володимир Сосюра і Борис Антоненко-Давидович, добровольцями-кавалеристами — Олександр Копиленко та навіть 16-річний Юрій Яновський. держчиновниками УНР — Павло Губенко (Остап Вишня), Павло Тичина, Юрій Смолич … Частина з них на початку 1920 року опинилися в лавах боротьбистів і разом з ними перейшли до більшовиків. Але декого, наприклад Остапа Вишню і, за деякими даними, Юрія Яновського, червоні взяли в полон. По закінченні громадянської війни вчився в університеті в Харкові (1922–1923) і на робфаці при Харківському інституті народної освіти(1923–1925); належав до літературних організацій «Плуг», «Гарт.

  В роки Великої вітчизняної війни він працював військовим корреспондентом газети « За честь Батьківщини». Мав нагороди.

  Твори йогог перекладалися  російською мовою. Мовами інших народів та за кордоном.

  Збірка поезій « Щоб сади шуміли» удостоєна Державною премією, за книги» Ластівки на сонці», « Щастя сімї трудової присуджено Державну премію ім. Тараса Шевченка

 Поет часто виступав з віршами для дітей в газетах та журналах, видав ряд дитячих книжок, серед них « Травнева пісенька» ( 1950),

 « Весняний цвіт», ( 1952) « Моя онученька» ( 1960).

Помер В. Сосюра 1965 року вмісті Києві.

2. Робота над віршем В. Сосюри «Як не любить той край...» с.61

3. Словникова робота

вперше

зростав

 усміхався

4.Виразне читання вірша вчителем

— Чи сподобався вам вірш?

— Які почуття він у вас викликав?

— Які картини ви уявляли, слухаючи його?

5. Читання вірша учнями

Читання « Бджілкою»

- Про який край пише поет?

6. Підготовка до виразного читання вірша

— З якою інтонацією, у якому темпі будете читати вірш?

— Які слова слід виділити голосом?

7. Виразне читання вірша учнями.

— Скільки речень у вірші?

— Які це речення за інтонацією?

— А за метою висловлювання?

— Які почуття передає поет у вірші?

— Чим він захоплюється?

— Яким він описує людське життя? З чим його порівнює?

8. Робота над художніми засобами

-Знайдіть епітети , уособлення, порівняння.

Солодкий, дивний світ.( Епітети).

Не любить, побачив світ,звемо ми.став ходить, зростав, усміхавсь.( Уособлення).

Що ми звемо життям, де вперше став ходитиь, і квіткою неначе в його теплі зростав і усміхавсь квіткам!( Порівняння)

9. Робта за ілюстрацією

10. Гра « Земля-небо»

Учні читають вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на « глядів».

11. Вивчення  вірша намять.

12.Гра « Диктор телебачення»

13.. Виразне читання вірша намять

Фізкультхвилинка

Робота над віршем Ліни Костенко «Усе моє, все зветься Україна...»

  Біографія

 Ліна Василівна Костенко народилася у сім'ї вчителі 19 березня 1930 року в м. Ржищеві на Київщині. Коли дівчинці було 6 років – родина перебралася до столиці, де Ліна закінчила школу. Ще будучи ученицею, вона почала відвідувати літературну студію при журналі "Дніпро", який редагував Андрій Малишко. Перші вірші Ліна Костенко випустила в 16 років.

  Після закінчення середньої школи майбутня поетеса вступила в Київський педагогічний інститут, а після його завершення стала студенткою Московського літературному інституті імені О. М. Горького, який закінчила в 1 дразу після завершення навчання Ліна Костенко видала свою дебютну збірку поезій "Проміння землі". Друга збірка "Вітрила" вийшла в 1958 році, за нею – збірка "Мандрівки серця" (1961 р.). Поетесі одразу вдалося завоювати любов та повагу українців, але не всім подобалася її творча діяльність. "Зоряний інтеграл" 1962 року заборонила до друку цензура, і відтоді ім'я Ліни Костенко зникло на 15 років. Увесь цей час поетеса писала "в шухляду" та стала однією з ключоваих фігур покоління українських шістдесятників.

    Ліна Костенко вміє відмовляти не тільки колегам: вона відмовилася і від премії "Золотий письменник України", не пояснивши нічого жодним словом, і від звання Героя України, яке хоті Дочка Ліни Костенко Оксана Пахльовська теж стала письменниця, вона живе з матір'ю у Києві. А от син поетеси працює програмістом у Штатах. Внучка ж Костенко Ярослава-Франческа Барб'єрі вивчає філософію у Римському університеті "Ля Сап'єнца", де її мама завідує кафедрою україністики.

    Ліна Костенко  – почесний доктор Чернівецького національного університету (2002); лауреат Державної премії ім. Т.Шевченка (1987, за роман "Маруся Чурай" і збірку "Неповторність"); лауреат Міжнародної літературно-мистецької премії ім. О. Теліги (2000). Також її було нагороджено Почесною відзнакою Президента України (1992) і Орденом князя Ярослава Мудрого V ступеня у березні 2000 року.

   Ліна Костенко часто звертається до темидитинства, малює їх у своїх поезіях, як із сучасного життя, так і далекого минулого. Образи дітей та підлітків.

   Живе і працює в місті Києві.

1. Словникова робота . Читання учнями тлумачення слів.

–Прочитай  слова  і поясни їх значення

Не  тямлю - не розумію

Незрадливий - вірний, не здатний на зраду

Нетлінна – тут: вічна

Робота над висловами

Сліпну від краси;

 Снинись і з Богом говори;

 усе як є, усе моє;

 Краса висока і нетлінна

2. Виразне читання вірша вчителем

— З яким почуттям поетеса пише про красу рідної землі?

3. Гра «Бджілки»

Самостійне напівголосне  читання вірша учнями

— З якою інтонацією, в якому темпі будете читати вірш?

— Де зробите найбільшу паузу?

— Які слова прочитаєте з більшою силою голосу?

4. Аналіз змісту з елементами  вибіркового читання

— Які почуття охоплюють поетесу при згадці про рідну Україну?

— Що постає в її уяві?

— Якою є ця краса?

— Як ви розумієте останній рядок вірша?

5.  Гра «Добери риму»

Краси — ... (ліси).

Диво — ... (незрадливо).

Явори — ... (говори).

Україна — ... (нетлінна).

6. Гра « Прочитай рядок до кінця» ( робота в парах)

7. Читання вірша «Незнайкою» 

8. Словесне малювання картини до вірша

9. Виконня учнями пісні« Україна – рідний край»

V. Практична робота

-Хай кожен із вас намалює сердечко і напише на ньому побажання для своєї країни. ( Діти малюють, потім прикріплюють свої побажання навколо карти у вигляді великого серця.)

V. ПІДСУМОК УРОКУ

- Чи досягли очікуваних результатів?

- Над якими розділом почали працювати, які вірші читали на уроці ?

— Чи сподобався вам сьогоднішній урок?

— Що було найцікавішим?

— З яким настроєм завершуєте урок?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити  вірш напам’ять  с. 61.

1 група - намалювати малюнок до вірша,

2 група -підготувати прислів’я про Україну

docx
Додано
24 січня 2019
Переглядів
6434
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку