Урок з літературного читання. Життя тварин. Маряна і Тарас Прохаськи «Самостійне життя»(уривок).

Про матеріал

Мета: ● формування предметних компетентностей : ознайомити учнів з біографічними відомостями Мар'яни і Тараса Прохаськів ; навчити сприймати текст на слух; розкрити причинно-наслідкові зв'язки дружніх стосунків персонажів...

Перегляд файлу

Мета:

● формування предметних компетентностей : ознайомити учнів з біографічними відомостями Мар'яни і Тараса Прохаськів ; навчити сприймати текст на слух; розкрити причинно-наслідкові зв'язки дружніх стосунків персонажів;удосконалювати навики читання, самостійної та групової роботи; допомого усвідомити виховну спрямованість оповідання; формування оцінні судження; виховувати інтерес до творчості письменників; учити застосовувати набуту інформацію для розв'язання навчально -пізнавальних і практичних завданнь; формувати вміння брати участь у діалозі в процесі обговорення прочитаного твору;учити із любов'ю та повагою ставитися до оточуючих ,виявляти турботу одне до одного;

● формулювання ключових компетентностей:

уміння вчитися: формувати вміння висловлювати рефлексивні та оцінні судження, моделювати і прогнозувати в межах певного завдання;

комунікативної; удосконалювати вміння співпрацювати в парі, групі, колективі;

соціальної; навчати продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі та колективі, використовувати різні ролі та функції в колективі, підтримувати та управляти власними взаєминами з іншими.

Тип уроку: урок набуття нових знань.

Обладнання: Хрестоматія сучасної української дитячої літератури для читання в 3,4 класах серії « Шкільна бібліотека»/ уклад. Та автор передм. Стус Т. В. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2016. – 192с., портрет письменників, малюнок крота.

Хід уроку

 І. Вступна частина.

1. Організаційний момент.

2. Вправи на розвиток техніки читання.

1) Вправа на розвиток м'язів язика.

• Висуньте язик і активно порухайте ним ліворуч, праворуч, вгору, вниз.

• Зробіть по кілька колових рухів висунутим язиком почергово в різних напрямках.

• Злегка висуньте язик і зробіть його широким, потім вузьким, потім «чашечкою».

• Тепер пружним язиком робіть уколи почергово в праву – в ліву щоку.

2) Вправа на розширення кута зору.

                        Н    У                                                         КО    САР

                    С            Е                                               ПАР            ТА

                М                   І                                         КАР                  ТА

          К                             А                                 ПАР                        КАН

3) Робота над скоромовкою.

3. Перевірка домашнього читання.

ІІ. Основна частина.

1. Етап до текстової діяльності.

1) Робота над загадкою.

Хоч бачить він пагано,

Але копа старанно.

Під землею вирив хід

Сліпкуватий сірий …(Кріт)

- Так, це кріт. ( Розгляд малюнка, фото).

C:\Users\Коля\Downloads\завантаження.jpgКартинки по запросу малюнок  крота

- За якими ознаками ви впізнали крота?

- А чи зустрічалися ми раніше з цим персонажем і у яких творах?

2) Повідомлення теми уроку.

- Сьогодні ми з вами знову читатимемо про цього героя. А допоможуть нам побачити особливих кротів українські письменники, подружжя Мар'яна та Тарас Прохаськи. Отож познайомимося з ними.

- Розглянемо портрети.

Похожее изображениеКартинки по запросу маряна  та тарас прохаськи

Картинки по запросу маряна  та тарас прохаськи

 

 

 

 

 

 

 

 

3) Опрацювання біографічної довідки.

     Мар'яна Проха́сько— українська художниця-ілюстраторка, письменниця, авторка відомої «кротячої» трилогії книжок для дітей, створеної спільно з письменником та журналістом Тарасом Прохаськом. Засновниця авторського видавничого проекту «Напиши мені книжку».

     Народилася в місті Ужгороді у 1976 році. У дитячому віці разом з батьками переїхала до Івано-Франківська. У 1998 році закінчила англійську філологію Прикарпатського університету. З того часу займається індивідуальним викладанням англійської мови дітям різного віку та перекладами. Останні роки реалізує себе як ілюстраторка. Мар'яна Прохасько не є професійним художником.

     У 2013 році у «Видавництві Старого Лева» вийшла книжка «Хто зробить сніг», співавторами якої виступили М. Прохасько і Т. Прохасько. Це перша дитяча книжка Т. Прохаська та перший досвід М. Прохасько у ролі ілюстратора[2]. Книжка стала переможцем конкурсу «Книга року ВВС — 2013» у номінації «Дитяча Книга року ВВС — 2013», а також отримала премію «ЛітАкцент року 2013» у номінації «Поезія і проза для дітей», посіла перше місце рейтингу «Книжка року'2013» у номінації «Дитяче свято». «Хто зробить сніг» потрапила до одного з найпрестижніших світових каталогів дитячих книжок «Білі круки — 2014» (The White Ravens 2014)[3].

     У 2014 році вийшло продовження історії — «Куди зникло море». Книжка увійшла до 20 найкращих книг премії «Найкраща книга Форуму видавців»[4]. У 2015 році вийшла остання книжка «кротячої епопеї» — «Як зрозуміти козу».

     У 2016 році Мар'яна Прохасько розпочала свій авторський проект «Напиши мені книжку», втіленням якого займається «Видавництво Старого Лева». Суть проекту полягає в тому, що на запрошення Мар'яни Прохасько автори писатимуть тексти, які вона ілюструватиме. Першою в цій серії стала книжка «Сузір'я Курки», текст до якої написала Софія Андрухович.

      Тара́с Богда́нович Проха́сько (нар. 16 травня 1968, Івано-Франківськ) — сучасний український письменник, журналіст, один із представників станіславського феномену. Брат перекладача Юрія Прохаська, племінник Ірини Вільде.

  Мати Прохаська — троюрідна племінниця письменниці Ірини Вільде, яка підтримувала тісні зв'язки з їх родиною та часто приїжджала до них зі Львова[3].

     Дід Прохаська по лінії матері під час Першої світової війни служив в австро-угорській дивізії, що стояла на фронті навпроти частини, яку описав Ернест Гемінґвей в автобіографічному романі «Прощавай, зброє!».

    Священик Олекса Пристай, який написав книгу «Із Трускавця у світ хмародерів», фрагменти з якої були опубліковані 1936 року львівською газетою «Діло», був прадідом Прохаська.

     Батька Тараса Прохаська у віці 10 років депортували разом з матір'ю, бабусею Прохаська, з Моршина до спецпоселення у Читі, звідки він повернувся в Україну у 1956 році, коли йому виповнилося 16.

     Вирішив стати письменником, коли йому виповнилося 12 років

     Працював в Івано-Франківському інституті карпатського лісівництва, а згодом — у рідному місті учителював, був барменом, сторожем, ведучим на радіо FM «Вежа», працював у художній галереї, в газеті, на телестудії.

     Співпрацював із львівськими газетами «Експрес» та «Поступ». У 1992-1994 роках був мандрівним співредактором журналу «Четвер». Лауреат видавництва «Смолоскип» (1997). 2006 року здобув перше місце у номінації «Белетристика» за книгу «З цього можна було б зробити кілька оповідань» (версія журналу «Кореспондент»). Третє місце у номінації «Документалістика» за книгу «Порт Франківськ» (версія журналу «Кореспондент») (2007). 15 грудня 2007 року був проголошений лауреатом літературної премії імені Джозефа Конрада (заснована Польським інститутом у Києві).

    Член Асоціації українських письменників.

    2013 року премією «Книга року BBC» було відзначено дитячу книжку Тараса Прохаська «Хто зробить сніг», створену разом з Мар’яною Прохасько.

2. Етап підготовки учнів до сприймання змісту тексту.

1) Розповідь учителя.

- Ми прочитаємо сьогодні лише уривок із книжки «Куди зникло море».

Картинки по запросу тарас прохасько куди зникло море

 

 

 

 

 

 

     - Трішки про цю книгу.

      Велика кротяча родина зібралася в далекі краї – туди, де тепло і росте виноград, з якого на зиму можна заготувати багато поживних родзинок. Удома, в Буковому лісі, залишилися тільки Муркавка, Повз і Мартіна. Але дітям не лячно самим, бо ж у них є друзі – бобреня Загата, білки Жужіка та Ержіка, – з якими кожен день сповнений несподіванок і пригод. Тим паче, що до Букового лісу завітала знаменита співачка Соня Садова, а разом із нею – справжня детективна історія…

2) Робота з назвою уривка.

- Прочитайте назву твору.

- Давайте пофантазуємо. Як ви думаєте, які події можуть розгортатися у творі?

- Як на вашу думку, чи може самостійне життя приховувати якусь загрозу? Якщо так, то яку? А можливо і декілька загроз.

3. Етап первинного сприймання змісту тексту учнями.

1) Читання твору вчителем (Хрестоматія, с. 156-161).

- Як ви вважаєте, до якого жанру ми віднесем цей твір? Обґрунтуйте свою відповідь.

2) Словникова робота.

- Значення яких слів вам не зрозуміле вам?

- Поясніть значення слів канапки, зуп.

Канапка - вид бутерброда, невелика скибка свіжого чи підсушеного хліба, булки, може бути змащена різноманітними складниками (з вершкового масла, паштету, сиру, соусів, джему, варення, мармеладу), поверх якої викладена скибками чи шматочками різноманітна начинка.

Зуп – суп.

4. Етап перевірки первинного сприймання змісту твору.

- Що видалося дивовижним?

- Що вам сподобалося?

     - Ілюстрації до казки намалювала Мар’яна Прохасько. Вони схожі на дитячі малюнки, добрі, прості й милі, – саме те, що треба для дитячої книжки.

Фізкультхвилинка.

5. Етап поглибленого смислового й структурного аналізу тексту.

1) Самостійне перечитування тексту.

2) Відповіді на питання з елементами вибіркового читання.

- Прочитайте, що робив кожен із членів кротячої родини. Чи мали вони постійні обов’язки?

- Хто визначив їм обов’язки?

- Як урізноманітнювала своє життя Мартіна?

- Хто із дорослих піклувався про кротят? Прочитайте, що хвилювало білку? Чому це її турбувало?

- Як діти розв’язали цю проблему?

3) Характеристика дійових осіб. Робота з діаграмами Ейлера-Вена.

 

 

 

 

 

- У якому із секторів передано ідею тексту?

- Як би ви сформулювали ідею тексту?

- Чи тільки про тварин ця казка?

ІІІ. Заключна частина.

1. Етап рефлексивного аналізу змісту прочитаного.

1) Вправа «Закінчи речення».

● Ми працювали над уривком з казки …

● Її автором є…

● В цій частині казки йдеться про…

● Тепер, коли діти залишилися самі…

● Фанаткою зуп була…

● Муркавка зготувала на обід …

● Вона взяла рецепт з …

● Вони покликали в гості … Бо…

● Господарі та їхні гості за столом розмовляли про…

● Батьки кротенят, коли повернуться, привезуть їм…

2. Інструктаж з виконання домашнього завдання.

     Якщо вам сподобався уривок, то повну версію ви зможете прочитати в казці «Куди зникло море». На домашнє завдання прошу ще раз прочитати уривок, намалювати ілюстрації. За бажанням підготувати рецепт страви, яку ви вже готували.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Мальована Наталя
    Дякую за змістовний план-конспект уроку. Із задоволенням скористаюсь Вашими ідеями.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гончарова Нелля
    Гарна розробка.Відповідає меті уроку.Сучасний матеріал.
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
18 березня 2018
Переглядів
8397
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку