Тема: ознайомлення з дією множення. Поняття «добуток». Розв’язування задач двома способами.
Мета: дати поняття про множення як суму однакових доданків, ознайомити
з дією множення, знаком множення; формувати вміння виконувати вправи
на заміну рівності на додавання рівністю на множення; вдосконалити навички розв’язування задач двома способами; виробляти культуру математичних записів; розвивати уміння грамотно, логічно, повно відповідати на запитання, аргументувати свої дії; розвивати логічне мислення, пам'ять, творчу активність учнів; виховувати доброзичливість, уважність, самостійність, інтерес до математики; створити мотивацію до подальшого вивчення предмета.
Обладнання: презентація, підручник, картки для роботи, ілюстративний та роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований урок (урок-подорож).
Освітні галузі: математична, технологічна.
Хід уроку
І. Організаційний момент. (слайд 1)
Стали, діти, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. (слайд 2,3,4)
- Дорогі діти!Сьогодні в нас незвичайний урок математики.
- Ми з вами відправимося в захоплюючу подорож Тема якого: ознайомлення з дією множення. Поняття « добуток». Розв'язування задач двома способами.
- А щоб ви хотіли дізнатися на цьому уроці і чому навчитися? ( Висловлювання дітей)
ІІІ. Мотивація. (слайд 5)
ІV. Актуалізація опорних знань. ( слайд 6, 7)
Усна лічба.
Продовжити ряд чисел
2,4, 6,…до 20
Бліц – турнір
1. Скільки крил у трьох горобців?
2. Скільки ніг у п’яти дітей?
3. Скільки вух у чотирьох зайчиків?
- Наші друзі поведуть нас і в бухту «Каліграфічна».
Каліграфічна хвилинка
Зошит свій я відкриваю
Навкоси його кладу
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно не зігнусь
Буду я писати гарно
До роботи я берусь!
- Запишіть число, класна робота.
- Напишіть у рядок, через клітинку три двійки, три п'ятірки, три вісімки.
V. Оволодіння новою інформацією. (слайд 8 – 13)
- А зараз ми вирушаємо на острів «Мислителів».
- Діти, уважно подивіться на дошку. Вам необхідно підрахувати урожай, який зібрали мешканці на цьому острові.
- Скільки бананів зібрали? ( 2 + 2 + 2 + 2 + 2 = 10)
- Скільки трикутників? ( 4 + 4 + 4 = 12)
- Ой, а що це там на горизонті? (Відповіді дітей)
- Це — дія множення.
-Вона прийшла до вас, щоб полегшити вам запис виразів на додавання однакових доданків. Сядьте всі рівненько і слухайте чемненько. Ці вирази треба записати так, але перед цим давайте згадаємо, як називаються числа при додаванні? (доданок + доданок = сума)
- Отже , ці вирази треба записувати так:
3 + 3 + 3 + 3 + 3 = 3 · 5 = 15. Число 3 , ми помножимо на п'ять, так як воно повторювалося п'ять разів.
— Діти, а чому? Тому що перше число — це доданок, а друге вказує, скільки разів він повторювався.
- Давайте повторимо всі разом: перше число – це доданок, а друге вказує, скільки разів він повторюється.
— Отже, писати менше і обчислювати цікавіше.
- Отже, додавання однакових доданків можна замінити множенням.
-То що ж таке множення? ( це додавання однакових доданків)Суму однакових доданків записують так ( 2+2+2+2+2= 2 ‧ 5==10 ).
- Попрацювавши вирушаємо на острів «Відпочинок», де разом з місцевими дітками виконаємо фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка
Всі піднесли руки - раз,
І навшпиньки став весь клас.
Два – присіли, руки вниз.
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Хто старався присідати –
Може вже відпочивати.
VІ. Закріплення обчислювальних навичок. (слайд 14,15,16)
- Добре відпочили, тому можна продовжувати нашу подорож. І ось ми з вами на пристані «Завдань».
- Подивіться на дошку. Бачите два стовпчика. Наш герой, задумав дуже цікаве завдання для нас. Потрібно до лівого стовпчика підібрати вирази, які на вашу думку зв’язані між собою. З’єднати їх стрілочкою. Записуйте в зошит.
2+2+2+2 5 ‧ 2
5+5 2 ‧ 4
3+3+3 3 ‧ 3
- Отже , який висновок ми можемо зробити? ( Додавання однакових доданків можна замінити множенням)
- А подивіться на ці вирази? 41+23; 35+21 Чи можемо ми ці вирази замінити множенням? ( Ні ) Чому? ( тому що множенням називається сума однакових доданків)
- Отже з цього ми можемо зробити висновок, що суму тільки однакових доданків ми можемо замінити множенням.
- І знову до нас завітали Капітошка та Вовчик, які принесли цікаву задачу на знаходження невідомого доданка.
Волошки |
Ромашки |
Дзвіночки |
Всього |
10 квіток |
7 квіток |
? |
25 квіток |
У букеті 25 квіток. Із них — 10 волошок, 7 ромашок, а решта — дзвіночки. Скільки дзвіночків у букеті?
10 25 7 ?
Короткий запис
Волошки і ромашки — ?, 10 к. і 7 к. Дзвіночки — ? Всього — 25 к. |
Волошки — 10 к. Ромашки — 7 к. Всього (Волошки і ромашки) — ? Дзвіночки — ? Всього — 25 к. |
Схема
Вираз 25 – (10 + 7)
Короткий запис №1 Волошки — 10 квіток Ромашки — 7 квіток Всього — ? |
Короткий запис №2 Волошки і ромашки — 17 квіток Дзвіночки — ? Всього — 25 квіток |
План розв’язування
1) Скільки разом волошок і ромашок у букеті?
2) Скільки дзвіночків у букеті?
Розв’язання
1) 10 + 7 = 17 (к.) – разом волошок і ромашок у букеті
2) 25 – 17 = 8 (дз.) – дзвіночків у букеті
2 спосіб
Спочатку знайдемо кількість волошок і дзвіночків разом, а потім серед них дзвіночків, тоді
Короткий запис
Волошки — 10 квіток
Дзвіночки — ?
Всього (Волошки і дзвіночки) — ?
Ромашки — 7 квіток
Всього — 25 квіток
Схема
Вираз (25 – 7) – 10
Короткий запис №1 Волошки і дзвіночки — ? Ромашки — 7 квіток Всього — 25 квіток |
Короткий запис №2 Волошки — 10 квіток Дзвіночки — ? Всього — 18 квіток |
План розв’язування
1) Скільки разом волошок і дзвіночків у букеті?
2) Скільки дзвіночків у букеті?
Розв’язання
1) 25 – 7 = 18 (к.) – разом волошок і дзвіночків у букеті
2) 18 – 10 = 8 (дз.) – дзвіночків у букеті
- Добігає кінця наша подорож і ми з вами причалюємо до пристані «Успіх».
VІ. Підсумок уроку. ( слайд 17)
Вправа «Мікрофон».
- З якою дією ознайомились? (множення)
- Чи вдалося нам виконати план уроку тобто досягти мети?
- Які завдання вам було виконувати складно?
- Над чим ще потрібно попрацювати?
- За що ви можете себе похвалити?
- Чи досягли успіху?
- Чи побажання ваші здійснилися?
- Ось і добігла кінця наша подорож. Дякую Вам за роботу на уроці, ви гарно попрацювали. Молодці!