Тема. Знаходження різниці, якщо зменшуване містить кілька нулів. Додавання кількох доданків. Периметр трикутника.
Мета:закріплювати вміння учнів застосовувати сполучний і переставний закони додавання для раціональних обчислень, виконувати додавання і віднімання багатоцифрових чисел письмово; вдосконалювати вміння розв'язувати задачі; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.
Обладнання: трикутники, таблиця.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
-Добрий день, учні. Сідайте. Сьогодні урок математики проведу з вами я, а звати мене Тетяна Михайлівна.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- На скільки дій задача?(3)
- Що питалося у задачі?(Яка маса кожного окремо автомобіля : Таврії, Ланоса, Ниви)
- Яка маса Таврії?(610 кг).
- Яка маса Ланоса? (1360(кг)
- Яка маса Ниви?(2100 кг))
56+185+357=598 375+109-251=233 68000:100= 680
121393-65850=55543 69760-23580= 46180 720-20 ∙ 7=580
Гра «Швидка відповідь»
-Учні, зараз я буду задавати питання, а ви повинні добре подумати й швидко відповісти.
1. На скільки 1 см більше 1 мм?( на 9мм)
2.У скільки разів 1дм більше від 1 см?( у 10 разів)
3.Знайдіть половину від 400 км. (200 км)
4. Скільки отримаємо, якщо 20 м збільшити в 4 рази?( 80м)
5. Сторона квадрата 70 дм. Чому дорівнює його периметр? ( 70 ∙ 4 = 280 дм)
6. Від стрічки відрізали 8 дм, а потім – ще 5 дм. Скільки всього сантиметрів стрічки відрізали? ( 130 см)
7. Переведи у метри : 10км (10000м)
8. Переведи у міліметри: 3дм( 300мм)
9. Яка одиниця довжини сама маленька?(см)
10.Яка одиниця довжини сама велика?(км)
11.Яку одиницю довжини треба використати, щоб виміряти відстань від Одеси до Чорноморська? (км)
Гра «Заповни пропуски»
Дивимось на дошку, нам потрібно заповнити пропуски, а для того щоб їх заповнити потрібно зробити відповідну дію.
-Як ви вважаєте, хлопчик ( дівчинка) добре подумав(-ла).
Математичний диктант
-А зараз відкрили зошити, пропускаємо 4 клітинки, посередині записуємо сьогоднішню дату: 20 листопада. У наступний рядок посередині: Класна робота.
Проведемо математичний диктант. Посередині записуємо М.д.
-Учні, я вам буду показувати числа, а ви кожне з цих чисел зменшіть на 4 тис. , а ви усно обчислюєте, і в зошити записуєте тільки відповідь , після кожного результату ставимо кому. БУДЬТЕ УВАЖНИМИ!
Відповіді : 51778, 5000, 56000, 375, 5, 590.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
- Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над додаванням декількох доданків і будемо розв’язувати задачі на знаходження периметра трикутника.
IV. Мотивація навчальної діяльності.
V. Вивчення нового матеріалу
Завдання 413
- Відкрийте свої підручники на ст. 67 , подивіться на завдання 413, хто зачитає що потрібно зробити?( Обчислити з коментуванням)
-Подивіться уважно на приклади.
- Які ви знаєте закони додавання?( сполучний і переставний)
25 + 43 +35 + 37 + 20 =
( 25 + 35) + (43 +37) +20 = 160
180 + 230 + 20 + 70 = (180 +20) + ( 230 + 70) = 500
Завдання 414
Завдання 415
Завдання 416
-А зараз розглянемо вирази 416, хто прочитає, що нам потрібно зробити у даному завданні?(Обчислити суми, записуючи доданки стовпчиком)
- Якою дією обчислюємо суму? ( дією додавання)
- Записуємо по середині в зошиті Вирази 416
- Хто йде до дошки обчислити вирази в стопчик, всі інші записуємо в зошити, розв’язуємо і потім звіряємось з дошкою.
5. Розвязування задачі (с.68, завдання 417)
- Так, як це урок математика, то не обійдеться без розв’язування задач. Дивимося на нашу першу задачу. Задача 417 і записуємо в зошити.
-Учні, хто хоче зачитати умову задачі?
-Я зачитую ще раз.
- Про що розповідається у задачі?( про річки)
-Про які річки йдеться у задачі?( Південний Буг, Дністер, Дніпро)
- Ці річки будуть головними словами нашої задачі і записуємо на дошку.
-Читаю ще раз задачу. Заповнюємо числовими даними коротку умову.
-Яка довжина Південного Бугу? ( 806 км) Отже, навпроти Південного Бугу записуємо його довжину - 806 км.
- А чи відомо нам довжину Дністра?( Ні) А як у математиці позначеємо невідомо? (знак «?», бо не знаємо). А щось ще знаємо? (але сказано, що на 556 км довший за Південний Буг), то куди тягнемо стрілку?(до Південного Бугу).
- А чи відомо нам довжину Дніпра?(Ні) А як у математиці позначеємо невідомо? (знак «?», бо не знаємо). А щось ще знаємо? (але сказано, що на 839 км довший за Південний Буг), то куди тягнемо стрілку?(до Дніпра).
-Що потрібно знайти у задачі?( Знайти довжину Дніпра)
Складання короткої умови.
Південний Буг – 806 км
Дністер - ? км, на 556 км >
Дніпро - ? км, на 839 км >
-Записуємо відповідь.
6. Розв’язування геометричної задачі. (с. 68, завдання 418)
- Вчитель тримає у руках конверт і питає учнів, як думаєте, що тут знаходиться?
-Але спочатку перед ти як я відкрию назвіть види трикутників?
-Як знайти периметр трикутника?
-Чи для всіх видів трикутників він однаковий?
-Після того відкриваю конверт, витягаю різні трикутники і після того учні називають види трикутників, які я показую.
1) Прямокутний( трикутник, у якого один з кутів прямий)
-Що можете сказати про цей трикутник?
2)Гострокутний( в цього трикутника усі кути гострі)
- Що можете сказати про цей трикутник?
3)Тупокутний(трикутник, у якого один з кутів тупий)
- Що можете сказати про цей трикутник?
4)Рівнобедренний(- трикутник, в якого дві сторони рівні)
- Що можете сказати про цей трикутник?
5)Рівносторонній( - трикутник, в якого всі сторони рівні)
- Що можете сказати про цей трикутник?
- Що таке периметр трикутника?( це всі сторони трикутника)
- А зараз ви прочитайте задачу 418 і записуємо в зошити Задача 418.
- Я читаю ще раз.
-Ви знаєте, що таке периметр трикутника, що він у нас дорівнює в умові задачі?(12см 6мм)
-З кількох довжин він складається ?( з 3)
- Які з них відомі?( лише 2)
-Яка довжина першої сторони?( 4см 8мм)
-Яка довжина другої сторони?(3см 9мм)
-Що потрібно знайти?(третю сторону)
Коротка умова
VII. Підсумок уроку
— Що цікавого дізналися на уроці?