Тема. Ділення нуля. Неможливість ділення на нуль.
Мета. Навчальна – навчити учнів виконувати ділення з нулем.
Розвивальна - розвивати обчислювальні навики, логічне і критичне мислення, уяву, увагу, спостережливість, вміння аналізувати і робити висновки.
Виховна – виховувати інтерес до предмета; вміння співпрацювати ; виховувати любов до природи і бережливе ставлення до всього живого,.
Обладнання. Малюнки, роздаткові картки для роботи у парах, загадки, ІКТ.
Хід уроку
І Організаційний момент.
Пролунав дзвінок,
Починається урок,
Будем працювать старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім третім класі
Діти – просто молодці!
ІІ Усні обчислення.
Кожна група- це окрема команда. «Сонце», «Вода», «Земля», «Повітря» На дошці записую назви команд і за кожну правильну відповідь дається 1 бал. Завдання: розв’язати вирази зі слайдів.
2.Троє учнів виконують завдання біля дошки.
Розв’яжи рівняння
Х * 9 = 63 42 : Х = 7
Х= 63:9 Х = 42 : 7
Х =7 Х = 6
7 * 9 = 63 42 : 6 =7
54 + 0 * 1 (54)
48 – (0+1) (47)
0 * (1 + 98) (0)
(63 – 27) : 1 (36)
48: 6 … 63:7 ( <)
5 : 5 … 1*0 ( >)
16: 1 … 36 – 20 ( =)
3.Фронтальне опитування.(За кожну правильну відповідь 1 бал)
ІІІ Оголошення теми і мети уроку.
Сьогодні до нас завітали горобчики. Вони щебечуть і щось нам розказати хочуть. Пташки повідомляють, що один хлопчик потрапив у біду і просить допомоги. Тому ми повинні швидко, вправно працювати й хороші результати показати. А саме, будемо розв’язувати вирази на ділення нуля, продовжимо роботу над задачами.
ІІІ Робота над темою уроку.
Одного разу засперечалися Сонце, Повітря, Вода і Земля, хто з них найголовніший в довкіллі:
Ніхто не знає, доки тривала б та суперечка і чим би вона закінчилася. Та саме в цей час біля них проходив Івасик, розмірковуючи: «Математика – щоб гроші рахувати, читання – щоб прочитати, де морозиво, а де цукерки, письмо – щоб написати «ковбаса», «мед», «шоколад», права - щоб кожен знав свої права і обов’язки, а природознавство? Чи потрібне воно?
Ох як розсердилися наші чарівники! Сонце перестало світити. Повітря і Вода заховалися, Земля пішла з-під ніг. Івасик злякався. І попросив повернутися чарівників. І друзі погодилися, лише поставили свої вимоги. Потрібно виконати деякі завдання. Івасик просить вашої допомоги. Допоможемо йому?
Зошит свій я розгортаю,
Косо я його кладу.
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно не зігнусь.
- Запишіть 22 листопада Класна робота Математичний диктант
-Запишіть тільки відповіді.
У скільки разів:
(Відповіді 4, 5,3,3,7) (Перевіряємо на слайді)
2.Підготовча робота.
- Поставити такі знаки, щоб рівності були правильними:
0 □ 5 = 5 7 □ 0 = 0
0 □ 5 = 0 7 □ 0 = 7
- Яким правилом ви скористалися, коли розв’язували 2 і 3 приклади? ( Правило множення нуля на число.)
- Давайте пригадаємо його.( При множенні нуля на будь-яке число дістаємо нуль. )
- Хто запише формулу на дошці? (0 • а = 0)
-Молодці. З завданням першого чарівника ви справилися. І Івасик знову відчув землю під ногами.
- Хто по небу гуляє і все звеселяє? (Сонце)
- Для чого на потрібно сонце? (Відповіді дітей)
-А щоб сонце з’явилося потрібно познайомитися з випадками ділення нуля.
- Подивіться на запис:
0: 5 =
- Розв’яжіть цей вираз.(0, 5)
- Ваші припущення різні. Хтось вважає, що в результаті ми отримаємо 0, а хтось 5.
- У нас виникла проблема.Для того щоб перевірити, хто ж вас дав правильну відповідь, потрібно використаємо для цього зв'язок між діями множення і ділення.
- Погляньте на вираз:
8 • 2 = 16
- Назвіть компоненти дії.
- Використайте зв'язок між діями множення і ділення і складіть приклади. (16:8=2, 16:2=8)
- Який зробимо висновок? (Якщо добуток поділити на один із множників. То отримаємо другий множник).
- Погляньте на вираз:
5 • 0 = 0
- Використавши зв'язок між діями множення і ділення, складіть приклад на ділення. (0:5=0)
- Так. Правильно.
- Розділимо добуток 0 на перший множник 5, одержимо другий множник - 0. Отже 0:5=0.
- Так хто з вас був правий?
-Наші дії приводять нас до висновку: « Що при діленні нуля на будь-яке число в частці дістаємо нуль. –Запишіть схему у зошити.
а : 0 |
- А ось ділити на нуль не можна взагалі!
- Як ви гадаєте чому?(…)
- Не можна поділити число 9 на нуль, бо немає такого числа, при множенні якого на 0 дістали би інше число.
- Отже з завданням сонечка ви справилися. Молодці. Наше сонечко знову засяяло.
- Наступний чарівник це Вода. Вона пропонує нам трішечки відпочити.А ви всі знаєте, що кожна людина має право на ігри, розваги і відпочинок. І зараз будемо реалізовувати ваше право на відпочинок.
3. Фізкультхвилинка.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1.(Гра «Мікрофон» Розв’язати вирази № 372 (усно).
2.Робота над задачею № 369
(Аналіз умови задачі.Складання короткого запису.)
Було Взяли Залишилося
І – 9 кн. 6 кн. ?
І І - ?, у 2 рази >
-Можемо зразу відповісти на питання задачі? (…)Чому?(…)
-Про що спочатку можемо дізнатися? (…)
-Як дізнатися, скільки книжок на двох поличках?(…)
- Якщо книжки взяли, то їх стало більше чи менше? Якою дією дізнаємося скільки книжок залишилося?(…)
Один учень записує біля дошки розв’язання.Усі інші у зошит.
Розв’язання
1)9*2 =18(кн.) – на другій поличці.
2) 9+18=27(кн.) – разом на двох поличках.
3) 27 – 6 =21(кн.)
Відповідь: на обох полицях залишилася 21 книжка.
- І останній чарівник - це Повітря.
-Скажіть де воно є, яке воно? (Всюди. Воно безбарвне, прозоре, беззапаху).
-Воно пропонує попрацювати у групах. Але спершу назіть геометричні фігури.
(Кожна група отримає листочок з виразами. Після розв’язання їх група шляхом шифрування дізнається від якого чарівника отримає наступне завдання.)
(Один учень відповідає і відповідь звіряємо зі слайдом)
Молодці! Ви все виконали правильно. І Повітря зустрілося зі своїми друзями.
Все стало на свої місця. Івасик зрадів, що зумів разом з вами повернути чарівників без яких немає життя на землі. І зрозумів що природознавство необхідно вивчати , це важливий предмет для життя.
А Сонце, Повітря, Вода і Земля зрозуміли, що разом вони можуть позбутися всіляких труднощів і всі вони, по своєму, важливі.
А наше з вами завдання бути хорошими господарями на цій землі, берегти воду, чисте повітря і все живе на землі.
V. Домашнє завдання
Додому : с. 52, виконати завдання №373,с.51, повторити правило.
VІ. Підсумок уроку
-Сподобався вам сьогоднішній урок?
- Що нового вивчили на уроці?
- Продовжіть речення використовуючи наші хмаринки:
Я навчився…
Мені сподобалося…
Мені запам’яталося…
Найцікавіше було….
Гра « Шифрувальник»
27 |
1 |
63 |
0 |
40 |
32 |
72 |
Д |
О |
К |
В |
Ч |
И |
А |
0 : 4 * 5 =
3 * 1 – 2 =
0 : 5 + 27 =
4 * 4 + 16 =
9 * 9 – 41 =
7: 7 + 62 =
63 + (3 * 3 ) =
Гра « Шифрувальник»
1 |
27 |
72 |
63 |
40 |
32 |
0 |
О |
В |
Я |
Р ’ |
Т |
І |
П |
0 : 4 * 5 =
3 * 1 – 2 =
0 : 5 + 27 =
4 * 4 + 16 =
9 * 9 – 41 =
7: 7 + 62 =
63 + (3 * 3 ) =
Гра « Шифрувальник»
27 |
1 |
1 |
32 |
0 |
63 |
40 |
Н |
О |
О |
Е |
С |
К |
Ч |
0 : 4 * 5 =
3 * 1 – 2 =
0 : 5 + 27 =
4 * 4 + 16 =
9 * 9 – 41 =
7: 7 + 62 =
63 : (7 * 9 ) =
Гра « Шифрувальник»
27 |
1 |
63 |
32 |
0 |
40 |
|
М |
Е |
! |
Л |
З |
Я |
|
0 : 4 * 5 =
3 * 1 – 2 =
0 : 5 + 27 =
4 * 4 + 16 =
9 * 9 – 41 =
7: 7 + 62 =
1