Урок з математики "Ділення нуля. Неможливість ділення на нуль."

Про матеріал
Мета уроку. Навчальна – навчити учнів виконувати ділення з нулем. Розвивальна - розвивати обчислювальні навики, логічне і критичне мислення, уяву, увагу, спостережливість, вміння аналізувати і робити висновки. Виховна – виховувати інтерес до предмета; вміння співпрацювати ; виховувати любов до природи і бережливе ставлення до всього живого.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема.  Ділення нуля. Неможливість ділення на нуль.

Мета. Навчальна – навчити учнів виконувати  ділення  з нулем.

Розвивальна - розвивати обчислювальні навики,  логічне і критичне мислення, уяву, увагу, спостережливість, вміння аналізувати і робити висновки.

Виховна виховувати інтерес до предмета; вміння співпрацювати ; виховувати любов до природи і бережливе ставлення до всього живого,.

Обладнання. Малюнки, роздаткові  картки для роботи у парах, загадки, ІКТ.

                                                    Хід уроку

І Організаційний момент.

   Пролунав дзвінок,

   Починається урок,

   Будем працювать старанно,

   Щоб почути у кінці,

   Що у нашім третім класі

   Діти – просто молодці!

ІІ Усні обчислення.

  1. Гра «Хто швидше»

Кожна група- це окрема команда. «Сонце», «Вода», «Земля», «Повітря» На дошці записую назви команд і за кожну правильну відповідь дається 1 бал. Завдання: розвязати вирази зі слайдів.

2.Троє учнів виконують завдання біля дошки.

Розвяжи рівняння

Х * 9 = 63                         42 : Х = 7

Х= 63:9                             Х = 42 : 7

Х =7                                   Х = 6

7 * 9 = 63                         42 : 6 =7

  1. Розв’яжи вирази

54 + 0 * 1                 (54)

48 – (0+1)                (47)

0 * (1 + 98)              (0)

(63 – 27) : 1             (36)

  1. Порівняй вирази

48: 6 … 63:7   ( <)

5 : 5 …  1*0     ( >)

16: 1 …   36 – 20  ( =)

3.Фронтальне опитування.(За кожну правильну відповідь 1 бал)

  • На зупинці Вовк, Лисиця і Заєць чекали на автобус 15 хвилин. Скільки хвилин чекав на автобус Заєць?   ( 15хвилин)
  • У шести дівчат 18 олівців. Скільки олівців у однієї дівчинки. (18:6 =3 ( ол.)
  • За три дні майстер виготовив 15 ваз. Скільки ваз виготовив майстер за 1 день?               (15 : 3 =5( в.)
  • На кожну тарілку поклали по 1 пиріжку. Скільки пиріжків на 7 тарілках? 1*7=7(п.)
  • У класі стояло 12 парт. Потім принесли ще 6 парт. Усі парти поставили у 3 ряд, порівну у кожний. Скільки парт поставили у кожному ряду? (12+6=18, 18:3=6(п.)

ІІІ Оголошення теми і мети уроку.

 Сьогодні до нас завітали горобчики. Вони щебечуть і щось нам розказати хочуть. Пташки повідомляють, що один хлопчик потрапив у біду і просить допомоги. Тому ми повинні швидко, вправно працювати й хороші результати показати. А саме, будемо розвязувати вирази на ділення нуля, продовжимо роботу над задачами.

ІІІ Робота над темою уроку.

  1. – І ось яку розмову підслухали горобці. Послухайте, будь ласка.          

 Одного разу засперечалися Сонце, Повітря, Вода і Земля, хто з них найголовніший в довкіллі:

  • Я всіх обігріваю, дарую світло всьому живому, тож я і найголовніше, - тихо сказало Сонце.
  • А без мене припиниться життя, бо ніхто не зможе дихати, - впевнено сказало Повітря.
  • А без мене усе засохне, зівяне, - гордо сказала водичка.
  • А  хіба не на мені ростуть дерева, рослини, ходять, їздять, будують? – ледь стримуючи сльози, промовила Земля.

Ніхто не знає, доки тривала б та суперечка і чим би вона закінчилася. Та саме в цей час біля них проходив Івасик, розмірковуючи: «Математика – щоб гроші рахувати, читання – щоб прочитати, де морозиво, а де цукерки, письмо –  щоб написати «ковбаса», «мед», «шоколад», права - щоб кожен знав свої права і обовязки, а природознавство? Чи потрібне воно?

 Ох  як розсердилися наші чарівники! Сонце перестало світити. Повітря і Вода заховалися, Земля пішла з-під ніг. Івасик злякався. І попросив повернутися чарівників. І друзі погодилися, лише поставили свої вимоги.  Потрібно виконати деякі завдання. Івасик просить вашої допомоги. Допоможемо йому?

  • Перше завдання пропонує найбагатший чарівник. Як ви гадаєте, хто це? (Земля.)  Чому Земля найбагатша? (Відповіді учнів).

Зошит свій я розгортаю,

Косо я його кладу.

Ручку я ось так тримаю,

Сяду рівно не зігнусь.

- Запишіть  22 листопада Класна робота Математичний диктант

-Запишіть тільки відповіді.

У скільки разів:

  • 8 грн більше, ніж 2 грн?
  • 30 м більше від 6 м?
  • 4 год менше, ніж 12 год?
  • 15 кг більше, ніж 5 кг?
  • 7 дм менше, ніж 49 дм?

(Відповіді 4, 5,3,3,7) (Перевіряємо на слайді)

2.Підготовча робота.

- Поставити такі знаки, щоб рівності були правильними:

0 □ 5 = 5                       7 □ 0 = 0

0 □ 5 = 0                       7 □ 0 = 7

- Яким правилом ви скористалися, коли розв’язували  2 і 3 приклади?                    ( Правило  множення нуля на число.)

- Давайте пригадаємо його.( При множенні нуля на будь-яке число дістаємо нуль. )

- Хто запише формулу на дошці? (0 • а = 0)

-Молодці. З завданням першого чарівника ви справилися. І Івасик знову відчув землю під ногами.

- Хто по небу гуляє і все звеселяє?  (Сонце)

- Для чого на потрібно  сонце?   (Відповіді дітей) 

-А щоб сонце з’явилося потрібно познайомитися з  випадками ділення нуля.

- Подивіться на запис:

0: 5 =

- Розв’яжіть цей вираз.(0, 5)

- Ваші припущення різні. Хтось вважає, що в результаті ми отримаємо 0, а хтось 5.

- У нас виникла проблема.Для того щоб  перевірити, хто ж вас дав правильну відповідь, потрібно використаємо для цього зв'язок між діями множення і ділення.

- Погляньте на вираз: 

82 = 16

- Назвіть компоненти дії.

- Використайте зв'язок між діями множення і ділення і складіть приклади. (16:8=2, 16:2=8)

- Який зробимо висновок?  (Якщо добуток поділити на один із множників. То отримаємо другий множник).

- Погляньте на вираз:

5 • 0 = 0

- Використавши зв'язок між діями множення і ділення, складіть приклад на ділення. (0:5=0)

- Так. Правильно.

- Розділимо добуток 0 на перший множник 5, одержимо другий  множник - 0. Отже 0:5=0.

- Так хто з вас був правий?

-Наші дії  приводять нас до висновку: « Що при діленні нуля на будь-яке число в частці дістаємо нуль.                                     –Запишіть схему у зошити.

а : 0

-  А ось ділити на нуль не можна взагалі!

- Як ви гадаєте чому?(…)

- Не можна поділити число 9 на нуль, бо немає такого числа, при множенні якого на 0 дістали би  інше число.

- Отже з завданням сонечка ви справилися. Молодці. Наше сонечко знову засяяло.             

   - Наступний чарівник це Вода. Вона пропонує нам трішечки відпочити.А ви всі знаєте, що кожна людина має право на ігри, розваги і відпочинок. І зараз будемо реалізовувати ваше право на відпочинок.

3. Фізкультхвилинка.

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  • Де знаходиться вода? (…)
  • У яких трьох станах перебуває вода?(…)
  • Яка температура замерзання води?(…)
  • Чому вона мандрівниця? (…)
  • Хто у воді живе?(…)
  • Вода дуже корисна організмові. Людина повинна випивати вдень 2 л води. Вона додає енергії, забезпечує якість мислення, допомагає нашому організмові краще працювати.
  • Ви правильно на все відповіли, тому водичка вирішила повернутися.
  • Зараз перевіримо, як ви засвоїли новий матеріал.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

1.(Гра  «Мікрофон» Розв’язати вирази № 372 (усно).

2.Робота над задачею  № 369

 (Аналіз умови задачі.Складання короткого запису.)

Було                                          Взяли                                   Залишилося

І – 9 кн.     6 кн.                                             ?

І І - ?, у 2 рази >

-Можемо зразу відповісти на питання задачі? (…)Чому?(…)

-Про що спочатку можемо дізнатися? (…)

-Як дізнатися, скільки книжок на двох поличках?(…)

- Якщо книжки взяли, то їх стало більше чи менше? Якою дією дізнаємося скільки книжок залишилося?(…)

Один учень записує біля дошки розв’язання.Усі інші у зошит.

Розвязання

1)9*2 =18(кн.) – на другій поличці.

2) 9+18=27(кн.) – разом на двох поличках.

3) 27 – 6 =21(кн.)

Відповідь: на обох полицях залишилася 21 книжка.

- І останній чарівник - це Повітря.                                   

-Скажіть де воно є, яке воно? (Всюди. Воно безбарвне, прозоре, беззапаху).

-Воно пропонує попрацювати у групах. Але спершу назіть геометричні фігури.

  • Гра «Шифрувальник»

(Кожна група отримає листочок з виразами. Після розв’язання їх група шляхом шифрування дізнається від якого чарівника отримає наступне завдання.)

  • Наступне завдання групи також отримують на листочках.
  • 1 група. З яких геометричних фігур складається чоловічок?Скільки є рівносторонніх трикутників? (4)
  • 2 група.  Чим відрізняються ракети? Скільки є прямокутних трикутників? (2)
  • 3 група. В будинках яких фігур є квіти, а в яких немає.Назвіть ці квіти.
  • Скільки є рівнобедрених трикутників? (4)
  • 4 група. Назвіть геометричні фігури.Поділіть кожну фігуру на дві частини і назвіть многокутники, які утворилися.

(Один учень відповідає і відповідь звіряємо  зі слайдом)

  • Наступне завдання отримують усі команди. Котра виконає швидше та і виграла. Завдання. Склости з допомогою паличок пятикутник і поділити його на трикутники. Відповідь звіряємо із слайдом.

Молодці! Ви все виконали правильно. І Повітря зустрілося зі своїми друзями.                   

Все стало на свої місця. Івасик зрадів, що зумів разом з вами повернути чарівників без яких немає життя на землі. І зрозумів що природознавство необхідно вивчати , це важливий предмет для життя.

 А Сонце, Повітря, Вода і Земля зрозуміли, що разом вони можуть позбутися всіляких труднощів і всі вони,  по своєму, важливі.

 А наше з вами завдання бути хорошими господарями на цій землі,  берегти воду, чисте повітря і все живе на землі.          

V. Домашнє завдання

Додому : с. 52, виконати завдання  №373,с.51, повторити правило.

VІ. Підсумок уроку

-Сподобався вам сьогоднішній урок?

- Що нового вивчили на уроці?

- Продовжіть  речення використовуючи наші хмаринки:

Я навчився…

Мені сподобалося…

Мені запам’яталося…

Найцікавіше було….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра « Шифрувальник»

 

27

1

63

0

40

32

72

Д

О

К

В

Ч

И

А

 

0 : 4 * 5 =

3 * 1 – 2 =

0 : 5 + 27 =

4 * 4 + 16 =

9 * 9 – 41 =

7: 7 + 62 =

63 + (3 * 3 ) =

 

 

Гра « Шифрувальник»

 

1

27

72

63

40

32

0

О

В

Я

Р

Т

І

П

 

0 : 4 * 5 =

3 * 1 – 2 =

0 : 5 + 27 =

4 * 4 + 16 =

9 * 9 – 41 =

7: 7 + 62 =

63 + (3 * 3 ) =

 

 

Гра « Шифрувальник»

 

27

1

1

32

0

63

40

Н

О

О

Е

С

К

Ч

 

0 : 4 * 5 =

3 * 1 – 2 =

0 : 5 + 27 =

4 * 4 + 16 =

9 * 9 – 41 =

7: 7 + 62 =

63 : (7 * 9 ) =

Гра « Шифрувальник»

 

27

1

63

32

0

40

 

М

Е

!

Л

З

Я

 

 

0 : 4 * 5 =

3 * 1 – 2 =

0 : 5 + 27 =

4 * 4 + 16 =

9 * 9 – 41 =

7: 7 + 62 =

 

1

 

doc
Додано
19 лютого
Переглядів
138
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку