Клас : 4
Тема : Ділення трицифрових чисел на двоцифрові з остачею у випадку двоцифрової частки. Задачі на знаходження середнього арифметичного
Мета : формувати в учнів вміння ділити трицифрової числа на двоцифрові з остачею у випадку двоцифрової частки , удосконалювати в учнів навички розв’язувати задачі на знаходження середнього арифметичного ; розвивати логічне та математичне мислення, пам’ять та увагу учнів, навички самоконтролю та математичне мовлення ; виховувати старанність , кмітливість та інтерес до математики.
Тип уроку : комбінований.
Обладнання : підручник «Математика 4 клас» (Богданович, Лишенко, 2015), індивідуальні картки, смайлики.
Хід уроку
2. Контроль , корекція та закріплення знань , умінь і навичок учнів .
2.1. Перевірка домашньої роботи. (фронтальна)
2.1.1. Перевірка розв’язання задачі №986
2.1.2. Перевірка розв’язання прикладів №985. (Усне фронтальне опитування)
№985
305:43=6(35 ост.)
402:67=6
5т-5кг=4т 995кг
2 км:400м=5
511:73=7
529:85=6(ост. 19)
3ц-3кг=2ц 97кг
8м4дм*5=42м,420дм,4м20дм
2.2. Опитування учнів.
2.2.1. Робота на індивідуальних картках. (Індивідуальне письмове опитування)
- А зараз ми пригадаємо матеріал, який ви вивчали на минулих уроках .
Картка № 1
Обчислити: 456 : 76 - 188 : 47 (= 2)
Картка № 2
Обчислити: 664 : 83 - 468 : 78 (= 2)
2.2.2. Усні обчислення.
- З усіма іншими учнями, які не працюють на індивідуальних картках я пропоную попрацювати зі мною усно. На дошці є приклади і ми зараз їх усно обчислимо
480:8 2100:7 23:7
80*7 40*9 65:8
- Хто знає відповідь на 1 приклад?(60)
- Наступний? 560
- 300, 360, 3(2 ост.), 7(7 ост.)
- Молодці!
2.3. Математичний диктант
11 квітня
Класна робота
- Зараз я вам зачитуватиму приклади, а ви через кому записуватимете результат.
- Число 100 поділити на 25 і результат збільшити на 92. Одержаний результат зменшити у 8 разів і знайти наступного числа, та збільшити його на 7останнього результату. (4,96,12,9, 63), якщо не знаєте відповідь то пропускайте 2 клітинки.
- Хтось зачитайте які цифри вийшли у вас.
3. Вивчення нового матеріалу.
3.1. Підготовча робота
- На дошці в нас є приклад, нам потрібного його розв’язати. Хто може допомогти розв’язати його?(Хтось вийде до дошки) А всі інші теж в своїх зошитах записуйте його, але пропустити клітинку від попереднього завдання. Як ви думаєте скільки цифр буде в частці?(2) Чому?(Бо 4 не ділиться на 14 і ми беремо наступне число, тож в нас у часті вийде 2 числа)
- Чи можемо ми поділити 45 на 14?(Так)
- Скільки це вийде?(3)А 3*12 вийде 42. 42 ми віднімаємо від 45, залишається 3, зносимо 2 тож наступне неповне ділене 32. 32:14 вийде 2. Остача 4.
- Дякую, ти отримаєш за допомогу смайлик.
- Чи помітили ви що в частці є 2 цифри? Сьогодні на уроці ми будемо зустрічатися і розв’язувати такі прикладами, які містять двоцифрову частку.
3.2. Первинне закріплення
- А зараз відкрийте підручник на сторінці 176 та знайдіть вправу № 988. Хтось один іде до дошки , записує приклад. А ми в зошиті також, але не забувайте пропустити 1-2 клітинки від попереднього завдання. Записуй і коментуй розв’язання.
- 16 не ділиться, тож ми записуємо 0, і остача в нас залишається 16.
- Чи все вам зрозуміло? (Якщо ні, ще раз поясню за алгоритмом)
4. Закріплення та узагальнення знань, умінь і навичок.
4. 1. Робота над задачами
4.1.1. Усне, колективне виконання задачі №989
Ознайомлення зі змістом задачі:
- Хтось один зачитайте нам задачу
Аналіз змісту задачі :
- На дошці є табл. нам потрібно заповнити пропуски в ній
|
Маса 1 рибини |
Кількість рибин |
Загальна маса |
Білуги |
|
|
|
Осетри |
|
|
Пошук шляхів розв’язання задачі:
1) 1ц23 кг*8=9ц84ку-маса 8бігул (123*8=984)
2) 9ц84:12=84кг-маса одного осетра(984:12=84) (це можемо виконати в стовпчик)
- Записуємо відповідь.
- Молодець сідай, смайлик.
4.1.2. Колективне розв’язання задачі №990
- А зараз знайдіть задачу №990. Я зачитуватиму вам умову, а ви слухайте уважно.
Аналіз змісту задачі:
Пошук шляхів розв’язання задачі:
М |
С |
грн. |
вартість |
|
|
|
|
|
|
|
- Всі інші записуємо слідом у зошит, Задача №990, пропустивши клітинку від попереднього завдання
М |
С |
грн. |
вартість |
1 |
- |
37 |
222 грн |
3 |
1 |
? |
- Чи правильно заповнив табл. ваш однокласник?
Розв’язання задачі 1 способом :
- Що нам необхідно для того, щоб дати відповідь на запитання задачі 1 способом? (Скільки м. тканини купили на 222 грн?)
1) 222:37=6(м.) – тканини купили на 222 грн;
- Всі інші записуєте в зошит.
2) 6:3=2(сукні)- можна пошити
- Записуємо відповідь: 2 Сукні можна пошити на 222 грн
Розв’язання задачі 2 способом (усно) :
- А зараз спробуємо розв’язати задачу другим способом але вже усно і не будемо записувати.
- Що нам необхідно для того, щоб дати відповідь на запитання задачі 2 способом? (Скільки коштує тканина на 1 сукню)
1) 37*3=111(грн) – потрібно на 1 сукню.
- Записуємо відповідь: 2 Сукні можна пошити на 222 грн
- ЩО спільного між цими задачами? (величини і відповіді)
- А що від’ємного?
- Молодці!
4.2. Робота над задачами на знаходження середнього арифметичного
4.2.1. Підготовча робота над задачею №991
- Хто хоче зачитати задачу №991.
Аналіз змісту задачі :
Пошук шляхів розв’язання задачі :
Розв’язання задачі :
1) 1+2+1=4(год) - всього їхав велосипедист,дякую сідай (Хтось зачитає)
2) 15*1+13*2+11*1=52(км)- всього проїхав велосипедист
- Ми вже дізнались з вами скільки всього годин їхав велосипедист та скільки всього кілометрів він проїхав.
- А щоб дізнатись середню швидкість велосипедиста нам потрібно: кілометри поділити на години, тобто 52:4. Тож остання дія буде така:
3) 52:4=13(км/год)- середня швидкість руху велосипедиста(Хтось записує)
- Зачитайте відповідь
- Отже, це була задача нового типу для вас, задача на знаходження середнього арифметичного.
- Також цю задачу ми могли і виконати за допомогою числового виразу.
- Хто може підійти до дошки і скласти його.
(15*1+13*2+11*1):(1+2+1)= 13(км/год)
- Правильно всі інші запишіть цей вираз.
- На ст. 157 є правило попрошу його прочитати декілька раз.
- Хто вже може переказати підніміть руку.(1-2 учні розказують правило, за це отримують смайлики)
4.2.2. Первинне закріплення задача№992
- Прошу відкрити ваші підручники на сторінці 167 та виконаємо разом номер 992 Пропускаємо в зошиті дві клітинки від попередньої роботи та записуємо Задача 992.
Ознайомлення зі змістом задачі:
Аналіз змісту задачі:
1кр .– 2кг 200г
2кр. – 1кг 600г
Середня маса-?
Пошук шляхів розв’язання задачі :
Розв’язання задачі :
1)2кг200г+1кг600г=3кг800г – маса обох кролів(2200+1600=3800)
2)3кг800г:2=1кг900г-середня маса кролів.(3800:2=1900)
Відповідь : 1кг900г – середня маса кролів.
4.3. Робота з арифметичним матеріалом. Обчислення виразів (усно, з коментуванням)вправа №993
- Погляньте на вправу 993, нам подана табличка і її потрібно заповнити, користуючись виразом – підкладати потрібну цифру, розв’язати її.
- Над нею ми будемо працювати усно з коментуванням, а простим олівцем записуватимо відповідь у клітинки. Хто хоче розв’язати і прокоментувати перший вираз?(Учні коментують та розв’язують, за відповідь отримують смайлик)
4.4. Робота з геометричним матеріалом (робота в парах)
- В мене для вас цікаві завдання.
- Зараз роздам карточки кожному на парту. Вам потрібно буде працювати в парах.
- Діти, погляньте на ці геометричні фігурки, які з них ви можете назвати?
- Ваше завдання: створити фігуру, або предмет, тваринку.
- Покажіть, що у вас вийшло. Яку фігуру склали ви?
- А тепер з цих фігур складіть геометричну фігуру використовуючи всі компоненти і назвіть цю фігуру.
- Молодці!
5. Підсумок уроку
5.1. Підсумкова бесіда
- Наш урок підходить до кінця, давайте пригадаємо про що ми говорили на сьогоднішньому уроці.
- З якими прикладами ділення ми сьогодні познайомились?(Які містять в собі двоцифрову часту)
- З яким новим видом задач ми познайомились сьогодні?(На знаходження середнього арифметичного)
- Що із нашого уроку вам сподобалось найбільше ?
5.2. Оцінювання учнів
- Протягом уроку ви отримували смайлики, тож хто отримав 4 і більше смайлики ви отримуєте за сьогоднішній урок 11 балів, хто отримав 3-10 балів, 2-9 балів,1- 8балів, всім іншим бажаю бути більш старанними і ви отримаєте теж хороші бали.
5.3. Інструктаж до виконання домашнього завдання
- А зараз відкрийте свої щоденники та запишіть домашнє завдання, №994- задача на знаходження середнього арифметичного №995- знайти частку й остачу.
5.4. Прощання з класом
- Мені було приємно з вами працювати, до нових зустрічей.