урок з математики: Ділення трицифрових чисел на двоцифрові з остачею у випадку двоцифрової частки. Задачі на знаходження середнього арифметичного

Про матеріал
Тема : Ділення трицифрових чисел на двоцифрові з остачею у випадку двоцифрової частки. Задачі на знаходження середнього арифметичного. 4 клас (Богданович)
Перегляд файлу

Клас : 4

Тема : Ділення трицифрових чисел на двоцифрові з остачею у випадку двоцифрової частки. Задачі на знаходження середнього арифметичного

Мета : формувати в учнів вміння ділити трицифрової числа на двоцифрові з остачею у випадку двоцифрової частки , удосконалювати в учнів навички розв’язувати задачі на знаходження середнього арифметичного ; розвивати логічне та математичне мислення, пам’ять та увагу учнів, навички самоконтролю та математичне мовлення ; виховувати старанність , кмітливість та інтерес до математики.

Тип уроку : комбінований.

Обладнання : підручник «Математика 4 клас» (Богданович, Лишенко, 2015), індивідуальні картки, смайлики.

Хід уроку

  1.               Організація класу до уроку .
    1.       Привітання з учнями .
  •                   Доброго дня , діти .
    1.       Створення ситуації психологічного комфорту та емоційного настрою .
  •                   Давайте для того , щоб наш урок був не лише пізнавальним, а й наповненим дружньою атмосферою , поверніться до свого сусіда по парті і даючи «п’ять» скажіть йому щось приємне , наприклад : « У тебе гарні очі, посмішка», « Ти веселий» і т.д , щось таке, що подарує вашому однокласнику посмішку .
    1.       Перевірка готовності робочих місць до уроку.
  •                   Звичайно , що із зайвими речами на партах нам не досягти бажаного успіху, тому перевірте , чи все необхідне для уроку у вас є на робочому місці, а саме : зошит, пенал , щоденник та підручник з математики.

2. Контроль , корекція та закріплення знань , умінь і навичок учнів .

2.1. Перевірка домашньої роботи. (фронтальна)

2.1.1. Перевірка розв’язання задачі №986

  •                   Отож зараз я перевірю як і наскільки правильно ви справились із домашнім завданням . Вдома ви виконували задачу №986 та вирази №985.
  •                   Спочатку перевіримо виконану вами вдома задачу . Хто має бажання піти до дошки і написати розв’язок цієї задачі , лише відповідь , а пояснення прокоментуємо усно ? Отже, поки ваша однокласниця / ваш однокласник записує розв’язок давайте перевіримо виконання номеру  985

4-matematika-mv-bogdanovich-gp-lishenko-2015--mnozhennya-ta-dilennya-pa-dvotsifrove-chislo-986.jpg

  •                   Молодець , абсолютно вірно. Будь ласка, звірте ,чи у всіх таке розв’язання та відповідь. Ні в кого більше немає запитань до цієї задачі ? Тоді рухаємось далі.

2.1.2. Перевірка розв’язання прикладів №985. (Усне фронтальне опитування)

№985

  •                   А зараз ми з вами перевіримо як ви розв’язали приклади №985 , але для цього вам потрібно бути дуже-дуже уважними. Ви готові ?
  •                   Зачитайте вираз, відповіддю якого є остача 35.

305:43=6(35 ост.)

  •                   Зачитайте вираз, у якому дільник містить 6 десятків і 7 одиниць.

402:67=6

  •                   Зачитайте іменований вираз, у якому відповідь містить чотирьохзначне число, яке містить в собі 3 одиниці.

5т-5кг=4т 995кг

  •                   Зачитайте іменований вираз, у якому ділене містить дві одиниці.

2 км:400м=5

  •                   Зачитайте вираз , у якому дільник 73.

511:73=7

  •                   Зачитайте вираз , у якому остача містить один десяток і 9 одиниць.

529:85=6(ост. 19)

  •                   Зачитайте іменований вираз, в якому відповідь містить центнери і кілограми.

3ц-3кг=2ц 97кг

  •                   Зачитайте іменований вираз, в якому другий множник 5.

8м4дм*5=42м,420дм,4м20дм

  •                   Молодці , ви добре справились із домашнім завданням. За кожну вашу відповідь ви отримали смайлик,а в кінці я за допомогою цих смайликів, висталю вам оцінку.

4-matematika-mv-bogdanovich-gp-lishenko-2015--mnozhennya-ta-dilennya-pa-dvotsifrove-chislo-985.jpg

2.2. Опитування учнів.

2.2.1. Робота на індивідуальних картках. (Індивідуальне письмове опитування)

- А зараз ми пригадаємо матеріал, який ви вивчали на минулих уроках .

  •                   Що ж , хто бажає попрацювати на індивідуальних картках ? (виконують по двоє дітей за однією партою з кожного ряду = 6 робіт на індивідуальних картках)
  •                   Хто отримав карточки, починайте працювати, пишете обчислення одразу на карточці, у вас є 5 хвилинок , після чого у вас заберуть роботи та перевірять правильність виконання.
  •                   Для початку підпишіть їх зверху , напишіть своє прізвище та ім’я і можете розпочинати.

Картка № 1

Обчислити: 456 : 76 - 188 : 47 (= 2)

Картка № 2

Обчислити:  664 : 83 - 468 : 78 (= 2)

2.2.2. Усні обчислення. 

-      З усіма іншими учнями, які не працюють на індивідуальних картках я пропоную попрацювати зі мною усно. На дошці є приклади і ми зараз їх усно обчислимо

480:8                                            2100:7                                   23:7

80*7                                              40*9                                      65:8

- Хто знає відповідь на 1 приклад?(60)

- Наступний? 560

- 300, 360, 3(2 ост.), 7(7 ост.)

- Молодці!

2.3. Математичний диктант

  •                   А тепер прошу вас відкрити ваші зошити, пропустити 4 клітинки від попередньої роботи та записати число , класна робота, так як у вас на дошці :

11 квітня

Класна робота

- Зараз я вам зачитуватиму приклади, а ви через кому записуватимете результат.

- Число 100 поділити на 25 і результат збільшити на 92. Одержаний результат зменшити у 8 разів і знайти https://subject.com.ua/lesson/mathematics/4klas_3/4klas_3.files/image336.png наступного числа, та збільшити його на 7останнього результату. (4,96,12,9, 63), якщо не знаєте відповідь то пропускайте 2 клітинки.

- Хтось зачитайте які цифри вийшли у вас.

3. Вивчення нового матеріалу.

3.1. Підготовча робота

- На дошці в нас є приклад, нам потрібного його розв’язати. Хто може допомогти розв’язати його?(Хтось вийде до дошки) А всі інші теж в своїх зошитах записуйте його, але пропустити клітинку від попереднього завдання. Як ви думаєте скільки цифр буде в частці?(2) Чому?(Бо 4 не ділиться на 14 і ми беремо наступне число, тож в нас у часті вийде 2 числа)

- Чи можемо ми поділити 45 на 14?(Так)

- Скільки це вийде?(3)А 3*12 вийде 42. 42 ми віднімаємо від 45, залишається 3, зносимо 2 тож наступне неповне ділене 32. 32:14 вийде 2. Остача 4.

- Дякую, ти отримаєш за допомогу смайлик.

- Чи помітили ви що в частці є 2 цифри? Сьогодні на уроці ми будемо зустрічатися і розв’язувати такі прикладами, які містять двоцифрову частку.

3.2. Первинне закріплення

- А зараз відкрийте підручник на сторінці 176 та знайдіть вправу №  988.  Хтось один іде до дошки , записує приклад. А ми в зошиті також, але не забувайте пропустити 1-2 клітинки від попереднього завдання. Записуй і коментуй розв’язання.

4-matematika-mv-bogdanovich-gp-lishenko-2015--mnozhennya-ta-dilennya-pa-dvotsifrove-chislo-988.jpg     4-matematika-mv-bogdanovich-gp-lishenko-2015--mnozhennya-ta-dilennya-pa-dvotsifrove-chislo-988-rnd534.jpg

- 16 не ділиться, тож ми записуємо 0, і остача в нас залишається 16.

- Чи все вам зрозуміло? (Якщо ні, ще раз поясню за алгоритмом)

4. Закріплення та узагальнення знань, умінь і навичок.

4. 1. Робота над задачами

4.1.1. Усне, колективне виконання задачі №989

  •                   Давайте усно розв’яжемо задачу 989 .

Ознайомлення зі змістом задачі:

- Хтось один зачитайте нам задачу

Аналіз змісту задачі :

-        На дошці є табл. нам потрібно заповнити пропуски в ній

 

Маса 1 рибини

Кількість рибин

Загальна маса

Білуги

 

 

 

Осетри

 

 

 

  •                   Про кого йдеться в даній задачі ?(Про риб)
  •                   Яких саме риб?
  •                   Які ключові слова ? (Осетер, білуга)
  •                   Тобто назви риб є ключовими словами.
  •                   Що нам відомо про білугу? (Що маса однієї рибини 1ц23кг, а їхня кількість 8) Прошу когось вийти  до дошки допомогти мені записати дані в табл.                   ( Записуємо в табл.)
  •                   А що відомо про осетри? (Що їхня кількість 12, і їхня кількість дорівнює кількості білуг)Тобто Загальна маса однакова (Записуємо в табл.)
  •                   Що нам невідомо та необхідно знайти? (Маса осетра, її і треба нам знайти) Записуємо в табл.

Пошук шляхів розв’язання задачі:

  •                   Чи можемо ми одразу дати відповідь на запитання задачі ? ( Ні)
  •                   Чому ? ( Тому що спочатку необхідно дізнатись масу 8 білуг)
  •                   (Зверніть увагу на малюнок з підручника, нам також сказано що маса 12 ос. дорівнює масі 8б. , тобто їхня маса є однакова)
  •                   Яка маса 1 білуги ?( 1ц23кг), їхня кількість? (8).
  •                   Чи знаємо ми яка маса одного осетра?(ні)
  •                   А їхню кількість?(так)
  •                   Що нам потрібно зробити в 1 дії?  (Масу однієї білуги помножити на її кількість, тобто 8). Прошу когось вийти до дошки і записати першу дію.
  •                   А щоб простіше було вам розв’язувати,давайте переведемо в кілограми  масу білуги.
  •                   Тож скільки кг в нас вийшло 123 так і будемо записувати в нашій перші дії.

1) 1ц23 кг*8=9ц84ку-маса 8бігул (123*8=984)

  •                   А потім? (Масу 8 білуг поділити на 12)
  •                   Знаючи масу 8 білуг чи можемо ми відповісти на запитання задачі ? (Так)
  •                   Що нам потрібно для цього зробити? (Загальну масу білуг поділити на кількість рибин осетри)

2) 9ц84:12=84кг-маса одного осетра(984:12=84) (це можемо виконати в стовпчик)

- Записуємо відповідь.

- Молодець сідай, смайлик.

4.1.2. Колективне розв’язання задачі №990

- А зараз знайдіть задачу №990. Я зачитуватиму вам умову, а ви слухайте уважно.

Аналіз змісту задачі:

  •                   Скажіть , про що йдеться у даній задачі ?
  •                   Що нам відомо про 1м. тканини ?
  •                   На скільки всього грн. купили тканини?
  •                   Що нас питаються у даній задачі ?
  •                   Що нам необхідно знайти ?

Пошук шляхів розв’язання задачі:

  •                   Отже, які у нас ключові слова?
  •                   Чи можемо ми одразу дати відповідь на питання задачі ?
  •                   Чому ?
  •                   Зверніть увагу, що в нас є два питання до задачі, адже цю задачу можна вирішувати двома способами.
  •                   Що нам для цього необхідно дізнатись в 1 способі ?(Скільки метрів тканини купили на 222 грн)
  •                   Якою дією ?(діл.)
  •                   А якщо розв’язувати задачу другим способом?(Скільки коштує тканина на одну сукню)
  •                   Якою дією?(множ.)
  •                   Хто хоче заповнити дані в таблиці, що є на дошці ?

М

С

грн.

вартість

 

 

 

 

 

 

 

-         Всі інші записуємо слідом у зошит, Задача №990, пропустивши клітинку від попереднього завдання

М

С

грн.

вартість

1

-

37

 

222 грн

3

1

?

- Чи правильно заповнив табл. ваш однокласник?

Розв’язання задачі 1 способом :

-      Що нам необхідно для того, щоб дати відповідь на запитання задачі 1 способом? (Скільки м. тканини купили на 222 грн?)

  •                   Чи можемо ми одразу сказати , скільки м. тканини купили на 222 грн?(так)
  •                   Яку дію потрібно виконати для цього ? ( Ділення )
  •                   Отже, хто хоче записати першу дію ?

1)  222:37=6(м.) – тканини купили на 222 грн;

- Всі інші записуєте в зошит.

  •                   Знаючи скільки метрів тканини купили на 222 грн , що ми можемо дізнатись далі? (Скільки можна пошити суконь ?)
  •                   Якою дією ? (діл.)
  •                   Хто хоче записати другу дію на дошці ?

2) 6:3=2(сукні)- можна пошити

- Записуємо відповідь: 2 Сукні можна пошити на 222 грн

Розв’язання задачі 2 способом (усно) :

- А зараз спробуємо розв’язати задачу другим способом але вже усно і не будемо записувати.

-      Що нам необхідно для того, щоб дати відповідь на запитання задачі 2 способом? (Скільки коштує тканина на 1 сукню)

  •                   Чи можемо ми одразу сказати , скільки м. тканини потрібно на 1 сукню? (так, адже в умові зазначено що потрібно 3 м.)
  •                   Яку дію потрібно виконати для цього ? ( множення )
  •                   Тоді яка буде дія?

1)  37*3=111(грн) – потрібно на 1 сукню.

  •                   Знаючи скільки коштує одна сукня, що ми можемо сказати? (скільки суконь нам потрібно пошити?)
  •                   Якою дією ? (діл.)
  •                   Яка буде ця дія ?
  1.               222:111=2 (сукні)- можна пошити

- Записуємо відповідь: 2 Сукні можна пошити на 222 грн

- ЩО спільного між цими задачами? (величини і відповіді)

- А що від’ємного?

- Молодці!

4.2. Робота над задачами на знаходження середнього арифметичного

4.2.1. Підготовча робота над задачею №991

- Хто хоче зачитати задачу №991.

Аналіз змісту задачі :

  •                   Отже, про кого йдеться у цій задачі ?(Про велосипедиста)
  •                   Що нам відомо ? (Години і швидкість з якою рухався велосипедист)
  •                   Що нам необхідно знайти ? Тобто яким є питання задачі ? (З якою середньою швидкістю рухався велосипедист)

Пошук шляхів розв’язання задачі :

  •                   Чи можемо ми одразу дати відповідь на питання задачі ?(ні)
  •                   Тому, що нам для початку потрібно дізнатись скільки всього годин їхав велосипедист та скільки всього кілометрів він проїхав?
  •                   Тож, що нам необхідно дізнатись для початку ? (Скільки всього їхав годин велосипедист)
  •                   Якою дією ? (додавання )

Розв’язання задачі :

  •                   Отже , перша дія в нас додавання. Зверніть увагу як її записано в підручнику

1) 1+2+1=4(год) - всього їхав велосипедист,дякую сідай  (Хтось зачитає)

  •                   А ще що нам потрібно дізнатись?(Скільки всього він проїхав км.)
  •                   Хто скаже скільки км/год рухався велосипедист в 1 год-15, в наступні 2год-13, на в наступну 1-11.
  •                   Отже, якою буде 2 дія? Зачитайте з підручника 

2) 15*1+13*2+11*1=52(км)- всього проїхав велосипедист

- Ми вже дізнались з вами скільки всього годин їхав велосипедист та скільки всього кілометрів він проїхав.

- А щоб дізнатись середню швидкість велосипедиста нам потрібно: кілометри поділити на години, тобто 52:4. Тож остання дія буде така:

3) 52:4=13(км/год)- середня швидкість руху велосипедиста(Хтось записує)

- Зачитайте відповідь

- Отже, це була задача нового типу для вас, задача на знаходження середнього арифметичного.

- Також цю задачу ми могли і виконати за допомогою числового виразу.

- Хто може підійти до дошки і скласти його.

(15*1+13*2+11*1):(1+2+1)= 13(км/год)

- Правильно всі інші запишіть цей вираз.

- На ст. 157 є правило попрошу його прочитати декілька раз.

- Хто вже може переказати підніміть руку.(1-2 учні розказують правило, за це отримують смайлики)

4.2.2. Первинне закріплення задача№992

- Прошу відкрити ваші підручники на сторінці 167 та виконаємо разом номер 992 Пропускаємо в зошиті дві клітинки від попередньої роботи та записуємо Задача 992.

Ознайомлення зі змістом задачі:

  •                   Хто хоче зачитати умову задачі ?

Аналіз змісту задачі:

  •                   Отже, про що йдеться в даній задачі ? (Про масу двох кролів)
  •                   Яка маса цих кролів? (2.200 і 1.600)
  •                   Що нас питаються у задачі , що необхідно знайти ? (середню масу двох кролів?)
  •                   Отже, давайте запишемо коротку умову задачі (Один учень записує на дошці, всі інші в зошити ) :

1кр .– 2кг 200г

2кр. – 1кг 600г

Середня маса-?

Пошук шляхів розв’язання задачі :

  •                   Чи можемо ми одразу дати відповідь на запитання задачі ?( Ні)
  •                   Чому?
  •                   Що нам для цього спочатку треба дізнатись?(Скільки л важать разом 2 кролі)
  •                   Яку дію нам необхідно виконати ? ( додавання )

Розв’язання задачі :

  •                   А щоб простіше було вам розв’язувати,давайте переведемо в грами масу наших кроликів.
  •                   Отже, хто хоче записати першу дію на дошці ?

1)2кг200г+1кг600г=3кг800г – маса обох кролів(2200+1600=3800)

  •                   А тепер ми можемо дати відповідь на запитання задачі ? ( Так)
  •                   Як ? За допомогою якої дії ?
  •                   Хто хоче записати другу дію?

2)3кг800г:2=1кг900г-середня маса кролів.(3800:2=1900)

  •                   Отже, записуємо відповідь

Відповідь :  1кг900г – середня маса кролів.

4.3. Робота з арифметичним матеріалом. Обчислення виразів (усно, з коментуванням)вправа №993

- Погляньте на вправу 993, нам подана табличка і її потрібно заповнити, користуючись виразом – підкладати потрібну цифру, розв’язати її.

- Над нею ми будемо працювати усно з коментуванням, а простим олівцем записуватимо відповідь у клітинки. Хто хоче розв’язати і прокоментувати перший вираз?(Учні коментують та розв’язують, за відповідь отримують смайлик)

4-matematika-mv-bogdanovich-gp-lishenko-2015--mnozhennya-ta-dilennya-pa-dvotsifrove-chislo-993.jpg

4.4. Робота з геометричним матеріалом (робота в парах)

 - В мене для вас цікаві завдання.

- Зараз роздам карточки кожному на парту. Вам потрібно буде працювати в парах.

- Діти, погляньте на ці геометричні фігурки, які з них ви можете назвати?

- Ваше завдання: створити фігуру, або предмет, тваринку.

- Покажіть, що у вас вийшло. Яку фігуру склали ви?

- А тепер з цих фігур складіть геометричну фігуру використовуючи всі компоненти і назвіть цю фігуру.

- Молодці!

5. Підсумок уроку

5.1. Підсумкова бесіда

- Наш урок підходить до кінця, давайте пригадаємо про що ми говорили на сьогоднішньому уроці.

- З якими прикладами ділення ми сьогодні познайомились?(Які містять в собі двоцифрову часту)

- З яким новим видом задач ми познайомились сьогодні?(На знаходження середнього арифметичного)

- Що із нашого уроку вам сподобалось найбільше ?

5.2. Оцінювання учнів

- Протягом уроку ви отримували смайлики, тож хто отримав 4 і більше смайлики ви отримуєте за сьогоднішній урок 11 балів, хто отримав 3-10 балів, 2-9 балів,1- 8балів, всім іншим бажаю бути більш старанними і ви отримаєте теж хороші бали.

5.3. Інструктаж до виконання домашнього завдання

- А зараз відкрийте свої щоденники та запишіть домашнє завдання, №994- задача на знаходження середнього арифметичного №995- знайти частку й остачу.

5.4. Прощання з класом

- Мені було приємно з вами працювати, до нових зустрічей.

docx
Додано
15 квітня 2020
Переглядів
3619
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку