Урок з математики для 3 класу "Письмове віднімання трицифрових чисел з переходом через розряд (два переходи)."

Про матеріал

Конспект уроку з математики для учнів 3 класу на тему "Письмове віднімання трицифрових чисел з переходом через розряд (два переходи)." Метою уроку є ознайомити учнів з прийомом письмового віднімання трицифрових чисел, коли є два переходи через розряд; розвивати вміння розв'язувати задачі на зведення до одиниці та задачі на порівняння; удосконалювати вміння будувати квадрат, прямокутник; формувати навички письмового додавання і віднімання трицифрових чисел

Перегляд файлу

Тема: Письмове віднімання трицифрових чисел з переходом через розряд (два переходи).

Мета: ознайомити учнів з прийомом письмового віднімання трицифрових чисел, коли є два переходи через розряд; розвивати вміння розв’язувати задачі на зведення до одиниці та задачі на порівняння; удосконалювати вміння будувати квадрат, прямокутник; формувати навички письмового додавання і віднімання трицифрових чисел; розвивати пам'ять, уяву, увагу, мовлення, мислення; виховувати інтерес до вивчення математики, охайність, допитливість, толерантність.

Тип уроку: комбінований 

Дидактичні засоби навчання:  медальки, конверти з завданнями, круг, кольорові фігури: круг, квадрат, прямокутник, конверти.

Хід уроку

І. Організаційна частина

1. Привітання

Встали всі рівненько.

Вийшли із-за парт.

Урок математики

Будем починать.

ІІ. Мотивація навчання

  • Сьогодні у нас незвичайний урок. Урок – змагання. Зараз  я кожному ряду піднесу конверт, а вам потрібно вибрати будь-який з них. Відкривши його  ви побачите геометричну фігуру. Вам потрібно за 2 хвилини вигадати назву, яка була б пов’язана з фігурою. А сама фігура буде вашою емблемою. (“Круг” – Веселі круги, Сонечки, Кружальця; “Квадрат” – Чорний квадрат, Куб, Віконечка, Коробочки; “Прямокутник” – Цегли, Дощечки, Білі Листочки, Дверцята)  Отже, перший ряд – це перша команда, другий ряд – друга, третій ряд – третя. Запам’ятали назви команд?
  • Також ми маємо журі, які будуть оцінювати ваші знання, вашу активність. Наше журі – це студенти, які знаходяться на задніх партах. Голова журі: ваша вчителька – Валентина Антонівна та  Віктор Опанасович. Отже, вам потрібно старатися і бути активними.
  • Але вам потрібно знати правила гри:
  1. Не викрикувати, а піднімати руку.
  2. Потрібно бути активними.
  3. Отримують оцінки лише найактивніші з команд. Якщо команда отримує перше місце, то найактивніші учні отримують 12 балів; друге місце -  найактивніші учні отримують 11 балів; третє місце - найактивніші учні отримують 10 балів.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

  • Отже, розпочинаємо наше змагання. Перше завдання – перевірка домашнього завдання. Але не забуваємо про правила.

Вправа №720. Назвіть найбільшу відповідь, найменшу відповідь.


277+354=631

305-124=181

427+283=710

827-184=643

750+170=920

420-290=130

56:7+1=9

56: (7+1) =7


  • Назвіть відповіді прикладів першого стовпчика, збільшені на 5 одиниць: 636, 186.

  • Назвіть відповіді прикладів другого стовпчика, збільшені на 5 десятків: 760, 693.
  • Наше журі за вами спостерігає.

Задача № 721.  

Було –

Видали –

Залишилося -

 

 

  1. 167+123=290 (грн..) – у І касі.
  2. 807-290=517 (грн.) – у ІІ касі.
  • Журі відмічають собі, хто активний…. А ми продовжуємо.
  • А зараз відкриваємо перший конверт. (Картки) – одна картка на парту
  • Зараз я роздам вам картки, вам потрібно виконати завдання в зошиті, хто перший впорається з завданнями, той піднімає руку.

Картка:

  1. 286+377=663     243+378=621   532+198=730   477+356=833    254+168=422         
  2. В одному сувої було 24 м тканини, а в другому – на 8 м менше. З другого сувою пошили однакових платтів, витрачаючи на кожне по 4 м тканини. Скільки пошили платтів?
  • Про що йде мова в задачі? (про плаття)
  • Що таке 24? (метрів тканини в одному сувої)
  • А скільки м тканини в другому сувою? (на 8 м менше )
  • Що запитується? (скільки пошили платтів)
  • Чи можемо ми відповісти на запитання? (ні)
  • Що в нас не відомо? (скільки у другому сувою)
  • Що для цього потрібно? (потрібно від 24 відняти вісім)
  • Що це ми дізнаємося? (скільки у 2 сувою)
  • А потім? (другий сувій поділимо на 4)
  1. 24-8=16 (м) – у 2 сувої
  2. 16:4=4 (п.) – пошили платтів

ІІІ. Математичний диктант

  • А зараз відкриваємо другий конверт. (Математичний диктант)
  1. Записати чотири послідовних числа починаючи з 634. (634, 635, 636, 637)
  2. Записати цифрами такі числа: 3 одиниці, 5 десяток, 5 сотень (553); 6 одиниць І розряду, 8 десятків І розряду, 9 сотень І розряду (986); 8 сотень І розряду, 4 десятки І розряду, 2 одиниці І розряду (842).
  3. До суми чисел 124 і 124 додати 2. ((124+124)+2= 250)
  4. Від числа 272 відняти суму чисел 50 і 50. (272-(50+50)=172)

 

Фізкультхвилинка

«Раз» – підняти руки вгору,

«Два» – натягнутися додолу,

Не згинайте, діти, ноги,

Як торкаєтесь підлоги.

«Три-чотири» – прямо стати,

Будемо знову починати

Всі піднесли руки – раз!

На носках стоїть весь клас,

Два присіли, руки вниз,

На сусіда подивись.

Раз! – і вгору,

Два! – і вниз,

На сусіда подивись.

Будем дружно ми вставати,

Щоб ногам роботу дати.

Раз – присіли, два – піднялись.

Хай мужніє ваше тіло.

Хто старався присідати,

Може вже відпочивати.

ІV. Усна лічба

  • Відкриваємо третій конверт. (Усна лічба. Гра “Забий гол”)- картка одна на парту
  • Гра “Забий гол”.
  • Зараз вам потрібно забити гол своїм суперникам. Для цього я роздам вам картки одну на парту. Ви маєте 2 хвилини, щоб розв’язати приклади і провести стрілку до відповіді від прикладу.

340+70=410

47+48=95

82-37=45

930-190=740

83-19=64

53+28=81

74-36=38

490+40=530

94-17=77

874-296=578


V. Вивчення нового матеріалу

  • Отже, давайте запишемо цей приклад: 874-296=578

Записуємо зменшуване 874. Від’ємник 296 записуємо під зменшуваним. Одиниці ми пишемо під одиницями, десятки під десятками, сотні під сотнями. Проводимо риску. Починаємо віднімати з одиниць. 4 одиниці ми не можемо відняти від 6 одиниць, тому беремо 1 десяток. 1 десяток – це 10 одиниць та 4 одиниці буде 14 одиниць відняти від 6 одиниць – 8 одиниць, записуємо під одиницями. Переходимо до віднімання десятків: так як ми брали 1 десяток, то в нас залишилося 6 десятків. 6 десятків ми не можемо відняти від 9 десяток, тому ми беремо 1 сотню. 1 сотня – це 10 десятків та ще 6 десятків – буде 16 десятків. 16 десятків відняти від 9 десятків  - буде 7 десятків, записуємо під десятками. Переходимо до сотень: так як ми брали 1 сотню, то  в нас залишилося 7 сотень. 7 сотень відняти від 2 сотні – буде 5 сотень, записуємо під сотнями.

  • Вправа №723. Давайте поглянемо на неї. Нам даний приклад і його розв’язок .

325-146=179

Записуємо зменшуване 325. Від’ємник 146 записуємо під зменшуваним. Одиниці ми пишемо під одиницями, десятки під десятками, сотні під сотнями. Проводимо риску. Починаємо віднімати з одиниць. 5 одиниць ми не можемо відняти від 6 одиниць, тому беремо 1 десяток. 1 десяток – це 10 одиниць та 5 одиниць буде 15 одиниць відняти від 6 одиниць – 9 одиниць, записуємо під одиницями. Переходимо до віднімання десятків: так як ми брали 1 десяток, то в нас залишився 1 десяток. 1 десяток ми не можемо відняти від 4 десятків, тому ми беремо 1 сотню. 1 сотня – це 10 десятків та ще 1 десяток – буде 11 десятків. 11 десятків відняти від 4 десятка  - буде 7 десятків, записуємо під десятками. Переходимо до сотень: так як ми брали 1 сотню, то  в нас залишилося 2 сотні. 2 сотні відняти від 1 сотні – буде 1 сотня, записуємо під сотнями.

VІ.Первинне закріплення

  • Відкриваємо четвертий конверт. (№ 724)

Вправа № 724 Давайте спочатку розв’яжемо перший і третій приклади з коментуванням.

944-358=586

Записуємо зменшуване 944. Від’ємник 358 записуємо під зменшуваним. Одиниці ми пишемо під одиницями, десятки під десятками, сотні під сотнями. Проводимо риску. Починаємо віднімати з одиниць. 4 одиниці ми не можемо відняти від 8 одиниць, тому беремо 1 десяток. 1 десяток – це 10 одиниць та 4 одиниці буде 14 одиниць відняти від 8 одиниць – 6 одиниць, записуємо під одиницями. Переходимо до віднімання десятків: так як ми брали 1 десяток, то в нас залишився 3 десятки. 3 десятки ми не можемо відняти від 5 десятків, тому ми беремо 1 сотню. 1 сотня – це 10 десятків та ще 3 десятки – буде 13 десятків. 13 десятків відняти від 5 десятків  - буде 8 десятків, записуємо під десятками. Переходимо до сотень: так як ми брали 1 сотню, то  в нас залишилося 8 сотень. 8 сотень відняти від 3 сотень – буде 5 сотень, записуємо під сотнями.

407-259=148

Записуємо зменшуване 407. Від’ємник 259 записуємо під зменшуваним. Одиниці ми пишемо під одиницями, десятки під десятками, сотні під сотнями. Проводимо риску. Починаємо віднімати з одиниць. Оскільки у розряді десятків одиниці відсутні, то беремо 1 сотню. 1 сотня – це 10 десятків. 9 десятків залишаємо у розряді десятків, а 1 десяток перетворимо у одиниці. 1 десяток – це 10 одиниць. 10 одиниць та 7 одиниць буде 17 одиниць відняти від 9 одиниць – 8 одиниць, записуємо під одиницями. Переходимо до віднімання десятків: від 9 десятків відняти 5 десятків буде 4 десятки, записуємо під десятками. Переходимо до сотень: так як ми брали 1 сотню, то  в нас залишилося 3 сотні. 3 сотні відняти від 2 сотень – буде 1 сотня, записуємо під сотнями.

  • Решту прикладів розв’язуйте самостійно в зошитах. 820-355=465 ,  333-147=186

VІІ. Розв’язування задач

  • А зараз дістаємо п’ятий  конверт. (Задача №725. Каліграфічна хвилинка)
  • Давайте прочитаємо умову задачі.

Сума двох чисел 763. Одне з чисел 525. Знайди різницю чисел.

  • Що спочатку потрібно знайти? (друге число)
  • А потім? (різницю цих чисел)
  1. 763-525=238 – друге число
  2. 525-238=287 – різниця чисел
  • Давайте прокоментуємо віднімання.

Записуємо зменшуване 525. Від’ємник 238 записуємо під зменшуваним. Одиниці ми пишемо під одиницями, десятки під десятками, сотні під сотнями. Проводимо риску. Починаємо віднімати з одиниць. 5 одиниць ми не можемо відняти від 8 одиниць, тому беремо 1 десяток. 1 десяток – це 10 одиниць та 5 одиниць буде 15 одиниць відняти від 8 одиниць – 7 одиниць, записуємо під одиницями. Переходимо до віднімання десятків: так як ми брали 1 десяток, то в нас залишився 1 десяток. 1 десяток ми не можемо відняти від 3 десятків, тому ми беремо 1 сотню. 1 сотня – це 10 десятків та ще 1 десяток – буде 11 десятків. 11 десятків відняти від 3 десятка  - буде 8 десятків, записуємо під десятками. Переходимо до сотень: так як ми брали 1 сотню, то  в нас залишилося 4 сотні. 4 сотні відняти від 2 сотень – буде 2 сотні, записуємо під сотнями.

  • Отже, давайте в рядочок красиво, охайно запишемо це число. 287

Пальчикова гімнастика

СТІЛЕЦЬ

Нумо, дітки, молодці, посідаймо на стільці.

Небагато треба вміння –

Зробим спинку і сидіння.

СТІЛ

Кулачок це буде ніжка,

А долонька буде кришка.

Поміняли ручки враз,

Буде інший стіл у нас.

  • Ви впоралися з цим завданням, тому я думаю ми можемо відкривати наступний конверт. (Задача №726)

Кременчуцьке водосховище – найбільше на Дніпрі. Його довжина і ширина разом становлять 177 км. Ширина водосховища 28 км. На скільки кілометрів ширина водосховища менша від його довжини?

  • Про що йде мова у задачі? (про водосховище)
  • Що таке 177 км.? (довжина і ширина водосховища разом)
  • А що таке 28 км.? (ширина водосховища)
  • А про що запитується в задачі? (На скільки кілометрів ширина водосховища менша від його довжини?)
  • Ми можемо відповісти на запитання? (Ні)
  • Що в нас не відомо? (довжина водосховища)
  • Ми можемо її дізнатися? (так)
  • А потім можемо відповісти на запитання задачі? (так)
  1. 177-28=149 (км) – довжина водосховища
  2. 149-28=121 (км) – менша ширина від довжини
  • Ви впоралися з завданням. Не забувайте про правила. Отже, відкриваємо наступний конверт. (Задача №727)

 45 кг яблук розклали порівну в 5 ящиків. Груш у такий ящик вміщується на 1 кг менше, ніж яблук. Скільки кілограмів груш можна розкласти в 6 таких ящиків?

  •               Спробуйте самостійно розв’язати цю задачу у своїх зошитах, а потім разом її перевіримо.
  •               Про що йде мова? (про груші і яблука у ящиках)
  •               Що таке 45 кг? (маса яблук у 5 ящиках)
  •               Що ще сказано в задача? (Груш у такий ящик вміщується на 1 кг менше, ніж яблук)
  •               Що запитується? (Скільки кілограмів груш можна розкласти в 6 таких ящиків?)
  •               Чи можемо ми відповісти на запитання? (ні)
  •               Що ми можемо дізнатися? (скільки яблук в 1 ящику)
  •               А потім? (скільки груш  в 1 ящику)
  •               А потім ми зможемо відповісти на запитання? (Так)
  1. 45:5=9 (кг) – в 1 ящику яблук
  2. 9-1=8 (кг) – в 1 ящику груш
  3. 8*6=48 (кг) – в 6 ящиках груш
  • А зараз відкриваємо наступний конверт. (Задача №728)- квадрат і прямокутник
  • В ньому знаходиться квадрат і прямокутник. Отже, що таке квадрат? (Квадрат -  фігура, у якої всі сторони рівні.)
  • А, що таке прямокутник? (Прямокутник – чотирикутник, у якого протилежні сторони рівні. )
  • А хто знає формулу периметру квадрата? (Р=а+а+а+а=4а)
  • Периметр прямокутника? (Р=2(а+b))
  • А як знайти довжину квадрата, якщо відомо його периметр? (Потрібно периметр поділити на чотири сторони: 16:4=4)
  • Отже, сторони квадрата становлять по 4 см.
  • Як знайти суму довжини і ширини прямокутника за відомим його периметром? (потрібно периметр поділити на дві сторони: довжину і ширину: 16:2=8 см)
  • Скільки можна побудувати різних прямокутників, якщо сума його довжини і ширини дорівнює 8 см? (Перебрати всі можливі варіанти: 7 см і 1 см; 6 см і 2 см; 5см і 3 см)
  • Накресліть в зошитах квадрат і нерівносторонній прямокутник.
  •                А зараз давайте розв’яжемо таке завдання:

Радіус круга 5 см. Чи поміститься в цьому крузі відрізок завдовжки 8 см?

 

 

 

 

 

  • Якщо радіус круга =  5 см, то діаметр – це 2r = 10 см. А чи поміститься відрізок 8 см, у круг діаметри якого 10 см? (ТАК)
  • І ми відкриваємо останній конверт. (Приклади кругові № 722)

460-239=221

221+683=904

904-541=363

363+27=390

290-165=225

225+235=460

VІІІ. Домашнє завдання


  • Давайте запишемо домашнє завдання в щоденники: виконати колові приклади № 730, та розв’язати задачу під номером № 731.

ІX. Підсумок


  • Це був наш останній конверт. Доки наше журі вирішує, яка команда перемогла і хто був найактивнішим на уроці, я б хотіла вас запитати:
  • Що було найскладнішим на уроці?
  • Що вам найбільше сподобалося?
  • Що вам не сподобалося чи, можливо, не дуже сподобалося?
  • А зараз Валентина Антонівна оголосить результати та вручить медальки найактивнішим.

Ось і пролунав дзвінок –

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

 

1

 

doc
Додано
23 липня 2018
Переглядів
9617
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку