Конспект уроку з математики для учнів 3 класу на тему "Письмове віднімання трицифрових чисел з переходом через розряд (два переходи)." Метою уроку є ознайомити учнів з прийомом письмового віднімання трицифрових чисел, коли є два переходи через розряд; розвивати вміння розв'язувати задачі на зведення до одиниці та задачі на порівняння; удосконалювати вміння будувати квадрат, прямокутник; формувати навички письмового додавання і віднімання трицифрових чисел
Тема: Письмове віднімання трицифрових чисел з переходом через розряд (два переходи).
Мета: ознайомити учнів з прийомом письмового віднімання трицифрових чисел, коли є два переходи через розряд; розвивати вміння розв’язувати задачі на зведення до одиниці та задачі на порівняння; удосконалювати вміння будувати квадрат, прямокутник; формувати навички письмового додавання і віднімання трицифрових чисел; розвивати пам'ять, уяву, увагу, мовлення, мислення; виховувати інтерес до вивчення математики, охайність, допитливість, толерантність.
Тип уроку: комбінований
Дидактичні засоби навчання: медальки, конверти з завданнями, круг, кольорові фігури: круг, квадрат, прямокутник, конверти.
Хід уроку
І. Організаційна частина
1. Привітання
Встали всі рівненько.
Вийшли із-за парт.
Урок математики
Будем починать.
ІІ. Мотивація навчання
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Вправа №720. Назвіть найбільшу відповідь, найменшу відповідь.
277+354=631
305-124=181
427+283=710
827-184=643
750+170=920
420-290=130
56:7+1=9
56: (7+1) =7
Задача № 721.
Було –
Видали –
Залишилося -
Картка:
ІІІ. Математичний диктант
Фізкультхвилинка
«Раз» – підняти руки вгору,
«Два» – натягнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
«Три-чотири» – прямо стати,
Будемо знову починати
Всі піднесли руки – раз!
На носках стоїть весь клас,
Два присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз! – і вгору,
Два! – і вниз,
На сусіда подивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз – присіли, два – піднялись.
Хай мужніє ваше тіло.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.
ІV. Усна лічба
340+70=410
47+48=95
82-37=45
930-190=740
83-19=64
53+28=81
74-36=38
490+40=530
94-17=77
874-296=578
V. Вивчення нового матеріалу
Записуємо зменшуване 874. Від’ємник 296 записуємо під зменшуваним. Одиниці ми пишемо під одиницями, десятки під десятками, сотні під сотнями. Проводимо риску. Починаємо віднімати з одиниць. 4 одиниці ми не можемо відняти від 6 одиниць, тому беремо 1 десяток. 1 десяток – це 10 одиниць та 4 одиниці буде 14 одиниць відняти від 6 одиниць – 8 одиниць, записуємо під одиницями. Переходимо до віднімання десятків: так як ми брали 1 десяток, то в нас залишилося 6 десятків. 6 десятків ми не можемо відняти від 9 десяток, тому ми беремо 1 сотню. 1 сотня – це 10 десятків та ще 6 десятків – буде 16 десятків. 16 десятків відняти від 9 десятків - буде 7 десятків, записуємо під десятками. Переходимо до сотень: так як ми брали 1 сотню, то в нас залишилося 7 сотень. 7 сотень відняти від 2 сотні – буде 5 сотень, записуємо під сотнями.
325-146=179
Записуємо зменшуване 325. Від’ємник 146 записуємо під зменшуваним. Одиниці ми пишемо під одиницями, десятки під десятками, сотні під сотнями. Проводимо риску. Починаємо віднімати з одиниць. 5 одиниць ми не можемо відняти від 6 одиниць, тому беремо 1 десяток. 1 десяток – це 10 одиниць та 5 одиниць буде 15 одиниць відняти від 6 одиниць – 9 одиниць, записуємо під одиницями. Переходимо до віднімання десятків: так як ми брали 1 десяток, то в нас залишився 1 десяток. 1 десяток ми не можемо відняти від 4 десятків, тому ми беремо 1 сотню. 1 сотня – це 10 десятків та ще 1 десяток – буде 11 десятків. 11 десятків відняти від 4 десятка - буде 7 десятків, записуємо під десятками. Переходимо до сотень: так як ми брали 1 сотню, то в нас залишилося 2 сотні. 2 сотні відняти від 1 сотні – буде 1 сотня, записуємо під сотнями.
VІ.Первинне закріплення
Вправа № 724 Давайте спочатку розв’яжемо перший і третій приклади з коментуванням.
944-358=586
Записуємо зменшуване 944. Від’ємник 358 записуємо під зменшуваним. Одиниці ми пишемо під одиницями, десятки під десятками, сотні під сотнями. Проводимо риску. Починаємо віднімати з одиниць. 4 одиниці ми не можемо відняти від 8 одиниць, тому беремо 1 десяток. 1 десяток – це 10 одиниць та 4 одиниці буде 14 одиниць відняти від 8 одиниць – 6 одиниць, записуємо під одиницями. Переходимо до віднімання десятків: так як ми брали 1 десяток, то в нас залишився 3 десятки. 3 десятки ми не можемо відняти від 5 десятків, тому ми беремо 1 сотню. 1 сотня – це 10 десятків та ще 3 десятки – буде 13 десятків. 13 десятків відняти від 5 десятків - буде 8 десятків, записуємо під десятками. Переходимо до сотень: так як ми брали 1 сотню, то в нас залишилося 8 сотень. 8 сотень відняти від 3 сотень – буде 5 сотень, записуємо під сотнями.
407-259=148
Записуємо зменшуване 407. Від’ємник 259 записуємо під зменшуваним. Одиниці ми пишемо під одиницями, десятки під десятками, сотні під сотнями. Проводимо риску. Починаємо віднімати з одиниць. Оскільки у розряді десятків одиниці відсутні, то беремо 1 сотню. 1 сотня – це 10 десятків. 9 десятків залишаємо у розряді десятків, а 1 десяток перетворимо у одиниці. 1 десяток – це 10 одиниць. 10 одиниць та 7 одиниць буде 17 одиниць відняти від 9 одиниць – 8 одиниць, записуємо під одиницями. Переходимо до віднімання десятків: від 9 десятків відняти 5 десятків буде 4 десятки, записуємо під десятками. Переходимо до сотень: так як ми брали 1 сотню, то в нас залишилося 3 сотні. 3 сотні відняти від 2 сотень – буде 1 сотня, записуємо під сотнями.
VІІ. Розв’язування задач
Сума двох чисел 763. Одне з чисел 525. Знайди різницю чисел.
Записуємо зменшуване 525. Від’ємник 238 записуємо під зменшуваним. Одиниці ми пишемо під одиницями, десятки під десятками, сотні під сотнями. Проводимо риску. Починаємо віднімати з одиниць. 5 одиниць ми не можемо відняти від 8 одиниць, тому беремо 1 десяток. 1 десяток – це 10 одиниць та 5 одиниць буде 15 одиниць відняти від 8 одиниць – 7 одиниць, записуємо під одиницями. Переходимо до віднімання десятків: так як ми брали 1 десяток, то в нас залишився 1 десяток. 1 десяток ми не можемо відняти від 3 десятків, тому ми беремо 1 сотню. 1 сотня – це 10 десятків та ще 1 десяток – буде 11 десятків. 11 десятків відняти від 3 десятка - буде 8 десятків, записуємо під десятками. Переходимо до сотень: так як ми брали 1 сотню, то в нас залишилося 4 сотні. 4 сотні відняти від 2 сотень – буде 2 сотні, записуємо під сотнями.
Пальчикова гімнастика
СТІЛЕЦЬ
Нумо, дітки, молодці, посідаймо на стільці.
Небагато треба вміння –
Зробим спинку і сидіння.
СТІЛ
Кулачок це буде ніжка,
А долонька буде кришка.
Поміняли ручки враз,
Буде інший стіл у нас.
Кременчуцьке водосховище – найбільше на Дніпрі. Його довжина і ширина разом становлять 177 км. Ширина водосховища 28 км. На скільки кілометрів ширина водосховища менша від його довжини?
45 кг яблук розклали порівну в 5 ящиків. Груш у такий ящик вміщується на 1 кг менше, ніж яблук. Скільки кілограмів груш можна розкласти в 6 таких ящиків?
Радіус круга 5 см. Чи поміститься в цьому крузі відрізок завдовжки 8 см?
460-239=221
221+683=904
904-541=363
363+27=390
290-165=225
225+235=460
VІІІ. Домашнє завдання
ІX. Підсумок
Ось і пролунав дзвінок –
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.
1