Урок на тему "Додатні та від’ємні числа»
Мета: сформувати в учнів знання про додатні та від'ємні числа, вміння застосовувати здобуті знання на практиці; розвивати інтерес до вивчення математики, кмітливість; виховувати позитивне ставлення до навчання.
Обладнання: моделі термометрів, картки, таблиці.
ХІД УРОКУ
Учитель. Сьогодні на уроці нас чекає захоплююча подорож на машині часу. Не на тій, яку створив англійський письменник-фантаст Герберт Уельс, а на сучасній, з великою кількістю комп'ютерів. Кожен з них буде переносити нас у нове місце. І мандрівка розпочинається прямо зараз.
Ми в стародавній Індії VII ст.
Брахмагупта (близько 598-660)
Знаменитий індійський математик і астроном Брахмагупта за роботою. Погляньте на сторінку з його твору. Індуської мови ви, звичайно, не знаєте. Я допоможу вам з перекладом.
«Сума майна й майна є майно, а сума двох боргів — борг, сума майна й боргу — їх різниця».
Що це? Невже математика? Ви здивовані. Так, йдеться про числа. Числа, які вперше з'явилися в китайських математиків на початку нашого літочислення, а в IV—V ст. індійські математики розвинули вчення про них. І от у VII ст. Брахмагупта ввів поняття дій над цими числами, назвавши одні — майном, а інші — боргом. Відкрию вам таємницю. Майно — це додатні числа, борг — це від'ємні числа. Додатні числа це ті, які записуються зі знаком «+». Наприклад: +5=5.
Від'ємні числа записують зі знаком «-». Наприклад: - 7; ; -3,14.
Запишіть тему уроку сьогодні «Додатні і від'ємні числа».
Мандрівка продовжується. Кінець XV ст. Європа, Німеччина. Саме тут німецький математик Ян Відман (1460—1498) увів сучасне позначення додатних і від'ємних чисел, знаками «+» і «-». А німецький математик, чернець Міхаель Штіфель (1486—1567), виходячи з того, що вони «менші ніж нічого», називав їх «безглуздими числами». Більшість європейських учених дотримувалися такої самої думки й намагалися ними не користуватися.
Залишимо Німеччину і прямуємо до Франції XVII ст. У 1637 р. виходить у світ твір французького математика Рене Декарта (1596—1650) «Геометрія», в якому він використовує від'ємні числа та зображає їх у вигляді відрізків, хоча й продовжує називати від'ємні числа «хибними».
А зараз повернемось у сьогодення, де ми побачимо роздуми Декарта на практиці. (Учитель демонструє модель термометра, розповідає, де на ньому розміщені додатні та від'ємні числа.)
Від'ємними і додатними числами позначають не лише значення температури, а й розташування місцевості над рівнем океану. (Демонструються малюнки.)
Додатними та від'ємними числами позначають ще й зміну грошей у касі. Гроші, які вкладник вносить до банку, касир записує зі знаком «+», а які бере з банку — зі знаком «-» (табл. 1).
Таблиця 1
Вкладник |
Грошова операція |
1 |
+500 |
2 |
-300 |
3 |
-100 |
4 |
+700 |
Виникає питання. А яким є число 0? Додатним чи від'ємним? Число 0 — ні додатне, ні від'ємне. Крім того всі додатні числа разом із нулем називаються невід'ємними.
Учитель. Я отримала повідомлення від знайомих нам математиків Брахмагупта, М. Штіфеля, Р. Декарта, які бажають перевірити, як ви засвоїли новий матеріал і пропонують такі усні вправи.
Усні вправи
1. Прочитати числа: 5; - 9; -13; 45; 0,4; -1,15; ; 0; . Які з них додатні, які від’ємні? А які невід’ємні?
2. За термометрами (рис. 1) визначити температуру.
Рис. 1
Робота в парах.
1. (На кожній парті лежить демонстраційний термометр.)
Установити на демонстраційному термометрі стовпчик так, щоб він показував температуру:
а ) - 14°С; б) -17°С;
в) + 6°С; г) +4°С.
Робота в мікрогрупах (по 3 учні).
2. Намалювати схематично термометр, стовпчик якого показує -3°С. Скільки градусів він показуватиме, якщо температура підвищиться на 2°С? А якщо знизиться на 5°С?
Фронтальне розв'язування завдань.
3. О 10 год термометр показував +8°С. Через 2 год температура повітря змінилася на 8°С. Якою могла бути температура о 12 год?
4. Увечері термометр показував 4°С. За ніч похолодало на 5°С, а упродовж ранку до полудня потепліло на 3°С. Якою стала температура повітря опівдні?
Завдання
1. Записати числа -1,12; ; ; 0; 6; ; 73,2; -10; 8. Підкреслити усі від'ємні числа.
2. Уранці термометр показував -10°С. Якою стала температура повітря наприкінці дня, якщо за день стовпчик термометра опустився на 6°С?
3 . О 8 год термометр показував +3°С. Через 4 год температура змінилася на 4°С. Якою могла бути температура повітря о 12 год?
Фронтальне опитування класу.
Запитання:
1. Навести приклади від'ємних чисел.
2. Додатне чи від'ємне число 0?
3. Які числа називають невід'ємними?
4. Як називають разом додатні числа і нуль?
Словник:
Додатні числа, від’ємні числа, невід’ємне число.
Вивчити слова,що записали у словник. Записати в зошит температуру повітря у п’яти різних містах світу: Київ, Джуно, Варшава, Токіо, Єллоунайф.