2 червня о 18:00Вебінар: Як розвивати дослідницьку компетентність учнів: створюємо прилади для шкільної лабораторії власними силами

Урок з математики на тему "Масштаб"

Про матеріал

відкритий урок з математики на тему "Масштаб"Зараз ми живемо і працюємо у світі, який постійно змінюється, бо сучасному суспільству потрібна творча та компетентна особистість, яка здатна брати активну участь у розвитку освіти, науки, культури, економіки та сучасного виробництва.

«Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб розкривати сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці…» - писав В. Сухомлинський у книзі «Сто порад учителю».

За новими Державними стандартами завдання сучасного учителя – навчити дітей орієнтуватися в нових умовах і адаптуватися до змін, не втрачаючи своє індивідуальності. А процес навчання є процесом самостійного «відкриття» учнем вже відомих науці знань. Психолог С.Л. Рубінштейн писав: «Людина досконало володіє лише тим, що здобула власною працею». А французький математик П.Монтель говорив: «Усе наше сучасне життя немов пройняте математикою. Вона позначилася на спорудженні будинків, і повсякденних наших вчинках, впливу її не уникли ані наші естетичні враження, ані наше моральне життя».

Актуальність полягає у тому що, згідно з навчальною програмою з математики для учнів 5-9 класів, затвердженою Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804, у 6 класі вивчається «масштаб», а саме у змісті навчального матеріалу в темі «Відношення і пропорції. В очікуванні результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів написано, що учень розуміє,що таке масштаб та розв'язує вправи, які передбачають використання масштабу.

Перегляд файлу

Основна частина. Конспект  уроку на тему «Масштаб»

Клас : 6

Мета: ознайомити учнів з поняттям «масштаб», формувати вміння визначати відстань на карті за поданим масштабом, знаходити відстань між об’єктами за допомогою карти, перевірити вміння застосовувати ці знання в повсякденному житті; розвивати пам’ять, логічне та творче мислення, формувати вміння бачити за загальними поняттями математики конкретні образи навколишнього світу; виховувати в учнів культуру математичного мовлення, позитивне ставлення до навчання, відповідальність за власні навчальні досягнення та вивчення математики, виховувати акуратність під час математичних записів.

Очікувані результати: учні повинні знати означення «масштаб», визначати відстань на карті за поданим масштабом, знаходити відстань між об’єктами за допомогою карти, вміння застосовувати ці знання в повсякденному житті.

Компетентності, що формуються: математична - формування практичних умінь і навичок; ключові – інформаційно-цифрова; соціальна і громадянська; спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя.

Обладнання: підручник, презентація для посилення уяви школярів, індивідуальні картки, глобус, географічні карти різних масштабів.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Міжпредметні зв’язки: математика, географія, інформатика, технології, біологія

Суть математики – у конкретних прикладах і конкретних проблемах.

П.Халмош, американський математик(слайд 2)

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

- Доброго дня, здобувачі освіти.

Вправа «Smile»

Пропоную вам самостійно обрати «смайлик», який відповідає вашому настрою в цей момент. Якщо настрій піднесений, гарний,  то обирайте -           якщо  нейтральний ,             якщо настрій поганий -

У мене на столі ви бачите скриньку, у якій знаходяться картки із висловами про навчання. Всі картки трьох кольорів: зеленого, червоного та синього. Нехай вислів на картці, яку витягнете, додасть вам впевненості, спрямує вас на діяльність, покращить настрій. (Додаток А)

А я вам бажаю гарного настрою та хорошої роботи на уроці.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Перевіряю зошити з виконаним домашнім завданням, відповідаю на запитання учнів, якщо такі виникли. Учням, у яких під час виконання домашнього завдання виникли утруднення, можна запропоную індивідуальні картки консультації із завданнями для опрацювання вдома.

(Слайд 3)

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Гра « Що я знаю про..?» (слайд 4)

Учні об’єднуються в групи за кольором картки, яку витягнули зі скриньки, і відповідають на запитання вчителя, поспілкувавшись і обговоривши в групі відповідь.

  • Що таке частка?
  • Що таке відношення?
  • Чи правильно, що звичайний дріб – це відношення його чисельника до знаменника?
  • Сформулюйте основну властивість відношення.
  • Наведіть приклади використання відношення в житті?

Усна робота (слайд 5)

  1. Виконайте ділення: 2000: 1000;  40000:10;  50000:10000; 2000:100000.
  2. Виконайте перетворення:   5 км = …м; 60000 м = … км,  4000000 м =… км.
  3. Розв’яжіть задачу. Маса  1 л соку «Сандора»  дорівнює 0,8  кг. Знайдіть масу 2 л, 4 л, 5 л, 8 л.

Прийом «Шифрувальник» (слайд 6)

Завдання. Розшифруйте тему сьогоднішнього уроку.

Картки розміщені у кожного на парті.

1

2

3

4

АБВГ

ДЕЄЖ

ЗИІЇ

ЙКЛМН

5

6

7

8

НОПР

СТУФ

ХЦЧШ

ЩЬЮЯ

 

КОД: 4167611.

 

              Розшифруйте ребус. ( слайд 7,8)

 

 

  • Які асоціації викликає у вас слово «масштаб»? (слайд 9)

IV. Засвоєння знань

Проводжу бесіду, у ході якої нагадую учням, що для зображення ділянок земної поверхні використовують плани і географічні карти. При цьому розміри зображуваних об’єктів зменшують у певну кількість разів.

А також, коли ми зображаємо на папері предмети, що нас оточують, то потрібно змінювати їх реальні розміри: великі предмети потрібно зменшувати, а маленькі, навпаки, збільшувати.

Для того щоб мати уявлення про реальні розміри предметів, на карті (плані)   або кресленні, необхідно змінювати розміри пропорційно. Для цього роблять спеціальний запис, який і показує, у скільки разів реальний предмет більший або менший за той предмет, який ми маємо на папері.

Такий запис зазвичай має вигляд:

1:100;  1:100000;  1:25000; 1:150000.

Цей запис означає масштаб карти (плану )або креслення.

Масштаб найчастіше застосовують для створення географічних карт

Після цього формулюю означення масштабу:

Відношення довжини відрізка на каті (або плані) до довжини відповідного відрізка на місцевості називають масштабом карти (або плану). (слайд 10)

Прийом «Аналіз визначення»

Організовую аналіз поняття «масштаб» та допомагаю учням удосконалити власне визначення. (Додаток Б)

Зазначаю, що існує три види задач на застосування поняття масштабу:

  • Як знайти відстань на місцевості, якщо відома відстань на карті?
  • Як позначити відстань на карті, якщо відома відстань на місцевості?
  • Як визначити масштаб карти, якщо відома відстань на місцевості і довжина відповідного відрізка на карті?

Із видами задач ви можете ознайомитися у підручнику та із презентації. (слайд 11,12,13,14)

Оскільки відношення довжини відрізка на карті до довжини відповідного відрізка на місцевості – число стале, то ці величини є прямо пропорційними.(слайд 15)

А з якими видами діяльності пов’язаний масштаб? (Додаток В)

Учні висловлюють свої думки, які записують на дошці.

V. Мотивація навчальної діяльності (слайд 16)

Як ви вважаєте, чи важлива тема сьогоднішнього уроку?

Що потрібно вміти, знати, щоб розібратися в цій темі?

Які знання вам знадобляться для цього?

Де в житті ви зможете скористатися цими знаннями?

Які професії використовують у своїй роботі визначення відстані на карті?

Чи допоможуть набуті сьогодні знання вам у житті?

Ключове питання: Чи можна Землю виміряти ниткою?

В кінці уроку кожен висловить свою думку.

VІ. Формування знань, умінь, навичок

Виконання письмових вправ

Заповнення картки дослідника «Вивчаємо масштаб»(Додаток Г)

Робота в групах

У нас є три групи, об’єднані за кольорами. У кого синій колір буде перша група, яка називається автомобілісти, друга, що має зелені карточки – туристи, третя з червоними карточками – біологи.

Кожна група отримала задачу, яку потрібно розв’язати та представити  класу.

Група 1 (автомобілісти). Довжина дороги від Новомалина до Острога дорівнює приблизно 12 км. Зобразіть відрізком автомобільну дорогу в зошиті, узявши за масштаб 1:200 000. (слайд 17)

Перевіряємо правильність виконання (слайд 20)

Розв’язання:

Маємо масштаб 1:200 000. Це означає, що в 1см – 2 км.

1см – 2 км

х см – 12 км;

Точка А с. Новомалин, т. В – м. Остріг.

Група 2 (туристи). Ви туристи вирушили зі свого села до залізничної станції села  Бадівка. Довжина дороги на карті 4,8 см. Карта Острозького району має масштаб 1:500000. Приблизна швидкість пішоходів 80 м/хв. Визначте  час, за який ви дійдете до станції. (слайд 18)

Перевіряємо правильність виконання (слайд 21)

Розв’язання:

1 см – 5 км

4,8 см – х км;          х= 4,8∙5=24 (км).

       80м/хв = 0,08 км/хв. S = vt ;  t = S : v ;  t =24:0,08 = 300(хв) =5 год.

Група 3 (біологи). Довжина крила мухи, яку намальовано в масштабі 50:1, дорівнює 18 см. Знайти дійсну довжину крила мухи. (слайд 1)

Перевіряємо правильність виконання (слайд 22)

Розв’язання:

50 см – 1 см

18 см –х см;

х= 18/50 =0,36 (см)=3,6 мм.

VІІ. Фізкультхвилинка (слайд 23)

Щось не хотеться сидіти, встати і вийти з-за парти

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз, потягування

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки

І зроби чотири кроки. ходьба на місці

Вище руки підніміть підняти руки, прогнути спини

І спокійно опустіть, ну  і назад

Плесніть, діти, кілька раз. поплескати у долоні

За роботу - все гаразд.

VІІІ. Підсумки уроку

 Учні дають відповідь на запитання: чи можна Землю виміряти ниткою?

Зображення Землі ми маємо на картах та на глобусі. Так як глобус є моделлю, копією Землі, тільки зменшеною у багато разів. Вивчивши тему «Масштаб», ми можемо узяти нитку і виміряти відстань на глобусі, а потім за допомогою масштабу визначити реальну відстань на місцевості між об’єктами. Тому взявши нитку, можна виміряти відстань від північного полюса до південного, або можна знайти довжину всієї Землі.(слайд 24)

IX. Самоаналіз роботи учнів на уроці (слайд 25)

  • Активно працював на уроці…
  • Чітко узагальнював думки…
  • Вдало аналізував здобуті результати…
  • Чітко відповідав на поставлене питання…
  • Працював непогано на уроці, але ще треба вдосконалити свою майстерність у…
  • Задоволений уроком…
  • Хотілося б кращої оцінки…
  • Незадоволений оцінкою…
  • Не зрозумів теми уроку…
  • Поглибив свої знання з поданої теми…
  • Дізнався сьогодні нове про…

Х. Домашнє завдання (слайд 26)

Скласти три авторські задачі краєзнавчого характеру за будь-якою картою України і розв’язати їх у зошиті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК А

Вислови із скриньки

 

«Розум полягає не тільки у знанні, але й у вмінні застосувати знання на ділі».

Арістотель

«Розкажи – і я забуду, покажи – і я пізнаю, дай зробити самому – і я зрозумію».

Китайське прислів’я

«Випадок допомагає освіченому розуму».

Арістотель

«Найкращий спосіб вивчити що-небудь – це відкрити самому».

Д. Пойя

«Велич розуму вимірюється кількістю ідей та їх поєднанням».

К. Гальвецій

«Самостійні думки виникають тільки із самостійно здобутих знань».

К. Ушинський

«Знання – тільки тоді знання, коли вони здобуті напруженням своєї думки, а не пам'яттю».

Л. Толстой

«Не достатньо знати, необхідно також застосовувати».

А. Франс

«Мудрість – це сукупність корисних для життя істин, здобутих розумом, спостереженням, досвідом».

І. Гончаров

«Хочеш отримати розумну відповідь – питай розумно».

Й. Гете

«Чим більше в мене є роботи, тим більше я навчаюсь».

М. Фарадей

«Розв’язування задач є найхарактернішим і специфічним різновидом вільного мислення» 

В. Джеймс

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК Б

«Аналіз визначення»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК В

 

Використання масштабу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК Г

Картка дослідника «Вивчаємо масштаб»

  1. Порівняйте масштаби. Позначте > або <.

1 см – 5 см                 1 см – 20 км

1 см – 30 м                 1 см – 3 м.

  1. Накресліть план вашої пришкільної ділянки, якщо відомо, що її протяжність із заходу на схід  становить 500 м , а з півночі на південь – 200 м.  (Дізнатися розміри було випереджувальне домашнє завдання).

Масштаб: 1 см – 50 м.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
9 листопада 2018
Переглядів
769
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку