Урок з математики на тему : Моделюємо різницеве порівняння

Про матеріал

Мета: формування поняття про відношення різницевого порівняння, закріпити знання правила різницевого порівняння та вміння знаходити, на скільки одне число більше або менше за інше....

Перегляд файлу

Тема . Моделюємо різницеве порівняння

Мета: формування поняття про відношення різницевого порівняння, закріпити знання правила різницевого порівняння та вміння знаходити, на скільки одне число більше або менше за інше; формувати вміння схематично зображувати відношення різницевого порівняння; розвивати в учнів логічне мислення шляхом виконання завдань з логічним навантаженням.

ХІД УРОКУ

I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

На попередньому уроці ви ознайомилися з відношенням різницевого порівняння. Сьогодні навчитеся таке відношення зображувати схематично.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЇ

1. «Геометрична хвилинка».

Розгляньте геометричні фігури.

Працюємо за сходинками складності. Перша сходинка: назвіть кожну фігуру.

Друга сходинка: визначте, за яким правилом змінюється ознака в ряді фігур. [Форма, форма, колір, форма, форма.]

Третя сходинка: продовжте послідовність. [Наступною має змінитися форма — має бути червоний трикутник.]

2. Усне опитування.

Які арифметичні дії ви знаєте? Що означає додати? відняти? Яку арифметичну дію треба виконати з числами, щоб стало не більше? не менше?

З якою арифметичною дією пов’язана дія додавання? Що залишиться, якщо із суми двох чисел відняти перший доданок? другий доданок?

Як одержати перший доданок? другий доданок?

Якою арифметичною дією за сумою та одним доданком знаходять інший доданок? Як дізнатися, на скільки одне число більше чи менше за інше?

3. Усна лічба.

Результат пошуку зображень за запитом "усна лічба 1 клас"

 

 

 

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "усна лічба 1 клас"

Актуалізація правила різницевого порівняння

4. Практична робота з математичними матеріалами «Геометричні фігури». Завдання № 1 (підручник).

 Учні викладають на парті 7 великих червоних трикутників і 3 маленьких червоних трикутники; 5 зелених фігур і 9 синіх фігур; 4 трикутники і 6 кругів..., позначають кількість фігур у кожній групі (множині) карткою з цифрою; утворюють пари; обводять у повітрі фігури, що залишилися без пари; роблять висновок щодо того, яких фігур більше, а яких менше; роблять висновок щодо порівняння чисел; кладуть картку зі знаком порівняння; читають нерівність зліва направо та справа наліво, пояснюючи результат порівняння (тому що ... залишились без пари... або ... не вистачило пари...), зазначаючи, на скільки більше або менше; складають рівність.

5. Завдання № 1 (робочий зошит) – виконується з коментарем.

На першому малюнку вгорі 3 грибочки, під ними — 5 полуничок; утворюємо пари; 2 полунички залишилися без пари, тому полуничок більше, ніж грибочків, на 2; а грибочків менше, ніж полуничок, на 2. Щоб про це дізнатися, треба від більшого числа відняти менше: 5 - 3 = 2.

ІІІ. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ I СПОСОБІВ ДІЇ

1. Ознайомлення зі схематичним зображенням відношення різницевого порівняння.  Практична робота з математичними матеріалами . Завдання № 1 (підручник).

1) Арифметичні штанги

Схематична інтерпретація різницевого порівняння

• Поклади штангу 5 (9, 7, 6...). Над нею поклади картку з відповідним числом.

• Під цією штангою поклади штангу 3 (6, 5, 4.). Під нею поклади картку з відповідним числом.

• Яка штанга довша? На довшій штанзі покажи її частину, яка містить стільки ж смужок, що й коротша. Покажи решту довшої штанги — це різниця між кількістю смужок у штангах, це різницеве відношення між числами, що позначають кількість смужок на штангах. Познач частину штанги, що означає різницю. знаком запитання. Склади рівність, за допомогою якою можна дізнатись про числове значення різницевого відношення між числами.

https://subject.com.ua/lesson/mathematics/1klas_2/1klas_2.files/image043.jpg

• Як показати різницеве відношення, якщо порівнювати не більше число з меншим, а навпаки — менше з більшим? Треба довшу штангу покласти не над, а під коротшою штангою.

https://subject.com.ua/lesson/mathematics/1klas_2/1klas_2.files/image044.jpg

2. Геометричні фігури.

https://subject.com.ua/lesson/mathematics/1klas_2/1klas_2.files/image045.jpgПокладіть на парту 4 трикутники. Під ними покладіть 6 кругів. Яких фігур більше? На скільки більше? Яких фігур менше? На скільки менше? Учитель пропонує попрацювати й з арифметичними штангами: Скільки трикутників? (4). Знайдіть штангу 4. Скільки кругів? (6). Знайдіть штангу 6. Покладіть штангу 6 під штангою 4. Покажіть штангу 6. Покажіть штангу 4. Яка штанга довша? коротша? Покажіть частину довшої штанги, у якій стільки ж смужок, скільки й у коротшій. Полічить ці смужки. Скільки їх?

     Покажіть частину довшої штанги, на якій смужки залишились без пари. Полічіть ці смужки. На скільки число 4 менше за число 6? На скільки число 6 більше за число 4? Як про це дізнатися обчисленням? Учитель виконує на дошці малюнок і схему.

Учні пояснюють, що на схемі позначає кожний відрізок і як показано різницеве відношення — різниця. Визначаємо, якою арифметичною дією дізнаємося, на скільки одне число більше або менше за інше.

2. Первинне закріплення схематичної інтерпретації відношення різницевого порівняння. Завдання № 2 (підручник) – виконується колективно.

 

Скільки зайчиків? Скільки морквинок?

Утворіть пари «зайчик - морквинка».

Кого більше? На скільки? Кого менше? На скільки?

Обведіть у повітрі різницю замкненою лінією.

Що позначає жовтий відрізок із дужкою з числом 8?

Що позначає червоний відрізок із дужкою з числом 5?

Що позначає частина жовтого відрізка зі знаком питання?

Як дізнатися, на скільки одне число більше чи менше за інше? Доберіть вираз.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ I НАВИЧОК

Закріплення схематичної інтерпретації відношення різницевого порівняння

1. Завдання № 3 (підручник) - колективно.

Розгляньте схему зліва. Що позначає зелений відрізок? червоний відрізок? Який відрізок відповідає більшому числу? меншому числу? Що позначає частина зеленого відрізка зі знаком питання? Знайдіть малюнок, який ілюструє таке відношення... [Схемі ліворуч відповідає малюнок справа; схемі праворуч — малюнок зліва.]

2. Завдання № 4 (підручник). Виконується колективно

Розглянемо першу схему. Полічіть одиничні відрізки на верхньому відрізку; полічіть одиничні відрізки на нижньому відрізку . Пунктирні лінії позначають стільки ж відрізків зверху, як і знизу. Частина відрізка, що залишається, позначає різницеве відношення: на скільки більше? на скільки менше? Як дізнатися, на скільки одне число більше чи менше за інше? Запишіть рівність.

3. Завдання № 3 (робочий зошит) – виконується в групах.

Пропедевтика введення виразів на дві дії

4. У кеглі грали 3 хлопчики. До них спочатку приєднався 1 хлопчик, а потім ще 2. Доберіть відповідний вираз. Скільки хлопчиків стало грати в кеглі?

https://subject.com.ua/lesson/mathematics/1klas_2/1klas_2.files/image046.jpg

(Учні можуть подати ситуацію схематично і тоді напевне швидко оберуть відповідний вираз.)

6. Закріплення уявлення про взаємозв'язок арифметичних дій додавання і віднімання та уявлення про арифметичну дію віднімання як знаходження невідомого доданка за сумою і одним доданком. Завдання № 2 (робочий зошит) - виконується учнями самостійно.

7. Розвиток логічного мислення учнів.

Для Вані, Толі та Мишка є 3 пиріжки: з рисом, капустою та яблуками. Мишко не любить пиріжків з яблуками і пиріжків з капустою. Ваня не любить пиріжків з капустою. Який пиріжок вибере кожен хлопчик? [Ваня — з яблуком, Мишко — з рисом, Толя — з капустою.]

V. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Чого нового ви навчилися на уроці?

Як ви розумієте відношення різницевого порівняння?

Як дізнатися, на скільки одне число більше чи менше за інше?

Оцініть власні навчальні досягнення.

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 1 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
16 грудня 2018
Переглядів
5335
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку