Урок з математики на тему : Збільшуємо або зменшуємо на кілька одиниць.

Про матеріал

Мета: формувати поняття про відношення різницевого порівняння; актуалізувати поняття стільки ж; ознайомити з поняттями більше на кілька одиниць і менше на кілька одиниць, показати їх схематичну інтерпретацію, вчити знаходити число, яке на кілька одиниць більше або менше ніж дане....

Перегляд файлу

Тема.  Збільшуємо або зменшуємо на кілька одиниць. Поняття  «більше на кілька одиниць» і «менше на кілька одиниць». Співвіднесення малюнка зі схемою та виразом

Мета: формувати поняття про відношення різницевого порівняння; актуалізувати поняття стільки ж; ознайомити з поняттями більше на кілька одиниць і менше на кілька одиниць, показати їх схематичну інтерпретацію, вчити знаходити число, яке на кілька одиниць більше або менше ніж дане; вчити співвідносити малюнок зі схемою та виразом; закріпити правило різницевого порівняння; закріпити знання переставного закону додавання та вміння його застосовувати при додаванні меншого числа до більшого; закріпити знання взаємозв'язку арифметичних дій додавання і віднімання, навички додавання і віднімання чисел 1, 2, 0, віднімання однакових чисел; розвивати в учнів логічне мислення шляхом виконання завдань з логічним навантаженням.

ХІД УРОКУ

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЇ

1. Графічний диктант. Виконується на аркуші в клітинку.

2. Усна лічба.

Можна організувати гру-змагання, запропонувавши 4 командам обчислити значення виразів.

https://subject.com.ua/lesson/mathematics/1klas_2/1klas_2.files/image048.jpg

3. Усне опитування.

Яку арифметичну дію слід виконати, щоб знайти 5 і ще 2?

Яку арифметичну дію слід виконати, щоб знайти 7 без 1?

Як називаються числа при додаванні? Із чого складається сума?

Що в загальному випадку менше: сума чи доданок?

Що треба зробити, щоб записати математичний вираз — суму двох чисел 6 і 2? А що треба зробити, щоб знайти значення цієї суми? Знайдіть її значення.

Сформулюйте переставний закон додавання. У яких випадках його застосовують?

З якою арифметичною дією пов’язана дія додавання? Яка арифметична дія називається відніманням? Як можна міркувати, щоб від 7 відняти 5?

Як дізнатися, на скільки одне число більше чи менше за інше?

4.Актуалізація поняття «стільки ж». Практична робота з математичними матеріалами «Геометричні фігури». Завдання 1 (підручник).

Покладіть на парту 5 зелених чотирикутників і стільки ж червоних чотирикутників; позначити кількість чотирикутників кожної групи (множини) карткою з цифрою;між картками з числами кладемо картку зі знаком рівності.

Залишіть 5 зелених чотирикутників і відповідну картку з числом, а червоних чотирикутників покласти стільки ж, скільки й зелених, та ще 1. Учні, утворюючи пари, під кожний зелений чотирикутник підкладають червоний, і коли червоних чотирикутників стільки ж, скільки й зелених (акцентуємо на цьому увагу), кладемо ще 1 червоний чотирикутник; коментуємо, що червоних чотирикутників стільки ж, скільки й зелених чотирикутників, та ще 1; позначаємо кількість червоних чотирикутників карткою з числом; з’ясовуємо, яких чотирикутників більше, обґрунтовуємо свою думку; ставимо між картками з числами знак порівняння; читаємо нерівність зліва направо та справа наліво, зазначаючи, на скільки одне число більше або менше за інше.

Аналогічно працюємо далі.

ІІІ. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ I СПОСОБІВ ДІЇ

Ознайомлення зі збільшенням або зменшенням числа на кілька одиниць

1. Практична робота з математичними матеріалами «Геометричні фігури». Завдання 1(підручник).

Висновок: щоб об’єктів стало на 1, 2, 3.. більше, ніж інших об’єктів, треба:  покласти стільки ж, скільки й інших, а потім приєднати ще 1, 2, 3...; щоб об’єктів стало на 1, 2, 3... менше, ніж інших, треба покласти стільки ж, скільки й інших, а потім із них вилучити 1, 2, 3...

Якій арифметичній дії відповідає практична дія об’єднання? вилучення? Отже, коли ми приєднуємо — ми додаємо; а коли вилучаємо — віднімаємо.

2. Завдання № 2 (підручник). Колективна робота.

Розгляньте малюнок. Хто вгорі? Скільки їх? Хто внизу? Скільки їх? Кого більше? На скільки більше? [Равликів на 1 більше, ніж бабок.] Равликів на 1 більше — означає стільки ж, скільки й бабок, і ще 1. Що позначає верхній відрізок на схемі? [Скільки бабок.] Що позначає нижній відрізок на схемі? З яких частин він складається? [Із двох частин: перша позначає стільки ж равликів, скільки й бабок, а друга частина позначає ще 1 равлика.]

Пунктиром на схемі показано частину червоного відрізка, яка ілюструє, що равликів є стільки ж, скільки й бабок, тобто 5. Але равликів більше, бо ще є частина червоного відрізка із дужкою, над якою записано 1. На скільки равликів більше? На 1 більше — це означає стільки ж і ще 1. Якою арифметичною дією знаходять стільки ж (тобто 5) і ще 1? [Дією додавання.]

6. Первинне закріплення вивченого. Практичні вправи.

1) (Учитель виставляє на набірному полотні 3 полунички.)

 Скільки полуничок? Покладіть на парту трикутників стільки, щоб їх було на 2 більше, ніж полуничок. Скільки трикутників треба покласти? [Треба покласти трикутників стільки ж, скільки полуничок, тобто 3, і ще 2.]

Виконаємо на дошці схему. Що позначатиме верхній відрізок? [Скільки полуничок, їх 3]. Що позначатиме нижній відрізок? [Скільки трикутників, їх на 2 більше, ніж полуничок, тобто стільки ж, скільки полуничок, 3, і ще 2.]

https://subject.com.ua/lesson/mathematics/1klas_2/1klas_2.files/image049.jpg

Кількість трикутників — 3 і ще 2. Якою арифметичною дією знаходимо 3 і ще 2? [Дією додавання.] Складіть із карток відповідну рівність. [3 + 2 = 5.] Прочитайте цю рівність кількома способами. [До 3 додати 2 — одержимо 5. Перший доданок 3, другий доданок 2, значення суми 5. Сума чисел 3 і 2 дорівнює 5.]

Що ми знайшли? [Кількість трикутників, яких на 2 більше, ніж полуничок.] Якою арифметичною дією дізнаємося число, яке на 2 більше за дане? [Дією додавання.] Якщо додамо 2, то одержимо на 2 більше!

2) Покладіть на парту на 2 квадрати менше, ніж полуничок. Скільки квадратів треба покласти? [Треба покласти стільки ж квадратів, скільки полуничок, тобто 3, але без 2, — 2 квадрати відсуваємо.]

Виконаємо на дошці схему.

Квадратів стільки ж, скільки полуничок, 3, але без 2. Якою арифметичною дією знаходимо 3 без 2? [Дією віднімання.] Складіть із карток відповідну рівність. [3 - 2 = 1.] Прочитайте цю рівність кількома способами. [Від 3 відняти 2, одержимо 1; 3 мінус 2 одержимо 1.]

https://subject.com.ua/lesson/mathematics/1klas_2/1klas_2.files/image050.jpg

Що ми знайшли? [Кількість квадратів, яких на 2 менше, ніж полуничок.]

Якою арифметичною дією дізнаємося число, яке на 2 менше ніж дане число? [Дією віднімання.] Якщо віднімемо 2, то одержимо на 2 менше!

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ I НАВИЧОК

1. Формування вмінь добирати вираз до малюнка. Завдання № 3 (підручник) - виконується колективно.

[На першому малюнку крокодилів стільки ж, скільки жабок, і ще 2, тому крокодилів більше за жабок на 2. Стільки ж, тобто 3, і ще 2 знаходять арифметичною дією додавання, тому до цього малюнка підходить вираз 3 + 2. Обчислимо його значення: 3 + 2 = 5; 5 крокодилів.

На другому малюнку крокодилів менше, ніж бабок, — не вистачає двох крокодилів, щоб кожній бабці була пара, тобто щоб крокодилів було стільки ж, скільки бабок; отже, крокодилів стільки ж, скільки бабок, 4, але без 2. Тому крокодилів на 2 менше, ніж бабок. Стільки ж, 4, але без 2 знаходять арифметичною дією віднімання, тому вибираємо вираз 4 - 2. Обчислюємо його значення: 4 - 2 = 2; 2 крокодили.

2. Формування вміння складати схему до ситуації, в якій описано збільшення або зменшення числа на кілька одиниць. Завдання № 4 (підручник). Виконується з коментованим письмом.

5 – 2 = 3

Формування вмінь знаходити число, яке на кілька одиниць більше або менше за дане

3. Завдання № 3 (робочий зошит).

Що означає на 1 (2, 3...) більше? Якою арифметичною дією дізнаємося про число, яке на кілька одиниць більше за дане? Що означає на 1 (2, 3.) менше? Якою арифметичною дією дізнаємося про число, яке на кілька одиниць менше ніж дане?

4. Завдання № 4 (робочий зошит) – в парах.

[Розглянемо приклад — бджілку, біля якої написано цифру 5. Знайдемо число, яке на 2 більше за 5. На 2 більше — це означає стільки ж, тобто 5, і ще 2; 5 і ще 2 знаходимо арифметичною дією додавання: 5 + 2 = 7. Тому бджілку з’єднано із квіткою 3 цифрою 7.]

5. Закріплення складу числа. Завдання № 2 (робочий зошит) -  самостійно.

6. Графічні вправи. Завдання № 5 виконується у робочому зошиті.

7. Розвиток логічного мислення учнів.

Ваня знайшов кілька грибів, а Катя на 1 гриб більше. Скільки грибів знайшла Катя? Замініть слово «кілька» числом, яке не менше ніж 5, але не більше за 8. Скільки розв’язків матиме це завдання?

[Не менше ніж 5 — це означає 5 або більше; не більше за 8 — це означає 8 або менше. Отже, Ваня знайшов або 5, або 6, або 7, або 8 грибів. Тоді Катя знайшла: або 5 + 1 = 6, або 6 + 1 = 7, або 7 + 1 = 8, або 8 + 1 = 9 грибів. Таким чином, завдання має 4 розв’язки.]

V. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Про що ви дізналися на уроці? Що означає на 1 (2, 3.) більше? Якою арифметичною дією дізнаємось про число, яке на кілька одиниць більше за дане? Що означає на 1 (2, 3.) менше? Якою арифметичною дією дізнаємося про число, яке на кілька одиниць менше ніж дане? Що ви повторили?



docx
Пов’язані теми
Математика, 1 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
16 грудня 2018
Переглядів
3529
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку