Задачі за мотивами українських народних казок на уроках математики в 1 класі при вивченні складу чисел

Про матеріал

Серед різноманіття сучасних засобів навчання і виховання я б хотіла звернути вашу увагу на казку, яка є чудовим засобом навчання і виховання. На уроках математики, використовуючи задачі-казки реалізується відразу триєдина: навчальна, розвиваюча і виховна мета. Адже враховуючи вимоги Державного стандарту початкової загальної освіти метою освітньої галузі «Математика» є формування предметної математичної і ключових компетентностей, необхідних для самореалізації учнів у швидкозмінному світі. Щоб досягти поставленої мети і завдань які необхідно реалізувати вчителю під час навчання і виховання, вчитель повинен використовувати всі методи і засоби, ресурси і знання, враховуючи розумові і психологічні особливості дітей молодшого шкільного віку.

Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задачі за мотивами українських народних казок на уроках математики в 1 класі при вивченні складу чисел

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

Вступ …………………………………………………………………3  

1. Склад числа 2……………………………………………………………..5

1.1. «Морозко»……………………………………………………………....5

1.2 «Колобок»……………………………………………………………….5

 2. Склад числа 3…………………………………………………………….6

2.1«Колобок»………………………………………………………………..6

2.2«Колосок»………………………………………………………………...6

3. Склад числа 4……………………………………………………………..7

3.1»Колобок»………………………………………………………………...7

3.2«Коза-дереза……………………………………………………………...7

4. Склад числа 5……………………………………………………………..8

4.1 «Курочка Ряба»………………………………………………………….8

4.2 «Ох»……………………………………………………………………...8

5. Склад числа 6……………………………………………………………..9

5.1«Курочка Ряба»………………………………………………………….9

5.2«Івасик - Телесик»………………………………………………………10

6.Склад числа 7…………………………………………………………….11

6.1«Ріпка»…………………………………………………………………..11

6.2«Як вовк забажав козенят»…………………………………………….12

7. Склад числа 8……………………………………………………………13

7.1«Ріпка»…………………………………………………………………..13

7.2«Лисичка, зайчик та півник»…………………………………………..14

8.Склад числа 9…………………………………………………………….15

9.1«Лисичка-сестричка та вовк-панібрат»……………………………….15

9.2«Пан Коцький»…………………………………………………………16

9.Склад числа 10…………………………………………………………...17

9.1«Лисичка-сестричка та вовк-панібрат»……………………………….17

9.2«Лисичка і журавель»………………………………………………18-19

Список використаних джерел……………………………………………..20

Додатки 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Мета будь якого вчителя – виховати зі своїх учнів цілеспрямованих, чесних, відкритих для спілкування та праці людей. Серед різноманіття сучасних засобів навчання і виховання я б хотіла звернути вашу увагу на казку, яка є чудовим засобом навчання і виховання. На уроках математики, використовуючи задачі-казки реалізується відразу триєдина: навчальна, розвиваюча і виховна мета. Адже враховуючи вимоги Державного стандарту початкової загальної освіти метою освітньої галузі «Математика» є формування предметної математичної і ключових компетентностей, необхідних для самореалізації учнів у швидкозмінному світі. Щоб досягти поставленої мети і завдань які необхідно реалізувати вчителю під час навчання і виховання, вчитель повинен використовувати всі методи і засоби, ресурси і знання, враховуючи розумові і психологічні особливості дітей молодшого шкільного віку. Неможливо уявити дитинство без казок – батьки читають їх дітям, казки застосовуються у навчальній програмі дитячих садків, під  враженням  казкових  образів в душі дитини народжуються моральні, естетичні та інтелектуальні почуття, а казкові  образи  стимулюють  потік  думки ,  який  пробуджує  до  активної  діяльності  мозок.

Ідеї  використання  казки  як  засобу  навчання  і  виховання  молодших  школярів  були використані у працях багатьох науковців, а саме: Д . Арановської-Дубовис ,  Н .  Батури ,  В .  Безпарточної , О .  Бреусенко-Кузнєцова ,  Т .  Бугаєць ,  О .  Гончарової ,  Н .  Дорошенко , Т .  Зав’язун ,  В .  Ірклієнко ,  М .  Кальчук ,  В .  Кротова ,  Ж .  Кучеренко , С .  Литвиненко ,  Н .  Майбородюк ,  І .  Осадченко ,  Г .  Петрової ,  Т .  Руснак , О .  Савченко ,  С .  Садовенко ,  Н .  Сенченкової ,  М .  Турова ,  М .  Чумарної  та  ін . Відомий педагог В. Сухомлинський зауважував, що процес навчання молодших школярів має  бути  цікавим,  захоплюючим,  супроводжуватись  почуттям  піднесення, схвильованості  учня,  усвідомленням  й  відчуванням  своїх  розумових  сил , радістю  творчості.  Невід’ємною частиною  такого  навчання  педагог  уважав   казку ,  він   писав ,  що   без   казки    « живої ,  яскравої ,  що   оволоділа  свідомістю і почуттями дитини ,  неможливо уявити дитячого мислення ».

 Ефективному засвоєнню молодшими школярами прийомів  розв’язування  задач  сприяють  задачі-казки .  Насамперед ,  казковий  сюжет  задачі   викликає   інтерес   та   мотивацію   до   виконання   завдань .  Доцільно  залучати   дітей   до   складання   та   інсценізації   задачі-казки ,  що   дозволяє  розвивати   образне    мислення ,  фантазію ,  сприяє    кращому    закріпленню  матеріалу .  Один з методів кращого вивчення і запам’ятовування складу чисел є використання на окремих етапах уроку задач, складених за мотивами українських народних казок.

Отже використання  казки  на  уроці  математики  у  першому  класі ,  сприяє насамперед, реалізації розвиваючої й адаптаційної функції у навчанні  першокласників .  На   уроці   математики   казка   дозволяє   розв’язати   такі  педагогічні проблеми як :  подолання школярами труднощів ,  що виникають у  перший  рік  навчання . З  використанням  задач-казок  навчання  проходить  захоплююче ,  цікаво ,  дитина  віддається  цій  справі  вільно  й  повністю, налагоджуються  партнерські стосунки  і  взаєморозуміння  між  учителем  і  дитиною ,  складаючи задачі-казки та ілюстрації до них разом  з    учителем ,  дитина    відчуває   себе   рівноправним   партнером    процесу  навчання .

 

 

 

 

 

 

 

 

Використання задач складених за мотивами українських народних казок на уроках математики під час вивчення складу числа

в 1 класі

 

Склад числа 2

«Морозко»

У баби була 1 дочка і в діда була 1 дочка. Скільки всього дівчат було в сімї ?

(1+1=2)

Додаток 1

«Колобок»

Колобок заспівав 1пісеньку стоячи навпроти лисички і 1 сидячи в неї на носику. Скільки всього пісеньок колобок встиг заспівати лисичці?

(1+1=2)

Додаток 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Склад числа 3

Задача-казка

«Колобок»

1

Щоб спекти колобок у бабусі було тільки 2 яйця і тому 1 вона позичила у сусідки. Скільки яєць бабуся витратила для того щоб замісити колобка?

(2+1=3)

2

Колобок обкотився навколо зайчика 1 раз ліворуч та 2 рази праворуч. Скільки всього разів обкотився Колобок навколо зайця?

(1+2=3)

3

Колобок заспівав Зайчику 1 пісеньку про бабусю, 1 – про дідуся і 1 – про те як він від них утік. Скільки всього пісеньок заспівав Колобок?

(1+1+1=3)

Додаток 4-5

«Колосок»

1

Жили собi в хаті 2 мишенят - Круть та Верть і 1 півник Голосисте Горлечко. Скільки всього жителів було в хатині?

(2+1=3)

2

Півник спік 1 пиріжок з капустою і 2 з картоплею. Скільки всього пиріжків спік півник?

(1+2=3)

 

Додаток 5 - 6

 

 

 

 

Склад числа 4.

 «Колобок»

1

Вовк запросив Колобка у гості до своїх трьох дочок та 1 сина. Скільки вовченят у вовка?

(3+1=4)

2

Колобок  співав лисичці пісеньку у ліве вушко 2 рази, а у праве вушко - на 2 рази . Скільки разів співав Колобок пісеньку ?

(2+2=4)

Додатки 7-8

«Коза-дереза»

 

1

Три дні козу пасли баба і її сини, а на четвертий день дід погнав козу сам. Скільки днів сімя пасла козу?

(3+1=4)

2

Рак ущипнув козу 2 рази за хвостик і 2 рази за ніжку. Скільки разів рак ущипнув козу щоб вигнати із зайчикової хатки?

(2+2=4)

 

Додатки 9-10

 

 

 

Склад числа 5.

 «Курочка Ряба»

1

В понеділок курочка Ряба знесла 4 яйця, а у вівторок – 1. Скільки яєць знесла курочка ?

(4+1=5)

2

Дід бив по золотому яйцю 3 рази, а баба 2. Скільки разів били по яйцю баба і дід разом.

        (3+2=5)

Додатки 11-13

 

«Ох»

1

Ох взяв 4 соснові дровини і 1 березову поклав на них зв’язаного наймита і  підпалив дрова. Скільки дров використав Ох.

(4+1=5)

2

Батько вгадував свого сина поміж півнів, вгледів 3 більших і 2 менших, але не впізнав. Скількох півнів чоловік вважав схожими на свого сина?

(3+2=5)

 

Додаток 14

 

 

 

Склад числа 6

«Курочка Ряба»

1

Курочка Ряба знесла 4 простих яйця і 1 – золоте. Скільки яєць знесла курочка Ряба?

(1+5=6)

2

Мишка вдарила хвостиком по золотому яєчку 4 рази, а потім ще 2 і розбила. Скільки разів мишка вдарила хвостиком по золотому яйцю?

(4+2=6)

3

Мишка хотіла розбити яйце і спочатку обійшла його 3 рази с правої сторони і 3 рази з лівої. Скільки разів мишка обійшла навколо яйця.

(3+3=6)

 

Додатки 15-16

 

 

 

 

 

 

 

 

«Івасик - Телесик»

1

Івасик - Телесик зловив 1 карасика і 5 щучок. Скільки всього рибок зловив хлопчик?

 (1+5=6)

2

Матінка покликала Телесика 4 рази, а потім ще 2. Скільки всього разів матінка кликала сина?

 (4+2=6)

3

Не чекаючи на Телесика баба спекла 3 пиріжка собі і 3 пиріжка діду. Скільки всього пиріжків спекла баба?

 (3+3=6)

 

Додатки 17-18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Склад числа 7

«Ріпка»

1

Блюдо з вареної ріпи їли дід і 6 членів його сім’ї . Скільки всього членів сім’ї  їли ріпку?

(1+6=7)

2

Дід поливав ріпку в понеділок і четвер (2 дні), а баба в усі інші дні тижня. Скільки всього днів на тиждень баба з дідо поливали ріпку?

 

Дід поливав  ріпку 2 рази на день, а баба 5. Скільки всього разів на день вони поливали ріпку.

(2+5=7)

3

Дідову ріпку тягнули 4 людей і 3 тварини. Скільки всього персонажів казки тягли ріпку?

( 4+3=7)

 

 

 

 

 

 

 

Як вовк забажав козенят»

1

Коза принесла своїм козенятам на обід 6 ранкового молока і 1літр обіднього молока. Скільки літрів молока коза принесла додому?

 (1+6=7)

2

Вовк заспівав козенятам пісеньку 2 рази грубим голосом і 5 тоненьким. Скільки всього разів вовк співав пісеньку?

 (2+5=7)

3

У кози було 4 донечки і 3 синочка. Скільки всього діток було у кози?

 ( 4+3=7)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Склад числа 8.

 «Ріпка»

1

В суботу дід посадив 1 велику ріпку , а в неділю сім маленьких. Скільки всього ріпок посадив дід?

 (1+7=8)

2

В понеділок баба зварила 2 великих шматків ріпки  діду, а в вівторок, середу, четвер, п’ятницю, суботу і неділю також по 1 шматку для діда. Скільки шматків  ріпи дід з’їв за тиждень?

 

 (2+6=8)

3

Весною на вихідних дід посадив 3 ріпки, а у будні (робочі дні-5 ). За кожен день садив по 1. Скільки всього ріпок посадив дід?

 (3+5=8)

4

Баба зробила 4 салати з ріпи в які додала овочі і майонез, і 4 у які додала сметану. Скільки всього салатів зробила баба?

 

(4+4=8)

 

 

«Лисичка, зайчик та півник»

1

Зайчик свою хатинку збудував за 7 місяців, а лисичка за 1 місяць. Скільки всього місяців будували свої хатинки лисичка і зайчик?

 

(1+7=8)

2

На лужку півник накосив 2 копи конюшини та 6 кіп чабрецю. Скільки всього сіна накосив півник?

 

 (2+6=8)

3

Щоб віддячити півнику, зайчик приготував 3 кг пшона, і 5 кг жита. Скільки кілограмів круп приготував для півника зайчик?

 

(3+5=8)

4

Взимку Півник з’їв 4 кг крупів, а 4 залишив на весну. Скільки кг крупів було у півника?

(4+4=8)

 

 

 

 

 

 

Склад числа 9

«Лисичка-сестричка та вовк-панібрат»

1

Дід для баби зловив 8 щук, та 1окуня. Скільки всього риби наловив дід?

(1+8=9)

2

7 години побитий вовк бігав від небезпеки, а потім ще  3 години возив лисичку на спині. Скільки годин  бігав вовк?

(2+7=9)

3

Лежачи на возі лисичка з’їла 3 рибини, а потім ще 6. Скільки всього рибин з’їла лисичка?

(3+6=9)

4

Щоб хвостом наловити смачненької рибки вовк 4 рази опускав хвіст ліворуч у ополонку, і 5 праворуч . Скільки разів вовк опускав хвіст у ополонки?

 

(4+5=9)

 

 

 

 

«Пан Коцький»

1

На обід коту кабан приніс 8 кг картоплі, а заєць – 1 кг капусти. Скільки кілограмів  овочів принесли кабан і заєць для обіду разом?

 (1+8=9)

2

Пан Коцький з'їв на обід 7 рибинок, а лисичка – 2. Скільки рибинок вони з'їли разом?

 (2+7=9)

3

Ведмідь сховався на дереві на висоті 3м, а кіт, злякавшись, виліз на дерево на 6 м вище. Якої висоти було дерево ?

 

 (3+6=9)

4

Пан Коцький з’їв 5 ложок борщу і 4 ложки меду. Скільки всього ложок страв з’їв кіт?

(4+5=9)

 

 

 

 

 

Склад числа 10

 «Лисичка-сестричка та вовк-панібрат»

1

Лисичка з’їла 9 вкрадених рибок і 1 знайдену. Скільки всього рибок  з’їла лисичка?

(9 +1=10)

2

Лисичка обміняла у хлопців 2 пиріжки з маком і 8 з повидлом на бичка. Скільки всього пиріжків обміняла лисичка?

(2+8=10)

3

Лисичка вкрала в селі 3 курочки і 7 курчаток. Скільки всього птахів вкрала лисичка?

(3+7-10)

4

Лисичка покликала бити вовка 6 чоловіків і 4 жінки. Скільки всього людей прибігли бити вовка?

(6+4=10)

5

Вовк ніс лисичку 5 метрів на правій лапі і 5 метрів на спині. Скільки всього метрів вовк ніс лисичку?

(5+5=10)

 

«Лисичка і журавель»

1

Щоб зварити кашки лисичка вкинула 1 стаканчик крупи і 9 стаканчиків молочка в каструльку. Скільки стаканчиків їжі вкинула лисичка в каструльку?

 (9 +1=10)

2

Журавлик дзьобнув з глечика 2 рази, а Лисичка зробила спробу з'їсти страву 8 раз і в неї нічого не вийшло. Скільки спроб разом зробили лисичка і журавель щоб з’їсти страву ?

 

 (2+8=10)

3

Журавлик зварив 3 картопельки і 7 бурячків. Скільки всього овочів зварив журавлик?

 (3+7-10)

4

Лисичка лизнула кашку 6 разів і все з’їла, а журавлик дзьобнув 4 рази і не дістав. Скільки спроб  з’їсти кашку зробили разом журавлик і лисичка? 

 (6+4=10)

5

Лисичка запрошувала журавлика на обід 5 разів і журавлик її також 5. Скільки разів разом куми запрошували один-одного на обід?

 (5+5=1

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Дунаєвська Л.Ф. Українські народні казки. Для молодшого шкільного віку. – К.: Веселка. – 1991. – 367 с.
  2. Кочина Л. П. Навчання в 1 класі чотириріч. почат. шк. Посібник для вчителя. Математика. Ознайомлення з навколишнім світом. (Л. П. Кочина, Н. М.Бібік, Н. С. Коваль). – К.: Радянська школа. -1991. -256 с.
  3. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. Із навчанням українською мовою 1 – 4 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2011. – 392 с.
  4. Обучение, воспитание и развитие детей шестилетнего возраста: Пособие для учителя / Сост. И. А. Петрова. – М.: Просвещение.- 1990.- 95 с.
  5. Про  затвердження  Державного  стандарту  початкової  загальної  освіти.  Постанова  КМУ  №  462  від  20.04.11 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/17911.
  6. Сухомлинський В. О. Павлиська середня школа / В. О. Сухомлинський // Вибр. твори : в 5-ти т. – Т. 4. – К. : Рад. школа, 1976.-Т.4 – 638 с.
  7. Якою повинна бути математика в початкових класах //Бібліотека вчителя початкової школи. - № 5. – 2003 р. –С. 41-44

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Додаток 1

 

 

 

Додаток 2

Описание: 11059_original

Додаток 3

Додаток 4

 

 

 

 

Описание: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRW_JbLqQBCiGbsF77y_1367ZqOxEL50oRNbyIn9_9aA3WSPBDh

Додаток 5

 

 

 

 

Описание: http://dompolnajachasa.at.ua/_pu/1/12115.jpg

Додаток 6

 

Описание: http://ocka3ke.ru/sites/default/files/styles/large_tale/public/kolosok_2.jpg?itok=lOGyVfpx

 

 

 

Додаток 7

Описание: http://illustrators.ru/illustrations/402612_original.jpg

Додаток 8

Описание: http://rusfolklor.ru/wp-content/uploads/2008/09/1194726026_1186145655_kolobok_astrel-228x300.gif

Додаток 9

 

Описание: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRevGFYcHTLCU6TQQPCMy-oX92LQ4ksadgiuE-XrXhys5xvs319eQ

Додаток 10

 

Описание: http://www.planetaskazok.ru/images/stories/russian/koza_dereza/img_1.jpg

 

Додаток 11

 

Описание: 21362_original

 

Додаток 12

 

Описание: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQeNDB2eH9LaXtlOw2IM3oZaX7RpGrmfP4hS9LtwpfxztGMo02YIA

 

 

Додаток 13

 

Описание: http://pic.rutube.ru/video/41/46/414639bae0fe9af8fa5f57c2ddd828cc.jpg

 

Додаток 14

 

Описание: http://www.ljplus.ru/img/b/l/bloodaivet/skazki0020.JPG

 

Додаток 15

 

 

Описание: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR0pmnu6FIc1DJPdG9mFb6WxYsoUFD0zfqFj_MdJVI66N-Wzt8qFg

 

 

Додаток 16

 

 

Описание: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT6xzK37-4oHARHfUhMm3JhbD0eyWTP4vRA06ZE9b_J8yctDx2p

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шабат Галина Миколаївна
    Дякую за цікаву розробку, стане у пригоді в 1 класі
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
16 грудня 2018
Переглядів
3295
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку