Формувати в учнів уміння і навички розв'язування задач; розвивати логічне мислення, уважність, зосередженість; виховувати культуру математичних записів, творчий підхід до поставлених завдань.
Урок “ Свято задачі” з математики у 5 класі
Тема уроку. Розв’язування текстових задач.
розв’язування задач;
розвивати логічне мислення, уважність,
зосередженість;
виховувати культуру математичних за-
писів, творчий підхід до поставлених
завдань.
Тип уроку: розв’язування типових вправ.
Обладнання: таблиці “Схема розв’язування задачі
за допомогою рівняння”, “Логічні впра-
ви”, конверти з геометричними фігура-
ми.
У класі розміщені плакати з висловлюваннями:
“Пам’ятайте: якщо ви хочете навчитись плавати, то сміливо заходьте у воду, а якщо хочете навчитись розв’язувати задачі, то розв’язуйте їх”.
Д. Пойа
Привітатися з дітьми.
Перевірити готовність учнів до уроку, наявність зошитів, довідників, конвертів з геометричними фігурами (доповідають чергові).
II. Перевірка домашнього завдання.
Про стан виконання домашнього завдання доповідають учні ( робота постів взаємодопомоги)
У нас сьогодні урок розв’язування задач. Але не просто урок, а свято задач. Задачі відіграють важливу роль у житті людини, на кожному кроці нам доводиться їх розв’язувати. Тим людям, що добре вміють розв’язувати математичні задачі, легше вирішувати і задачі, поставлені перед ними життєвими ситуаціями. Задачі роблять людину розумною, кмітливою, творчою. Я думаю ніхто з вас не відмовиться бути саме таким?
Тому за розв’язування кожної задачі ви повинні братися з радістю і нехай воно приносить вам велике задоволення.
( Аутотренінг) “ Я старанно працюю на уроці, бо знаю, що математику не можна вивчати, спостерігаючи, як це робить сусід. Єдиний шлях, що веде до знань – це діяльність. Щоб навчитися розв’язувати задачі, треба їх розв’язувати. Я
вірю в себе”.
Кожен з вас одержав картку оцінювання знань.
Підпишіть. Проставте спочатку бал, який би ви хотіли одержати на сьогоднішньому уроці, а вкінці уроку поставите бал, який, на вашу думку, ви заслужили. Відповідно оціните і роботу товариша по
парті.
( На останньому рядочку позначайте кількість відповідей )
1. Переставна, сполучна і розподільна властивості множення.
2.Що розуміють під математичною задачею?
3.Що називають арифметичною задачею.
4. Які задачі ви знаєте?
( Розв’язуються діями, на складання рівнянь, на
рух, цікаві, підвищеної складності)
Розпочнем із цікавих задач.
V. Розв’язування типових вправ.
I : розв’язування логічних задач
Які слова зайві? Чому?
(повторюються відповідні правила)
II : розв’язування задач діями ( прості і складені сюжетні задачі )
Завдання диференційовані.
А. Висота Говерли, найвищої точки в Україні, 2061м, що на 6785м нижче, ніж найвища вершина світу Еверест. Яка висота цієї гори?
( 2061 + 6785 = 8846 (м) )
Б. Сину 11 років, він молодший за свого батька на
25 років. Скільки років батькові?
( 11 + 25 = 36 (років) )
А. Тигр, лев і ягуар разом важать 756 кг . Тигр і ягуар разом – 526 кг, а лев і ягуар – 366 кг. Яка вага цих тварин окремо?
( 1. 756 – 526 = 230 ( кг ) – стільки важить лев
3. 526 – 136 = 390 ( кг ) – вага тигра
Відповідь: 390 кг, 230 кг, 136 кг.
Б. За яблука, груші і сливи заплатили 31гр. Яблука і груші коштують 22гр., а сливи і яблука – 19гр. Скільки коштують яблука, груші і сливи окремо?
( 1. 31 – 22 = 9 ( гр.) – стільки коштують сливи
3. 22 – 10 = 12 ( гр. ) – стільки коштують груші
Відповідь: 10гр., 12гр., 9гр. )
III : задачі на рух
S – шлях ( км, м, см )
v – швидкість (км/год, м/хв, см/с )
t – час ( год, хв, с )
s |
? |
900000 км |
680 м |
? |
12 км |
6000 км |
v |
80 |
? |
? |
20
|
4км/год |
? |
t |
3год |
3 с |
2 с |
5год |
? |
200 с |
1.240км –рух автобуса
2.300 000км/с – швидкість світла у вакуумі
3.340м/с – швидкість звуку в повітрі
4.100см = 1м - рух равлика або слимака
5. 3 год – рух пішохода
6. 30 км/с – рух Землі по орбіті
Задачі.
1. Побудувати шкалу швидкостей, на якій одна поділка відповідає 4 км/год. Позначити на шкалі швидкість пішохода ( 4 км/год ), лижника ( 16 км/год
велосипедиста ( 20 км/год ), тракториста ( 28 км/год).
2. Автомобіль за три дні проїхав 1020 км. За перший день він проїхав 453 км, що на 45 км більше, ніж за другий день. Скільки кілометрів проїхав автомобіль за третій день?
( 1. 453 – 45 = 408 ( км ) – стільки кілометрів проїхав автомобіль за другий день.
2. 453 + 408 = 861 (км ) – відстань, яку проїхав автомобіль за два дні.
3. 1020 – 861 = 159 ( км ) – стільки кілометрів проїхав автомобіль за третій день.
Відповідь: 159 км. )
3.Із автостанції в протилежних напрямках виїхали два автобуси, швидкість яких 40 км/год і 60 км/год.
Яка відстань буде між ними через дві години?
( 1. 40 + 60 = 100 ( км/год)
2. 100 2 = 200 ( км )
II спосіб
Відповідь: 200 км. )
( 1. 15 – 13 = 2 ( км/год) – швидкість течії річки
IV : задачі на складання рівнянь
Пам’ятка
записати розв’язання задачі.
|
Задачі.
Б.
Розв’язання
Нехай у 5-А класі x учнів, то у 5-Б їх ( x+ 2 ) особи. А разом x + ( x+ 2 ), що за умовою задачі становить 54.
Складаємо і розв’язуємо рівняння.
X +( X + 2 ) = 54,
2X + 2 = 54,
2X = 54 – 2,
2X = 52,
X = 52 :2,
X = 26.
Отже, у 5-А класі 26 учнів, то у 5-Б класі їх 26 + 2 = 28 (уч.).
26 + 28 = 54.
Відполвідь: 26уч., 28уч.
А.
Розв’язання
Нехай третя сторона дорівнює X cм, тоді друга сторона дорівнюватиме 3X см. Сума трьох сторін дорівнюватиме ( 20 + 3X + X) см, що за умовою задачі дорівнює 52 см.
Складаємо і розв’язуємо рівняння
20 + 3X + X =52,
20 + 4X =52,
4X = 52 – 20,
4X =32,
X =8.
Отже, третя сторона трикутника дорівнює 8 см, то друга сторона дорівнює 3 8= 24 (см ).
20+ 24+ 8 = 52
Відповідь. 24 см, 8 см.
|
Марина
|
Юля |
Дарина |
12 |
----- |
+ |
----- |
11 |
----- |
----- |
+ |
10 |
+ |
----- |
----- |
Сьогодні на уроці ви розширили свої знання про задачі, розв’язували різні типи.
Я бажаю вам успіху у вивченні математики.
Діти спочатку виставляють бали у картки.
ОРЖИЦЬКОЇ РАЙОННОЇ
ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
УРОК МАТЕМАТИКИ
в 5 класі
Я К О В Е Н К О Л. П.
учитель математики
Оржицької З О Ш I – III cтупенів
ім. І. Я. Франка