Тема уроку. Віднімаємо числа 6, 7, 8, 9. Сума зручних доданків.
Мета: формувати в учнів обчислювальні навички; вміння розв’язувати прості задачі.
Дидактична задача: актуалізувати знання складу чисел і вміння подавати число у вигляді суми двох доданків; вчити складати короткий запис до задачі, вчити розв’язувати задачі; ознайомити із коротким записом задач на знаходження невідомого доданка.
Розвивальна задача: розвивати в учнів логічне мислення під час відновлення знаків арифметичних дій, шляхом виконання завдань з логічним навантаженням.
Хід уроку
І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
Сьогодні ми готуємося до вивчення віднімання чисел 6, 7, 8, 9; опануємо складові цього прийому обчислення. Тому потрібно бути уважним на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань і способів дії
1. Усне опитування.
Як називаються числа при додаванні?
Чи може сума дорівнювати одному з доданків? У якому випадку?
Знайдіть невідомі числа.
2. Актуалізація вміння подавати число у вигляді суми двох доданків
- Завдання №1 (робочий зошит). Виконується самостійно.
- Завдання № 1 (підручник , с.96 ). Виконується з коментованим письмом.
3.Актуалізація розуміння взаємозв’язку додавання і віднімання. Для колективної роботи.
- Що залишиться , якщо від суми двох чисел відняти один доданок? Знайдіть значення виразів.
ІІІ. Формування нових знань і способів дії
Ознайомлення з поняттям «сума зручних доданків» і окремими діями прийому віднімання чисел на основі взаємозв’язку додавання і віднімання
1. Ви помітили, що дуже легко віднімати від суми двох чисел один із доданків.
Зіставте вирази в кожному стовпчику. Що в них спільного? Чим вони відрізняються? Обчисліть значення першого виразу. Чи допоможе цей результат обчислити значення другого виразу?
6+4 –6 4+5 –4
10–6 9–4
Дійсно, значення першого виразу допоможе обчислити значення другого, тому що значення суми в першому виразі дорівнює зменшуваному в другому виразі. Отже, якщо зменшуване замінити сумою двох чисел, одне з яких дорівнює від’ємнику, то можна дуже легко обчислити значення різниці. Але замінювати зменшуване треба не аби якою сумою, а сумою зручних доданків!
- Виконаємо завдання № 2 у підручнику на с. 96 з коментарем.
Це завдання подання числа у вигляді суми двох чисел, одне з яких відомо; віднімання числа із суми двох чисел, — тому його виконання
не викликає утруднень. Учні коментують кроки розв’язування і обчислюють результат.
- Завдання №2 (робочий зошит). Виконується з коментарем.
- Завдання №3 ( підручник). Самостійно.
ІV. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок
1. Закріплення поняття короткого запису задачі. Завдання № 4 (підручник). Це завдання — на вибір короткого запису до задачі.
2.Формування вмінь розв’язувати задачі
- Завдання №3 (робочий зошит). Колективно.
Перекажіть умову задачі. Повторіть запитання. Про кого йдеться в задачі? Сашко і Тарас – це ключові слова.
Обведіть у кружок числові дані задачі. Назвіть числові дані. Яке число є шуканим?
Чи знаємо ми, скільки олівців заструмив Сашко? Запишіть це число у «віконечко». А скільки Тарас? Запишіть це число у «віконце». Що потрібно дізнатися? Зверніть увагу: замість відповідного числа стоїть знак питання!
Ми одержали короткий запис задачі. За коротким записом поясніть, що позначає число 7; число 4. Яке запитання задачі?
Розв’яжіть задачу, міркуючи за пам’яткою «Працюю над задачею».
Згадаємо подані в ній кроки роботи над задачами.
«Мені відомо: ...» — називаємо умову задачі.
«Треба дізнатися: ...» — називаємо запитання задачі.
«Складаю схему: …», «Пояснюю розв’язання: ...» — складаємо схему і за нею встановлюємо,більшим чи меншим числом за дане є шукане; відповідно до цього вибираємо арифметичну дію.
«Розв’язую: ...» — записуємо розв’язання.
«Відповідаю: ...» — називаємо відповідь.
3.Графічні врави. Завдання № 4 в робочому зошиті.
4. Розвиток логічного мислення.
У кошику лежать 2 яблука та 6 груш. Не дивлячись, Іван бере із кошика 4 фрукти. Поміркуй, які це можуть бути фрукти?
[Відповідь: 1 яблуко і 3 груші; 2 яблука і 2 груші; 4 груші.]
V. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів
Як ви розумієте поняття «сума зручних доданків»?
На що слід орієнтуватися при відніманні, замінюючи зменшуване сумою зручних доданків?