Урок з математики на тему: "Віднімання натуральних чисел".

Про матеріал

Мета уроку: Згадати компоненти при відніманні, правило віднімання натуральних чисел стовпчиком. Формувати навички віднімання суми від числа і числа від суми. Розвивати логічне мислення, обчислювальні навички, вміння аналізувати, узагальнювати. Виховувати охайність, уважність, активність, самостійність, любов до математики.

Перегляд файлу

Тема:  Віднімання натуральних чисел. Компоненти віднімання. Віднімання суми від числа і числа від суми.

Мета: Згадати компоненти при відніманні, правило віднімання стовпчиком. Формувати навички віднімання суми від числа і числа від суми. Розвивати логічне мислення, обчислювальні навички, вміння аналізувати, узагальнювати. Виховувати охайність, уважність, активність, самостійність, любов до математики.

 

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Перевірка д/з, актуалізація опорних знань.

  1.  Усний рахунок:

45-17          38-29          19+42

82-45          15+38         71-37

  1. Як наз. Компоненти при додаванні?
  2. Як знайти невідомий доданок?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Як відомо, дія додавання тісно пов'язана з дією віднімання. Сьогодні ми будемо вивчати віднімання.

 

IV.  Вивчення нового матеріалу.

Задача.

 В універмазі було виставлено на продаж 48 телевізорів, 21 музичний центр, 16 відеомагнітофонів. До обіду було продано 24 телевізори, 18 музичних центрів, 12 відео­магнітофонів. На кінець робочого дня залишилось 4 телевізори, 1 музичний центр і 1 відеомагнітофон. Скільки одиниць кожного з електротоварів було продано після обіду?

Учитель пропонує розв'язати кожному ряду (або розбиває клас на три групи) свою міні-задачу — про один із трьох електротоварів, наголошуючи, що треба продумати два різних способи отримання відповіді. Біля дошки працюють два або три учні, решта пишуть у зошитах.

Зразки записів

Телевізори

1) 48 – 24 = 24 телевізори залишилося перед обідом.

2) 24 – 4 = 20 телевізорів продано після обіду.

Або: (48 – 24) – 4 = 48 – (24 + 4) = 48 – 28 = 20.

Музичні центри

1) 21 – 18 = 3 музичних центри залишилося перед обідом.

2) 3 – 1 = 2 музичних центри продано після обіду.

Або: (21 – 18) – 1 = 21 – (18 + 1) = 21 – 19 = 2.

Відеомагнітофони

1) 16 – 12 = 4 відеомагнітофони залишилося перед обідом.

2) 4 – 1 = 3 відеомагнітофони продано після обіду.

Або: (16 – 12) – 1 = 16 – (12 + 1) = 16 – 13 = 3.

У кожному з виразів ми врешті-решт від числа віднімали суму. Наприклад, у випадку з телевізорами ми мали таке.

(Учитель зосереджує увагу на такому записі:

(48 – 24) – 4 = 48 – (24 + 4) = 48 – 28 = 20.)

Після цього учитель наводить ще такі приклади:

745 – (245 + 10) = (745 – 245) – 10 = 500 – 10 = 490;

576 – (16 + 276) = (576 – 276) – 16 = 300 – 16 = 284.

Давайте за допомогою наступної задачі ретельно розглянемо, як відняти число від суми.

На столі лежали 4 яблука і 2 груші. Павлик взяв собі 1 яблуко, а потім Оля взяла 1 грушу. Скільки фруктів залишилося?

Учитель пише на дошці, учні копіюють його записи в зошитах. (Записи на дошці та в зошитах бажано зробити кольоровими: яблу­ка — зеленим, груші — жовтим; можна замінити груші на сливи та зробити відповідний запис синім кольором. Відповідь слід записати білим на дошці та чорним — у зошитах.)

1) (4 + 2) – 1 = (4 – 1) + 2 = 3 + 2 = 5 (фруктів) (Павлик).

2) (3 + 2) – 1 = (2 – 1) + 3 = 1 + 3 = 4(фрукти) (Оля).

Далі учитель разом з учнями узагальнює задачу, пояснюючи випадок, коли доданки не розділені за змістом, а є просто доданками:

(625 + 143) – 125 = (625 – 125) + 143 = 500 + 143 = 643.

Або:

(625 + 143) – 125 = (143 – 125) + 625 = 18 + 625 = 643 — незручно!

(116 + 72) – 96 = (116 – 96) +72 = 20 + 72 = 92.

 

III. Закріплення нового матеріалу

Тренувальні вправи

Відповіді при виконанні усних вправ учні надають з місць, а для виконання письмових учитель викликає до дошки одного за одним декількох учнів.

1. Усно № 209, 210. 

2. Письмово № 211 (1-4), 213, 216, 217

 

IV. Підсумок уроку

Учитель проводить фронтальне опитування щодо знаходження компонентів віднімання. Далі він пропонує пояснити наведений запис і відповісти, яке повинне бути с у порівнянні з а і b.

(a + b) c = (ac) + b = (b c) + a.

Далі учитель наводить ще один запис і запитує, які повинні бути b і с у порівнянні з a:

 a – (b + c) = (a – b) – c = (a – c) – b.

 

V.   Домашнє завдання

 п. 8; вивчити правила,  №212, 214, 218.

 

docx
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку