Мета уроку: Згадати компоненти при відніманні, правило віднімання натуральних чисел стовпчиком. Формувати навички віднімання суми від числа і числа від суми. Розвивати логічне мислення, обчислювальні навички, вміння аналізувати, узагальнювати. Виховувати охайність, уважність, активність, самостійність, любов до математики.
Тема: Віднімання натуральних чисел. Компоненти віднімання. Віднімання суми від числа і числа від суми.
Мета: Згадати компоненти при відніманні, правило віднімання стовпчиком. Формувати навички віднімання суми від числа і числа від суми. Розвивати логічне мислення, обчислювальні навички, вміння аналізувати, узагальнювати. Виховувати охайність, уважність, активність, самостійність, любов до математики.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Перевірка д/з, актуалізація опорних знань.
45-17 38-29 19+42
82-45 15+38 71-37
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Як відомо, дія додавання тісно пов'язана з дією віднімання. Сьогодні ми будемо вивчати віднімання.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Задача.
В універмазі було виставлено на продаж 48 телевізорів, 21 музичний центр, 16 відеомагнітофонів. До обіду було продано 24 телевізори, 18 музичних центрів, 12 відеомагнітофонів. На кінець робочого дня залишилось 4 телевізори, 1 музичний центр і 1 відеомагнітофон. Скільки одиниць кожного з електротоварів було продано після обіду?
Учитель пропонує розв'язати кожному ряду (або розбиває клас на три групи) свою міні-задачу — про один із трьох електротоварів, наголошуючи, що треба продумати два різних способи отримання відповіді. Біля дошки працюють два або три учні, решта пишуть у зошитах.
Зразки записів
Телевізори
1) 48 – 24 = 24 телевізори залишилося перед обідом.
2) 24 – 4 = 20 телевізорів продано після обіду.
Або: (48 – 24) – 4 = 48 – (24 + 4) = 48 – 28 = 20.
Музичні центри
1) 21 – 18 = 3 музичних центри залишилося перед обідом.
2) 3 – 1 = 2 музичних центри продано після обіду.
Або: (21 – 18) – 1 = 21 – (18 + 1) = 21 – 19 = 2.
Відеомагнітофони
1) 16 – 12 = 4 відеомагнітофони залишилося перед обідом.
2) 4 – 1 = 3 відеомагнітофони продано після обіду.
Або: (16 – 12) – 1 = 16 – (12 + 1) = 16 – 13 = 3.
У кожному з виразів ми врешті-решт від числа віднімали суму. Наприклад, у випадку з телевізорами ми мали таке.
(Учитель зосереджує увагу на такому записі:
(48 – 24) – 4 = 48 – (24 + 4) = 48 – 28 = 20.)
Після цього учитель наводить ще такі приклади:
745 – (245 + 10) = (745 – 245) – 10 = 500 – 10 = 490;
576 – (16 + 276) = (576 – 276) – 16 = 300 – 16 = 284.
Давайте за допомогою наступної задачі ретельно розглянемо, як відняти число від суми.
На столі лежали 4 яблука і 2 груші. Павлик взяв собі 1 яблуко, а потім Оля взяла 1 грушу. Скільки фруктів залишилося?
Учитель пише на дошці, учні копіюють його записи в зошитах. (Записи на дошці та в зошитах бажано зробити кольоровими: яблука — зеленим, груші — жовтим; можна замінити груші на сливи та зробити відповідний запис синім кольором. Відповідь слід записати білим на дошці та чорним — у зошитах.)
1) (4 + 2) – 1 = (4 – 1) + 2 = 3 + 2 = 5 (фруктів) (Павлик).
2) (3 + 2) – 1 = (2 – 1) + 3 = 1 + 3 = 4(фрукти) (Оля).
Далі учитель разом з учнями узагальнює задачу, пояснюючи випадок, коли доданки не розділені за змістом, а є просто доданками:
(625 + 143) – 125 = (625 – 125) + 143 = 500 + 143 = 643.
Або:
(625 + 143) – 125 = (143 – 125) + 625 = 18 + 625 = 643 — незручно!
(116 + 72) – 96 = (116 – 96) +72 = 20 + 72 = 92.
III. Закріплення нового матеріалу
Тренувальні вправи
Відповіді при виконанні усних вправ учні надають з місць, а для виконання письмових учитель викликає до дошки одного за одним декількох учнів.
1. Усно № 209, 210.
2. Письмово № 211 (1-4), 213, 216, 217
IV. Підсумок уроку
Учитель проводить фронтальне опитування щодо знаходження компонентів віднімання. Далі він пропонує пояснити наведений запис і відповісти, яке повинне бути с у порівнянні з а і b.
(a + b) – c = (a – c) + b = (b – c) + a.
Далі учитель наводить ще один запис і запитує, які повинні бути b і с у порівнянні з a:
a – (b + c) = (a – b) – c = (a – c) – b.
V. Домашнє завдання
п. 8; вивчити правила, №212, 214, 218.