Урок з математики по темі "Додатні та від’ємні числа". 6 клас

Про матеріал

Минуле і майбутнє… Таємниці історії великих відкриттів і сучасні досягненні науки, різні області застосування знань… Усе хочеться дізнатися і про все довідатися. А найкращий спосіб пізнання – це подорож, особливо, якщо вона математична

Перегляд файлу

Тема: «Додатні та від’ємні числа». Математика. 6 клас.

 

Мета: повторити та вдосконалити навички виконання вправ з раціональними числами; формувати обчислювальні навички учнів; через розв’язування вправ розвивати їхню творчу та розумову активність; вчити об’єктивній самооцінці і вмінню коригувати свою навчальну діяльність; прищеплювати інтерес до математики; виховувати впевненість у своїх силах, колективізм та самостійність.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок

Обладнання: набір карток із завданнями,  таблиці: «Додатні та від’ємні числа», «З історії розвитку від’ємних чисел».

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Правильність виконання завдань перевіряється по записам, зробленими на дошці заздалегідь.

 

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.

Учень (повідомлення з історії виникнення від’ємних чисел).

На ранніх ступенях розвитку люди знали тільки натуральні числа, але з розвитком цивілізації перед людством постає питання: як відняти більше число від меншого? Уже в VІІ ст. н.е. індійські вчені намагалися знайти в житті зразки такого віднімання і підійшли до нього з точки зору торгових розрахунків. Наприклад, якщо торговець має 5000 грн. і закуповує товару на 3000 грн., то в нього залишається 2000 грн. А якщо він має 3000 грн., а бере товару на 5000 грн., то він матиме борг 2000 грн. Відповідно вважали такі числа «борговими». Довгий час від’ємні числа дуже рідко застосовували, вважаючи їх «хибними». У ХІІІ-ХVІ ст. європейці розглядали їх  лише в окремих випадках. З відкриттям кубічних рівнянь, від’ємні числа поступово знаходять місце в алгебрі. Тільки в 1629 році французький математик А. Жірар увів їх в сучасну інтерпретацію.

Вчитель. Сьогодні на уроці на вас чекає незвичайна подорож до країни Математики. Ця країна дуже велика й загадкова, тому в подорож вирушають три команди, які побувають в таких містах: Розумники, Спрощені Вирази, Математичне Лото, Комп’ютерне та Святкове.

Оголошення теми та завдань уроку

 

І чудова й солов’їна

Математика країна.

Праця тут іде завзята,

Вмій лиш спритно рахувати,

Вмій кмітливо все збагнути,

Першим у відповіді бути,

 

тому що подорожувати ви будете на потязі: швидкому, пасажирському або товарному. Все залежить від того, який квиток придбає команда.

Право придбання першого квитка надається капітанам команд. Для цього треба виконати обчислення:

-10+(-9,8)+14.

 

ІV. Активізація розумової діяльності учнів

Ми вирушили до міста Розумники, де вам треба купити квиток до міста Спрощені Вирази. Кожна команда отримує завдання, яке складається з усних запитань (гра «Ланцюжок»).

Завдання першої команди:

  1.        Які числа називаються додатними?
  2.        Чому дорівнює модуль від’ємного числа?
  3.        Назвати число, протилежне числу 15.
  4.        Дано число -10.
  • яке це число;
  • його модуль;
  • йому протилежне;
  • йому обернене;
  • відстань від початку відліку;
  • відстань між ним і йому протилежним;
  • число, що має менший модуль.
  1.        Цілі значення, які задовольняють нерівність .
  2.        Координату точки А (-8) зменшену на 12. Якою вона стала?
  3.        На скільки треба збільшити координату точки В (-4), щоб вона дорівнювала 15?

Завдання другої команди:

  1.        Які числа називаються від’ємними?
  2.        Чому дорівнює модуль додатного числа?
  3.        Назвати число, протилежне числу -8.
  4.        Дано число -11.
  • яке це число;
  • його модуль;
  • йому протилежне;
  • йому обернене;
  • відстань від початку відліку;
  • відстань між ним і йому протилежним;
  • число, що має менший модуль.
  1.        Цілі значення, які задовольняють нерівність .
  2.        Координату точки А (-10) зменшену на 12. Якою вона стала?
  3.        На скільки треба збільшити координату точки В (-3), щоб вона дорівнювала 15?

Завдання третьої команди:

  1.        Які числа називаються цілими?
  2.        Чому дорівнює модуль -4?
  3.        Назвати число, протилежне числу 10.
  4.        Дано число -14.
  • яке це число;
  • його модуль;
  • йому протилежне;
  • йому обернене;
  • відстань від початку відліку;
  • відстань між ним і йому протилежним;
  • число, що має менший модуль.
  1.        Цілі значення, які задовольняють нерівність .
  2.        Координату точки А (-10) зменшену на 15. Якою вона стала?
  3.        На скільки треба збільшити координату точки В (-3), щоб вона дорівнювала 12?

 

Команда, яка дала найбільшу кількість правильних відповідей за найменший проміжок часу, отримує квиток на швидкий потяг.

 

V. Відпрацювання навичок

Ось і прибули ми до міста Спрощені Вирази, де треба придбати квиток до міста Математичне Лото.

Обчислити:

  1.                                -5,4+(-6,6);
  2.                                -10+11;
  3.                                -12,75+(-3,25);
  4.                                -6,5+();
  5.                                -7,6+2,4;
  6.                                -12+25+(-15)+(-28);
  7.                                -0,2+5+(-4,8).

Від кількості правильних відповідей залежить вибір потяга.

Місто Математичне Лото (робота в групах). Кожна команда отримує завдання, розв’язавши які вона складає відповідну «листівку». Від швидкості складання листівки залежить вибір потяга, який прямує до міста Комп’ютерне.

 

Перша команда:

Друга команда

Третя команда

 -11+12

5,72+(-4,28)

-35+28

-38+4+

-9+13

6,64+(-3,36)

-28+35

-35+7+

-8+14

4,46+(-5,54)

-14+33

-33+8+

Картинка 37 из 91912

 

Картинка 52 из 64712

 

 

Картинка 31 из 64712

 

VІ. Застосування умінь

Учні виконують тестові завдання на комп’ютері та отримують відповідні квитки до міста Святкове.

 

  1.                                -12+(-8)

 

а) -4;   б) -20;  в) 20;   г) 4

 

2) -0,81+0,66

а) 0,15;  б) 1,47;  в) -0,15;  г) -1,47

 

3) -5+

а) ;  б) ;  в) ;  г)

 

4)

а) 2,2;  б) -2,2;  в) -1,8;  г) 4,9

 

5) Розв’язати рівняння:

а) 7;  б) -7;  в) -7;7  г) -13;13

 

6) Розв’язати рівняння:

а) 4;  б) 100;  в) -100;  г) -100;100

 

VІI. Підсумок уроку

Визначається команда-переможець. Відзнаку отримують також окремі учні з інших команд.  Вчитель звертає увагу на ті моменти, де учні не могли виконати правильно обчислення.

 

VІII. Домашнє завдання.

Повторити § 38-42, розв’язати №5-8 стор. 209-210 (Істер О.С. Математика)

 

doc
Додано
19 квітня 2018
Переглядів
2315
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку