Тема. Розв'язування задач на спосіб зведення до одиниці (другий вид). Розв'язування рівнянь на знаходження невідомого множника.
Мета: формувати вміння розв'язувати задачі на спосіб зведення до одиниці (другий вид), рівняння на знаходження невідомого множника; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення, інтерес до життя козаків; виховувати патріотичні почуття учнів через інтерес до історії.
1
Бондаренко Людмила Володимирівна,
Білоцерківське навчально-виховне об’єднання «Звитяга»
Урок математики. 3 клас
Тема. Розв’язування задач на спосіб зведення до одиниці (другий вид). Розв’язування рівнянь на знаходження невідомого множника.
Мета: формувати вміння розв’язувати задачі на спосіб зведення до одиниці (другий вид), рівняння на знаходження невідомого множника; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення, інтерес до життя козаків; виховувати патріотичні почуття учнів через інтерес до історії.
Обладнання: малюнки із життя козаків, тарілочка та зерно гречки, жита, пшона для оцінювання, таблиці із завданнями, схема задачі, картки.
Хід уроку:
І. Організаційна хвилинка
Зараз у нас урок математики. І сьогодні ми помандруємо вниз по Дніпру, де за дніпровськими порогами знаходилася Запорізька Січ.
Там більше як 500 років тому жили козаки, які боролися за незалежність України. Про їх сміливість, відвагу, винахідливість, про славетні бої і походи ходять легенди. Щоб стати козаком, слід було пройти нелегку школу навчання і скласти іспити. Вас недавно прийняли у козачата, тож у вас будуть випробування. Вашу роботу будемо оцінювати зерном. Так як козаки хліба не їли, вони в основному вживали каші або густий суп з житнього борошна та крупи, ми беремо гречку, якщо ви будете працювати дуже добре, жито – добре, пшоно – треба краще. Я буду курінним кухарем.
ІІ. Усний рахунок
Козаки були сміливі. І ніколи не боялися виходити на битву один на один. Тому у нас є індивідуальні завдання (3картки на місці, 2 – на дошці).
Картка №1
4 козаки розкололи шаблями 20 поліняк, порівну кожний. Скільки поліняк розколять 7 козаків, якщо працюватимуть так же?
Картка №2
Х – 15 = 37 х 4 = 36 42 : х = 6
70 – а : 3
Якщо а = 21, то …
А ми тим часом поперетягуємо канат – це весела розвага козаків. І хоч жінок на Січ не брали, сьогодні жінки є скрізь. Тому перетягують канат – розв’язують приклади – хлопці і дівчата. Хто швидше і краще?
73 – 66 = 7 = + 25 = – 50 = : 6 =
37 + 17 = : 6 = 5 = – 21 = : 4 =
(оцінювання зерном)
ІІІ. Каліграфічна хвилинка
У бою з турками загинуло 7 козаків і 28 турків. У скільки разів більше загинуло турків, ніж козаків? (4)
У курені 63 козаки гарно співають і 7 – гарно танцюють «Гопак». На скільки козаків більше гарно співають, ніж танцюють? (56)
456
(оцінювання зерном)
ІV. Мотивація навчальної діяльності
На уроці ми будемо вдосконалювати вміння розв’язувати задачі на зведення до одиниці та рівняння на знаходження невідомого множника.
На Січі новачок, незалежно від віку, приймався спочатку в «молодики». Він 7 років учився фехтувати, влучно стріляти, «реп’яхом» сидіти на коні, виконувати «Гопак», як різновид бойового мистецтва. Керували навчанням досвідчені воїни, при яких молоді хлопці служили джурами. Також козаки вчили грамоту, іноземні мови, вивчали основи астрономії, медицини, а також освоювали гру на одному з народних музичних інструментів. А ще козаки були гарними рибалками. Вони ловили рибу не лише вудкою, а й списом.
V. Розв’язування задачі
Складіть задачу за коротким записом:
7 козаків – 42 рибини
? козаків – 54 рибини
(Діти записують розв’язок задачі на дошці і в зошитах. Оцінювання зерном)
VІ. Фізхвилинка
Як козаки у поході ми крокуєм ряд за рядом.
Лівою – раз, правою – раз – подивіться всі на нас.
Заплескали наші ручки швидше і дружніше.
Затупали наші ніжки швидше й голосніше.
По колінцях постукайте тихше, тихше, тихше…
Ручки, ручки піднімаєм вище, вище, вище…
Помахали наші ручки, потім опустились,
Ми на місці повернулись, знову зупинились.
А тепер шикуймось в ряд, ніби вийшли на парад.
(зерно)
VІІ. Робота над рівняннями
Коли козак навчався успішно, його допускали до напівжартівливого іспиту. Спочатку юнак мав з’їсти миску дуже наперченого борщу, пройти по колоді, перекинутій між берегами і не впасти у воду, потім подолати всі пороги, пливучи човном проти течії. На завершення молодик, осідлавши необ’їждженого коня задом наперед, без сідла і вуздечки мав проскакати по степу й благополучно повернутися.
(дитина-учитель нагадує, як розв’язувати рівняння на знаходження невідомого множника, потім даю 2 рівняння для І і ІІ варіанта самостійно)
Х 4 = 36 х 3 = 24 6 х = 48
(взаємоперевірка , зерно)
VІІІ. Вдосконалення обчислювальних навичок
Козаки дуже шанували старших людей та жінок, а також гостей. Це могли бути прості незнайомі люди або подорожні, що потребують даху над головою. Як кажуть, ділились шматком хліба.
- Хліб має форму якої геометричної фігури? (круг)
І зараз ми розв’яжемо кругові приклади. Кожен вибере для себе приклади по силах – найскладніші, складні і легкі.
Найскладніші
7 8 + 63 : 7 = к
35 – (20 + 4 2) = ь
(23 + 26) : 7 5 = н
(65 – 37) : 7 + 19 = і
Складні
7 9 – 32 = о
(33 + 16) : 7 = г
40 – 21 : 3 = я
31 + 63 : 7 = д
Легкі
56 : 7 + 12 = с
83 – 34 = е
20 + 7 9 = т
49 + 35 : 5 = п
У козака одяг був завжди чистий, кінь – товариш і друг, а степ – батько.
ІХ . Домашнє завдання
Додому вам буде задача на зведення до одиниці та рівняння – № 250 та № 255.
Х. Підсумок уроку
Вечорами козаки сиділи біля вогнища і вигадували байки. Хто придумає смішну і найдотепнішу, той стає душею компанії, загальним улюбленцем. Сьогодні ви у мене всі улюбленці, молодці, бо дуже старалися. Та й у тарілочці є багато гарного зерна. Козаки голодними не будуть.