Урок з математики у 4 класі на тему:« Ознайомлення з дробами. Запис дробу. Чисельник і знаменник дробу. Складені задачі, які включають знаходження частини числа.»

Про матеріал
Урок з математики у 4 класі на тему:« Ознайомлення з дробами. Запис дробу. Чисельник і знаменник дробу. Складені задачі, які включають знаходження частини числа.» Ознайомити учнів з дробами, з поняттями «чисельник» і «знаменник». Вчити учнів записувати дроби і читати їх. Закріплювати вміння знаходити дріб від числа і розв’язувати задачі, які включають знаходження дробу від числа. Формувати обчислювальні навички, розвивати логічне мислення, математичне мовлення, увагу, пам’ять, уяву; виховувати уважність.
Перегляд файлу

 КЗ «Голубієвицький ліцей»  Компаніївської селищної ради  Кропивницького району  Кіровоградської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу малюнок дроби

 

 

                                                   Підготувала:

                                                вчитель початкових класів

                                                  Сичова Галина Миколаївна

 


Тема. Ознайомлення з дробами. Запис дробу. Чисельник і знаменник дробу. Складені задачі, які включають знаходження частини числа

 Мета: ознайомити учнів з  поняттям «дріб»; навчити читати і  записувати дроби; пояснити значення чисельника і  знаменника дробу; розвивати логічне мислення, математичне мовлення, увагу, пам'ять, уяву; виховувати уважність,інтерес до математичнихзнань, культуру письма в зошиті.

 Обладнання: підручник (М.В. Богданович, Г.П. Лишенко 4 клас), демонстраційний матеріал (наочність), таблиця «Дроби», роздатковий матеріал,мультимедійна презентація, картки для самостійної роботи.

Хід уроку

 I . Організаційний момент

Рефлексія настрою.

Люблю я свій розум, увагу та пам`ять

Працює мій мозок і вчусь я старанно

Сприймаю все нове і мислю логічно

Учителя слово здійсню я практично

- Сьогодні у нас незвичайний урок з математики. Ми відправимося в туристичний похід, але при цьому не минемо точної науки – математики. Перед тим як вирушити у похід, нам необхідно взяти план місцевості.

 ІІ. Актуалізація опорних знань

Розпочнемо нашу подорож зі станції «Хвилинка».

 Станція «Хвилинка».На ній ми проведемо хвилинку каліграфії. - Настав час перевірити, як чітко, красиво та каліграфічно ви вмієте писати. Розгорніть, будь ласка, свої зошити. Від попередньої роботи відступіть 4 клітинки, а на 5-тій починаємо записувати дату, класна робота.

- А зараз до вашої уваги хвилинка - цікавинка. «Вчені-біологи, подорожуючи вияснили, що найбільша насінина у кокосової пальми – 23 кг.,а найменша у орхідеї: 1 000 000 насінин важить 28г.»

- Запишіть каліграфічно іменовані числа.

Станція «Уважність». 

1. Усний рахунок. На цій станції перевіримо вашу увагу та пам`ять.

 - А зараз ми з вами усно порахуємо.

1. Від будинку до парку 150 м. Дівчинка пройшла цієї відстані.Скільки метрів пройшла дівчинка? (50 м)

2. Хлопчик заплатив за книжку 30 грн, що складає наявних у нього грошей.

Скільки грошей у нього було? (120 грн)

3. Знайдіть від числа 45. (9)

4. Знайдіть число, якщо його дорівнює 30. (90)

5. Довжина стрічки 60 см. Її розрізали навпіл. Яка довжина половини стрічки? (30 см)

6. Туристи пройшли частину маршруту, що складає 40 км. Скільки кілометрів дорівнює весь маршрут? (200 км)

2. Читання дробових чисел. Запис на дошці , , , , , , , , ,,.

Прочитайте від найменшого до найбільшого.

Висновок: чим на більшу кількість частин поділили ціле, тим менша кожна частина.

 - Вам потрібно розташувати ці частини від найменшої до найбільшої.

 - Яка частина буде сама найменша?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

Ви вже зрозуміли, що сьогодні на уроці ми продовжимо працювати з дробами, а також ми дізнаємось, як називається і що означає кожне число в дробі. Кожен з   вас навчитьсяпозначатичастинидробом, знаходитидрібвід числа, щоб застосовуватисвоїзнання в подальшомужитті.

-Наведіть свій життєвий приклад, коли ви ділили один предмет на частини.

Є в математиці числа, які виникли, коли почали вимірювати величини. Це результат не завжди було можна записати натуральним числом. Доводилось враховувати частини поділу, так виникли дробові числа. Сьогодні на уроці ви будете вчитися записувати дроби. Дізнаєтесь, як називаються цифри, що використовуються для запису дробу. Ці знання вам знадобляться у 5-6 класах, будуть потрібні у вашому повсякденному житті.

Розгорніть свої підручники на с. 124 . Завдання № 761..

- Сьогодні на уроці ми дізнаємося як ще називаються такі числа і що означають  числа над рискою та під рискою. І вони теж мають свої назви .

ІV. Вивчення нового матеріалу

Станція  «Музей науки».
В музеїзавждизберігаютьсяпам`яткиісторії. Послухайтецікавеповідомлення про дробові числа.Поява частин зумовлена потребою поділити ціле на частини . Проте основною причиною виникнення частин є процес вимірювання величин. Результат вимірювання не завжди можна виразити натуральним числом. Вже давно існують частини : третина – 1/3, половина –1/2, чверть – ¼.  Такі частини називають  дробами , або дробовими числами. А ось як   називається і що означає кожне число в їх записівидізнаєтеся, прочитавши самостійно текст завдання № 762.

Уважно прочитайте, запам'ятайтеосновнімоментизмісту тексту, щобвзяти участь в колективномуобговоренні"Мікрофон".

Дітивиконуютьзавдання. Обговорення проводиться методом "мікрофон", де вчительвиступає в роліжурналіста, а учні - даютьінтерв'ю.

- Ви опрацювали матеріал, чи все вам зрозуміло?

- Назвіть дробові числа.

- Як називається число підрискоюі щовоноозначає?     (Число підрискоюназиваєтьсязнаменником. Вонопоказує наскількирівнихчастинрозділеноціле).

- Як називається число надрискоюі щовоноозначає?(Число над рискоюназиваєтьсячисельником. Вонопоказуєскільки взято рівнихчастинцілого).

 Перегляд презентації «Ознайомлення з дробами»

Слухання математичної казки

ЯК ВИНИКЛИ ДРОБИ

(Казка)

У країні Математика, там, де ще не ступала нога людини, мешкали цифри.

Але вони не мали своїх будиночків і жили в одному тісному помешканні, яке збудував старенький дідусь Нуль.

Одного погожого дня дві подружки Одиниця та Двійка вирушили на прогулянку.

— Мені вже набридло жити в цій старій тісній оселі,— зізналася Одиниця.

— І мені також,— відповіла Двійка.

— А давай побудуємо свій будинок!

— О! Це гарна ідея!

І заходилися вони будувати собі нове помешкання. Спочатку поміркували, як воно має виглядати. А згодом вирішили, що це обов’язково має бути двоповерховий просторий будинок. За порадами щодо будівництва звернулися до Мінуса. Він надав багато слушних указівок, але найбільшу увагу приділив перекриттю між поверхами.

— Перекриття повинно бути міцним і рівним,— наголосив Мінус.

Подружки подякували за поради й почали будувати затишну оселю. Завдяки цінним указівкам, будівництво проходило швидко й весело.

І ось будинок споруджено. Не сперечаючись вирішили, що Одиниця буде жити на другому поверсі, а Двійка — на першому. І назвали вони свою споруду Дробом.

А згодом такі самі дроби почали будувати й інші цифри. Так і виникли звичайні дроби.

Станція «Практична»

Практична роботаіз кругом. Перегніть круг навпіл, на 4 частини. Заштрихуйте ¼, запишітьце. Заштрихуйте ¾, запишітьце число.
Поясненнявчителя ¾ - цедріб, 3 – чисельникдробу, 4 – знаменник. Знаменникпишетьсяпідрискою, показує на скількичастинподілили, а чисельник – число над рискоюдробу, показує, скільки взято таких частин.
Гра «Чисельник – знаменник»

- Щоб  запам’ятати,  що  таке  чисельник  і знаменник  і не  плутати  їх, пограймо в гру. Якщо я називаю чисельник, піднімайте руки вгору – показуєте, що він записується вгорі. Якщо я називаю знаменник, – показуєте, що він пишеться  внизу.  Якщо  показую  риску  дробу,  то  руки в сторони.

 - Ну що ж ми впоралися із завданням і вже знаємо, що такі числа називаються дробами і можемо вирушити далі .

«Фізкультхвилинка».

Що ж мабуть прийшла пора, трохи відпочити,

І я дуже хочу вас на фізкультхвилинку  запросити.

Стільки раз ногою тупни 32:4 (8)

Стільки раз в долоні плесни 35:7 (5)

Ми присядем стільки раз 36:6 (6)

І нахилимось в той час 24:8 (3)

Підстрибнемо рівно стільки 25:5 (5)

Які ви ерудовані і спортивні!

Виконання завдань  763,764, 765 із коментуванням.

-  Ми з вами вже вчилися розв’язувати задачі на знаходження відстані між містами. Як схематично ми позначали міста і відстань між ними? (За допомогою точок та відрізка)

- А зараз ми навчимося записувати дроби, позначені на відрізку точками.

- Дроби позначаються від початку відліку, тобто від 0.

 - Розгляньте відрізок. На скільки рівних частин поділений відрізок? (На 10 рівних частин)

 - Яка відстань від нуля до першої точки? ()

- Яка відстань від нуля до другої точки? ()

- Яка відстань від нуля до третьої точки? ()

- Яка відстань від нуля до четвертої точки? ()

V. Узагальнення і систематизація набутих знань, умінь і навичок

Станція «Кмітлива».Робота за підручником

Задача 766

- Про що розповідається в задачі? (Про крупи, які завезли у магазин)

- Про що відомо? (Завезли 2 т 4 ц крупів, третину – придбав ресторан, а решту – розфасували в пакети по 4 кг)

- Про що запитується в задачі? (Скільки вийшло пакетів із крупами?)

- Запишемо умову

Привезли – 2 т 4 ц

Придбав - ?

Розфасували - ?, решту по 4 кг

- Про що дізнаємося першою дією? (Скільки придбав ресторан)

- Як саме про це дізнаємося? (2 т 4 ц поділимо на 3) Але для цього нам потрібно перевести в кілограми (2400 кг : 3 = 800 кг)

- Тепер знаючи загальну кількість, яку завезли в магазин і кількість яку придбав ресторан, про що можемо дізнатися? (Скільки кілограм розфасували)

- Як саме про це дізнаємося? (2400 – 800 = 1600 кг)

- Тепер можемо дати відповідь на запитання задачі? (Так)

- Як саме і якою дією? (1600 : 4 = 400 пакетів)

- Отже, скільки пакетів вийшло із крупами? (400)

Розв’язання

1) 2 т 4 ц : 3 = 2400 кг : 3 = 800 (кг) – завезли у ресторан;

2) 2400 – 800 = 1600 (кг) – розфасували;

3) 1600 : 4 = 400 (п.)

Відповідь: вийшло 400 пакетів із крупами.

Станція «Творча»

1. Робота з картками для самостійної роботи. 

1) Математичний диктант.

-  знайти 1/4 від 320;

-  чому дорівнює 1/3 год;

-  чому дорівнює 1/3 хв ;

-  довжина стрічки 60см. Її розрізалинавпіл. Яка довжинаполовинистрічки?

-  яблуковажить 200 г. Скількиважить 1/5 цьогояблука? 

-  у класі 24 учня. Дівчатастановлять 1/4 частину. Скільки у класідівчаток?

 2) Поєднай приклад і відповідь.

      1/4   від 400                      50    

      1/3   від 1год                     2см

      1/5  від 1км                       30с

      1/2  від 1хв                        100

      1/6  від 12см                      20хв

      1/8  від 400                        200м

3) Розв’яжи задачу

У їдальні було 60 л молока. 1/3 частину молока витратили на сніданок, а решту розлили в бідони по 5 л. Скільки бідонів заповнили молоком?

Робота над задачею з логічнимнавантаженням 767.

Завдання 767 (колективно)

1) 1 година = 60 хв : 3 = 20 (хв) — пройшов учень 1 км;

2) 1 км : 20 хв = 1000 : 20 = 50 (м/хв) — швидкість учня;

3) 1300 м – 1000 м = 300 (м) — шлях, що залишився;

4) 300 : 50 = 6 (хв) — час, за який пройде учень шлях, що залишився;

5) 8 – 6 = 2 (хв)

Відповідь: учень устигне прийти до школи вчасно, в запасі у нього залишиться 2 хвилини.

VІ. Підсумок уроку

 Гра «Мікрофон»

- Які числа називаються дробовими?

- Що означає чисельник дробу?

- Що означає знаменник дробу?

- Як знайти дріб від числа?

Ось ми вжепідходимо до останньої станції.

VІІ. Домашнє завдання

Станція «Домівка».

- Осьми з вами і повернулися додому, а це означає, що нам потрібно записати домашнє завдання.

1)“Смачне” завдання:  купи мандарин або апельсин . Розділи  його на часточки, порахуй, скільки всього часток ?  Пригости своїх рідних та не забудь записати, яку частину фрукту отримав кожний і яка частина дісталася тобі.

2) №768, 769 с.126

Оцінювання: на уроці працювали ..., …, …, …, …, …, …. Покладіть мені ваші щоденники на стіл і я поставлю оцінки. Дякую вам за урок.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 жовтня 2023
Переглядів
401
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку