Конспект інтегрованого уроку з математики та української літератури в 6 класі
«Додавання і віднімання раціональних чисел. Велична постать України.»
Формування компетентностей:
Тип уроку: інтегрований
Обладнання: комп’ютер, проектор, презентація PowerPoint; картки з завданнями.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Добрий день! Діти , сьогодні ми проведемо урок математики, присвячений величній постаті України.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Тема нашого уроку: «Додавання і віднімання раціональних чисел. Велична постать України». В зошитах записуємо число, класна робота. Сьогодні ми не тільки узагальнимо ваші знання з даної теми, а й дізнаємося багато цікавого про талановиту і величну людину. Мабуть, всім цікаво про кого ми будемо говорити сьогодні на уроці. А тому почнемо працювати.
IІI. Актуалізація опорних знань (слайд 2)
Повторимо правила додавання і віднімання раціональних чисел.
1. Вправа «Коти» (слайди 5 – 11)
2. Обчислюємо усно (слайд 12).
ІV. Систематизація і узагальнення знань. Розв'язування вправ.
Завдання 1. (Робота в командах.)
Дешифратор (Трьом командам роздаються підготовлені картки із завданнями ) (додаток)
( Відповіді: Картка №1 ( Леся, 2 ), картка №2 (Українка, 25), картка №3 (Лариса , 1871 )).
( Слайди 6-8 )
Вчитель. Отже, ми сьогодні будемо говорити про Лесю Українку, яка народилася 25 лютого 1871 року, справжнє ім’я якої Лариса Петрівна Косач-Квітка. Народилася Леся у місті Звягелі (Новоград-Волинський) на Волині і була другою дитиною в сім’ї Олени Петрівни і Петра Антоновича Косачів. Мати, відома письменниця Олена Пчілка, займалася вихованням дітей (в сім’ї їх було шестеро) і вела культурно-громадську діяльність. Батько, юрист за освітою, був людиною лагідною і правдивою. У сім’ї панувала атмосфера поваги до народних звичаїв і традицій, до української культури.
Завдання 2. (учні біля дошки)
А) Виконати віднімання :
-6,5-(-2,5)= 4 ; 8,2-(+4,2)= 4; 20,3-(+16,3)= 4; -16-(-6)-(-14)=4.
Б) Знайти: 1) відстань між точками А(-72) і В(-77) ; (5)
2) На скільки число 3 більше за число -2 ; (5)
3) Модуль чисел 5 і -5 ; (5)
(Слайд 9)
Вчитель. У чотири роки Леся добре читала, а в п’ять- написала доволі змістовного листа своєму дядькові Михайлу Драгоманову. Коли дівчинка ще не вміла читати, батько навчив проказувати за ним байки Л. Глібова, казки О. Пушкіна. Декламувала вона дуже зворушливо. А коли вже навчилась читати, то улюбленими творами були вірші Т. Шевченка, українські народні казки, грецькі міфи, книжки про дивовижні подорожі мандрівників. Леся любила співати і танцювати. У Колодяжному, де довгий час проживала родина Косачів, біля їхньої садиби у неділю ввечері часто збиралися дівчата поспівати. Дівчинка непомітно підсяде до гурту і тоненьким чистим голосочком підтягує тужливі пісні про кохання. А коли підросла і навчилася нотної грамоти, то стала записувати мелодії і тексти почутих пісень. Дуже любила Лариса грати на фортепіано. «…Її музику було надзвичайно приємно слухати… Мала вона хороший слух, але ніколи нічого не грала напам’ять, тільки з нот … твори Бетховена, Шумана, Шуберта, Мендельсона, Шопена… з російських композиторів грала тільки «Баркаролу» Чайковського… з українських грала лише М.Лисенка українські пісні та композиції для співу». Любила Леся імпровізувати: це була наче не музика, а розмова з «давнім своїм другом», фортеп’яно, на різні-прерізні теми. («Спогад про Лесю Українку» Ольги Косач-Кривенюк). Також Леся вишивала і мережила сорочечки, рушники для братів, сестер, родичів, знайомих; на дні народження батьків дарила свої вишиванки. Дітей любила Леся по-особливому. Для молодших вона робила власні іграшки, її ляльки з маківки, кольорових папірців і клаптиків тканини втішали її менших сестричок. Літературну діяльність Леся почала рано. У 9 років написала перший вірш «Надія», присвяченій тьоті , яка була заслана до Сибіру за політичні погляди.
( Слайд 10) (вірш «Надія»)
У сім’ї Косачів була хороша традиція – влаштовувати родинні літературні та народні свята. Душею цих свят завжди була Леся: вона була і сценаристом, і режисером, і костюмером.
Завдання 3. (усно)
Дайте відповіді на питання:
1) скільки існує цифр для запису чисел ? (10) ;
2) чому дорівнює модуль числа -10? (10);
3) яке число протилежне до числа -10? (10).
Вчитель . Доля розпорядилася так, що нагородила Лесю дивовижними здібностями і водночас змусила виборювати життя в щоденних муках і стражданнях. Під час свята Водохреща в Луцьку цікавість потягнула дівчинку до берега річки Стир, подивитись, як освячуватимуть воду та так захопилася, що не відчула, як промочила ноги в крижаній воді. Наслідок не забарився: спочатку боліла нога, потім рука. Діагноз – туберкульоз кісток. Лесі було 10 років. Щоденна боротьба з болем гартувала Лесину волю. Відраду і фізичне заспокоєння приносила праця. Дівчина захоплювалась світовою історією, літературою, мовами, багато читала, перекладала з російських та зарубіжних поетів і письменників.Та ще в дитинстві поетеса засвоїла правило: щоб не плакати, треба сміятись. Отак і змагалася з важкою недугою все життя. Іноді цілий місяць доводилося лежати в гіпсі, в «липучих кайданах», як казала вона сама.
В лихім гуморі муза
Так само,як і я,
Прив’язана за ногу
Фантазія моя.
Вернусь на грунт «реальний»
До ближніх, власних справ!
Вночі тепер сплю мало.
А ледве сліз не ллю,
А вдень зо всієї сили
Об землю лихом б’ю…
Завдання 4. (два учні біля дошки)
Розв’язати рівняння: 1) -33+х= -20 (13) 2) -7,8+х = 11,2 (19)
(Слайд 11)
Вчитель. Коли дівчинці було 13 років, з’явився її перший друкований вірш «Конвалія». Передбачлива мати, відсилаючи вірші до друку в Галичину, підписувала їх під псевдонімом «Леся Українка» . Так Олена Пчілка назавжди поєднала долю Лесі з долею України. Вже в 13 років була читачкою київської університетської бібліотеки. У 19 років Леся написала для своїх сестер підручник «Стародавня історія східних народів» ( 1918 рік). слайд
Завдання 5. ( Слайд 13) (усно)
«Чарівна квітка» . Діти, завдання полягає в тому, щоб знайти суму всіх чисел, що записані на пелюстках квітки. Але тому квітка і чарівна, що треба уважно подивитися на ці числа. Що ви помічаєте? (пари протилежних чисел»). Яке правило додавання будемо використовувати? Називаємо ці пари… (Відповідь: 0)
Вчитель. Леся жодного дня (0) не вчилася у школі, а всі знання здобувала самотужки вдома. Часто їй доводилося їздити на лікування в Крим, на Кавказ. З вікна поїзда милувалася вона краєвидами, а поетична уява творила вірш «Красо України, Подолля», що увійшов до циклу «Подорож до моря». Хвороба не відступала, але Леся все сподівалася на диво, на одужання. В 1899 році украй зболену, змучену багаторічним туберкульозом кісток Лесю відвезли на чергову операцію до Берліна. Операція пройшла нібито успішно, однак післяопераційний період був тяжким. І хоча дівчина писала: «Але поки я притомна, стогін мій не злунає!», вночі втрачала свідомість, декламувала вірші італійською і німецькою і … таки плакала. Той плач краяв серце матері, котра ночами не відходила від Лесі. Професорів, що лікували дівчину, дивували мужність і терпіння, з якими вона переносила страждання.
Завдання 6. ( Слайд 14-15)
Розв’язати задачу:
Птах, шишкар ялиновий (клест), несе яйця взимку і висиджує своїх пташенят навіть при температурі повітря -28 градусів, а в гнізді температура не нижча за +14 градусів. На скільки температура в гнізді вища ніж температура повітря? ( на 42 градуси)
Вчитель. 1 серпня 1913 року Леся Українка померла в Грузії у містечку Сурамі. Життя обірвалось у злиднях далеко від України. Обірвалось під час могутнього злету духу, здолавши рамки хворого тіла. Прожила Леся всього 42 роки, і 33 із них плідно працювала на літературній ниві.
(Слайд 16-18) Леся, яка стільки зробила для розвитку рідної культури, була і залишається нашою національною гордістю! Світова література не може назвати іншого письменника з таким талантом, щирим і самобутнім голосом, полум’яним серцем і мудрим розумом.
V. Підсумки уроку.
Додатки
Картка 1
Завдання 1 . Знайди правильні нерівності і прочитай отримане слово(псевдонім).
-2> -20 |
+8< -8 |
-5< 0 |
3< -2 |
20 < 5 |
0 > -2 |
-5< -10 |
41> -10 |
Л |
О |
Е |
А |
Р |
С |
М |
Я |
Завдання 2. Знайди суму всіх чисел, з яких складені правильні нерівності ( місяць народження).
(Відповідь: Леся, -2+(-20)+(-5)+0+0+(-2)+41+(-10)=2 (лютий). )
Картка 2
Завдання 1. Знайди серед раціональних чисел від’ємні і склади слово(псевдонім).
Завдання 2. Знайди модуль суми всіх від’ємних чисел. ( число, коли народилась).
-5 |
-0,4 |
14 |
-1 |
-6 |
+45 |
+0,1 |
-7 |
4 |
-3 |
-2 |
-0,6 |
У |
К |
С |
Р |
А |
В |
Д |
Ї |
Ю |
Н |
К |
А |
(Відповідь: Українка, |(-5)+ (-0,4)+(-1)+(-6)+(-7)+(-3)+(-2)+(-0,6)|=25 )
Картка 3
Завдання1. Знайди серед раціональних чисел додатні і склади слово.(Ім’я)
Завдання 2. Знайди суму всіх додатних чисел (рік народження)
1000 |
-458 |
+395 |
0 |
405 |
-809 |
+1 |
25 |
-800 |
+45 |
Л |
К |
А |
Й |
р |
Т |
И |
С |
Ь |
А |
(Відповідь: Лариса, 1000+395+405+1+25+45=1871 рік.)