Урок з математики у 6 класі з теми: "Додавання і віднімання раціональних чисел. Велична постать Укпаїни"

Про матеріал
Інтегрований урок математики та української літератури в 6 класі- це урок узагальнення знань з теми:" Додавання і віднімання раціональних чисел", на якому учні крім узагальнення математичних вмінь і навичок з даної теми знайомляться з життям та творчістю поетеси Лесі Українки. В запропонованих завданнях з математики всі правильні відповіді - це дати і числа, які тісно пов'язані з особливими датами життя та творчості української поетеси.
Перегляд файлу

Конспект інтегрованого уроку з математики та української літератури  в 6 класі

«Додавання і віднімання раціональних чисел. Велична постать України.»

 

Формування компетентностей:

  • математична компетентність: систематизувати і узагальнити знання учнів про раціональні числа, порівняння раціональних чисел, модуль числа, додавання і віднімання раціональних чисел;  вміння розв’язувати задачі і вправи на додавання і віднімання раціональних чисел, що мають практичний зміст;
  • спілкування державною мовою – грамотно висловлюватися українською мовою, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку; доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію;
  • громадянська та соціальна компетентність.

Тип уроку: інтегрований

Обладнання: комп’ютер, проектор, презентація PowerPoint; картки з завданнями.

Хід уроку

І. Організаційний етап

Добрий день! Діти , сьогодні ми проведемо  урок  математики, присвячений величній постаті України.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Тема нашого уроку: «Додавання і віднімання раціональних чисел. Велична постать України». В зошитах записуємо число, класна робота. Сьогодні ми не тільки  узагальнимо ваші знання з даної теми, а й дізнаємося багато цікавого про талановиту і величну людину. Мабуть, всім цікаво про кого ми будемо говорити сьогодні на уроці.  А тому почнемо працювати.

IІI. Актуалізація опорних знань (слайд 2)

Повторимо правила додавання і віднімання раціональних чисел.

1. Вправа «Коти» (слайди 5 – 11)

2. Обчислюємо усно (слайд 12).

 ІV. Систематизація і узагальнення знань. Розв'язування вправ.

 Завдання 1. (Робота в командах.)

Дешифратор  (Трьом  командам роздаються підготовлені картки із завданнями ) (додаток)

( Відповіді:  Картка №1 ( Леся, 2 ),  картка №2 (Українка, 25), картка №3 (Лариса , 1871 )).

       ( Слайди 6-8 )  

 Вчитель.   Отже, ми сьогодні будемо говорити про Лесю Українку, яка народилася 25 лютого 1871 року, справжнє ім’я якої Лариса Петрівна Косач-Квітка.    Народилася Леся у місті Звягелі (Новоград-Волинський) на Волині і була другою дитиною в сім’ї Олени Петрівни і Петра Антоновича Косачів. Мати, відома письменниця Олена Пчілка, займалася вихованням дітей (в сім’ї їх було шестеро) і вела культурно-громадську діяльність. Батько, юрист за освітою, був людиною лагідною і правдивою. У сім’ї панувала атмосфера поваги до народних звичаїв і традицій, до української культури.

Завдання 2.  (учні біля дошки)

А) Виконати віднімання :

-6,5-(-2,5)=   4 ;            8,2-(+4,2)=  4;      20,3-(+16,3)=  4;    -16-(-6)-(-14)=4.

Б) Знайти:     1) відстань між точками А(-72) і В(-77) ;   (5)  

                       2) На скільки число 3 більше за число -2 ;   (5)

                       3) Модуль чисел  5 і -5  ;    (5)

    (Слайд 9)

      Вчитель.   У чотири роки Леся добре читала, а в п’ять- написала доволі змістовного листа своєму дядькові Михайлу Драгоманову.  Коли дівчинка  ще не вміла читати, батько навчив проказувати за ним байки Л. Глібова, казки О. Пушкіна. Декламувала вона дуже зворушливо. А коли вже навчилась читати, то улюбленими творами були вірші Т. Шевченка, українські народні казки, грецькі міфи, книжки про дивовижні подорожі мандрівників.   Леся любила співати і танцювати. У Колодяжному, де довгий час проживала родина Косачів, біля їхньої садиби у неділю ввечері часто збиралися дівчата поспівати. Дівчинка непомітно підсяде до гурту і тоненьким чистим голосочком підтягує тужливі пісні про кохання. А коли підросла і навчилася нотної грамоти, то стала записувати мелодії і тексти почутих пісень.  Дуже любила Лариса грати на фортепіано. «…Її музику було надзвичайно приємно слухати… Мала вона хороший слух, але ніколи нічого не грала напам’ять, тільки з нот … твори Бетховена, Шумана, Шуберта, Мендельсона, Шопена… з російських композиторів грала тільки «Баркаролу» Чайковського… з українських грала лише М.Лисенка українські пісні та композиції для співу». Любила Леся імпровізувати: це була наче не музика, а розмова з «давнім своїм другом», фортеп’яно, на різні-прерізні теми. («Спогад про Лесю Українку» Ольги Косач-Кривенюк). Також Леся вишивала і мережила сорочечки, рушники для братів, сестер, родичів, знайомих; на дні народження батьків дарила свої вишиванки.  Дітей любила Леся по-особливому. Для молодших  вона робила власні іграшки, її ляльки з маківки, кольорових папірців і  клаптиків тканини втішали її  менших сестричок. Літературну діяльність Леся почала рано. У 9 років написала перший вірш «Надія», присвяченій тьоті , яка була заслана до Сибіру  за політичні погляди.

( Слайд 10) (вірш «Надія»)

   У сім’ї Косачів була хороша традиція – влаштовувати родинні літературні та народні свята. Душею цих свят завжди була Леся: вона була і сценаристом, і режисером, і костюмером.

Завдання 3. (усно)

  Дайте відповіді на питання:

1) скільки існує цифр для запису чисел ?    (10) ;

2) чому дорівнює модуль числа   -10?  (10);

3) яке число протилежне до числа -10?   (10).

   Вчитель . Доля розпорядилася так, що нагородила Лесю дивовижними здібностями і водночас змусила виборювати життя в щоденних муках і стражданнях. Під час свята Водохреща в Луцьку цікавість потягнула дівчинку до берега річки Стир, подивитись, як освячуватимуть воду та так захопилася, що не відчула, як промочила ноги в крижаній воді. Наслідок не забарився: спочатку боліла нога, потім рука. Діагноз – туберкульоз кісток. Лесі було  10 років. Щоденна боротьба з болем гартувала Лесину волю. Відраду і фізичне заспокоєння приносила праця. Дівчина захоплювалась світовою історією, літературою, мовами,  багато читала, перекладала з російських та зарубіжних поетів і письменників.Та ще в дитинстві поетеса засвоїла правило: щоб не плакати, треба сміятись. Отак і змагалася з важкою недугою все життя. Іноді цілий місяць доводилося лежати в гіпсі, в «липучих кайданах»,  як казала вона сама.

                                                       В лихім гуморі муза

Так само,як і я,

Прив’язана за ногу

Фантазія моя.

Вернусь на грунт «реальний»

До ближніх, власних справ!

Вночі тепер сплю мало.

А ледве сліз не ллю,

А вдень зо всієї сили

Об землю лихом б’ю…

 

 Завдання 4.  (два учні біля дошки)

Розв’язати рівняння:  1)  -33+х= -20  (13)     2)   -7,8+х = 11,2   (19)

(Слайд 11)

     Вчитель.  Коли дівчинці було 13 років, з’явився її перший друкований вірш «Конвалія». Передбачлива мати, відсилаючи вірші до друку в Галичину, підписувала їх під псевдонімом «Леся Українка» . Так Олена Пчілка назавжди поєднала долю Лесі з долею України. Вже в 13 років була читачкою київської університетської бібліотеки. У 19 років Леся  написала для своїх сестер підручник «Стародавня історія східних народів» ( 1918 рік). слайд

Завдання 5. (  Слайд 13) (усно)

  «Чарівна квітка» .  Діти, завдання полягає в тому, щоб знайти суму всіх чисел, що записані на пелюстках квітки. Але тому квітка і чарівна, що треба уважно подивитися на ці числа. Що ви помічаєте? (пари протилежних чисел»). Яке правило  додавання будемо використовувати?  Називаємо ці пари… (Відповідь: 0)               

 Вчитель. Леся жодного дня (0) не вчилася у школі, а всі знання здобувала самотужки вдома. Часто їй доводилося їздити на лікування в Крим, на Кавказ. З вікна поїзда милувалася вона краєвидами, а поетична уява творила вірш «Красо України, Подолля», що увійшов до циклу «Подорож до моря». Хвороба  не відступала, але  Леся все сподівалася на диво, на одужання. В 1899 році украй зболену, змучену багаторічним туберкульозом кісток Лесю відвезли на чергову операцію до Берліна. Операція пройшла нібито успішно, однак післяопераційний період був тяжким. І хоча дівчина писала: «Але поки я притомна, стогін мій не злунає!», вночі втрачала свідомість, декламувала вірші італійською і німецькою і … таки плакала. Той плач краяв серце матері, котра ночами не відходила від Лесі. Професорів, що лікували дівчину, дивували мужність і терпіння, з якими вона переносила страждання. 

Завдання 6. ( Слайд 14-15)

Розв’язати задачу:

     Птах, шишкар ялиновий (клест), несе яйця взимку і висиджує своїх пташенят навіть при температурі повітря -28 градусів, а в гнізді температура не нижча за +14 градусів. На скільки температура в гнізді вища ніж температура повітря? ( на 42 градуси)

   Вчитель. 1 серпня 1913 року Леся Українка померла в Грузії у містечку Сурамі.  Життя обірвалось у злиднях далеко від України. Обірвалось під час могутнього злету духу, здолавши рамки хворого тіла.   Прожила Леся всього 42 роки, і 33 із них плідно працювала на літературній ниві.

(Слайд 16-18)     Леся, яка стільки зробила для розвитку рідної культури, була і залишається нашою національною гордістю! Світова література не може назвати іншого письменника з таким талантом, щирим і самобутнім голосом, полум’яним серцем і мудрим розумом.

V. Підсумки уроку.

 

 

 

 

 

Додатки

 Картка 1

Завдання 1 . Знайди правильні нерівності і прочитай отримане слово(псевдонім).

 

-2> -20

 

+8< -8

 

-5<  0

 

3< -2

 

20 < 5

 

0 > -2

 

-5< -10

 

41> -10

Л

О

Е

А

Р

С

М

Я

Завдання 2.  Знайди суму всіх чисел, з яких складені  правильні нерівності ( місяць народження).

 

(Відповідь: Леся,    -2+(-20)+(-5)+0+0+(-2)+41+(-10)=2  (лютий). )

 

Картка 2

Завдання 1. Знайди серед раціональних чисел від’ємні і склади слово(псевдонім).

Завдання 2. Знайди модуль суми всіх  від’ємних  чисел.  ( число, коли народилась).

-5

-0,4

14

-1

-6

+45

+0,1

-7

4

-3

-2

-0,6

У

К

С

Р

А

В

Д

Ї

Ю

Н

К

А

 

(Відповідь: Українка, |(-5)+ (-0,4)+(-1)+(-6)+(-7)+(-3)+(-2)+(-0,6)|=25 )

 

Картка 3

Завдання1. Знайди серед раціональних чисел додатні і склади слово.(Ім’я)

Завдання 2. Знайди суму всіх додатних чисел (рік народження)

 

1000

-458

+395

0

405

-809

+1

25

-800

+45

Л

К

А

Й

р

Т

И

С

Ь

А

 

(Відповідь: Лариса, 1000+395+405+1+25+45=1871 рік.)

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 квітня 2021
Переглядів
1235
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку