Урок з математики в 1 класі "Назви чисел при відніманні . Таблиці додавання й віднімання числа 4. Розв’язування задач. Побудова відрізків."

Про матеріал

На цьому уроці учні ознайомляться з назвами чисел при відніманні; з таблицями додавання і віднімання числа 4; вчитимуться креслити відрізки заданої довжини; вправлятимуться в розв'язанні задач на знаходження остачі.

Перегляд файлу

Тема: Назви чисел при віднімання . Таблиці додавання й віднімання числа 4. Розв’язування задач. Побудова відрізків.

Мета: Ознайомити учнів з назвами чисел при відніманні; з таблицями додавання і віднімання числа 4; вчити креслити відрізки заданої довжини; вправляти в розв’язанні задач на знаходження остачі; виховувати  увагу, охайність , старанність і розвивати інтерес до усної народної творчості.

   Обладнання: роздатковий матеріал, таблиці додавання, віднімання числа 4, іграшки до задачі, казкові герої ,кошики, картки картки до гри «пазли», геометричний матеріал для роботи в групах, картки до гри «пазли», геометричний матеріал для роботи в групах

 Тип: урок засвоєння навичок і умінь.

 Форма: урок-казка

Хід уроку

І. Організаційний момент.

- Продзвенів уже дзвінок,

   Розпочався наш урок.

   Сьогодні гості завітали до нас .

   Вас, шановні, вітає наш 1 клас.

   (Діти, займіть свої робочі місця)

   Зараз ми будемо міркувати,

   Додавати й рахувати,

   Цікаві задачі розвязувати,

   Щоб розум розвивати.

   Здогадатися не важко,

   Не складна граматика,

   Називають цей урок

   Просто …     (математика).

  ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Ви любите казки?
  • Які казки мама розповідала вам, коли ви були маленькі?
  • А зараз послухайте уривок і скажіть з якої це казки.

Я по засіку метений,

Я із борошна спечений,

Я від баби втік,

Я від діда втік,

Той від тебе втечу.

  • Ось сьогодні ми здійснимо подорож до цієї казки, будемо допомагати Колобку і змінимо кінець казки на щасливий.
  • Давайте пригадаємо, як виглядає головний герой. Пограємо в гру «Пазли» (робота в парах)

 

Рисунок17Рисунок17

 

   - І працюватимемо під девізом. Давайте проговоримо девіз уроку:

       Треба правильно лічить

       І писати гарно!

       Будем швидко міркувать,

       Відповідатимем - старанно!

  - Сьогодні у нас незвичайний урок, урок-казка.

      Казка незвичайна – математична. Ми зможемо лише тоді її побачити, коли виконаємо математичні  завдання. 

      -  ?  +      -   обчисли ;

        <  ?  >     -   порівняй;

          ???          -  розвяжи задачу;

                          -   робота з геометричним  матеріалом .                                                 

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

 Сьогодні у нас незвичайний урок, бо допомагатиме нам вивчати математику казковий герой Колобок. У цій чарівній торбинці є цікаві завдання від Колобка.  Їх ми будемо і виконувати.

  1. Усна лічба.
  • Спекла баба увечері Колобок і поставили його на вікно, щоб прохолонув. На диво, Колобок вийшов незвичайний. Мало того, що непосидючий, а ще й допитливий. Лежить Колобок на вікні, дивиться на небо і зірки рахує. Допоможемо йому.

Усний рахунок

  • Гра «ланцюжок»

від 1 до 10, від 10 до 1, від 3 до 7, від 9 до 5, від 4 до 9

  • Гра «Сусіди»

На дошці записати сусідів чисел 5, 8, 4

  • Мріяв, мріяв Колобок і не помітив як настав ранок і сонечко засіяло на небі. Сонячні промінчики розбудили Колобка він стрибнув з вікна і помандрував у ліс. Дорогу ми не знаємо, але повинні скоріше знайти Колобка
  • Гра «Віднови числовий ряд»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

4

 

5

 

 

7

 

 

 

1

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Каліграфічна хвилинка
  • А тепер записати цей числовий ряд.
  • Графічний диктант
  • А назустріч, хто ж це ще поспішає Колобку?

C:\Users\1\Downloads\images (15).jpg

  • Так, це зайчик – побігайчик.
  • Він вже зустрівся з Колобком, але не покаже нам доріжку доти, поки ми не виконаємо його завдання. Треба допомогти зібрати капусту і морквинки в кошики. А для цього розв’яжемо приклади.

а) Гра «Попелюшка».

C:\Users\1\Downloads\скачанные файлы (2).jpgРозкладемо вирази в кошики в перший кошик приклади з відповіддю 6, а в другий кошик з відповіддю - 8

C:\Users\1\Downloads\скачанные файлы (2).jpg       2+4  5+3

C:\Users\1\Downloads\скачанные файлы (1).png\\Solnce\D\ДОКУМЕНТАЦИЯ\ПРЕЗЕНТАЦІЇ\шаблоны\анимация\рослини\овочі\red cabbage copy.png            3+3        9-1   8-2  4+4 

        7-1         6+2     

   Учні по черзі виходять до дошки і поміщають приклади  в різні кошики, при цьому коментуючи вираз різними способами і називаючи результат.

C:\Users\1\Downloads\скачанные файлы (4).jpgб) Гра «Засвіти ліхтарики на ялинці».

- Послухайте загадку і спробуйте відгадати, хто до нас знову  вийде з казкового лісу і допоможе знайти колобка.

  Він живе далеко в хащах,-

  Мабуть там йому найкраще,

  Не боїться він нікого –

  Дуже гострі зуби в нього.  (Вовк).

  - Послухаємо грамзапис. Що ж хоче нам сказати вовк?

  - Давайте допоможемо Вовкові засвітити ліхтарики на ялинці. Біля дошки дві команди (вчитель ділить учнів довільно).

На зворотній стороні дошки намальовані ялинки. Зверху над ними написи «збільшити на 3», «зменшити на 3».

Збільшити на 3     Зменшити на 3

 

 

 

 

 

 

 

 Діти по черзі вписують у порожні кружечки результат, якщо хтось виконав неправильно, виправляє інший гравець команди.

 в) Веселі задачі.

 Колобок  пропонує розв’язати вам веселі задачі.

На яворі високім    Колись Кожум’яка під Києвом жив.

Телесик сидить.    Шкіри він мав і у річці мочив.

Зграя гусей диких   Вхопить три разом, а потім ще три,

До нього летить.    В берег упреться і тягне з води.

Троє попереду    Сил докладає, працює завзято,

Та позаду 6.    Скільки шкір разом він витяг, малята?

Скільки птахів     (3 + 3 = 6)

Підскажіть скоріш?

(3 + 6 = 9)

ІІІ. Ознайомлення з новим матеріалом.

  1. Повідомлення теми та мети уроку.

Сьогодні ви ознайомитесь з назвами чисел при відніманні, а також складете таблиці додавання і віднімання числа 4. Це потрібно вам для того, щоб швидко і правильно виконувати різні математичні завдання.

Фізкультхвилинка.

 Час настав для відпочинку проведем фізкультхвилинку.(відпочинок під музичну руханку)

  Ознайомлення з назвами чисел при відніманні.

А зараз ще одне цікаве завдання від Колобка.

Прочитайте вираз, записаний на дошці, 6+2=8 (можна різними способами).

  • Як називаються числа при додаванні?
  • Доданок, доданок, сума.

На дошці висить плакат.

  • Прочитайте вираз записаний на плакаті різними способами.

9 – 4 = 5 Від 9 відняти 4 буде 5; 9 мінус 4 дорівнює 5.

  • Сьогодні ви ознайомитесь з назвами чисел при відніманні. Число 9 називається зменшуване, число 4 – від’ємник, число 5 – різниця.

Пояснити: зменшуване – це число, від якого віднімають. Воно зменшується. Від’ємник – це число, яке віднімають. Різниця показує скільки залишилося, коли відняли.

Записати на дошці 2 вирази.

9 – 3 = 6  7 – 2 = 5

Запропонувати учням прочитати їх. Назвати числа при дії віднімання.

  • Запишіть вираз на дошці, у якому зменшуване 3, від’ємник 2. Чому дорівнює різниця?
  • Зменшуване 5, від’ємник 2. Чому дорівнює різниця?
  1. Повторення складу числа 4.
  • З яких чисел складається число 4?

(1 і 3,   2 і 2,  3 і 1,   1, 1, 1 і 1)

  1. Робота в зошиті.

Колобок пропонує вам відгадати загадку:

Плету хлівець на четверо овець, а на п’яту – окремо. Що за хлівець? (Рукавиця)

 Які числа згадуються в загадці? (4 і 5)

 Зараз ви запишете ці числа в зошит. Зверніть увагу на правопис цифр 4 і 5.

Написати на дошці цифри 4 і 5. Діти записують цілий рядок цифр 4 і 5, чергуючи між собою.

  1. Пояснення вчителя. (Складання таблиць віднімання і додавання числа 4)

Вчитель на дошці, за допомогою кружечків різного кольору, складає рівність 1 + 4 і записує її, а учні позначають результат дії у таблицях, які є у кожного учня вже записані в зошитах.

           Зверніть увагу, кожна наступна

           відповідь на 1 більше від

           попередньої.

 

 


1+4=5

2+4=6

3+4=7

4+4=8

5+4=9

6+4=10

7+4=11

8+4=12

9+4=13

5 - 4=1

6 - 4=2

7 - 4=3

8 - 4=4

9 - 4=5

10 - 4=6

11 - 4=7

12 - 4=8

13 - 4=9


 

При складанні таблиці «Відняти 4» звернути увагу учнів на те, що перший вираз таблиці віднімання можна скласти з першого виразу таблиці додавання.

Заучити приклади( 7+4=11, 8+4=12, 9+4=13, 11 - 4=7,12 - 4=8,13 - 4=9)

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Первинне закріплення.

Подорожуємо далі. Хто ж зараз допоможе нам, вкаже. Де знайти Колобка?

C:\Users\1\Downloads\скачанные файлы (5).jpgВзимку ляже спати

Дядько волохатий,

Лиш тоді устане

Як весна настане. (ведмідь)

А він нам покаже доріжку до Колобка тільки тоді, коли доведемо йому, що вміємо додавати і віднімати 4.

Гра «Будь уважним, відшукай».

Знайдіть рівності (вирази) з відповідями 4, 6, 9. Прочитайте їх. Яке число стоїть між числами 7 і 9? (8) Прочитайте вираз з такою відповіддю.

(Відповіді в таблицях на дошці стерті. Учні користуються записами в зошиті)


1+4=

2+4=

3+4=

4+4=

5+4=

6+4=

7+4=

8+4=

9+4=

5 - 4=

6 - 4=

7 - 4=

8 - 4=

9 - 4=

10 - 4=

11 - 4=

12 - 4=

13 - 4=


  1. Розв’язування прикладів з коментуванням.

Впр. 3 с. 62 підручника.

До дошки виходить 1 учень, записує вираз і коментує його розв’язання, і так всі вирази, решта учнів записують вирази в зошити.

6 – 4 + 2 = 4  7 + 1 – 4 = 4

  1. – 3 + 4 = 10  8 – 4 – 4 = 0
  1. Складання і  розв’язування задачі за малюнком. (Впр. 4 с. 62 підручника)

Сьогодні день незвичайний, святковий. Святий Миколай уночі розносив подарунки для слухняних діток. Я пропоную вам скласти і розв’язати задачу про подарунки, які роздав Святий Миколай.

Розгляньте уважно малюнки в підручнику, прочитайте слова над ними і під ними. Допомогти дітям в разі потреби.

C:\Users\1\Downloads\скачанные файлы (3).jpgУ торбинці Святого Миколая було 7 іграшок, 4 іграшки він подарував діткам. Скільки іграшок залишилось у торбинці?

Одна дитина повністю відтворює задачу. Потім учні дають відповіді на запитання:

  • Скільки було іграшок?
  • Скільки подарували?
  • Що треба знайти?

Повісити на дошці листок з коротким записом умови задачі.

Було – 7.

Подарували – 4.

Залишилося - ?

  • Як розв’язати задачу?

7 – 4 = 3.

Розв’язок записати в зошит.

  • Назвіть відповідь.

(Залишилося 3 іграшки.)

Фізкультхвилинка.

Встаньте, діти, усміхніться,

Землі нашій поклоніться.

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться,

В різні боки нахиліться.

Покружляли, потяглися

Й до роботи знов взялися.

  1. Робота з геометричним матеріалом.
  • Вже чується, наче пісенька Колобка. З ким йому залишилося зустрітися?

У темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має.

C:\Users\1\Downloads\images (16).jpgЇй на місці не сидиться,

Як зовуть її … ? (лисиця)

  • Поки Колобок котиться по дорозі співаючи свою пісеньку, ми перші зустрінемося з Лисичкою і не дамо з’їсти Колобка.
  • Лисичка пропонує виконати завдання

Я лисичка, я сестричка,

Не сиджу без діла.

Ось завдання на увагу

Вирішайте сміло.

  • Робота з геометричним матеріалом (робота в групах)
  • Полічить, скільки різних фігур знадобилось Лисиці, щоб намалювати таке порося.

 

C:\Users\K73TA\Pictures\MP Navigator EX\2012_10_24\IMG_0003.jpg

І – трикутники (8)

ІІ – квадрати (3)

ІІІ – круги (4)

  • Молодці, діти, допомогли залишитися цілим Колобку. Покотився він далі і опинився в 1 класі.

Колобок пропонує ще одне цікаве завдання. Потрібно виміряти довжину відрізка і накреслити в зошиті такий самий. (Впр. 5 с. 62 підручника)

Нагадати правила креслення відрізків.

  • Яка довжина відрізка?
  • 4 см
  • Накресліть в зошиті такий самий.

V. Підсумок уроку.

 Всі завдання розв’язали, перешкоди подолали, тож мерщій часу не гайте, що робили пригадайте!

  • Складали таблиці додавання і віднімання числа 4.
  • Будували відрізки.
  • Розв’язували задачі.

Колобку сподобалось у нас на уроці. Я думаю, він до нас ще повернеться.

  • Що вам найбільше сподобалось на уроці?
  • Що вразило?
  • Хто із казкових героїв приніс найцікавіші завдання?
  •  Сьогодні за урок ви усі одержите малюнок Святого Миколая. Який принесе вам подарунки за те ,що ви вмієте гарно рахувати, складати, читати і розв’язувати приклади, порівнювати, писати каліграфічно цифри, а головне дружити, допомагати іншим, як ви це робили на уроці.
  • Урок наш закінчився, діти,
  • Бажаю кожному із вас радіти,
  • Вітаю гостей і своїх малят
  • Веселих новорічних свят!

 

Література

  1. О. Корчевська, Н. Кондуба «Нестандартні уроки з математики. 1- 4 класи». «Астон», 2003 р.
  2. М. В. Богданович «Математика», 2013 р.
  3. В.Л.Бутрім "Математика" плани-конспекти уроків. Харків видавництво "Ранок" "Веста",2004
  4. Курапова І. А. Матеріали до уроків. Математика. 1 клас. — Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2005
docx
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
4274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку