На цьому уроці учні ознайомляться з назвами чисел при відніманні; з таблицями додавання і віднімання числа 4; вчитимуться креслити відрізки заданої довжини; вправлятимуться в розв'язанні задач на знаходження остачі.
Тема: Назви чисел при віднімання . Таблиці додавання й віднімання числа 4. Розв’язування задач. Побудова відрізків.
Мета: Ознайомити учнів з назвами чисел при відніманні; з таблицями додавання і віднімання числа 4; вчити креслити відрізки заданої довжини; вправляти в розв’язанні задач на знаходження остачі; виховувати увагу, охайність , старанність і розвивати інтерес до усної народної творчості.
Обладнання: роздатковий матеріал, таблиці додавання, віднімання числа 4, іграшки до задачі, казкові герої ,кошики, картки картки до гри «пазли», геометричний матеріал для роботи в групах, картки до гри «пазли», геометричний матеріал для роботи в групах
Тип: урок засвоєння навичок і умінь.
Форма: урок-казка
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Продзвенів уже дзвінок,
Розпочався наш урок.
Сьогодні гості завітали до нас .
Вас, шановні, вітає наш 1 клас.
(Діти, займіть свої робочі місця)
Зараз ми будемо міркувати,
Додавати й рахувати,
Цікаві задачі розв’язувати,
Щоб розум розвивати.
Здогадатися не важко,
Не складна граматика,
Називають цей урок
Просто … (математика).
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Я по засіку метений,
Я із борошна спечений,
Я від баби втік,
Я від діда втік,
Той від тебе втечу.
- І працюватимемо під девізом. Давайте проговоримо девіз уроку:
Треба правильно лічить
І писати гарно!
Будем швидко міркувать,
Відповідатимем - старанно!
- Сьогодні у нас незвичайний урок, урок-казка.
Казка незвичайна – математична. Ми зможемо лише тоді її побачити, коли виконаємо математичні завдання.
- ? + - обчисли ;
< ? > - порівняй;
??? - розв’яжи задачу;
- робота з геометричним матеріалом .
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Сьогодні у нас незвичайний урок, бо допомагатиме нам вивчати математику казковий герой Колобок. У цій чарівній торбинці є цікаві завдання від Колобка. Їх ми будемо і виконувати.
Усний рахунок
від 1 до 10, від 10 до 1, від 3 до 7, від 9 до 5, від 4 до 9
На дошці записати сусідів чисел 5, 8, 4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
∙ |
|
∙ |
|
4 |
|
5 |
|
∙ |
|
7 |
|
∙ |
|
∙ |
|
1 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
а) Гра «Попелюшка».
Розкладемо вирази в кошики в перший кошик приклади з відповіддю 6, а в другий кошик з відповіддю - 8
2+4 5+3
3+3 9-1 8-2 4+4
7-1 6+2
Учні по черзі виходять до дошки і поміщають приклади в різні кошики, при цьому коментуючи вираз різними способами і називаючи результат.
б) Гра «Засвіти ліхтарики на ялинці».
- Послухайте загадку і спробуйте відгадати, хто до нас знову вийде з казкового лісу і допоможе знайти колобка.
Він живе далеко в хащах,-
Мабуть там йому найкраще,
Не боїться він нікого –
Дуже гострі зуби в нього. (Вовк).
- Послухаємо грамзапис. Що ж хоче нам сказати вовк?
- Давайте допоможемо Вовкові засвітити ліхтарики на ялинці. Біля дошки дві команди (вчитель ділить учнів довільно).
На зворотній стороні дошки намальовані ялинки. Зверху над ними написи «збільшити на 3», «зменшити на 3».
Збільшити на 3 Зменшити на 3
Діти по черзі вписують у порожні кружечки результат, якщо хтось виконав неправильно, виправляє інший гравець команди.
в) Веселі задачі.
Колобок пропонує розв’язати вам веселі задачі.
На яворі високім Колись Кожум’яка під Києвом жив.
Телесик сидить. Шкіри він мав і у річці мочив.
Зграя гусей диких Вхопить три разом, а потім ще три,
До нього летить. В берег упреться і тягне з води.
Троє попереду Сил докладає, працює завзято,
Та позаду 6. Скільки шкір разом він витяг, малята?
Скільки птахів (3 + 3 = 6)
Підскажіть скоріш?
(3 + 6 = 9)
ІІІ. Ознайомлення з новим матеріалом.
Сьогодні ви ознайомитесь з назвами чисел при відніманні, а також складете таблиці додавання і віднімання числа 4. Це потрібно вам для того, щоб швидко і правильно виконувати різні математичні завдання.
Фізкультхвилинка.
Час настав для відпочинку проведем фізкультхвилинку.(відпочинок під музичну руханку)
Ознайомлення з назвами чисел при відніманні.
А зараз ще одне цікаве завдання від Колобка.
Прочитайте вираз, записаний на дошці, 6+2=8 (можна різними способами).
На дошці висить плакат.
9 – 4 = 5 Від 9 відняти 4 буде 5; 9 мінус 4 дорівнює 5.
Пояснити: зменшуване – це число, від якого віднімають. Воно зменшується. Від’ємник – це число, яке віднімають. Різниця показує скільки залишилося, коли відняли.
Записати на дошці 2 вирази.
9 – 3 = 6 7 – 2 = 5
Запропонувати учням прочитати їх. Назвати числа при дії віднімання.
(1 і 3, 2 і 2, 3 і 1, 1, 1, 1 і 1)
Колобок пропонує вам відгадати загадку:
Плету хлівець на четверо овець, а на п’яту – окремо. Що за хлівець? (Рукавиця)
Які числа згадуються в загадці? (4 і 5)
Зараз ви запишете ці числа в зошит. Зверніть увагу на правопис цифр 4 і 5.
Написати на дошці цифри 4 і 5. Діти записують цілий рядок цифр 4 і 5, чергуючи між собою.
Вчитель на дошці, за допомогою кружечків різного кольору, складає рівність 1 + 4 і записує її, а учні позначають результат дії у таблицях, які є у кожного учня вже записані в зошитах.
Зверніть увагу, кожна наступна
відповідь на 1 більше від
попередньої.
1+4=5
2+4=6
3+4=7
4+4=8
5+4=9
6+4=10
7+4=11
8+4=12
9+4=13
5 - 4=1
6 - 4=2
7 - 4=3
8 - 4=4
9 - 4=5
10 - 4=6
11 - 4=7
12 - 4=8
13 - 4=9
При складанні таблиці «Відняти 4» звернути увагу учнів на те, що перший вираз таблиці віднімання можна скласти з першого виразу таблиці додавання.
Заучити приклади( 7+4=11, 8+4=12, 9+4=13, 11 - 4=7,12 - 4=8,13 - 4=9)
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Подорожуємо далі. Хто ж зараз допоможе нам, вкаже. Де знайти Колобка?
Взимку ляже спати
Дядько волохатий,
Лиш тоді устане
Як весна настане. (ведмідь)
А він нам покаже доріжку до Колобка тільки тоді, коли доведемо йому, що вміємо додавати і віднімати 4.
Гра «Будь уважним, відшукай».
Знайдіть рівності (вирази) з відповідями 4, 6, 9. Прочитайте їх. Яке число стоїть між числами 7 і 9? (8) Прочитайте вираз з такою відповіддю.
(Відповіді в таблицях на дошці стерті. Учні користуються записами в зошиті)
1+4=
2+4=
3+4=
4+4=
5+4=
6+4=
7+4=
8+4=
9+4=
5 - 4=
6 - 4=
7 - 4=
8 - 4=
9 - 4=
10 - 4=
11 - 4=
12 - 4=
13 - 4=
Впр. 3 с. 62 підручника.
До дошки виходить 1 учень, записує вираз і коментує його розв’язання, і так всі вирази, решта учнів записують вирази в зошити.
6 – 4 + 2 = 4 7 + 1 – 4 = 4
Сьогодні день незвичайний, святковий. Святий Миколай уночі розносив подарунки для слухняних діток. Я пропоную вам скласти і розв’язати задачу про подарунки, які роздав Святий Миколай.
Розгляньте уважно малюнки в підручнику, прочитайте слова над ними і під ними. Допомогти дітям в разі потреби.
У торбинці Святого Миколая було 7 іграшок, 4 іграшки він подарував діткам. Скільки іграшок залишилось у торбинці?
Одна дитина повністю відтворює задачу. Потім учні дають відповіді на запитання:
Повісити на дошці листок з коротким записом умови задачі.
Було – 7.
Подарували – 4.
Залишилося - ?
7 – 4 = 3.
Розв’язок записати в зошит.
(Залишилося 3 іграшки.)
Фізкультхвилинка.
Встаньте, діти, усміхніться,
Землі нашій поклоніться.
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться,
В різні боки нахиліться.
Покружляли, потяглися
Й до роботи знов взялися.
У темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться,
Як зовуть її … ? (лисиця)
Я лисичка, я сестричка,
Не сиджу без діла.
Ось завдання на увагу
Вирішайте сміло.
І – трикутники (8)
ІІ – квадрати (3)
ІІІ – круги (4)
Колобок пропонує ще одне цікаве завдання. Потрібно виміряти довжину відрізка і накреслити в зошиті такий самий. (Впр. 5 с. 62 підручника)
Нагадати правила креслення відрізків.
V. Підсумок уроку.
Всі завдання розв’язали, перешкоди подолали, тож мерщій часу не гайте, що робили пригадайте!
Колобку сподобалось у нас на уроці. Я думаю, він до нас ще повернеться.
Література