Клас:10 (художній профіль)
Предмет: Мистецтво
Тема: Стиль бароко у світовому мистецтві. Козацьке бароко.
Мета: формування естетичних смаків у старшокласників методами емоційного впливу на прикладах світового мистецтва;
розвиток критичного мислення на прикладах світової архітектури;
розширення кругозору учнів та мотивація на поповнення знань з мистецтва.
Обладнання: мультимедійна дошка, аудіозаписи, мольберт та фарби.
Перебіг уроку
І.Мотивація навчальної діяльності
(На екрані презентація зі слайдів з ілюстраціями прикладів стилю бароко у різних видах мистецтва. Лунає музика А.Вівальді «Пори року», частина «Зима»).
«Мозковий штурм»
1. Опишіть, будь ласка, одним словом, що ви зараз побачили?
(Імовірні відповіді учнів: «Чудово!», «Красиво!», «Урочисто!», «Яскраво!»)
Вчитель: Так, я згодна. Саме цій красі буде присвячено сьогоднішній урок-лекція.
План уроку:
ІІ. Пояснення нового матеріалу
Лекція вчителя
1. Академічний тлумачний словник нам говорить, що слово стиль (фр.style, лат. stilus ) – спочатку це загострена паличка для письма, згодом манера письма, пізніше – сукупність ознак, які характеризують мистецтво певного часу та напряму або індивідуальну манеру художника стосовно ідейного змісту художньої форми.
Починаючи з кінця ХІХ ст., поступово сформувалася відома схема стилів європейської історії мистецтва: романський стиль, готика, Відродження, бароко, класицизм, романтизм тощо.
2. В ХVІ столітті почав формуватися стиль бароко. В цей час відбуваються певні політичні події, події соціальні, релігійні, ментальні в європейському просторі. Посилюється роль держави і церкви, відбувається поєднання релігійних і світських мотивів. Людина не протиставляється Богові, а вважається найдосконалішим його творінням. Крім того, метою такого мистецтва стає прагнення вразити глядача, слухача, читача пишним стилем. Дуже часто форма відіграє провідну роль, аніж зміст.
Візитка бароко:
Походження терміну:
Мета стилю бароко:
Основні риси стилю бароко:
парадність, урочистість, пишність, помпезність, динамічність, поєднання античності і релігійності.
Архітекту́ра (грец. αρχιτεκτονικη — будівництво) — це одночасно наука і мистецтво проєктування будівель, а також власне система будівельних споруд, які формують просторове середовище для життя і діяльності людей.
Взагалі архітектура бароко велично прекрасна, урочисто вражаюча. Вона породжує грандіозно-психологічний ефект. Тобто, побачивши таку архітектуру, людина була повинна впасти в транс й, відкривши рота, милуватися, заливши думки про своє важке життя.
Основні ознаки архітектури бароко:
Робота зі словником естетичним термінів
Характерні деталі бароко:
Атлант – статуя, одягненого юнака, яка в архітектурі заміняє колону, пілястри та інші тримальні елементи будівельної конструкції.
Каріатида (з гр.. «Жриця храму Артеміди в Карії») – статуя, одягненої жінки. Функція така сама як і в Атланта.
Маскарон (або Маска) (фр.mascaron, італ. mascherone) – вид скульптурної прикраси у формі голови людини, тварини чи фантастичної істоти. Виконується з гіпсу, каменю, деревини, металу тощо і вміщується на фасадах будинків, фронтонах, дверних і віконних прорізів, стовпах, капітелях колон, а також на предметах побуту – меблях, посуді.
Пілястра – плаский прямокутний виступ на поверхні стіни будівлі. Зовні має ознаки колони, але без об’єму та потовщення.
Балюстрада – невисока, наскрізна огорожа балконів, терас, сформована з ряду фігурних стовпчиків. Вгорі з’єднана горизонтальними перилами.
Балясина – вертикальний елемент балюстради.
Цікаві факти періоду європейського бароко. У цей час в європейських країнах стають популярними променад-прогулянки парками, каруселі, гойдалки, маскаради, феєрверки. Виникають виделки, серветки, уніформа в арміях.
ІІІ. Практична частина
Наприкінці уроку учням пропонується, використовуючи здобуті знання, створити ескізи театральних костюмів в стилі бароко.
Найкращі варіанти захищаються учнями перед класом.
ІV. Висновки:
Домашнє завдання: 1. Переглянути художній фільм «Ватель». Підготувати свої враження та коментарі.
2. Скласти маршрут віртуальної екскурсії до площі св. Петра у Римі.