Урок з мови:"Складні речення з різними видами зв"язку"

Про матеріал

Урок з мови у 9 класі з використанням інтерактивних технологій навчання.Розроблений тематично.Використано місцевий матеріал та матеріал уроків християнської етики.

Перегляд файлу

Тема. Складні речення з різними видами зв'язку ( складні речення комбінованих типів; складні синтаксичні конструкції)

 

Мета. Формувати знання і вміння учнів про речення з різними видами зв'язку;удосконалювати пунктуаційні навички синтаксичного розбору складного речення,розвивати писемне мовлення дев'ятикласників; сприяти вихованню в учнів морально-етичних рис

 

Тип уроку. Урок формування знань і вмінь учнів

 

Обладнання. Підручник С.Я.Єрмоленко «Українська мова. 9 клас (К.: Грамота,2009),роздавальний матеріал,таблиці « Послідовність синтаксичного розбору складного речення», таблиці-пам'ятки роботи в групі,картки з орієнтованими відповідями для рефлексії

 

Перебіг уроку

1.Організаційна частина.

 

У ці березневі теплі по-весняному дні Україна вшанувала пам'ять Великого Кобзаря,а також лауреатів Державної премії ім. Тараса Шевченка,серед яких сучасний письменник Іван Малкович з книгою « Подорожник з новими віршами».Саме поезією «З янголом на плечі» цього письменника ми розпочнемо урок. Хоч твір  названий "старосвітською баладою", його проблеми звучать цілком актуально й сьогодні,викликають роздуми у дні великого посту над життям,його сенсом.

 Людину, за біблійною легендою, супроводжує в житті янгол-охоронець. Але  людина ще сама має право вибирати, як їй поступати, як будувати своє життя. Хтось вибирає для себе важкі шляхи, хтось — легші. Ліричний герой поезії Івана Малковича "Із янголом на плечі" обрав собі важкий шлях пошуків, з доланням перешкод. І як важливо, щоб йому стало снаги й сил пройти цей шлях.

 

Із янголом на плечі
(Старосвітська баллада)
Краєм світу, уночі,
при Господній при свічі
хтось бреде собі самотньо
із янголом на плечі.
Йде в ніде, в невороття,
йде лелійно, як дитя,
і жене його у спину
сірий маятник життя, —
щоб не вештав уночі
при Господній при свічі,
щоб по світі не тинявся
із янголом на плечі.
Віє вітер вировий,
виє Ірод моровий,
маятник все дужче бухка,
стогне янгол ледь живий,
а він йде і йде, хоча
вже й не дихає свіча,
лиш вуста дрижать гарячі:
янголе, не впадь з плеча.

 

2. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Бесіда за запитаннями(фронтальна робота)

1.Прочитайте останнє речення поезії, дайте йому синтаксичну характеристику ( з допомогою таблиці «Послідовність синтаксичного розбору»)

2.Поясніть орфограми (Орфографічна хвилинка)

3 Поясніть пунктограми.

4.Які речення називаються реченнями з різними видами зв’язку? Наведіть приклад

5.Які відомі вам види сполучникового зв’язку у складних реченнях? Наведіть приклади

6.У чому особливість безсполучникового складного речення?

 

3.Повідомлення теми,мотивація навчальної діяльності

 

Учитель повідомляє тему уроку,учні записують її в зошит,мету уроку,учні прогнозують очікувані результати

4. Формування знань,умінь і навичок.

 

Робота з підручником

(Лінгвістичне спостереження)

С.181.Прочитайте теоретичний матеріал. Визначте,що для вас є новим, а що повторенням нового.

(Учні читають вголос теоретичний матеріал і роблять висновок про те,що відоме – вживання розділових знаків,а нове – види речень з різними видами зв’язку,наприклад, речення, що має нагромадження компонентів, після яких ставиться тире).

Висновок лінгвістичного спостереження. Опрацювавши теоретичний матеріал,ви помітили,що речення з різними видами зв'язку можна об'єднати в групи залежно від способу з'єднання компонентів у них.Тому далі працюємо в групах.Об'єднайтесь у 3 групи

 

Учні сідають групами. Групи розміщуються по колу так,що кожна бачить сусідню зліва і справа.

Інтерактивна вправа «Робота в малих групах»(Інтерактивні технології кооперативного навчання)

 

Завдання для групи №1.

Опрацювати подане речення. Визначивши компоненти, з'ясувавши засоби зв’язку,визначити вид речення, зроби ти синтаксичний розбір.

Висновки звірте з поданими нижче

Якщо ми оселили в серці Божу любов,то наука прощати уже освоєна,і ми повинні прощати людям їх слабкості,гріхи,незаслужені від них образи.

 

1.Це речення належить до групи складних речень з сурядністю й підрядністю.

2.Це речення належить до групи складних  сполучниково-безсполучникових речень.

3 Це речення належить до групи складних речень,що мають багато компонентів,які нагромаджують певну інформацію ( «підвищення» ),а вкінці мають її висновок-результат.Таке речення називається періодом.У періоді перед висновком ( а ще він називається зниженням ) ставиться тире.

 

Завдання для групи №2.

Опрацювати подане речення. Визначивши компоненти, з'ясувавши засоби зв’язку,визначити вид речення, зроби ти синтаксичний розбір

Коли людина хоче пізнати щасливі дива у житті,нехай вона осягне серцем єдину заповідь Христову:розлюбіть один одного.

 

1.Це речення належить до групи складних речень з сурядністю й підрядністю.

2.Це речення належить до групи складних  сполучниково-безсполучникових речень.

3 Це речення належить до групи складних речень,що мають багато компонентів,які нагромаджують певну інформацію ( «підвищення» ),а вкінці мають її висновок-результат.Таке речення називається періодом.У періоді перед висновком ( а ще він називається зниженням ) ставиться тире.

 

Завдання для групи №3

Опрацювати подане речення. Визначивши компоненти, з'ясувавши засоби зв’язку,визначити вид речення, зроби ти синтаксичний розбір

 

1.Це речення належить до групи складних речень з сурядністю й підрядністю.

2.Це речення належить до групи складних  сполучниково-безсполучникових речень.

3 Це речення належить до групи складних речень,що мають багато компонентів,які нагромаджують певну інформацію ( «підвищення» ),а вкінці мають її висновок-результат.Таке речення називається періодом.У періоді перед висновком ( а ще він називається зниженням ) ставиться тире.

 

Вона приводить до нас чесних  друзів,вона здійснює наші мрії,вона запалює в серці благодатний вогонь,який додає сили, вона освітлює нам дорогу життя –

Ці безцінні блага і широти дає нам любов Божа.

 

(Висновки: 1-е речення з підрядним і сурядним зв'язком; 2-е – сполучниково-безсполучникове; 3-є речення – період )

 

5.Закріплення знань,умінь і навичок

 

Інтерактивна вправа «Ротаційні трійки» »(Інтерактивні технології кооперативного навчання)

Результатами роботи в групі обмінюємося із сусідами.Спікери (керівники) переходитимуть за годинниковою стрілкою в наступну групу,а доповідачі – проти годинникової стрілки через одну. Таким чином,опинившись в домашній групі, з результатами роботи будуть ознайомлені всі,закріплять вивчене про види складних синтаксичних конструкцій

 

Вправа «Конструювання» ( скласти речення за схемами)

1. [   ім.   ] , ( який  ),    [     ] .                   2. (  хоча   ) , [   ] : [     ] .

3. [   ], [   ] , [   ] , [   ]  - [   ]    ( період )

 

 

 

 або  Творче завдання ( вправа з підручника 318)

Розшифрувати вислів Григорія Сковороди й сформулювати аргументи складними реченнями з різними видами зв'язку

 

Наприклад. Живи вільно і не бійся змін : ніхто не знає,як складеться  твоя доля. Навіть якщо Господь щось забирає,то старайся не прогавити момент,коли він дає нове взамін : будь завжди слухняним його учнем.

 

Життя – це чиста сторінка, і ми повинні заповнити її хорошими справами,докласти всіх зусиль,щоб збулися наші мрії.

 

Посилає Бог у житті випробування – хоче збільшити нашу віру,і треба дякувати йому молитвою за безцінний дар – життя.

 

6. Рефлексія

На дошці орієнтовані відповіді. Учні з кожної групи з'єднують стрілкою слова «закріпили вивчене про…» з відповідними відповідями

 

7. Підсумки уроку

Слово вчителя

Закінчується навчальний урок,але не закінчується,а починається інший урок  - життя. Нехай воно буде зігріте Божою любов'ю,нехай ваш ангел-охоронець завжди буде поруч,ніколи не впаде з плеча,а також пам'ятайте: все у ваших руках!

Оголошення й мотивація успішності

Оголосіть,як розподілите кількість балів за роботу в групах. ( Керівники груп оголошують вирішений і обговорений результат успішності кожного учасника групи )

 

7. Домашнє завдання й інструктаж до нього.

1.Повторити теоретичний матеріал параграфа 24,що на сторінці підручника «Українська мова» 179-181

2.Виконати 1-е і 2-е завдання вправи 309 усно

3.Виписати приклади складних синтаксичних конструкцій з текстів різних стилів

 ( 1  речення з кожного)

4.Знайти в Інтернеті й прослухати пісню «Із янголом на плечі» у виконанні Марійки Бурмаки чи гурту « Плач Єремії»

 

 

 

                                                                  Підготувала вчитель української   мови і літератури

                                                                  Великоговилівської ЗОШ 1-2 ступенів

                                                                  В.М.Сеньків

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
25 березня 2018
Переглядів
2997
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку