Презентація про життя та творчість польского композитора Фридерика Шопена. Можна використовувати на уроках музичного мистецтва, як матеріал для дистанційного уроку або презентацію на самостійне вивчення.
Фридерик Франсуа́ Шопе́н (22 лютого або 1 березня 1810, с. Желязова Воля, Мазовецьке воєводство, Польща — 17 жовтня 1849, Париж, Франція) — видатний польський композитор і піаніст французького походження. Є національним героєм Польщі. Один із провідних представників західноєвропейського музичного романтизму, основоположник польської національної композиторської школи. Вплинув на світову музику.
Номер слайду 3
Музичне обдарування Шопена проявилося дуже рано. У 1817 р. були видані перші полонези юного композитора (всього в період 1817-1846 рр.. Шопеном створено 16 полонезів), і з цього ж часу почалися виступи в концертах як піаніст-віртуоза.
Номер слайду 4
Першим учителем музики для Шопена став чеський музикант В. Живний. А потім, поступив у Вищу музичну школу у Варшаві, він займався у відомого композитора, пізніше - директора Варшавської консерваторії Ю. Ельснер. У 1827 р. Шопен закінчив навчання і став систематично виступати в концертах, виконуючи і свої власні твори. У 1828 р. композитор здійснив першу гастрольну поїздку до Берліна, а потім до Відня, що принесла йому величезний успіх.
Номер слайду 5
З 1829 р. почала зростати слава Шопена не тільки як геніального піаніста, а й як композитора. Справжній поет фортепіано, він присвятив цьому інструменту майже всю свою творчість. Їм написані два фортепіанні концерти (1829 і 1830 рр..), Три сонати, у тому числі Соната сі-бемоль-мінор зі знаменитим Траурним маршем (1828-1844 рр..), Чотири балади (1835 - 1842 рр..), 21 ноктюрн (1827-1846 рр..), 27 етюдів (1829-1839 рр..), 25 прелюдій (1831-1839 рр..). Крім того, Шопену належать 19 пісень (1829-1847 рр..), Соната для віолончелі та фортепіано (1846 р.) і багато інших творів.
Номер слайду 6
У 1837 р. Шопен зробив подорож до Англії і Шотландії, що тривало майже рік, а 1838 - 1839 рр.. провів на іспанському острові Мальорка. Кінець життя музиканта був затьмарений хворобою легенів, яка і стала причиною його смерті. Помер 17 жовтня 1849 в Парижі, похований на кладовищі Пер-Лашез. У заповіті Шопен просив відвезти його серце на батьківщину, до Польщі, що і було виконано. Серце композитора покоїться у варшавському костьолі Святого Хреста.
Номер слайду 7
Композиторська техніка Шопена вельми нетрадиційна і багато в чому відступає від прийнятих в його епоху правил і прийомів. Шопен був неперевершеним творцем мелодій, він одним з перших приніс у західну музику невідомі їй доти слов'янські ладові та інтонаційні елементи і у такий спосіб підірвав непорушність класичної ладогармонічної системи, що склалася до кінця XVIII століття. Те саме стосується ритму: використовуючи формули польських танців, Шопен збагатив західну музику новими ритмічними малюнками. Він розробив суто індивідуальні — лаконічні, замкнуті в собі музичні форми, які найкраще відповідали природі його такої ж самобутньої мелодичної, гармонічної, ритмічної мови.
Номер слайду 8
Список творів. Для фортепіано з оркестром2 концерти — op.11, мі мінор (1830); op.21, фа мінор (1830)Варіації на тему Là ci darem la mano op.2 (1827)Andante spianato et Grande Polonaise brillante op. 22 (1830–34)Fantaisie brillante на польські арії in A major (1828)Rondo à la Krakowiak фа мажор op.14 (1828)Для фортепіано соло60 мазурок,16 полонезів, (з них 9 опубліковано посмертно)19 вальсів (з них 11 опубліковано посмертно)19 ноктюрнів (з них 1 опубліковано посмертно)4 балади (op.23, op.38, op.47, op.52)4 скерцо (op.20, op.31, op.39, op.54)3 сонати для фортепіано (op.4, op.35, op.58)26 прелюдій (цикл з 24 прелюдій, op.28; op.45 та ля-бемоль мажор, опублікована посмертно)27 етюдів (з них по 12 етюдів op.10 та op.25 та 3 етюди без зазначення опусу)3 експромти та фантазія-експромт (опублікована посмертно)Окремі твори — Фантазія, Баркарола, Тарантела, Болеро, КолисковаІнші твори для фортепіано (рондо, варіації, марші), кілька творів у 4 руки. Камерні ансамблісоната для віолончелі та фортепіано op.652 твори для віолончелі та фортепіано (крім Сонати), фортепіанне тріо. Пісні17 пісень op. 74 Пісні, видані посмертно (усього — 3 на польські тексти)
Номер слайду 9
Фортепіанні п'єси малих форм. Ці п'єси можна умовно розділити на дві групи: переважно «європейські» за мелодикою, гармонією, ритмом і виразно «польські» за колоритом. До першої групи належать більшість етюдів, прелюдій, скерцо, ноктюрнів, балад, музичних експромтів, рондо і вальсів. Специфічно польськими є мазурки і полонези. Шопен створив близько трьох десятків етюдів, мета яких — допомогти піаністові в подоланні специфічних художніх чи технічних труднощів (наприклад, у виконанні пасажів паралельними октавами або терціями).
Номер слайду 10
«Польські» жанри. Шопен вразив своїми оригінальними мазурками і полонезами — жанрами, в яких знайшли віддзеркалення слов'янські танцювальні ритми і гармонічна мова, типова для польського фольклору. Ці п'єси вперше принесли в західноєвропейську музику слов'янський елемент, що поступово змінило ті гармонічні, ритмічні і мелодичні схеми, які великі класики XVIII століття залишили своїм послідовникам. Шопен склав 57 мазурок (їхній прототип — польський танець з тридольним ритмом, подібний до вальсу). Як майже все, написане Шопеном, мазурки вельми піаністичні та вимагають від виконавця великої майстерності, навіть якщо не містять видимих технічних труднощів.
Номер слайду 11
Великі форминайвищим його досягненням у цій галузі слід вважати чудово збудовану і дуже переконливу за драматургією фантазію фа мінор, створену в 1840—1841 роках. У Баркаролі, єдиному шопенівському творі цього жанру (1845—1846 роки), примхлива гнучка мелодія у розмірі 6/8, характерному для пісень венеційських гондольєрів, варіює на тлі незмінної фігури супроводу. Шопен створив три фортепіанні сонати. Перша, до мінор (1827 рік), — юнацький твір, який нині рідко виконують. Друга, сі-бемоль мінор, з'явилася десятиліття опісля. Її третя частина — відомий у всьому світі похоронний марш, а фінал — вихор, подібний до «вітру, що віє над могилами». Друга соната, яку вважали невдалою за формою, у виконанні великих піаністів постає як вражаючий цілісний твір. Остання шопенівська соната, сі мінор (1844), має наскрізну структуру, що об'єднує її чотири частини, і є одним з найвищих досягнень Шопена.
Номер слайду 12
У 1995 році в Польщі запроваджено премію «Фридерик», яку щорічно вручають польським музикантам у понад 20 номінаціях, розподілених за трьома секціями — музика академічна, музика популярна, джаз.