Завдання уроку:
Декусар Вікторія Миколаївна, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист, Кременчуцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1
Програма з української мови для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 клас
Навчальний предмет. Українська мова. Навчання грамоти, 1 клас
Розділ. Букварний період
Тема уроку. Звуки [л], [л'], позначення їх буквою Лл («ел»). Звуковий аналіз слів із твердим й м’яким приголосними. Читання складів¸ слів, речень.
Тип уроку: вивчення нових знань.
Мета:
освітня- ознайомити учнів із буквою Лл ( «ел») та її звуковим значенням; закріплювати уявлення про складовий принцип української графіки, про багатозначність слів; удосконалювати вміння розрізняти функціональне значення звука і букви, виконувати звуковий аналіз слів;
розвивальна - розвивати фонематичний слух, уміння аналізувати і порівнювати, критичне мислення, зв`язне мовлення ;
виховна - виховувати бережливе ставлення до хліба і шанобливе ставлення до людей праці.
Завдання уроку:
Учні повинні знати: нову букву «ел» та її звукове значення,значення багатозначного слова «хліб», про професію «хлібороб» та її значення для людини
Учні повинні вміти: читати нову букву в складах, словах, реченнях;читати та розповідати чистомовки , скоромовки, виконувати дихальні вправи, користуватися складовими таблицями,виділяти конкретні звуки із потоку мовлення,правильно вимовляти вивчені звуки,добирати слова з конкретним звуком,будувати звукову модель та виконувати звуковий аналіз слів, порівнювати звукові моделі,складати зв’язну розповідь за малюнками.
Методи навчання:інтерактивні, критичного мислення, розповідь, пояснення,бесіда,ілюстрація, демонстрація, спостереження,графічні, творчі, усні вправи, робота з підручником, відео-метод, пізнавальні ігри,
Засоби навчання:
1. Технічні - комп’ютер, телевізор.
2. Програмні – мультимедійна презентація, відеофізкультхвилинки, звукові файли з піснями.
3. Наочні - таблиці, плакати, малюнки.
Список використаної літератури: інтернет - ресурси.
Хід уроку
Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок.
Працюватимемо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім першім класі
Діти — просто
Мо-ло-дці!
МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Ло-ло-ло — дощем землю залило.
Ва-ва-ва — холодний вітер завива.
Но-но-но — гілка стукає в вікно.
Ці-ці-ці – сидять під стріхою горобці.
«Лили, лили, лили,
Пили, пили, пили. Лили, лили діти.
Пили, пили квіти.
Виростали квіти.
Виростали діти.»
Фізхвилинка
Зустріч з Літом
Гра « Полювання» Потрібно впіймати звук [л] або [л']. Приготуйте ваші долоньки і будьте уважними!
Літо-літечко прийшло,
Лісу зелень принесло.
Ось лелека у гнізді,
Лебідь плине по воді.
Ластівки літають,
Літо прославляють.
Лине ластівка над полем
Та милується довкола:
Лісом, лугом і ланами,
Що прибрались квіточками.
Весело вона літала,
Пісню літечку співала.
Повний звуковий аналіз слів Лис та Ліс та запис звукових моделей цих слів;
називання приголосних звуків у злиттях ли, лі: [л], [л'].
Зустріч з Української мовою та Суржиком
3.Перегляд відео про вимову вивчених звуків : [л], [л'].
- Вимовте звук [л] і спробуйте розповісти» як він утворюється. (Кінчик язика притискуємо до верхніх зубів. Поштовх повітря з голосом долає перешкоду, створену зубами та язиком.)
- Вимовте звук [л`] і спробуйте пояснити, як утворюється цей звук. (Кінчик язика піднімаємо вгору до твердого піднебіння, губи розтягуються. Струмінь повітря з голосом долає перешкоду, створену язиком і зубами.)
4. Самостійний добір учнями слів із звуками [л], [л`] в різних позиціях (якщо діти затрудняються, вчитель показує ілюстрації природи, тварин, рослин – також тих, які є в букварі, якщо діти, не знають їх значень, пояснює).
Літак , клоун, лялька, лійка, ложка, малюнок, фіалка. Лан – поле- нива
Зустріч з буквою «Л»
Розглядання та аналіз букви. Зіставлення малої та великої букв. Показ місця букви «ел» в кишеньковій азбуці.
Фізхвилинка
Учитель звертає увагу дітей на те, що читаючи обернені слова (без уживання терміна), треба бачити букву, що позначає наступний приголосний, щоб без відриву прочитати її.
- Утворіть слово читаючи склади згори вниз. (Лимони)
- Що спільного в цих словах?
- Чим вони різняться?
Зустріч з бабусею з українських казок
- Кого з героїв казки ви бачите на сторінці Букваря?
-Яка основна складова ваших рецептів? (Борошно)
- Які вироби виготовляють з борошна?
- Знайдіть слово «Колобок».
- Відгадайте загадку
.* В кожнім місті і селі
Головний він на столі. (Хліб)
— Розгляньте малюнок і впізнайте хлібобулочні вироби. (Калач, оладки, млинці, бублики, булочки)
Загадки :
1)Виріс в полі дім
Повний будиночок зерном.
Стіни позолочені.
Віконниці забиті.
Будинок ходуном ходить
На стовпі золотім. (Колосок)
2)Відгадати легко і швидко:
М'який, пишний і запашний,
Він і чорний, він і білий,
А буває підгорілий. (Хліб)
3)Кільце не просте,
Кільце золоте,
Блискуче, хрустке,
Всім на диво...
Ну, й смакота! (Калач)
Аналіз значення слова «хліб». (Слово написано на дошці )
- Подивіться, що написано на дошці. Що це за одиниця мови? ( Слово).
- Поясніть , в яких значеннях вживається слово «хліб». Що ми називаємо хлібом
(Хліб - це не тільки буханець чорного хліба або білий батон)
Хліб - зернова рослина (демонстрація снопики жита)
Хліб - це колосся із зернами (Хліб росте у полі)
Хліб - це булки, батони, буханці, паски, булочки, пиріжки і т.д.
А як точніше вони називаються?
- Правильно, це хлібобулочні вироби.
Зустріч з дітками
4) Робота за сюжетним малюнком (с. 37).
- Куди прийшли діти? (На лан, на ниву, на поле)
- Кому діти принесли обід?
- Ким працює тато? Що він робить?
6) Робота над текстом.
- Розгляньте текст і, не читаючи, скажіть, скільки в ньому речень?
- Як ви здогадалися, що тут 6 речень?
Читання речень хором, потім - самостійно «ланцюжком».