Заняття інтегрованого навчального дня у 1 класі. Тема: Веселка. У змісті навчального матеріалу поєднано різні форми організації діяльності учнів на інтегрованих уроках: навчання грамоти, математика, мистецтво.
ЗАНЯТТЯ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАЛЬНОГО ДНЯ
У 1 – МУ КЛАСІ
ТЕМА. ВЕСЕЛКА
Ключові компетентності
-учень усно висловлює власну думку ;
-уважно слухає вчителя, однокласників та відповідає на запитання;
-підтримує порядок на робочому місці;
-співпрацює в групі ,парі, бере участь в іграх;
-з повагою звертається до однолітків;
- оцінює свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем.
Очікувані результати
-з увагою сприймає усні репліки вчителя й однокласників ;
-монологічне висловлення ;
-ділиться своїми почуттями й емоціями від прослуханого та побаченого;
-називає предмети, ознаки предметів стосовно теми;
-лічить за правилами лічби об’єкти навколишнього світу;
-розв’язує вирази на додавання та віднімання без переходу через розряд;
-відтворює в інших видах діяльності природознавчі знання по темі;
-бере участь у рухливих іграх;
-слухає музичні твори про школу,дітей,висловлює свої враження;
-малює графічними матеріалами.
Матеріали та обладнання: мультимедійний комплект, слайди з теми уроку, картки для складання слів, кольорові олівці, фломастери, аркуші паперу, кольорові стрічки,дні тижня на аркушах паперу
Зміст занять протягом дня
І частина
І. Створення емоційного фону заняття.
Ранкова зустріч (12-14 хв)
«Доброго ранку, сонечко».
Діти стоять колом. Вони повторюють за вчителем слова та одночасно рухами показують, із чим або ким вони вітаються.
Ми привіталися словами. А тепер будемо вітатися «руками».
Пальчикова гімнастика.
Клас ділиться на дві підгрупи. Кожна підгрупа утворює коло, в якому діти вітаються різними способами (за вказівкою вчителя). Наприклад:
Учні колективно вписують у календар відповідні дані. Тему тижня і дня буде записано згодом.
Пора року:__________.
Рік:_____.
Місяць:__.
Дата:____.
Який сьогодні день:____.
Дитина дня:_________.
Тема тижня:_________.
Тема дня:___________.
Діти оглядають класну кімнату і з’ясовують, що в ній відбулися зміни: на стіні з’явився малюнок сонечка в оточенні краплин дощу, а на дошці — семикольорова квітка; кольорові стрічки, віночки та повітряні кульки.
Діти висловлюють припущення щодо того, чому всі ці предмети з’явилися у класі.
Учитель пропонує дітям загадку.
Поясок ясний зіткала, Після дощику з’явилась,
Небеса підперезала, Різнобарвно заіскрилась.
(Веселка)
Вправа “Асоціативний кущ”
Діти відповідають на запитання, а вчитель записує відповіді навколо слова “веселка”, групуючи їх за змістом.
— Користуючись записаними словами, поясніть, що таке веселка.
(16-17хв)
Веселка — дугоподібна різнокольорова смуга на небі, яка з’являється внаслідок заломлення сонячних променів у краплинах дощу. Інша її назва — райдуга.
Учні списують це речення зі словника у зошити.
Орієнтовний зміст повідомлення
Після дощу, поки малесенькі краплі води ще втримуються потоками повітря, промені сонця проходять крізь них і заломлюються. При цьому світло розкладається на кольори від червоного до фіолетового.
Що більші краплі води, то яскравіший і насиченіший колір веселки. Поступово кількість і розмір крапельок зменшується. Вони випаровуються або падають на землю, веселка втрачає свою яскравість і зрештою зовсім зникає.
Райдугу можна побачити не тільки після або під час дощу, вона утворюється також біля водоспадів та фонтанів.
Веселку можна побачити й уночі, але тоді вона менш яскрава, тому що світло, відбите Місяцем, не таке інтенсивне, як те, яким Сонце освітлює земну поверхню вдень.
Людство створило про веселку безліч легенд. У давньогрецькій міфології, наприклад, веселка — це дорога, якою ходила посередниця між світом богів і людей Ірида. У давніх слов’ян вважалося, що вона п’є з морів, озер, річок воду, яка потім проливається на землю дощем.
У народних прикметах висока веселка віщує добру погоду, а низька — погану.
Пісня «Веселка»
Музика і слова Н. Май
Краплю дощика берем,
Трішки сонця додаєм,
Світанкової роси,
Жменьку радості для всіх.
Приспів:
Подивись на небо –
Кольори ясні,
Сумувать не треба –
Просто посміхнись!
Подивись на небо –
Сонце золоте,
Сумувать не треба –
Все на краще йде!
Слово лагідне скажи,
Теплий погляд залиши,
І добрішим стане світ
Й наша пісня задзвенить!
Приспів. (2)
-Як приємно бачити людей що посміхаються! Ось ми всі посміхнулись, і нехай наше життя на малесеньку краплинку стане добрішим та радісніши
II частина
Педагог виразно читає вірш.
Веселка
Чорна злива стояла стіною:
Страшно й сумно було в тій порі!
Та усмішкою ніжно-ясною
Засміялась веселка вгорі.
Затремтіла у розпачі злива —
І розсипалась чорна імла...
А веселка весела, вродлива
Вже півнеба за мить обняла!
Промінці дарувала барвисті — їх ловила й ловила земля.
У краплинах води, як в намисті,
Засміялись луки й поля.
Діти об'єднуються в групи за кольорами веселки. Кожна дитина бере у руки стрічку певного кольору. Вчитель пояснює, що всі діти разом — веселка, а кожен окремо — краплинка води. Грає жвава музика дощу—діти-“крапельки”бігають та граються. Музика змінюється — виходить сонечко, і “смужки веселки” збираються разом, шикуючись відповідно до розташування її кольорів.
Учитель пропонує дітям разом пофантазувати,
який запах і смак можуть бути у кожного кольору веселки, та поміркувати, як можуть бути пов’язані колір і смак, а також пригадати рослини, які своїм кольором попереджають, що їх не можна їсти.
Сім кольорів веселка має,
І кожен з нас їх добре знає.
Червоний, — наче мак,
Оранжевий - морквинка,
І жовтий - наче сонце.
Зелений — як травинка.
І голубий — як небо,
І синій — як волошки в житі,
А фіолетовий — немов фіалки-квіти.
Вивчення вірша «Кольори веселки» напам’ять, використавши картинки - «нагадувалки»
Малювання носиком (сонечко, веселка).
Дидактична гра «Зберемо малюків на прогулянку».
(Одягнути на прогулянку 7 маленьких ляльок, підібравши для кожної конверт і шапочку, та помістити їх у коляску відповідно до кольорів веселки — червону, оранжеву, жовту, зелену, голубу, синю, фіолетову).
III. Робота в групах.
Завдання «Складіть слова».
Гра «Сонечко і дощик».
Зміст гри.
Коли світить сонечко,
Можна йти гуляти.
(Діти розбігаються по всій кімнаті, гуляють).
Тупотіти ніжками,
Навіть танцювати.
(Тупотять ніжками, танцюють).
А як дощик накрапає,
То малеча утікає.
(Діти біжать до вчителя, ховаються під парасольку).
Парасолька — ось яка,
Заховає всіх вона.
(Гра повторюється 3-4 рази).
Це я — Веселка, бо для мене час.
Був дощ, і хмари небо затуляли,
Тепер же хмари вдаль повідпливали.
А Сонечко краплинки освітило —
В них промені свої переломило.
І сталось диво в небі угорі,
Заграли дивні-дивні кольори.
Це райдуга-веселонька заграла,
Над ріками містки побудувала.
Щоб диво-казка до людей прийшла, їм кольори барвисті принесла,
І радість-казку, та чарівні мрії,
І веселкові, райдужні надії.
(Діти беруть стрічки з Веселки і кружляють навколо неї під музику).
ІIІ частина
Сьогодні ми потрапимо в гості до 3 братів і 4 сестер. А хто вони, вам потрібно здогадатись. Ці брати і сестри віком рівні, а іменами різні. Хто вони? (Дні тижня)
А субота з хлібом-сіллю Привела сестру ... (Неділю).
— По-перше, треба знати, як звуть наших братів. Я буду читати вам загадки, а відгадками будуть дні тижня.
Вранці ми із добрим ділом
Привітали ... (Понеділок).
Ніченька минула скоро,
— Трудовий іде ... (Вівторок).
Спритна, вміла, молода
Вже настала ... (Середа).
Йде четвертий день тепер,
Називається ... (Четвер).
Діло добре ладиться,
Як настала ... (П’ятниця)
Дома скрізь кипить робота,
Як почався день ... (Субота).
Ось і тижневі кінець,
Хто трудився — ... (молодець).
Давайте ще раз назвемо і поставимо їх по порядку.
Ви знаєте, що кожен день тижня дружить з якимось кольором. Тож спробуйте розставити по порядку ці кольорові дні.
(Понеділок — червоний, вівторок — оранжевий, середа — жовтий, четвер — зелений, п’ятниця — блакитний, субота — синій, неділя — фіолетовий)
(Діти розфарбовують дні тижня)
Учні працюють у групах, розв’язуючи задачі. У відповідях до задач є числа від 1 до 7, кожному з яких відповідає смужка з певним кольором веселки. Отримавши результат, учні мають прикріпити на дошці у відповідному місці свою веселкову смужку. По завершенні роботи на дошці з ’явиться веселка.
Орієнтовний зміст задачі
На святі учні 1 -го класу випустили у повітря кульки: 5 синіх, 2 зелені, 6 жовтих, 8 помаранчевих, 7 червоних і 4 блакитні.
— Повітряні кульки якого кольору слід запустити в повітря ще, аби утворилася повноколірна веселка? ( Фіолетового).
Діти роблять короткий запис задачі, де вказують кількість кульок кожного з кольорів. Далі вони мають дати відповідь на запитання, що лежить на столі кожної групи (запитання різні).
Орієнтовні запитання для груп
5. На скільки менше жовтих кульок, ніж червоних?
У кожній веселковій доріжці, прикріпленій на дошці, записано 3 вирази. Діти працюють у групах, яким відповідають певні порядковий номер та колір: записують вирази у зошити й виконують обчислення.
Учні користуються кольоровими олівцями.
Орієнтовні приклади завдань
ІV частина
Слухання казки
- Приготуйтеся, бо зараз ми з вами вирушимо до казки.
Були собі на світі сім друзів-художників. Вони мешкали у містечку, над яким постійно висіли хмари. Художники не бачили іншого кольору, крім сірого, не
знали яскравих барв.
Та одного разу налетів на сіре місто вітер і розігнав хмари. Вийшли художники на вулицю — очам не повірили:
І тільки зробили це, як з'явилась у небі барвиста веселка, що подарувала художникам по краплині кожного кольору. Ці краплі художники зібрали у свої відерця, і відтоді їхні картини стали яскравими і різнобарвними.
— Розгляньте малюнки, на яких зображено веселку. Олівець допоможе нам виконати малюнок. Спочатку зобразимо землю, над якою простягнеться веселка. На землі — квіти, травичка, а над ними — веселка. Зверху — хмаринка із краплинками дощу та сонечко.
Тепер будемо розфарбовувати.
Практична діяльність учнів.
Учні самостійно створюють композицію
Перегляд мультфільму «Уроки з винтиком»
Виставка учнівських робіт.
— Подивіться, які чудові веселки з'явились у нашому класі, попри те, що дощика нині не було! Чи сподобалось вам їх малювати?
Діти сідають на килимок, узявши із собою різнокольорові кульки та семикольорову квітку. Пригадують, чим займалися впродовж дня, що нового довідалися, що було цікавого та повчального.