Мета:познайомити дітей з життєвим шляхом першого українського космонавта Л.Каденюка; вдосконалювати навички читання;розвивати мовлення учнів; збагачувати й активізувати словниковий запас учнів, ; виховувати наполегливість, працьовитість, любов до рідної Землі.
Тема: Опрацювання тексту «Мрія збулася». Складання усної розповіді на тему «Про що ти мрієш?»
Мета:познайомити дітей з життєвим шляхом першого українського космонавта Л.Каденюка; вдосконалювати навички читання;розвивати мовлення учнів; збагачувати й активізувати словниковий запас учнів, ; виховувати наполегливість, працьовитість, любов до рідної Землі.
Обладнання: портрети космонавтів (Ю.Гагарін, Л.Каденюк), ілюстрації «Земля із космосу», «Космічний корабель на старті», «Космонавт у відкритому космосі», таблиця «Читай за стрілками», презентація.
Хід уроку
Слайд 1
Слайд 2
Дзвоник всім нам дав наказ:
«До роботи! Швидше в клас!
Біля парти станем чемно
Хай мине час недаремно .
Будемо уважні і старанні всі!
Сядемо тихенько на місця свої!
II. Актуалізація знань та вмінь учнів
1.Робота над загадками
Сьогоднішня тема нашого уроку досить цікава і незвичайна. А для того, щоб дізнатися про що саме буде йти мова, пропоную відгадати загадки.
Блакитна хустина, червоний клубок
По хустині качається, людям усміхається. (Сонце і небо)
Слайд 3 (1)
Один баранець пасе тисячі овець. (Місяць і зірки)
Слайд 3 (2)
Золоте сховалося, а срібне показалося. (Сонце і Місяць)
Слайд 3 (3)
2.Гра «Жук-буквоїд»
К.см.с, пл.н.т., р.к.та
З чим пов’язана тема нашого уроку??
III. Повідомлення теми уроку
1. Повідомлення вчителя
- Чому зорі світяться? Чому зорі світяться неоднаково? Чому зорі не падають? Що тримає їх на небі? Ці та тисячі інших запитань з давніх-давен цікавили людей. Люди помітили, що небесні тіла знаходяться у певному порядку, і назвали цей порядок космосом. Слово космос у перекладі з грецької мови означає порядок. А людей, які досліджують космос, називають космонавтами.
- Діти, а скажіть , яке сьогодні число і місяць? А вчора яке було число?
Може хто з вас знає чим знаменна вчорашня дата?
Правильно, 12 квітня вважається Днем космонавтики.
Слайд 4
Цього дня у 1961 році , а це 56 років потому, Юрій Гагарін на космічному кораблі “Восток” здійснив перший в історії людства політ навколо орбіти Землі. Політ тривав 108 хвилин. Під час польоту Гагарін переконався , що наша планета дійсно кругла, що більшість її території вкрита водою. Що вона прекрасна. (Показ ілюстрацій)
Слайд 5
Ми будемо читати про нього текст . А як він називається ви дізнаєтесь, коли прочитаєте його назву за стрілочками:
р я б л с
м і з у а я
Слайд 6
ІV. Вивчення нового матеріалу
Опрацювання тексту «Мрія збулася»
1) Читання тексту вчителем.
- Про кого цей текст?
2) Словникова робота
Слайд 7
Космонавт – це людина, яка досліджує космос
Слайд 8
Космос- – це зірки і планети, комети і астероїди, різні космічні світила і міжзоряний простір.
Буковина - Чернівецька область;
Слайд 9
подвиг – героїчний, самовідданий вчинок, виконаний у важких умовах; наполегливо – вперто добиватися чогось
Мрія – бажання, прагнення до чогось
Обов’язково - неодмінно
3) Розповідь вчителя про біографію Л.Каденюка.
- Ви прослухали, що розповідають про космонавта у підручнику, а я розповім вам про нього ще деякі факти .З того часу як Юрій Гагарін полетів у космос Леонід мріяв про космос і робив усе, щоб досягти своєї мети. Коли Льоні було 16 років, він вступив до вищого військового авіаційного училища. Через кілька років сором’язливий хлопчина перетворився на сильну, мужню та впевнену в собі людину – став членом загону космонавтів.
Готуватися до космічних польотів було дуже важко. Організм мав бути пристосованим до сильного морозу та спеки. Космонавтів по двоє закидали в пустелю і залишали дуже мало води, закидали за Полярне коло, де в хатинці було 20 градусів морозу.
Випробування були дуже важкі під час підготовки до польотів загинув друг Леоніда. Не раз був за крок від загибелі і сам Каденюк.
І ось Леонід Костянтинович в Америці, де познайомився з товаришами з команди корабля. А коли екіпаж везли на старт, він був дуже гордий, що саме його вибрали для польоту.
У 1997 році стартував космічний корабель. Пізніше, після старту, коли корабель вийшов на орбіту, і Леонід Каденюк в ілюмінаторі побачив нашу гарну різнобарвну планету сказав:
Слайд 10
«Така маленька наша планета, така беззахисна… Ми не бережемо її. Ми зле ставимося один до одного. Треба, щоб усі побачили Землю з космосу і зрозуміли, що її треба берегти.» А як саме потрібно берегти нашу планету?
- Перш ніж ви почнете самостійно читати текст необхідно підготуватися.
давайте попрацюємо над артикуляційними вправами
Слайд11
Слайд 12
Слайд 13
Скоромовка
На екскурсію у космос попросився ескімос
Хто такі ескімоси? ( це народи півночі) Слайд 13 (2)
Слайд 14
3)Робота над чистомовкою.
Ись-ись-ись — в школі гарно вчись.
Мо-мо-мо — в космос летимо.
Ив-ив-ив — мрію він здійснив.
3) Читання тексту учнями «ланцюжком».
- Прочитайте оповідання самостійно і запам’ятайте імена космонавтів.
Слайд 15
Фізкультхвилинка « Ракета»
Ми в ракету дружно сіли (Імітація.)
І у космос полетіли. (Махи руками.)
Повз малі планети й зорі (Стрибки з обертанням руками.)
Летимо, як метеори. (Біг на місці.)
Обігнали ми комету — (Стрибки на місці.)
Повернулись на планету! (Повернення на місця.)
Слайд ‘16
4) Гра «Читає Незнайко».
Учитель читає речення, навмисно замінюючи в ньому слова. Учні відшукують речення і читають його без «помилки».
Коли перший у світі космонавт Єгор (Юрій) Гагарін полетів у космос, українському хлопчику Льоні Каденюку минав дев’я ий (десятий) рік. Він жив тоді в селі Климівці (Клишківці) на Буковині.
Льоня хотів (мріяв) повторити подвиг Юрія Гагаріна. Він гарно (наполегливо) вчився і займався спортом. І свою мрію Юрій (Леонід) Каденюк здійснив. Він побачив нашу українську (рідну) Землю з далекого космосу.
5) Робота за малюнком.
— Розгляньте малюнок у Букварі. Кого і що на ньому зображено?
Додаткова вправа «Вибіркове читання»
V. Підсумок уроку
Складання усної розповіді на тему «Про що ти мрієш?»
ВІДЕО
Пісня
1. Хочеш все про всесвіт знать -2р
Треба більш читати.
І тоді в небесний світ -2р.
Будеш ти пірнати.
ПРИСПІВ:
Ні дощі, ні вітри, зорепади не страшні,
Якщо до знань усім іти -2р
2. Астрономом станеш ти -2р.
Вивчиш все про космос.
Будеш знати про зірки -2р.
Про сузір”я й Сонце