Клас: 5-А
Предмет: Образотворче мистецтво
Тема уроку: Український орнамент.
Мета: Донести до учнів, чому орнамент називають кодом нації.
Завдання:
- розрізняти мотиви, групи, види орнаментів;
- створювати власний письмовий орнамент
- навички особистого стилю в орнаменті;
- вміння знаходити загальне у поняттях «орнамент» - «історія українського народу» - «любов до Батьківщини» - «Україна – це я»
- ціннісне ставлення до України, її історії, творчої праці.
Тип уроку: Засвоєння нових вмінь та навичок
Обладнання: мультимедійна дошка, тематичні відео фрагменти та презентації, підручники, оціночні листи, картки з завданнями.
Ход урока:
І. Организационная часть - 2 хв.
Доброго дня, діти.
Сідайте
ІІ. Повідомлення теми уроку: - 2 хв.
Діти, я недаремно почала урок українською мовою, бо сьогодні ви дізнаєтесь, про те, що вважається кодом української нації. Хто здогадався про що піде мова?
/відповіді/
Так. Тема нашого уроку /підіймає таємничий лист/: Український орнамент.
Орнамент – це візерунок, побудований на ритмічному повторенні геометричних елементів – рослинних та тваринних мотивів та призначений для оформлення різних речей.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Ви сьогодні сидите у групах. Зараз перевіримо, яка з груп найкмітливіша. У вас на столі є оціночний лист. Візьміть його. Перше завдання дорівнює одному балу. Увага, питання.
Вправа «Вільний мікрофон» - 3 хв.
Скажіть, будь ласка, де у повсякденному житті ми можемо зустріти орнамент? Відповіді по одній від кожної групи. Правило піднятої руки.
/відповіді дітей/
Давайте перевіримо, чи все ви назвали.
/Перегляд презентації «Орнамент у повсякденному житті/
Дуже добре. Молодці.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу -5 хв.
/Перегляд презентації/
Чи знаєте ви, що перші вишивки на території України з'явилися ще за скіфів. Археологічні розкопки підтверджують, що знайдені на Черкащині фігурки чоловіків, створені ще у VI столітті, в своєму оздобленні мають не тільки структурні особливості українського одягу XVIII-XIX століть, а й елементи давнього орнаменту.
Наступне нагадування про український орнамент відбулося у 1876 році. Тоді мати Лесі Українки – Ольга Косач, переїхавши разом з чоловіком до Новограда-Волинського, почала захоплюватися вивченням народного побуту, записувала пісні, збирала зразки вишивок. Як наслідок її довголітньої праці над дослідженням та збором вишивок в 1876 році з’явилася перша в Україні наукова праця присвячена орнаменту: «Український народний орнамент: вишивки, тканини, писанки». За своє дослідження Олена Пчілка здобула гран-прі на І Всесвітній виставці у Парижі.
Якими різноманітними є сучасні вишиванки: однотонні та різнобарвні, багаті та ніжні, вишиті квітами та геометричним візерунками… Та чи знаємо ми, що за узори насправді прикрашають наш одяг, якими древніми є їхні основи, що вони означають та чому виглядають саме так. Яка сакральна геометрія захована у скарбах бабусиних скринь? Це ж не просто кола, ромби, гілки і спіралі, ці фігури створювались десятки століть тому як унікальні символи. У часи, коли наші предки володіли магічним зв’язком зі світом Природи: рослин, тварин, небесних світил. Символами Сонця, Землі, Всесвіту, Роду вони малювали свою долю, відтворюючи їх на полотні, виписуючи таємничі древні знаки як заклинання, як обереги, як коди свого роду. У сучасному світі знайдено орнаментальну абетку, де кожна літера промовляє до свого власника. Такі абетки є у вас на столі. Подивіться будь ласка.
V. Дослідницька робота – 10 хв.
Зараз кожна група отримає завдання, за яке інші групи виставлятимуть вам бали. Я додам свій бал за роботу кожного учня.
У кожної групи на столі два конверта. Відкрийте, будь ласка перший. Там ви знайдете завдання для кожної групи, інформацію щодо цього завдання та презентувати відповідь.
1 група: дослідить, що таке мотив та на які групи у залежності від мотивів діляться орнаменти.
2 група: збере інформацію про основні кольори орнаменту.
3 група: розповість нам, які бувають види орнаменту.
4 група: розкриє таємницю символів.
5 група: закодувати слово «орнамент» згідно абетці орнаменту.
Презентація робіт.
5 група: Що ж означає орнамент? Закодували? Поясніть.
Орнамент – це узор, який побудовано на ритмічному повторенні геометричних елементів.
1 група: Що ж таке мотив? На які групи поділяється орнамент.
3 група: Які бувають види орнаменту?
2 група: Якими є кольори орнаменту?
4 група: Що ж означають символи?
VІ. Практична робота – 20 хвилин
Добре. Всі впорались з завданням, а зараз я пропоную групам відкрити конверт. В ньому ви знайдете янголят, яким ви декоруєте вишиваночки. Не забувайте, оздоблюючи сорочку своєму янголу ви можете змінити свою долю на краще. А допоможе, знайдена вами інформація на дошці. До того ж можна закодувати своє ім’я за допомогою символів орнаменту.
VІІ. Підсумки уроку – 3 хв.
Давайте підсумуємо. Чому ж орнамент називають кодом нації?
Вправа: «Закінчи речення»
VІІІ. Оцінювання учнів
Виставка робіт.