Урок з образотворчого мистецтва, 5 клас. Тема "Український орнамент"

Про матеріал
Тема уроку: Український орнамент. Мета: Донести до учнів, чому орнамент називають кодом нації. Завдання:  навчити: - розрізняти мотиви, групи, види орнаментів; - створювати власний письмовий орнамент  формувати: - навички особистого стилю в орнаменті; - вміння знаходити загальне у поняттях «орнамент» - «історія українського народу» - «любов до Батьківщини» - «Україна – це я»  виховувати: - ціннісне ставлення до України, її історії, творчої праці.
Перегляд файлу

Клас: 5-А

Предмет: Образотворче мистецтво

Тема уроку: Український орнамент.

Мета: Донести до учнів, чому орнамент називають кодом нації.

Завдання:

  • навчити:

-  розрізняти мотиви, групи, види орнаментів;

- створювати  власний  письмовий орнамент

  • формувати:

- навички особистого стилю в орнаменті;

- вміння знаходити загальне у поняттях  «орнамент» - «історія українського народу» - «любов до Батьківщини» - «Україна – це я»

  • виховувати:

- ціннісне ставлення до України, її історії, творчої праці.

Тип уроку: Засвоєння нових вмінь та навичок

Обладнання: мультимедійна дошка, тематичні відео фрагменти та презентації,  підручники, оціночні листи, картки з завданнями.

 

Ход урока:

І. Организационная часть  - 2 хв.

Доброго дня, діти.

Сідайте

ІІ. Повідомлення теми уроку: - 2 хв.

Діти, я недаремно почала урок українською мовою, бо сьогодні ви дізнаєтесь, про те, що вважається кодом української нації. Хто здогадався про що піде мова?

/відповіді/

Так. Тема нашого уроку /підіймає таємничий лист/: Український орнамент.

Орнамент – це візерунок, побудований на ритмічному повторенні геометричних елементів – рослинних та тваринних мотивів та призначений для оформлення різних речей.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Ви сьогодні сидите у групах. Зараз перевіримо, яка з груп найкмітливіша. У вас на столі є оціночний лист. Візьміть його. Перше завдання дорівнює одному балу. Увага, питання.

 Вправа «Вільний мікрофон» - 3 хв.

Скажіть, будь ласка, де у повсякденному житті ми можемо зустріти орнамент? Відповіді по одній від кожної групи. Правило піднятої руки.

 /відповіді дітей/

Давайте перевіримо, чи все ви назвали.

/Перегляд презентації «Орнамент у повсякденному житті/

Дуже добре. Молодці.

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу -5 хв.

/Перегляд презентації/

Чи знаєте ви, що перші вишивки на території України з'явилися ще за скіфів. Археологічні розкопки підтверджують, що знайдені на Черкащині фігурки чоловіків, створені ще у VI столітті, в своєму оздобленні мають не тільки структурні особливості українського одягу XVIII-XIX століть, а й елементи давнього орнаменту.

Наступне нагадування про український орнамент відбулося у 1876 році. Тоді мати Лесі Українки – Ольга Косач, переїхавши разом з чоловіком до Новограда-Волинського,  почала захоплюватися вивченням народного побуту, записувала пісні, збирала зразки вишивок. Як наслідок її довголітньої праці над дослідженням та збором вишивок в 1876 році з’явилася перша в Україні наукова праця присвячена орнаменту: «Український народний орнамент: вишивки, тканини, писанки». За своє дослідження Олена Пчілка здобула гран-прі на І Всесвітній виставці у Парижі.

Якими різноманітними є сучасні вишиванки: однотонні та різнобарвні, багаті та ніжні, вишиті квітами та геометричним візерунками… Та чи знаємо ми, що за узори насправді прикрашають наш одяг, якими древніми є їхні основи, що вони означають та чому виглядають саме так. Яка сакральна геометрія захована у скарбах бабусиних скринь? Це ж не просто кола, ромби, гілки і спіралі, ці фігури створювались десятки століть тому як унікальні символи. У часи, коли наші предки володіли магічним зв’язком зі світом Природи: рослин, тварин, небесних світил. Символами Сонця, Землі, Всесвіту, Роду вони малювали свою долю, відтворюючи їх на полотні, виписуючи таємничі древні знаки як заклинання, як обереги, як коди свого роду. У сучасному світі знайдено орнаментальну абетку, де кожна літера промовляє до свого власника. Такі абетки є у вас на столі. Подивіться будь ласка.

V. Дослідницька робота – 10 хв.

 Зараз кожна група отримає завдання, за яке інші групи виставлятимуть вам бали. Я додам свій бал за роботу кожного учня.

У кожної групи на столі два конверта. Відкрийте, будь ласка перший. Там ви знайдете завдання для кожної групи, інформацію щодо цього завдання та презентувати відповідь.

1 група: дослідить, що таке мотив та на які групи у залежності від мотивів діляться орнаменти.

2 група: збере інформацію про основні кольори орнаменту.

3 група: розповість нам, які бувають види орнаменту.

4 група: розкриє таємницю символів.

5 група: закодувати слово «орнамент» згідно абетці орнаменту.

Презентація робіт.

5 група: Що ж означає орнамент? Закодували? Поясніть.

Орнамент – це узор, який побудовано на ритмічному повторенні геометричних елементів.

1 група: Що ж таке мотив? На які групи поділяється орнамент.

3 група: Які бувають види орнаменту?

2 група: Якими є кольори орнаменту?

4 група: Що ж означають символи?

VІ. Практична робота – 20 хвилин

Добре. Всі впорались з завданням, а зараз я пропоную групам відкрити  конверт. В ньому ви знайдете янголят, яким ви декоруєте вишиваночки. Не забувайте, оздоблюючи сорочку своєму янголу ви можете змінити свою долю на краще. А допоможе, знайдена вами інформація на дошці. До того ж можна закодувати своє ім’я за допомогою символів орнаменту.

VІІ. Підсумки уроку – 3 хв.

Давайте підсумуємо. Чому ж орнамент називають кодом нації?

Вправа: «Закінчи речення»

  • сьогодні на уроці я дізнався
  • сьогодні мені сподобалося

VІІІ. Оцінювання учнів

Виставка робіт.

 

docx
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 5 клас (Масол Л.М.)
Додано
24 лютого 2019
Переглядів
2161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку