Урок на тему: "У музичному театрі. На оперній сцені. Споруди й інтер’єри театрів"

Про матеріал
Конспект уроку в 5 класі інтегрований курс «Мистецтво» Тема уроку: У музичному театрі. На оперній сцені. Споруди й інтер’єри театрів
Перегляд файлу

Урок в 5 класі інтегрований курс «Мистецтво»

Тема уроку: У музичному театрі. На оперній сцені. Споруди й інтер’єри театрів

Мета: формування ключових компетентностей:

загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями культури;

 міжпредметна естетична компетентність: оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтв;

предметних компетентностей:

  • на прикладі оперної творчості С.С.Гулака-Артемовського закріпити уявлення про невіддільність музики і літе­ратури в оперному жанрі. Дати визначення поняттям: опера, арія, лібрето, увертюра. Ознайомити з шедеврами архітектури спорудами українських театрів. Дати визначення поняттям: екстерьер, інтерьер, фое, балкон. 
  •  розвивати вокально-хорові навички учнів, навички малювання  та вміння зіставляти, інтерпретуючи, музичні твори та твори образотворчого мистецтва;
  •  виховувати інтерес до видатних зразків му­зичної та архітектурної  класики.

Обладнання: фортепіано, комп’ютер, аудіо та відеозаписи, мультимедійна презентація, портрет С.С.Гулака-Артемовського.

Тип уроку:  урок поглиблення теми.

Хід уроку.

І. Вхід учнів до класу під звучання Увертюри до опери "Запорожець за Дунаєм" С.С. Гулака-Артемовського.

ІІ. Організація класу

   Музичне вітання «Добрий день вам діти. Добрий день вам вчитель. Доброго і радісного дня.»

 

Слайд 1                  

  Повідомлення теми і мети уроку.

Слайд 2 Театр це особливий вид мистецтва завдячуючи йому ми можемо здійснити захоплюючу мандрівку та зазирнути в різні епохи минулого.

Слайд 3

Пропоную сьогодні піднімати для відповіді шаблони театральних масок що знаходяться у вас на партах.

Багато хто з вас вже відвідували театри та на минуломи уроці ви дізнались про ще деякі види театрів. Подивіться на екран і скажіть які види театрів ви впізнали? Відповіді учнів за правом піднятої театральної маски.(Драматичний театр, театр ляльок, театр тіней, театр пантоміми). Добре, молодці.

Слайд 4 Перевірка домашнього завдання. Завдання отримали групи створити театральні афіши і висвітлити їх на телебаченні, в соціальних мережах та журналі.  Представлення по групах «Театральні афіші.» На попередніх уроках ми об’єднались у групи зі смачними назва (яблучко,полуничка,бананчики). Запрошую представити театральну афішу кожну з груп.

ІІІ. Бесіда «Споруди й інтер’єри театрів.» Слайд 5,6,7

Споруди оперних театрів у світі – це шедеври архітектури, а також неперевершені зразки декоративно-оформлювального мистецтва. До пам’яток архітектури належать і найстаріші в Україні театри опери та балету: Київський, Львівський, Одеський оперні театри. Архітектори проектуючи споруди враховують їх призначення, форму конструкції, її декоративне оздоблення. Екстерьер- зовнішне зображення й оздоблення архітектурної споруди. Важливим складником художнього образу театру є інтер’єр- внутрішнній простір театрального приміщення.

 

         

  • "На оперній сцені" Слайд 8
  • Що таке опера? Це чи не найскладніший музичний жанр. У ньому злиті в єдиному дійстві драматичне мистецтво, вокальна та інструментальна музика, танці й пантоміма, живописні декорації, костюми та грим артистів .
  • Опера (з італ. — дія, праця, твір) — музично-драматичний жанр, що

ґрунтується на синтезі музики, слова і дії.

Композитор пише оперу на певний сюжет, нерідко взятий із літератури.

Словесний текст опери має назву лібрето (Лібретокнижечка зі змістом опери, балету). Проте головним "героєм" оперного синтезу є МУЗИКА.

Починається опера з увертюри — симфонічного вступу, який уводить слухача в загальну емоційну атмосферу вистави, знайомить із головними музичними темами. Оперні співаки виконують арії, у яких розкриваються характери героїв, їхні почуття, мрії, бажання. Під час виконання арії музика "малює" портрет героя.

Арія сольний номер героя в опері.

В оперній виставі дійові особи співають не тільки соло, а й об’єднуються в ансамблі. Важливою "дійовою особою" оперної вистави є хор, який має велике значення в розвитку дії, він часто звучить у фіналі, де зображуються народні сцени.

Увертюра, арії та речитативи, ансамблі й хори, а інколи й балетні

епізоди — найважливіші складники оперної вистави.

Підготовку оперної вистави здійснюють режисер, диригент, хормейстер і балетмейстер.

ІV. Музичне сприймання. Слайд 9

Запрошую познайомитись із оперою видатного українського композитора, нашого земляка С.С. Гулака-Артемовського "Запорожець за Дунаєм".

Семен Степанович Гулак-Артемовський 1813—1873) — український композитор, співак який мав гарний голос низького тембру (бас-баритон).

Долю Семена Гулака-Артемовського вирішив його прекрасний голос. У 1838 році, коли юнак навчався в київській бурсі, на його талант звернув увагу Михайло Глинка. Він узяв співака із собою до Петербурга. Тут Глинка спочатку сам дає йому уроки співу, а 1839 року організовує на його користь кілька концертів, а на зібрані кошти відправляє вчитися за кордон. Після двох років навчання в Італії Гулак-Артемовський дебютував у флорентійській опері.

Після повернення до Петербурга, протягом 22 років був солістом російської

імператорської опери, а в 1864—1865 — Великого  театру в Москві.

Широку популярність Гулаку-Артемовському, як композиторові, принесла

опера "Запорожець за Дунаєм", яка стала українською музичною класикою.

Царська цензура забороняла її постановку на сцені протягом 20 років. "Запорожець за Дунаєм" — це яскравий зразок опери. Дія відбувається в часи переселень козаків із Запорозької Січі. У творі композитором було  втілено тему любові до батьківщини й туги за рідним краєм на чужині. Сюжет опери побудовано навколо двох ліній — ліричної і комічної. Перша розкривається в характеристиках закоханих Оксани й Андрія, які мріють таємно втекти з турецького полону. У створенні цих музичних образів переважають пісенні інтонації, споріднені з українським фольклором. Друга лінія сюжету це  комічні образи козака Карася та його дружини Одарки мають дещо інше забарвлення. Вони пройняті народним гумором, інтонаціями й ритмами, характерними для жартівливих і танцювальних народних пісень. Прем’єра опери "Запорожець за Дунаєм" відбулась у Маріїнському театрі в Петербурзі 1863 року. Роль Карася виконував автор. Згодом музика С.Гулака -Артемовського зазвучала на оперних сценах Києва, Харкова, Одеси та багатьох інших міст. Завдяки романтичному сюжету, гумору, і головне — чарівній музиці з її наспівними мелодіями і легкою оркестровкою опера С.С.Гулака-Артемовського залишається однією з найпопулярніших українських опер, що і до цього часу з успіхом грають в театрах України та за кордоном.

Давайте і ми подивимось відео-фрагменти з опери.

Слайд 10-13

Перегляд відео. С.Гулак-Артемовський. "Запорожець за Дунаєм".

  1. Увертюра.
  2. Романс Оксани "Місяцю ясний".
  3. Дует Оксани та Андрія «Чорна хмара з-за діброви»
  4. Фінальний хор "Там за тихим за Дунаєм".

 

 

 

 

 

- Які з музичних образів вам найбільше сподобались? Чому?

- Чим схожи чи відрізняються ліричні образи від комічних?

V. Вокально-хорова робота. Слайд 14

1. Розспівування.

2. Виконання пісні Б.Савельєва на слова Л.Рубальської "Різнокольорова гра" під супровід фортепіано виконуючи 1к. соло, 2к. дуетом а 3 к. усім класом разом.

3. Виконання пісні Б.Савельєва на слова Л.Рубальської "Різнокольорова гра" під супровід фонограми виконують ансамблі по черзі з рухами під музику і спів.

5. Творча робота. «Оздоблення театральної маски»

   Слайд 15                             

Театральна маска зображувала людське обличчя в узагальнених рисах. Зазвичай відображалися настрій героя (веселий, сумний), почуття та емоції (добрий, злий), характерні образи (продавець, музикант). Отак маска з тих далеких часів стала головним атрибутом театру.

Пропоную вам нанести різнокольорові візерунки на заготовлені маски використовуючи фарби и кольорові олівці чи пастель.

VІ. Узагальнення. Рефлексія. Вправа «Мікрофон»

- Які види мистецтва складають оперний синтез?

- Назвіть відомі оперні театри?

- Дайте визначення інтер’єр та екстер’єр театру.

- Які вокальні та інструментальні номери входять до складу оперної

вистави?

- Поясніть роль оркестру і хору в оперній виставі.

- Яку оперу вам вдалося побачити й почути в театрі або по телевізору? Що найбільше запам’яталося? Чим музична вистава відрізняється від вистави у драматичному театрі?

VІІ. Домашнє завдання.

Скласти кросворд «У музичному театрі», використавши нові терміни та поняття, з якими познайомилися на уроці.

Вихід з класу під звучання Увертюри до опери "Запорожець за Дунаєм" С.Гулака-Артемовського.  

 

 

Підготувала вчитель  вищої категорії, старший вчитель Казмирук Вікторія Володимирівна. Черкаська гімназія № 31.

doc
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 5 клас (Масол Л.М.)
Додано
3 березня 2019
Переглядів
6111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку