Урок в 5 класі інтегрований курс «Мистецтво»
Тема уроку: У музичному театрі. На оперній сцені. Споруди й інтер’єри театрів
Мета: формування ключових компетентностей:
загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями культури;
міжпредметна естетична компетентність: оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтв;
предметних компетентностей:
Обладнання: фортепіано, комп’ютер, аудіо та відеозаписи, мультимедійна презентація, портрет С.С.Гулака-Артемовського.
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Хід уроку.
І. Вхід учнів до класу під звучання Увертюри до опери "Запорожець за Дунаєм" С.С. Гулака-Артемовського.
ІІ. Організація класу
Музичне вітання «Добрий день вам діти. Добрий день вам вчитель. Доброго і радісного дня.»
Слайд 1
Повідомлення теми і мети уроку.
Слайд 2 Театр це особливий вид мистецтва завдячуючи йому ми можемо здійснити захоплюючу мандрівку та зазирнути в різні епохи минулого.
Слайд 3
Пропоную сьогодні піднімати для відповіді шаблони театральних масок що знаходяться у вас на партах.
Багато хто з вас вже відвідували театри та на минуломи уроці ви дізнались про ще деякі види театрів. Подивіться на екран і скажіть які види театрів ви впізнали? Відповіді учнів за правом піднятої театральної маски.(Драматичний театр, театр ляльок, театр тіней, театр пантоміми). Добре, молодці.
Слайд 4 Перевірка домашнього завдання. Завдання отримали групи створити театральні афіши і висвітлити їх на телебаченні, в соціальних мережах та журналі. Представлення по групах «Театральні афіші.» На попередніх уроках ми об’єднались у групи зі смачними назва (яблучко,полуничка,бананчики). Запрошую представити театральну афішу кожну з груп.
ІІІ. Бесіда «Споруди й інтер’єри театрів.» Слайд 5,6,7
Споруди оперних театрів у світі – це шедеври архітектури, а також неперевершені зразки декоративно-оформлювального мистецтва. До пам’яток архітектури належать і найстаріші в Україні театри опери та балету: Київський, Львівський, Одеський оперні театри. Архітектори проектуючи споруди враховують їх призначення, форму конструкції, її декоративне оздоблення. Екстерьер- зовнішне зображення й оздоблення архітектурної споруди. Важливим складником художнього образу театру є інтер’єр- внутрішнній простір театрального приміщення.
ґрунтується на синтезі музики, слова і дії.
Композитор пише оперу на певний сюжет, нерідко взятий із літератури.
Словесний текст опери має назву лібрето (Лібрето — книжечка зі змістом опери, балету). Проте головним "героєм" оперного синтезу є МУЗИКА.
Починається опера з увертюри — симфонічного вступу, який уводить слухача в загальну емоційну атмосферу вистави, знайомить із головними музичними темами. Оперні співаки виконують арії, у яких розкриваються характери героїв, їхні почуття, мрії, бажання. Під час виконання арії музика "малює" портрет героя.
Арія — сольний номер героя в опері.
В оперній виставі дійові особи співають не тільки соло, а й об’єднуються в ансамблі. Важливою "дійовою особою" оперної вистави є хор, який має велике значення в розвитку дії, він часто звучить у фіналі, де зображуються народні сцени.
Увертюра, арії та речитативи, ансамблі й хори, а інколи й балетні
епізоди — найважливіші складники оперної вистави.
Підготовку оперної вистави здійснюють режисер, диригент, хормейстер і балетмейстер.
ІV. Музичне сприймання. Слайд 9
Запрошую познайомитись із оперою видатного українського композитора, нашого земляка С.С. Гулака-Артемовського "Запорожець за Дунаєм".
Семен Степанович Гулак-Артемовський 1813—1873) — український композитор, співак який мав гарний голос низького тембру (бас-баритон).
Долю Семена Гулака-Артемовського вирішив його прекрасний голос. У 1838 році, коли юнак навчався в київській бурсі, на його талант звернув увагу Михайло Глинка. Він узяв співака із собою до Петербурга. Тут Глинка спочатку сам дає йому уроки співу, а 1839 року організовує на його користь кілька концертів, а на зібрані кошти відправляє вчитися за кордон. Після двох років навчання в Італії Гулак-Артемовський дебютував у флорентійській опері.
Після повернення до Петербурга, протягом 22 років був солістом російської
імператорської опери, а в 1864—1865 — Великого театру в Москві.
Широку популярність Гулаку-Артемовському, як композиторові, принесла
опера "Запорожець за Дунаєм", яка стала українською музичною класикою.
Царська цензура забороняла її постановку на сцені протягом 20 років. "Запорожець за Дунаєм" — це яскравий зразок опери. Дія відбувається в часи переселень козаків із Запорозької Січі. У творі композитором було втілено тему любові до батьківщини й туги за рідним краєм на чужині. Сюжет опери побудовано навколо двох ліній — ліричної і комічної. Перша розкривається в характеристиках закоханих Оксани й Андрія, які мріють таємно втекти з турецького полону. У створенні цих музичних образів переважають пісенні інтонації, споріднені з українським фольклором. Друга лінія сюжету це комічні образи козака Карася та його дружини Одарки мають дещо інше забарвлення. Вони пройняті народним гумором, інтонаціями й ритмами, характерними для жартівливих і танцювальних народних пісень. Прем’єра опери "Запорожець за Дунаєм" відбулась у Маріїнському театрі в Петербурзі 1863 року. Роль Карася виконував автор. Згодом музика С.Гулака -Артемовського зазвучала на оперних сценах Києва, Харкова, Одеси та багатьох інших міст. Завдяки романтичному сюжету, гумору, і головне — чарівній музиці з її наспівними мелодіями і легкою оркестровкою опера С.С.Гулака-Артемовського залишається однією з найпопулярніших українських опер, що і до цього часу з успіхом грають в театрах України та за кордоном.
Давайте і ми подивимось відео-фрагменти з опери.
Слайд 10-13
Перегляд відео. С.Гулак-Артемовський. "Запорожець за Дунаєм".
- Які з музичних образів вам найбільше сподобались? Чому?
- Чим схожи чи відрізняються ліричні образи від комічних?
V. Вокально-хорова робота. Слайд 14
1. Розспівування.
2. Виконання пісні Б.Савельєва на слова Л.Рубальської "Різнокольорова гра" під супровід фортепіано виконуючи 1к. соло, 2к. дуетом а 3 к. усім класом разом.
3. Виконання пісні Б.Савельєва на слова Л.Рубальської "Різнокольорова гра" під супровід фонограми виконують ансамблі по черзі з рухами під музику і спів.
5. Творча робота. «Оздоблення театральної маски»
Слайд 15
Театральна маска зображувала людське обличчя в узагальнених рисах. Зазвичай відображалися настрій героя (веселий, сумний), почуття та емоції (добрий, злий), характерні образи (продавець, музикант). Отак маска з тих далеких часів стала головним атрибутом театру.
Пропоную вам нанести різнокольорові візерунки на заготовлені маски використовуючи фарби и кольорові олівці чи пастель.
VІ. Узагальнення. Рефлексія. Вправа «Мікрофон»
- Які види мистецтва складають оперний синтез?
- Назвіть відомі оперні театри?
- Дайте визначення інтер’єр та екстер’єр театру.
- Які вокальні та інструментальні номери входять до складу оперної
вистави?
- Поясніть роль оркестру і хору в оперній виставі.
- Яку оперу вам вдалося побачити й почути в театрі або по телевізору? Що найбільше запам’яталося? Чим музична вистава відрізняється від вистави у драматичному театрі?
VІІ. Домашнє завдання.
Скласти кросворд «У музичному театрі», використавши нові терміни та поняття, з якими познайомилися на уроці.
Вихід з класу під звучання Увертюри до опери "Запорожець за Дунаєм" С.Гулака-Артемовського.
Підготувала вчитель вищої категорії, старший вчитель Казмирук Вікторія Володимирівна. Черкаська гімназія № 31.