Подано розгорнутий конспект уроку , в якому використані елементи інтерактивного навчання.Інтерактивні технології навчання дають можливість для взаємодії всіх , хто навчається , йде процес навчання у співпраці , в якому вчитель і учні є суб'єктами , пропонуються проблеми для спільного вирішення , при цьому формуються в учнів уміння та навички , формуються навчальні та життєві компетентності , виробляються їх власні цінності , створюється атмосфера творчої взаємодії в навчанні.
Що таке права і свободи людини
Мета. Ознайомити учнів з основними поняттями «права людини», «міжнародні стандарти прав людини»; дізнатися про види прав свобод людини , вміти наводити приклади ; розкрити особливу роль прав і свобод людини у відносинах людини і держави, значення захисту прав людини і громадянина; розвивати вміння учнів аргументовано обстоювати власну точку зору , працювати в парах , групі; виховувати активну позицію школярів.
Очікуванні результати.
Після цього уроку учні зможуть :
дитини ;
Епіграф :« Рівність прав не в тому , що всі ними користуються , а в тому , що вони надані» Сенека
Проблемне завдання .Чи може держава обмежувати права людини?
План уроку
1. Гра – розминка(термінологічний , цифровий диктант, гра «Павутинка»
2. «Мозковий штурм»
3. Гра «Гора очікувань»
4. Випереджальне завдання «Історія розвитку прав людини»
5. Робота з словником
6. Робота з документами.
7 .Вправа «Гроно»
8. Метод «Прес»
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація
Гра – розминка.
1 група. Термінологічний диктант.
Дайте визначення понять : конституція , правовідносини, нормативно –правові акти,закон, підзаконні акти,правопорушення, юридична відповідальність.
2 група. Цифровий диктант
Що означає в праві :14,18,21,35,24.
3 група. Гра «Павутинка»Пропоную слово «закон», а учні навколо нього записують слова , пов’язані з ним.
Отже, одним із варіантів відповіді були права людей , дітей.
Кожна людина живе в тій чи іншій державі , має зв’язки з суспільством , в якому вона перебуває. Кожна країна визначає характер взаємозв’язків суспільства та особи , держави і громадянина. Держава як офіційний представник суспільства юридично закріплює , насамперед в Конституції, права та обов’язки людини і громадянина. Світовий і національний досвід дав можливість встановити ряд основоположних принципів у сфері прав людини і громадянина , які дістали закріплення в Конституції України.
ІІІ. Представлення теми, очікуваних результатів.
-Як Ви думаєте про що ми будемо вести мову ?
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Вправа «Гора очікувань» (діти записують на окремих листочках очікувані результати І прикріплюють них до підніжжя гори)
Робота з епіграфом « Рівність прав не в тому , що всі ними користуються , а в тому , що вони надані» Сенека
Проблемне завдання .Чи може держава обмежувати права людини?
План вивчення нового матеріалу:
1. Що таке права і свободи людини?
2. Загальна декларація прав людини.
3. Міжнародні акти про права дитини.
4. Механізми захисту прав людини.
Випереджальне завдання «Історія розвитку прав людини»
Словникова робота. Права людини – це захищена і гарантована державою можливість щось робити і здійснювати.
У світовій спільності набувала поширення ідея про те , що кожній особа від народження належить низка природних прав , які неможливо відібрати ніякими приписами і законами. Це природні права – це основоположні права , що належать людині від народження , а не через те , що їх надала держава.
Питання прав і свобод людини посідає найважливіше місце як у світі , так і в Україні.
Робота з документами.( пропоную класу об’єднатися та , читаючи, обговорити текст Загальної декларації прав людини. Ст.3,ст.12,ст.13,ст.17, ст18, ст.20, ст.21-24, ст.26-27.)
Вправа «Гроно» ( пишу на дошці слова «права людини», і пропоную учням записати поряд всі асоціації , що виникають в учнів у зв’язку із цими словами
Приклад:
Життя Медицина
Освіта Культура
Праця Відпочинок
ПРАВА ЛЮДИНИ
Мітинги Свобода совісті,думки,слова
Виборче право Свобода пересування
Власність Особиста недоторканість
Існують певні види прав людини. Це – особисті,політичні,економічні, соціальні, культурні.
Робота в парах. Вчитель називає різні види прав , а пари мають відзнайти:
1 пара – політичні, 2 пара – соціально – економічні, 3 пара – культурні , 4 пара – особисті.
Умови та принципи дотримання прав :
1. Рівноправність.
2. Повага до честі та гідності.
3. Єдність прав та обов’язків.
4. Можливість захисту своїх прав.
(зачитую матеріал з газет , а учні висловлюють свої думки стосовно дотримання чи недотримання цих принципів у кожній з наведених ситуацій)
У житті бувають випадки , коли права людини порушуються. У цих випадках дуже важливо вміти захистити себе, знати, хто може допомогти.
Робота з текстом Конституції ( ст.55, 101,121)
Отже , якщо ваші права порушені, існують органи й установи , які мають вам допомогти. Лише після того , як вичерпано всі національні засоби захисту ,людина має право звернутися за захистом своїх прав до міжнародних оганів , організацій , зокрема до Європейського Суду з прав людини , який знаходиться в Страсбурзі.
До чого призводить порушення прав людини?
Чи може держава обмежувати права людини?
(метод «Прес»)
Вправа « Гора очікувань» ( учні , які дізналися бажаного піднімають листки з очікуванням на верх гори .)
Сподіваюся , що сьогоднішня наша зустріч посіє у вас ще одну зернинку знань, адже найголовніше – усвідомлення необхідності знати якомога більше про права людини.
Домашнє завдання. Опрацювати параграф .
Написати твір – есе «Чи може держава обмежувати права людини?
Література
1. Бізбіз Т.О. Правознавство. Практичний курс. Дидактичні матеріали.- Х.:Вид.група «Основа»,2009.
2.Демократія та особистість: можливий вплив ,Нейман В.В./Історія та правознавство, №10(182), квітень 2009.
3.Конституція України, К.:Видавничий дім «СКІФ»,2009.
4.Литвиненко Т.А. Правознавство ( практичний курс).9 клас:розробки уроків .-Х.:»Ранок»,2009.
5..Наровлянський О.Д.Правознавство (практичний курс):Підр.для 9 класу.-К.:Грамота,2009.
6.Пометун О.,Ремех Т.,Пилипчатіна Л. Правознавство .практичний курс: методичний посібник для вчителів зош ,які викладають курс у 9 класі.-Київ .:Логос ,2009.
7.Пометун О.І.,Ремех Т.О.,Гейко І.М. Практичне право : навч. Посіб.:8 клас.- К.:А.С.К.,2006.
8.Ратушняк С.П. Збірник задач 9-11 класи.-Тернопіль :Навчальна книга – Богдан , 2007.
9. Ремех Т.О. Зошит , Правознавство (Практичний курс) , Вид.»Літера ЛТД»,2009.
10.Танцюра А.І. Інтерактивні технології на уроках правознавства.-Х.: Вид.група «Основа»,2005.
Робочі матеріали
Тема. Що таке права і свободи людини
Епіграф :« Рівність прав не в тому , що всі ними користуються , а в тому , що вони надані» Сенека
Проблемне завдання .Чи може держава обмежувати права людини?
План уроку
1. Гра – розминка(термінологічний , цифровий диктант, гра «Павутинка»
2. «Мозковий штурм»
3. Гра «Гора очікувань»
4. Випереджальне завдання «Історія розвитку прав людини»
5. Робота з словником
6. Робота з документами.
7. Вправа «Гроно»
8. Метод «Прес»
Вчитель називає різні види прав , а пари мають віднайти:
1 пара – політичні,
2 пара – соціально – економічні,
3 пара – культурні ,
4 пара – особисті.
Домашнє завдання. Опрацювати параграф 7.
Написати твір – есе «Чи може держава обмежувати права людини?