Урок
Тема. Цілісність здоров’я: взаємозв’язок фізичної, психічної, соціальної і духовної його складових.
Мета: розширювати набуті знання про складові здоров’я. Вчити
встановлювати взаємозв’язки між складовими здоров’я. Розвивати
навички відповідального ставлення до свого здоров’я.
Виховувати бажання берегти і зміцнювати його.
Обладнання: зошити, підручники, піраміда «Здоров’я».
План уроку
І. Організаційний момент.
Психоформула
Щоб здоровим завжди бути,
Правил різних не забудьте.
А найперше – «Добрий день!» –
Мовлю щиро до дітей.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Відгадайте українську народну загадку:
Не золото, а найдорожче.
( Здоров’я, життя )
- На вашу думку, яка тема нашого уроку?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Чому ця тема для вас важлива?
Що ти робиш для того, щоб бути здоровим?
Назви складові здоров’я.
ІV. Актуалізація опорних знань.
- Сьогодні у довідковому бюро вислів Марціала, який жив у І ст. н. е.
«Життя не в тому, щоб жити, а в тім, щоб бути здоровим»
- Як ви розумієте цей вислів?
V. Усвідомлення змісту нового матеріалу.
- Отже, бути здоровим – це не просто слова, а ціла наука, яка називається валеологія.
Валеологія – наука, яка вивчає, як берегти здоров’я.
- А ми цю науку будемо вивчати по такому підручнику. Це наш путівник до країни Здоров’я.
- Та чи треба вчити, як здоровим вік прожити?( стаття с.10)
- Що ви робите, щоб бути здоровими, допоможе з’ясувати гра «Я - здоровий».
( Позитивні відповіді – оплески в долоні. )
+ Маю гарний настрій;
+ повноцінно харчуюсь;
+ загартовуюся;
+ відпочиваю на свіжому повітрі;
+ розвиваю свої здібності;
+ мені затишно вдома.
Фізкультхвилинка.
- А що про здоров’я нам розкаже підручник?
- 4 команди: фізична – с. 11; психічна – с. 11; соціальна – с. 11; духовна – с. 11.
- Давайте побудуємо піраміду «Здоров’я».
- На вашу думку, яка з цих складових найголовніша?
- Послухайте казку, яку для вас написала учениця 4 – В класу Хілевська Настя.
Казка «Чотири складові здоров’я»
Якось зустрілися чотири складові здоров’я і засперечалися, хто з них найголовніший.
- Я, – сказала фізична складова. Без мене не може прожити людина. Я їй даю міцний сон, хороший апетит, гарний фізичний стан.
- Е, ні, – озвалась психічна складова здоров’я. – А як же можливо прожити без емоцій, не відчуваючи любові, гніву, радості, не маючи смаку, дотику і нюху. Це завдяки мені людині доступні бадьорість, веселий настрій та прагнення пізнати світ.
- А як же можна прожити без мене? – вставила і своє слово соціальна складова. Я даю людині спілкування з близьким, однокласниками, знайомими. Завдяки мені людина знаходить розуміння, співчуття серед інших людей і моральну підтримку.
- Усе це добре ви кажете, мої любі, – промовила з хитрістю духовна складова. Але без мене людина не може відчувати себе здоровою Адже саме я даю можливість їй відчути себе особистістю, тобто нести відповідальність за себе і інших, вірити, що добро перемагає зло.
Вислухало Здоров’я розмову своїх складових і каже: «Друзі мої, не сперечайтеся! Усі ви мені дорогі і необхідні. Бо що я варте без вас? Лише в єдності наша сила, і від кожного з вас залежить найдорожче, що є у людини, – її Життя».
- Давайте попробуємо в цьому переконатись остаточно: розрізаємо піраміду по частинах і забираємо одну з них.
- Що можна сказати про здоров’я такої людини?
- У чому суть фізичного здоров’я?
( Злагоджена робота всіх органів і систем організму.)
- Яке значення має соціальне здоров’я?
( Узгодження своїх дій, учинків, потреб з інтересами інших людей.)
- Чому психічне здоров’я має значний вплив на інші складові здоров’я?
( Душевна рівновага, вміння опановувати себе.)
- Чому ми кажемо, що духовне здоров’я є своєрідною вершиною розвитку людини?
( Відповідальність за себе та інших, прагнення чинити добро.)
VІ. Рефлексія.
- Тестові завдання 1,2 с. 34, 36.
VІІ. Цінування суб’єктивного досвіду учнів.
- Сьогодні давали здорові відповіді такі учні… Подякуйте собі.