Урок №13
Тема. Формування негативного ставлення до куріння, алкоголю.
Мета: формування в учнів уявлення про згубну дію шкідливих звичок на
дитячий організм. Розвивати вміння відстоювати власні переконання;
оцінювати і приймати рішення відповідно до ситуації. Виховувати в
учнів здатність говорити «Ні!» шкідливим звичкам.
Обладнання: посібники « Охорона життя», посібник «Здоров’ятко»,
підручники, зошити, картки, ребуси.
План уроку
І. Організаційний момент.
Психоформула
Діти радісні й щасливі,
Бачу маєте всі силу,
І привітні, і здорові,
«Добрий день!» - вам зичу знову.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Розгадайте ребуси і скажіть тему нашого уроку.
’’’ ’’ ’’ь
О У
Р
- Як їх можна назвати одним словом? Чому шкідливі?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
- Англійський філософ Томас Пен вважав, що у людства є три вороги, які забирають більше життів і приносять більше лиха, ніж усі війни разом узяті. Це алкоголь, куріння і наркотики.
- Наше завдання на уроці дослідити, чому людина робить такий вибір?
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
- Для чого вам, учням четвертого класу, про це знати?
Які наслідки у здоров’ї дітей залишають шкідливі звички?
Як ти вмієш казати «ні», коли тобі запропонують закурити цигарку, можливо навіть з наркотичною травою, випити пива?
V. Усвідомлення змісту нового матеріалу.
- Послухайте оповідання і дайте відповідь на питання: « З ким порівнюється кінь?»
Дикий кінь і приручений
Якось дикий кінь зустрів прирученого і почав ганьбити його за рабство. Але той твердив, що він – вільний, як вітер.
- Якщо так, - сказав дикий кінь, - тоді для чого служить те знаряддя, що маєш між зубами?
- Це - уздечка, - відповів приручений кінь. – Один з найкращих засобів, що дає силу.
- Так, але що означають ті паски, які прив’язані до неї?
- Вони не дають їй впасти мені з рота, коли я надто лінивий.
- А що скажеш про сідло? – питав далі дикий кінь.
- Часто полегшує мої муки, - відповів приручений кінь. – Коли сили зовсім покидають мене, я сідаю в нього і їду верхи.
Нема нікого гіршого від раба, який цілує свої кайдани, і від людини, яка вибачає собі недобрі звички, в’язнем яких вона є.
Ніхто не є вільним, якщо не є паном самого себе.
- Що ви зрозуміли?
Шкідливі звички – це такі звички людини, що шкодять її здоров’ю.
- У посібнику «Охорона життя і здоров’я учнів» на с.31- 33 ви дізнаєтесь як саме вони шкодять .
- Складемо схему, щоб дізнатись який орган найбільше вражається.
шкідливі звички
куріння алкоголізм наркоманія токсикоманія
серце мозок мозок мозок
легені серце легені
печінка нирки
- Мозок – це комп’ютер, який керує нашим організмом. Якщо він виходить з ладу, тоді в організмі відповідно відбуваються зміни.
- Розгадайте шаради і поясніть значення прислів’їв.
Алкоголь – викрадач розуму.
Спочатку людина п’є вино, а потім вино п’є людину.
Ситуація. Наталка, Марійка і Юрко сиділи на лавочці у дворі і роздивлялися нову книжку. Раптом Наталка сказала: «Чим так погано пахне? Мені навіть очі защипало». Виявляється, поруч із ними на лавочку присіли незнайомі чоловіки. Вони щось говорили й курили, не звертаючи уваги на дітей. Юрко запропонував дівчаткам пересісти на іншу лавочку. Але Наталка раптом почала впиратися: «Чому ми повинні йти. Адже ми першими зайняли цю лавочку». Юрко їй пояснив.
- Що відповів Юрко?
- Які наслідки у здоров’ї дітей залишають шкідливі звички, ви дізнаєтесь зі статті підручника: с. 67.
- Пригадайте, яка пора року? Показуємо рухами. Весна. Літо. Осінь. Зима.
- Далі на вас чекають поради пані Шапокляк на с.68, 69 посібника «Здоров’ятко».
- Як казати «ні» таким людям ?
«Ні» стратегії
« Слухай, поясни йому, що я не буду». «Подивіться на нього, він пропонує мені…». « Скажи ж йому, що я не по цій справі». «Люди, ви тільки послухайте, що він мені пропонує…»
- В парах розіграйте ситуації: І – пропонують закурити цигарку;
ІІ – пропонують випити пива;
ІІІ – пропонують нюхати клей.
Китайський філософ Лао-то говорив: «Той, хто може подолати іншого – сильний, той, хто може подолати себе, - могутній».
VІ. Рефлексія.
- Тестові завдання 8, 9 с.39, 41.( Тестові завдання з інтегрованого курсу “Основи здоров’я” Ольга Струк)
VІІ. Цінування суб’єктивного досвіду учнів.
- Дякую за гарні звички таким учням…
- Подякуємо собі бурхливими оплесками.