Конспект уроку основ здоров'я у 6 класі з використанням скрайбінгу та елементів кейс-технології.
Тема: Правда про тютюн
Мета: учні після уроку зможуть:
Розвивати ключові компетентності учнів: розвивати вміння аналізу, синтезу, вміння робити висновки при розв'язуванні проблемних ситуацій (інформаційна, самоосвіти, саморозвитку); розвивати вміння працювати в групах, домовлятися(комунікативна, соціальна); виховувати бажання вести здоровий спосіб життя (здоров'язбережувальна).
УРОК
(Основи здоров’я 6 клас)
Тема: Правда про тютюн
Мета: учні після уроку зможуть:
Розвивати ключові компетентності учнів: розвивати вміння аналізу, синтезу, вміння робити висновки при розв’язуванні проблемних ситуацій (інформаційна, самоосвіти, саморозвитку); розвивати вміння працювати в групах, домовлятися(комунікативна, соціальна); виховувати бажання вести здоровий спосіб життя (здоров’язбережувальна).
Обладнання: Підручник для 6-го кл. загальноосв. навч. закл. / І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко. — К.: Видавництво
«Алатон», 2014. — 200 с., наочність.
Тип уроку: комбінований
Поняття та терміни:«тютюн», тютюнопаління
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Епіграфом до уроку стали слова англійського письменника У. Теккерея:
Посійте вчинок- і ви пожнете звичку,
Посійте звичку – і ви пожнете характер,
Посійте характер – і ви пожнете долю.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: Від наших вчинків та звичок, які маємо сьогодні, часто залежить все наше подальше життя.
Це може продемонструвати сценка, підготована вашими однокласниками. Готові?
«Театралізація»
Сценка Молодий і старий
Молодий: Як справи, шановний чоловіче?
Старий: Як бачиш, справи мої кепські. Став усе забувати, постійно хворію, більше лежу, ніж ходжу. Лікуюся на курорті, та все марно. Ноги болять, почалася гангрена, мабуть не обійдеться без ампутації.
Молодий: Да ти що, а як це сталося?
Старий: А все почалося зі звичайної цигарки: викурив одну - потягнувся за іншою. ….І так усе життя.
Молодий: Так тепер курити хоч кинув?
Старий: Та тепер вже кинув
Молодий: Пам’ятаю, як ще в 6 класі ти потайки почав курити потайки від батьків та вчителів. А в старших класах часто позичав гроші в знайомих на цигарки.
Старий. А невже ти за все своє життя не викурив жодної цигарки?
Молодий: Ні, не викурив. Шкода, що ти палив з дитинства.
Старий. Тепер це я вже розумію. Бачиш, на мене кажуть старий, а ми ж з тобою за однією партою сиділи.
Дякуємо акторам. Які питання викликала у вас дана сценка?
Про яку звичку йдеться?
«Займи позицію»
Хто вважає, що це сценка могла бути в житті? А хто вважає, що це неправда? Чому ви так вважаєте?
Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Тема урок: правда про тютюн.
Завдання:
Відеоролик Скрайбінг . Текст:
З історії Куріння тютюну.
12 жовтня 1492 року Колумб відкрив не тільки Америку, а й тютюн. Туземці скручували листя рослини і підпалювали, вдихаючи дим. Незважаючи на заборону великого мореплавця, деякі з його моряків таємно привезли листя та насіння тютюну в Європу. Особливо популярним тютюн став у XVII–XVIII століттях.
Спочатку цій рослині приписували дивовижні цілющі властивості. Наприклад, французький посол Жан Ніко (від його імені походить слово «нікотин») приписав нюхання тютюну французькій королеві, як засіб від головного болю. В Англії, під час епідемії чуми, тютюн заставляли курити для профілактики.
Проте йшов час, і люди стали помічати негативну дію тютюну на здоровя. Зявилися випадки смертельного отруєння тютюном. В різних країнах почалися заборони на куріння. Наприклад, в 1680 році король Франції Людовик XIV видав наказ, згідно з яким торгівля тютюном дозволялася виключно аптекарям. В Англії курцям відрубували голови і виставляли їх на площі з люльками в роті. В Туреччині вийшов закон султана Мурада IV про смертну кару за куріння. Там за цей злочин саджали на кілок. В Персії - виривали ніздрі.
Ймовірно, Паління тютюну було принесене в Україну в кінці 16 століття козаками з Туреччини. А самі османці перейняли цю шкідливу звичку безпосередньо у іспанців, з якими торгували. Тоді ж тютюн почали розповсюджувати купці далі на схід.
Познайомтесь з повчальною легендою, яка прийшла до нас із Кавказу.
"У далекому минулому, коли тютюн тільки-но завезли у Вірменію з далеких країн, біля підніжжя Арарату жив добрий та мудрий дідусь. Він відразу не злюбив оте задурманливе зілля і переконував людей не вживати його.
Одного разу старий побачив, що навколо чужоземних купців, які розклали свій отруйний товар, збігалася юрба. Купці кричали: "Божественний лист! У ньому — засіб від усіх хвороб!"
Підійшов мудрий дідусь і каже:
—Цей "божий лист" приносить людям і іншу користь: до хати курця не зайде злодій, його не вкусить собака, і він ніколи не постаріє.
Купці із задоволенням подивилися на нього.
—Ти правий, мудрий старий! — сказали вони. — Але звідки ти знаєш про такі чудові властивості "божественного листа"?
Як старий пояснив свої Слова?
Мозковий штурм. (Відображаємо на дошці відповіді учнів).
Щоб знайти правильну відповідь, пропоную попрацювати в групах над такими проблемами:
1 група: Який склад тютюнового диму? Який моментальний ефект від куріння?
2 груп а: Які наслідки куріння протягом двох років? Як впливає тютюновий дим пасивних курців ( людей,що не палять, але перебувають поряд)?
3 група: Які віддалені наслідки куріння? Оцініть вартість шкідливої звички.
4 група: Розвяжіть ситуативні задачі.
Кожна група отримує кейс з матеріалами з даного питання і лист з завданням, яке необхідно виконати.
За результатами роботи групи повинні заповнити опорну схему до уроку.
Робота в групах над інформацією
Представлення результатів роботи груп, створення опорного конспекту.(на дошці з частинок на аркушах заповнених учнями).
Найбільш активні учні отримують наліпки.
Мозковий штурм:
Але біда в тому, що абсолютна більшість курців, безтурботно палячи, все-таки тішать себе: "Той дзвін дзвонить ще не по мені... може пронесе, неторкнеться, мало чого буває, не всім же помирати..." Центральний інститут онкологічних захворювань Німеччини пропонує до уваги курців ще одну закономірність:
"В авіакатастрофах фатальний випадок серед мільйона людей чекає своєї жертви не частіше, ніж раз у 50 років.
При автомобільних катастрофах фатальний випадок трапляється серед мільйона людей кожні 2-3 дні. Серед мільйона людей смерть від паління — кожні 2-3 годин."
Паління - це найбільша з причин смерті, яку можна відвернути!
Чому ж саме людина починає палити, якщо паління супроводжується серйозними захворюваннями?
Розділити класну дошку навпіл. На одній половині записати причини, з яких люди палять, на другій — чому не палять.
Проаналізувати міфи і факти про тютюн (підручник, с. 83–84), викреслити
відповідні причини паління.
Руханка
Робота в групах:
Поміркуйте, чому тютюнопаління найпоширеніше в бідних країнах і серед бідних людей.
Однією з причин поширення куріння є рекламні компанії тютюнових компаній.
Створення антиреклами.
Ось деякі із закликів антитютюнових програм інших країн:
«Не піддавайся шкідливій звичці!»
«Не спалюй своє майбутнє!»
«У Європі сьогодні курити не модно!»
«Вибирай сам — бути здоровим чи курити?»
Завдання . Придумати свій заклик і створити антирекламу тютюну.
Захист групами проектів антиреклами тютюну.
Індивідуальна робота з тестами(в опорних конспектах).
Тести
1. Перша спроба закурити завершується:
а) сильним кашлем;
б) зблідненням;
в) запамороченням;
г) нудотою.
2. Найнебезпечнішою речовиною у складі тютюну є:
а) нікотин;
б) вода;
в) хімічні речовини.
3. Нікотин для організму є:
а) корисною речовиною;
б) отрутою;
в) речовиною, яка впливає на психіку;
г) речовиною, яка спричиняє залежність.
4. Куріння впливає на організм:
а) знімає напруження;
б) заспокоює нервову систему;
в) знижує апетит;
г) сприяє респіраторним захворюванням.
5. Унаслідок куріння відбувається:
а) спазм кровоносних судин;
б) поліпшується кровопостачання органів і систем;
в) погіршується постачання кров’ю залоз, які регулюють розвиток організму.
Обговорення епіграфу уроку. Що ж відпові старий у вірменській легенді?
І старий пояснив:
— Злодій не прийде у хату курця тому, що той буде багато грошей віддавати за тютюн, стане бідним, і в нього не буде чого красти. До того ж, через куріння він буде кахикати всю ніч, а злодій не заходить у дім людини, яка не спить. Через декілька років куріння людина заслабне, у неї почнуть боліти ноги, і вона ходитиме з палицею. А який собака вкусить людину, в руці якої палиця? І, нарешті, курець ніколи не постаріє, бо помре молодим...
Відійшли люди від купців..."
На жаль, не кожному з нас у житті зустрічається такий мудрий старий.
Вправа «Heзaкінчeнe речення»
Кожен з учасників по черзі продовжує речення.
Завдання:
1) Паління — це…
2) Для мене паління — це...
3) Цигарка в руці — це ознака...
4) Не палити — це значить не...
5) Паління в нашій родині — це...
6) Для того щоб покинути палити, потрібно…
Чи здійснилися ваші очікування? Якщо так, то давайте прикрасимо нашу ялинку різдвяною зіркою.
Вправа «Клубок». Побажання одноліткам.
Додаток 1
Опорний конспект
Тема уроку: Правда про тютюнопаління
«Посійте вчинок- і ви пожнете звичку,
Посійте звичку – і ви пожнете характер,
Посійте характер – і ви пожнете долю. «
У. Теккерей
1. Який склад тютюнового диму? Який моментальний ефект від куріння?
|
2. Які наслідки куріння протягом двох років?
|
3. Які віддалені наслідки куріння?
|
«Вартість шкідливої звички».
Підрахуйте, скільки грошей витрачає людина, що дня купуючи 2 пачки
сигарет за середньою ціною (за тиждень, місяць, рік, десять років)
Термін |
Кошти, які витрачає курець на цигарки |
Що корисного можна купити |
Тиждень |
|
|
місяць |
|
|
рік |
|
|
десять років |
|
|
Висновок:___________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Ситуативні задачі
1. Ти сам не палиш, але провів пару годин у накуреному приміщенні. Чи вплинуло це на твій фізичний стан?_____________________________________________________________
_______________________________________________________________________
2.Шестикласник вирішив, що коли він буде курити, то виглядатиме дорослішим і його будуть більше поважати. Чи так це? Чи завжди добре робити “як усі”? Наприклад, усі курять і я закурю? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Ви вийшли на прогулянку і потрапили до компанії однолітків, які палять цигарки. Вас починають запрошувати приєднатись, а ви відмовляєтесь. На відмову чуєте:
- Слабак! - Він ще маленький! - Мамин синок! - Хиляк!
Ваші дії? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Тести
1. Перша спроба закурити завершується:
а) сильним кашлем;
б) зблідненням;
в) запамороченням;
г) нудотою.
2. Найнебезпечнішою речовиною у складі тютюну є:
а) нікотин;
б) вода;
в) глюкоза.
3. Нікотин для організму є:
а) корисною речовиною;
б) отрутою;
в) речовиною, яка впливає на психіку;
г) речовиною, яка спричиняє залежність.
4. Куріння впливає на організм:
а) знімає напруження;
б) заспокоює нервову систему;
в) знижує апетит;
г) сприяє респіраторним захворюванням.
5. Унаслідок куріння відбувається:
а) спазм кровоносних судин;
б) поліпшується кровопостачання органів і систем;
в) погіршується постачання кров’ю залоз, які регулюють розвиток організму.
Головна причина паління-
Я не буду палити, тому що …..