Урок з використанням елементів тренінгу. Підібрані вправи розкривають суть поняття конфлікт, знайомлять учнів з наслідками конфлікту та способами його розв'язання. Підібрані інтерактивні вправи дозволяють проводити урок у швидкому темпі, учні засвоюють новий матеріал через виконання цікавих завдань, багато спілкуються, роблять власні умовиводи.
Матеріал уроку рекомендований для використання вчителями основ здоров'я, практичними психологами, класними керівниками.
Відділ освіти, сім’ї, молоді та спорту, культури і туризму виконавчого комітету Першотравневської сільської ради
Опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів
Першотравневської сільської ради
Урок основ здоров’я
у 6 класі з елементами тренінгу
Підготувала:
«вчитель – методист», спеціаліст «вищої категорії»
вчитель основ здоров’я
Дем’янова Людмила Леонідівна
2020 р.
Тема уроку: Види і наслідки конфліктів (урок з елементами тренінгу)
Мета: - відпрацювання навичок запобігання, аналізу й конструктивного розв’язання конфліктів;
- розвиток комунікативних та творчих здібностей учнів;
-виховувати толерантне ставлення до людей, які мають інші смаки, погляди чи переконання;
Обладнання: клубок, бейджи-10 шт., запитання на листочках, подарунки-сюрпризи, екран, діапроектор,
Хід уроку:
(парти виставлені в формі кола). Сьогодні у нас на уроці гості, давайте своїми усмішками і привітними змахами долоньок привітаємо гостей. Налаштуємося на комфорте спілкування.
(Кожному гостю і учневі перед уроком планується одягнути бейдж з іменем)
2.Вправа «Клубок» знайомство
Щоб нам краще і комфортніше працювати я пропоную всім присутнім та гостям вийти в центр класу і створити коло.
Мета: надання учасникам можливості познайомитися один з одним, створення
дружної атмосфери, покращення навичок уважного слухання.
Кожен матиме можливість перекинути клубок ниток незнайомому (або добре знайомому) учаснику, не випускаючи з рук свій кінець нитки. Продемонструйте це: киньте комусь клубок, представтесь та розкажіть коротко про себе, чим цікавитесь, чим полюбляєте займатися. (Не забувайте при цьому тримати кінець нитки в руках!). Продовжуйте гру до того часу, доки усі учасники не будуть включені в «комунікативну павутинку».
Питання для обговорення:
- Знайомлячись, ми спілкувалися? Чи були потрібними нам навички спілкування?
- Чи можна сказати що ми зараз створили комунікаційну павутину?(так, вона тягнеться від одної людини до іншої. Інколи може призвести до плутанини)
- Що станеться, якщо я потягну свій кінець пряжі? (інші відчують деякий
тиск). Це комфортно групі? А якщо всі потягнуть павутинку в свою сторону. Що станеться? (Павутинка може розірватися і спілкування припиниться)
- Дуже всім дякую, давайте поаплодуємо один одному і займемо свої місця.
3. Визначення теми і мети уроку.
3.1. Я пропоную всім присутнім подивитися коротенький мультфільм і разом визначити над якою темою ми будемо працювати сьогодні на уроці.
Демонстрація мультфільму https://www.youtube.com/watch?v=0NlB-s0_1MI
- Що робили герої мультфільму (сварилися)
- Що спричинило сварку? (Один герой хотів відпочивати, інший-грати на скрипці.)
- Чи герої вирішили сварку?
- Що таке сварка? (з уроків етики – гостра суперечка, що супроводжується взаємними докорами, образами)
- А якщо суперечка гостра, і довго не може бути розв’язаною, в що вона може перетворитися? (конфлікт)
3.2. Сьогодні на занятті ми будемо говорити про те що таке конфлікт, познайомимося з його видами та способами розв’язання. Чи будуть корисними в вашому житті такі знання?
3.Вправа «Асоціативний кущ»
- Які асоціації виникають у Вас при слові «конфлікт»?
- Якби ви були художниками, яким би кольором ви намалювали конфлікт?
(діти піднімають фломастер, який на їхню думку відповідає кольору конфлікту)
- Рефлексія: конфлікт це хорошо чи погано?
4. Знайомство із новим поняттям.
Поняття на екрані: конфлікт походить від латинського слова conflictus і означає зіткнення сторін, думок, сил, інтересів, поглядів.
4.2. Вправа «Мозковий штурм»
- Як видумаєте що необхідно щоб виник конфлікт. Якщо я буду стояти сама посеред класу, чи може виникнути зіткнення думок поглядів чи інтересів?
(На дошці : ознаки конфлікту . Даю можливість дітям самостійно визначити і записати на дошці. )
Конфлікт має такі ознаки: наявність двох або більше учасників із протилежними інтересами; кожен з учасників має аргументи й засоби для обстоювання своїх інтересів.
4.3. Види конфліктів.
«Робота в групах.» Ділимо на дві групи «День-Ніч»
Групи отримують ситуації, їм дається 3 хвилини щоб ознайомитися з ситуацією і розв’язати її.
Ситуація №1
Два товариші Володя і Раміль-дуже добре ладнають між собою, а сваряться тільки тому, що Володя –вболівальник київського «Динамо», а Раміль-донецького «Шахтаря». Ці сварки пригнічують їх обох. Трапляється, що вони по кілька днів не розмовляють. Іноді сперечаються мало не до бійки. Кожен намагається довести переваги улюбленої команди і переконати товариша вболівати за неї.
Запитання: Як повинні діяти товариші щоб не сваритися? Яка основна причина конфлікту?
(Дітей повинно підвести до того, що основна причина – різні погляди)
- Часто, коли люди мають різну віру, переконання або їм подобаються чи не подобаються певні речі (одяг, музика, футбольна команда), вони ніби спілкуються різними мовами. Те, що для одного «добре», може бути «погане» для іншого; те, що одному подобається, в іншого може викликати відразу.
- Однак розв’язання такого конфлікту не означає, що його учасники мають змінити свою віру, погляди чи переконання. У таких випадках треба згадати народну мудрість: "На колір і смак товариш не всяк". Дуже важливо розвинути в собі толерантність — уміння визнавати й поважати право іншої людини на власну, відмінну від твоєї, думку і пам’ятати, що толерантність — це пошук того, що об’єднує, а не роз’єднує людей.
- Нагадайте діти, що таке толерантність?
Ситуація №2
У санаторії Олена живе в кімнаті з Вітою. Віта не прибирає своє ліжко і розкидає речі. За це їхня кімната отримує зауваження. Олена спочатку терпіла, а потім не витримала і нагримала на Віту. Дівчата посварилися.
Запитання: Як повинні діяти товариші щоб не посваритися? Яка основна причина їхнього конфлікту? Чи схожий даний конфлікт на попередній?
(Підводимо до думки, що даний конфлікт торкається інтересів кожної особи)
НА ДОШЦІ
ВИДИ КОНФЛІКТІВ
КОНФЛІКТ ПОГЛЯДІВ КОНФЛІКТ ІНТЕРЕСІВ
Прикріплюємо ситуацію Кріпимо ситуацію
- Зіткнення і інтересів двох осіб, або ігнорування інтересів однієї із осіб, як було в ситуації – друга група причин з яких виникає переважна більшість конфліктів. Якщо люди не враховують цього то навіть у випадку примирення конфлікт не вичерпується. Він буде виникати знов і знов.
5.Руханка «Самурай, принцеса і дракон».
Учасники стають в дві шеренгу обличчям один до одного. Тренер пояснює, що це дві команди, гра йде до трьох перемог однієї з команд або максимум п'яти раундів (якщо багато «нічиїх»). Тренер розповідає, що, як і будь-яка японська гра, ця гра театралізована і в ній є три фігури ( «самурай», «принцеса», «дракон»), які треба запам'ятати. Він показує учасникам, як зображуються фігури, і просить повторити (для зображення фігур можуть бути використані різні пози і жести). Він пояснює, що гра проходить в кілька раундів, перед кожним з них учасники команд будуть радитися між собою і вибирати одну з фігур ( «самурай», «принцеса» або «дракон») для показу. Потім учасники встануть в дві шеренги і одночасно, по команді тренера, покажуть ту фігуру, яку планували. Якщо в одній з груп учасники покажуть різні фігури - значить, команда програла в даному раунді, оскільки не змогла домовитися. Інакше виграє та команда, яка показала більш сильну фігуру. Всі фігури знаходяться в певних відносинах один до одного: «самурай» перемагає «дракона», «дракон» - «принцесу», а «принцеса» - «самурая».
Ділимо учнів на групи «Зима-весна –літо осінь».
-Кожна група працює за столом позначеним відповідним кольором. На кольорі написано спосіб розв’язання конфлікту, з яким буде працювати група. В групі визначається інформатор. Цей учень по хлопку повинен перейти до наступної групи і донести до них свою інформацію.
- Підведемо підсумки. Які способи розв’язання конфліктів інтересів існують?
- Які способи розв’язання конфліктів на вашу думку найефективніші?
(Способи розв’язання конфліктів проектуються на екрані)
Я Вам пропоную прийняти участь у цікавому експерименті. Для експерименту мені потрібно 6 учасників. Чотирьох з них просимо вийти за двері.
Учнів у класі і гостей просимо уважно спостерігати за учасниками експерименту.
Задача учасників: перед вами мотузка. Давайте уявимо що це вузенький місточок. Під низом містка – глибока прірва. Ви з різних боків рушили по місточку, його потрібно перейти. Як ви це зробите?
- Який спосіб розв’язання конфліктів інтересів був використаний?
- так який же спосіб розв’язання конфліктів найдієвіший?
- чи можна прожити без конфліктів?
• Конфлікти — невід’ємна частина людських стосунків. Вони виникають через те, що кожна людина є неповторною особистістю і має власні погляди та інтереси.
• Якщо конфлікти виникають через розбіжності у смаках чи поглядах людей, їх потрібно розв’язувати на основі толерантності. Бажано щоб кожен конфлікт був розв’язаний до кінця. Такий вид конфлікту, який має позитивний розв’язок називають Конструктивним (на екран)
7. Робота з підручником.
Давайте за допомогою підручника , стор. 133, мал. 47 спробуємо різними способами розв’язати конфлікт. Який з розв’язків був конструктивним?
8.Вправа «Розіжми кулак»
Запрошуємо всіх присутніх вийти в коло і створити пари (якщо є час піймати погляд людини, яка знаходиться в колі)
В парах ролі : опонент і діяч. Діяч міцно стискає і переплітає пальці рук. Опонент повинен розчепити пальці діяча. (Правильне рішення – попросити.)
Чи конструктивно розв’язаний конфлікт? Які способи розв’язання використали?
- Оплески по- колу.
9. Підсумок уроку
9.1. Вправа «Гаряча картоплина». Педагог готує вправу заздалегідь. На листках А – 4 записує питання для учнів, які пов’язані з новими знаннями, які діти отримали на тренінзі. З цих листків формується «Гаряча картоплина» і передається по колу з рук в руки кожного учасника.
Педагог першим говорить слово «Стоп!» і той учень, в руках котрого в цей момент знаходилась «Картоплина», дає відповідь на питання, розгорнувши верхній листок.. Далі вже учень, який щойно дав відповів на питання говорить «Стоп!». І так далі, поки не закінчаться листочки з питаннями. Бажано, щоб кожен учасник гри мав змогу відповісти на питання.
Приклади запитань:
- Що таке конфлікт ?
- Види конфліктів?
- В чому полягає такий спосіб розв’язання конфліктів , як «боротися»?
- Чи виграють учасники конфлікту , які відсторонилися від нього?
- В чому полягає такий спосіб розв’язання конфліктів , як «домовлятися»?
- Який конфлікт називають конструктивним?
-В чому полягає такий спосіб розв’язання конфліктів, як «поступитися»?
9.2. Вправа «Самооцінка»
Оцініть власну роботу.
9.3. Вправа «Таємний друг»
Діти 6 класу вчаться спостерігати за іншими людьми, і як справжні психологи знаходити в людять позитивні якості. На початку уроку ми домовилися, що учні класу виберуть для себе з присутніх- таємного друга. Поспостерігавши за вашою роботою діти можуть дати вам характеристику і подарувати свій подарунок.
9.4. ДЗ : Параграф 23 , стор.134 чит., друкований зошит , завд.1,2
(написати раніше на дошці)
Інструкція. Вправа «Пісочний годинник»
Матеріали: фліп-чарт, маркери, стікери, ручки для кожного учасника.
На фліп-чарті намальований пісочний годинник. Учасники на стікерах пишуть
свої очікування від тренінгу, потім підходять до фліп-чарту, читають вголос та
прикріплюють до верхньої частини пісочного годинника
Вправа «Таємний друг»
Час – 10 хвилин.
Мета: налагодження товариських стосунків у команді учасників.
Інструкція. Вправа «Таємний друг»
Матеріали: стікери (клаптики паперу), маркери, капелюх або пакет.
Соціальний педагог пише імена учасників на клаптиках паперу і складає їх у
капелюха або пакет. Кожен з учасників витягає один папірець з іменем свого
«таємного друга», якому він у свою чергу повинен робити приємні сюрпризи
протягом усього тренінгу. Вправа спрямована на зближення учасників тренінгу
та встановлення дружньої атмосфери. В кінці тренінгу учасники розказують,
кому вони були «таємним другом» і дякують один одному за підтримку
2.Розуміння причин виникнення конфлікту. Вправа «Історія, розказана
Вовком»
Час – 15 хвилин.
Мета: розуміння впливу упереджень та відсутності інформації на виникнення
конфлікту.
Інструкція. Вправа «Історія, розказана Вовком»
Матеріали: фліп-чарт, маркери, інформаційне повідомлення «Історія,
розказана Вовком».
Соціальний педагог пропонує учасникам згадати казку про Червону Шапочку і
описати головну героїню (характерні властивості записує на підготовленому
фліп-чарті, де зображена Червона Шапочка), те ж саме робить з портретом
(характеристиками) Вовка. Після цього соціальний педагог читає вголос
інформаційне повідомлення «Історія, розказана Вовком» і просить учасників
висловити свої думки про головних героїв, почувши інший варіант казки.
Наприкінці, доречно зробити висновок про те, що задача медіатора полягає в
тому, щоб детально з’ясувати подробиці конфлікту від обох сторін і залишатися
неупередженими.
Питання для обговорення:
Які висновки можна зробити за результати цієї вправи?
Наскільки влучно можна судити стосовно конфлікту, почувши опис
ситуації з однієї сторони? Які проблеми можуть виникати в такому разі?
Чи відомі вам побідні казки, в яких один з персонажів був несправедливо
обвинувачений?
Якою може бути роль медіатора в подібних ситуаціях?
Інформація для соціального педагога «Історія, розказана Вовком»
Ліс був моєю домівкою. Я тут мешкав, тому я дбав про нього. Намагався тримати його в чистоті. І ось одного сонячного дня, коли я прибирав сміття після туристів, то почув за спиною чиїсь кроки. Я сховався за деревом і побачив маленьке дівчисько, що самовпевнено спускалося по стежці, тримаючи в руці кошик. Я зразу ж запідозрив щось недобре, тому що вона була вдягнута якось чудернацьки — вся в червоному, на голові щось незрозуміле, начебто вона не хотіла, щоб її впізнали. Звичайно я зупинив її, щоб поставити кілька запитань. Я запитав, хто вона така, звідки і куди прямує. Вона почала щось базікати про те, що йде до своєї бабусі та несе їй сніданок у кошику. Власне кажучи, вона здалася мені щирою дівчинкою, але вона була в моєму лісі, до того ж вона виглядала досить підозріло з тим дивним червоним клобуком на голові. Ось я й вирішив дати їй науку, наскільки це серйозна справа вештатись по моєму лісі без попереднього запрошення та ще й в такому кумедному вбранні. Я дозволив їй продовжувати свій шлях, а сам випередив її і дістався хатинки її бабці раніше. Мені відкрила порядна стара жіночка. Я розповів їй про свою проблему, і вона погодилася, що її онука заслуговує на добру прочуханку. Ми домовилися, що бабця сховається і не буде показуватися, доки я її не покличу. Як ви вже, мабуть, здогадуєтеся, вона сховалася під ліжком. Коли дівчисько дісталося до хатинки, я запросив її до спальні, де я лежав у ліжку, одягнутий як її бабуся. Дівчисько швиденько зайшла до спальні, така собі розрум’янена, і почала плести щось зовсім нечемне про мої великі вуха. Мені це дуже не сподобалося, але я стримався і сказав, що маю такі великі вуха, щоб краще її чути. Я просто мав на увазі, що хотів більш уважно почути, що вона верзе. Але вона знову почала нести образливу нісенітницю — на цей раз про мої банькуваті очі. Тепер ви маєте зрозуміти, як я ставився до цієї дівчинки, котра попри свою пришелепкувату зовнішність, виявилася такою уїдливою. Але ж я свого часу поклявся завше підставляти щоку, тому нагадав їй, що маю такі великі очі, щоб краще її бачити. Те, що вона сказала після цього, мене дійсно дістало. Розумієте, я маю дуже проблемні великі зуби. І коли це дівчисько знову-таки нечемно про них відізвалася, я втратив контроль над собою. Я скочив з того ліжка і гримнув на неї, що, мовляв, маю такі великі зуби, щоб краще її було їсти. Тепер, давайте подивимося правді в очі: чи чули ви колись, щоб який-небудь вовк, що поважає себе, з’їв хоч одну маленьку дівчинку. Відповідь буде «ні» — це всім відомо! Але те дівчисько немов з глузду з’їхало: воно почало бігати по всій хатинці і репетувати немов її ріжуть! А я був змушений ганятися за нею, щоб якось її угамувати. Мені довелося скинути бабцин одяг, але це все тільки ускладнило. Раптом двері з тріском відчинилися — на порозі стояв дроворуб з великою сокирою в руці. Я подивився на нього і негайно зрозумів, що маю ВЕЛИКІ проблеми. Вікно за моєю спиною було відчинено, і я прожогом вискочив в нього. Цим все і закінчилося. Але, на жаль, бабця ніколи нікому не розповідала мою версію того, що сталося. Через це пішов поголос, що я дуже злий і страшний звір. Всі почали мене обминати десятою дорогою. Не знаю, що сталося з тим дівчиськом у пришелепкуватому червоному клобуку, але мені з тих пір живеться не дуже солодко
Вправа «На містку» • За допомогою мотузки або в інший спосіб викладіть у кімнаті «доріжку» завдовжки 3–4 метри. • Поясніть правила гри: «Пара учасників стає з різних боків "доріжки". Завдання гравцям — пройти "доріжкою" на інший бік. Той, хто ступить за мотузку, "падає у прірву". Виграє пара, яка подолає "стежку" за коротший час».
Запросіть 3 пари охочих узяти участь у грі. Запропонуйте двом парам вийти з класу, щоб вони не могли спостерігати за першою парою. • По черзі запросіть другу і третю пари. • Після того як усі пари продемонтструють свій варіант поведінки, проведіть обговорення.
Підведення підсумків
Вправа «Гаряча картоплина». Соціальний педагог готує вправу заздалегідь. На листках А – 4 записує питання для учнів, які пов’язані з подіями попереднього дня тренінгу. З цих листків формується «Гаряча картоплина» і передається по колу з рук в руки кожного учасника. Соціальний педагог першим говорить слово «Стоп!» і той учень, в руках котрого в цей момент знаходилась «Картоплина», дає відповідь на питання, розгорнувши верхній листок.. Далі вже учень, який щойно дав відповів на питання говорить «Стоп!». І так далі, поки не закінчаться листочки з питаннями. Бажано, щоб кожен учасник гри мав змогу відповісти на питання.
Запитання для обговорення:
• Як ви гадаєте, учасники намагалися
досягти лише своєї мети чи розв’язати
проблему?
• Яка пара учасників продемонструвала
найефективніший спосіб розв’язання
конфлікту? (Один з учасників поступився іншому.)
Підсумуйте: «Іноді для того щоб розв’язати конфлікт, треба поступитися».
Підсумкові завдання (закріпити отримані знання)
1. Об’єднайте учнів у дві групи за допомогою карток з персонажами мультфільму (Додаток 8.1).
2. Обговоріть, які способи розв’язання
конфлікту описано у наведених ситуаціях (Завдання 3 у Роздавальних матеріалах для учнів).
113
Прочитай ситуації. Які способи розв’язання конфлікту описано в них?
Які негативні наслідки цих конфліктів?
Ситуація 1. У санаторії Олена живе в кімнаті з Вітою. Віта
не прибирає своє ліжко і розкидає речі. За це їхня кімната
отримує зауваження. Олена спочатку терпіла, а потім не
витримала і нагримала на Віту. Дівчата посварилися.
Моя відповідь:
Ситуація 2. Марина й Оксана — подруги. Оксана майже
завжди поступається Марині. Але часом вона відчуває
невдоволення і розчарування через те, що її інтереси не
враховуються.
Моя відповідь:
Завдання 3
Запитання для обговорення:
• Згадайте мультфільм, який ми дивилися на початку уроку, і скажіть, який вид
конфлікту був між героями. (Конфлікт
інтересів.)
• Який спосіб розв’язання конфлікту
вони обрали? (Домовилися між собою.)
Клас 6. Тренінг 8
199
• Чому не треба відтягувати розв’язання
конфлікту?
• Чому не завжди варто поступатися в
конфліктах?
3. Зачитайте висновки:
• Конфлікти — невід’ємна частина людських стосунків. Вони виникають через те, що кожна людина є неповторною особистістю і має власні погляди
та інтереси.
• Якщо конфлікти виникають через розбіжності у смаках чи поглядах людей,
їх потрібно розв’язувати на основі толерантності.
• Конфлікти інтересів найкраще розв’язувати через переговори.
4. Домашнє завдання (діти виконують за
бажанням).
• Запропонуйте учням виконати Завдання 4 у Роздавальних матеріалах
для учнів. Поясніть, що їм треба зробити.
5. Завершення тренінгу.
• Вправа «Відкритий мікрофон». Запропонуйте учням по черзі продовжити
речення: «На сьогоднішньому тренінгу
я дізнався.., навчився …».
• Завершіть тренінг оплесками.
Мозковий штурм «Які дії можуть спричинити суперечку?»
Напишіть на дошці: «Дії», «Наслідки», «Почуття» та запропонуйте дітям:
• навести приклади дій, що можуть спричинити суперечку (обзивання, нетактовні висловлювання, поширення пліток, заперечення чиєїсь думки тощо);
• назвати почуття, що виникають в учасників конфлікту (гнів, образа, розчарування тощо);
• подумати, які наслідки для здоров’я можуть мати конфлікти (образи, бійка, розрив дружніх стосунків тощо).
- Дехто думає, що конфлікти — це виключно негативне явище і тому їх треба завжди уникати. Проте це не так. Конфлікти є частиною стосунків.
- Коли люди спілкуються між собою, разом навчаються, працюють або відпочивають, іноді з’ясовується, що вони по-різному розуміють, що є необхідним, важливим чи правильним, або їхні інтереси можуть не збігатися. Однак це не означає, що вони приречені на сварки й суперечки. Кожному треба навчитися мирно розв’язувати конфлікти.
- Ці вміння — чи не найважливіші для людини. Вони допоможуть зменшити кількість стресів у вашому житті, підвищать авторитет, популярність, рівень упевненості та самоповаги».
Інформаційне повідомлення «Конфлікти поглядів»
- Конфлікти, спричинені розбіжностями у поглядах, смаках чи вподобаннях людей, називають конфліктами поглядів. Коли конфлікти виникають внаслідок зіткнення інтересів чи бажань людей — це конфлікти інтересів. Розв’язують ці конфлікти по-різному.
- Часто, коли люди мають різну віру, переконання або їм подобаються чи не подобаються певні речі (одяг, музика, футбольна команда), вони ніби спілкуються різними мовами. Те, що для одного «добре», може бути «погане» для іншого; те, що одному подобається, в іншого може викликати відразу.
- Однак розв’язання такого конфлікту не означає, що його учасники мають змінити свою віру, погляди чи переконання. У таких випадках треба згадати народну мудрість: "На колір і смак товариш не всяк". Дуже важливо розвинути в собі толерантність — уміння визнавати й поважати право іншої людини на власну, відмінну від твоєї, думку і пам’ятати, що толерантність — це пошук того, що об’єднує, а не роз’єднує людей.
Завдання 1
Запропонуйте учням прочитати історію про футбольних уболівальників з підручника ст. 131.
- Згадай подібну ситуацію зі свого життя.
- Як це було?
- Чи правильно ти тоді діяв?
- Що можна було зробити чи сказати інакше?
- Як у розв’язанні таких конфліктів може допомогти «правило світлофора»: «Зупинися. Подумай. Вибери»?
Два товариші — Володя і Раміль — дуже добре ладнають між собою, а сваряться тільки тому, що Володя — вболівальник київського «Динамо», а Раміль — донецького «Шахтаря». Ці сварки пригнічують їх обох. Трапляється, що вони по кілька днів не розмовляють. Іноді сперечаються мало не до бійки. Кожен намагається довести переваги улюбленої команди і переконати товариша вболівати за неї.
Та чи варто це робити? Краще визнати право друга вболівати за команду, яка йому подобається, утримуватися від нападок на неї і обговорювати те, що чим краще гратимуть обидві команди, тим цікавіше буде дивитися матчі національного чемпіонату і тим сильнішою буде збірна України.
Бесіда «Конфлікти інтересів»
1. Запропонуйте кільком учням по черзі прочитати інформацію «Конфлікти інтересів» із ст. 132 підручника.
2. Запропонуйте учням виконати Завдання 2 у підручнику ст. 133.
- Як ви дієте в подібних конфліктних ситуаціях?
Висновок: здебільшого конфлікти інтересів краще розв’язувати через переговори.
- Стосунки людей ще в давні часи йшли за умов віри в сили природи, силу Бога… тож і нам в такий шалений час слід прислухатися до сторінок творів світових релігій, які якщо і не допоможуть вам у житті уникнути конфліктних ситуацій то хоча б мудро виходити з них:
1. Люби ближнього, як самого себе.
2. Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе.
3. Люби життя – неоціненний дар.
4. Умій прощати і поважати людину.
5. Будь щедрий на милосердя, співчуття, розуміння.
Вправа «Кошик сміття»
- А щоб не конфліктувати треба постійно самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру.
- Подумайте 1 хвилину, якої риси характеру, що може призвести, а може й призводить до конфлікту ви хотіли б позбутися.
- І я пропоную зробити сьогодні перший крок в цьому напрямку: напишіть на папері цю рису характеру, якої б ви хотіли позбутися. Підійміть до кошика для сміття, зіжмакайте папірець і викиньте його в кошик. можете назвати вголос цю рису характеру.
- Сподіваюсь, що після нашого уроку в вашому житті буде виникати менше конфліктних ситуацій.
Підсумкові завдання (закріпити отримані знання)
1. Об’єднайте учнів у дві групи за допомогою карток з персонажами мультфільму (Додаток 8.1).
2. Обговоріть, які способи розв’язання конфлікту описано у наведених ситуаціях (Завдання 3 у Роздавальних матеріалах для учнів).
- Згадайте мультфільм, який ми дивилися на початку уроку, і скажіть, який вид конфлікту був між героями. (Конфлікт інтересів.)
- Який спосіб розв’язання конфлікту вони обрали? (Домовилися між собою.)
- Чому не треба відтягувати розв’язання конфлікту?
- Чому не завжди варто поступатися в конфліктах?
3. Висновки:
• Конфлікти — невід’ємна частина людських стосунків. Вони виникають через те, що кожна людина є неповторною особистістю і має власні погляди та інтереси.
• Якщо конфлікти виникають через розбіжності у смаках чи поглядах людей, їх потрібно розв’язувати на основі толерантності.
• Конфлікти інтересів найкраще розв’язувати через переговори.
4. Обговорення змісту прислів’я.
5. Завершення тренінгу. Вправа «Відкритий мікрофон».
Запропонуйте учням по черзі продовжити речення:
- На сьогоднішньому тренінгу я дізнався.., навчився ….
- Завершіть тренінг оплесками.
6. Домашнє завдання.
Параграф 23, написати правила запобігання конфліктів.
Укладач: О.В.Дацко, соціальний педагог НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – гімназія»
управління освіти Жмеринської міської ради Вінницької області
Методична розробка. Тренінг «Навички миробудування і безконфліктного
спілкування учнів», 2015 р.
Рецензенти:
С.М.Заграй, завідувач методичного кабінету управління освіти Жмеринської
міської ради Вінницької області;
Т.М.Паланюк, методист управління освіти Жмеринської міської ради
Вінницької області.
Рекомендовано до друку
радою методичного кабінету управління освіти
(протокол № ____ від __________ 2015 р.)
Анотація