Урок з основ здоров'я.Зимові розваги та безпечний відпочинок узимку.Правила поведінки на льоду.

Про матеріал
Урок з основ здоров'я знайомить учнів з безпечними зимовими розвагами і відпочинком взимку, пояснює правила поведінки на льоду. В уроці використано матеріали про зимові розваги за часів Київської Русі і казку "Сіра шийка"
Перегляд файлу

Урок з основ здоров′я

 Тема: Зимові розваги та безпечний відпочинок узимку. Правила поведінки на льоду.

 Мета: розкрити значення зимового відпочинку на природі для здоров′я людини; обговорити правила безпеки під час зимового відпочинку для запобігання травматизму, обмороження, переохолодження, ознайомити з правилами поведінки на льоду і на воді та прийомами допомоги потерпілим, з небезпеки біля водойм; виховувати бажання зміцнювати свій організм на свіжому повітрі без нещасних випадків, дбайливе ставлення до свого життя і здоров′я.

Обладнання: ілюстрації, предметні малюнки, картки з текстами, Мамин-Сибіряк «Сіра Шийка», сигнальні картки, мультимедійна презентація, сніжки, світлофор, жезл, сніжинки, пам′ятки для учнів, біла ялинка, мармелад, назви команд.

 Гасло: Швидше всього наздоганяє

 Та небезпека, яку зневажають.

 Життя—найдорожче, що є у людини,

 Дорослий цінує життя і дитина.

Хід уроку

1.Організаційний момент.

— Пролунав шкільний дзвінок, розпочати час урок.

 Всі почули:  дзень-дзелень? То ж привітайтесь:

 Добрий день! Сідайте.

Девіз уроку:

Хто здоровий, той сміється, все йому в житті вдається.

Він долає всі вершини, це ж чудово для людини!

Посміхніться один одному, щоб нам було приємно спілкуватися і поділимось на три команди: Грудень, Січень і Лютий.

2.Перевірка домашнього завдання.

 Найкраща у світі дорога до школи,

Бо ти у дитинстві простуєш по ній.

Її не забудеш ніколи-ніколи,

Вона, наче сонце, у долі твоїй.

Але ця дорога повинна бути безпечною. Повторимо правила безпеки. Загадки.

—В мене є 3 кольори, всі для діла, не для гри.

Пішоходи й водії знають правила мої.

Коли колір я міняю—тих чи інших зупиняю.(світлофор)

  • Де з′явився 1 вуличний світлофор?(у Англії)
  • Якого кольору у світлофора тоді не було?(жовтого)
  • Хто керував світлофором?(поліцейський)
  • Де пізніше з′явився світлофор?(в Америці)

—У нашій країні він з явився в 1924 році.

  • Хто керує рухом, якщо світлофор виходить з ладу?(регулювальник)
  • Регулювальником буде учень. Який колір жезлом він показує?

—А якщо на перехресті працюють і світлофор і регулювальник, то чиї сигнали головніші?(регулювальника)

  • Яке відношення до правил дорожнього руху мають зебра, цеглина та острівець?(перехід і дорожні знаки)
  • Де схрестилися дороги, рух порядок має строгий—
  • Друзі, слово честі, там є…(перехрестя)
  • Які види перехресть ви запам′ятали?

Сценка:

   -- Знаєш, мамо, наша тітка така боягузка!

   — Синку, що ти кажеш?Чому?

  • Це правда! Як тільки треба переходити дорогу, вона відразу хапає мене за руку.

— А які знаки є біля нашої школи?(зебра,обережно-діти)

  • Сподіваюсь, ви вже знаєте безпечний шлях від дому до школи. Дорога дає нам щоденний урок і не пробачає, нажаль, помилок.(випадки з життя)Діти,13 чоловік загинуло в одну мить.

 Фізкультхвилинка для очей(кругові рухи, маятник)

3.Пояснення нової теми уроку. А хто ж до нас завітав?

— Не сидить вона без діла, дуже любить колір білий.

 Дошку прибрала сніжком, наче білим порошком?(зима)

 1 учень: Ви бачили? Ви чули? Зима прийшла до нас!

               І білим снігом вкрила і ліс, і луг, і клас!

2 учень: Дивіться, поспішайте! Навколо білий сніг!

              Сніжок м′який, легенький вночі на дошку ліг!

 3 учень: Ой! Як гарно! Справді диво! Сніг пухнастий і легкий!

                Стало всюди так красиво, клас, здається, чарівний!

—Я прочитаю вірш, а ви доберіть заголовок. Закрийте очі та уявіть картину.

 Надійшли морози, ріки закували

 І березам коси інеєм прибрали.

 Пухова перина очі убирає,

 Біла скатертина—ні кінця, ні краю.

 Під серпанком білим трави і листочки,

 Річка оніміла, не дзюрчать струмочки.

 Омертвілі лози, ледь гіллям хитають,

 А в полях морози та вітри гуляють.

—Ваші заголовки? Зима—чудова пора відпочинку! Скільки радощів вона приносить! Разом з хуртовинами, морозом та інеєм зима несе з собою безліч захоплюючих ігор та розваг. Як чудово пронестись з гірки на лижах, пограти в хокей, сніжки, покататися на ковзанах! Це прекрасно, але разом з тим розвага може заподіяти біду вашому здоров′ю, а то й життю. Сьогодні ми поговоримо про зимові розваги та безпечний відпочинок узимку.

Інтерв′ю: --Де ви відпочиваєте узимку?Чому морозне повітря корисне для здоров′ я людини? Без чого ж не обійтись на зимовому відпочинку? Загадки.

1.Всіх до себе припрошую на блискучу спину.

   Хто умійко — покатаю, хто невмійко — кину(ковзанка)

Учень: Скільки льоду на планеті? Майже 10 частина планети постійно вкрита льодом. Якщо цим льодом рівномірно покрити земну кулю, то товщина його буде 50м. Майже всі льодовики знаходяться в Антарктиді. Найтовстіший лід товщиною 4км. Мешканці півночі з нього будують житло, в якому тепло, сухо і затишно. Ще з льоду будують чудові льодові містечка і фігури. Голубий лід—міцний, а білий—слабший. Товщина льоду для 1 людини—7см,для групи-15см, на ковзанах—25см. По льоду треба йти на відстані, а не групою.

 2.В зимову веселу пору ми кращі друзі дітвори.

    Вивозять діти нас на гору, а ми веземо їх з гори.(сани)

Учень: На санчатах під вітрилами. Так дійсно було: за часів правління російської цариці Катерини 2,на санях каталися по міцній кризі озер та ставків під вітрилами. Сани прийшли до нас з півночі: там навіть житла ставили на сани. Називались вони чуми на нартах і збереглися до наших днів. Наші предки запрягали в сани коней — це була добра допомога. Здавна санчата вважаються улюбленою зимовою розвагою дітей і дорослих. В Кудриному яру глухівчани з великим задоволенням катаються з гірки.

 3. Крешуть лід, ріжуть лід, залишають дивний слід.

     А які швидкі вони! Що це, діти?(ковзани)

Учень: Царська розвага. Відомо, що катання на дерев′яних ковзанах було улюбленою розвагою за часів Київської Русі. На скований льодом Дніпро виходили мешканці Києва: як княжого роду, так і простий люд. Дуже любив кататися на ковзанах цар Петро 1. Він першим здогадався з′єднати черевик з ковзаном. Набридло царю весь час прив′язувати ковзани — узяв і прибив їх до підошв. Перший каток у Глухові зробили офіцери Костромського полку. І сьогодні каток освітлений з музикою чекає на вас на стадіоні. Хай тільки підморозить!

4. В мене друзі незрівнянні—2 пластинки дерев′яні,

   Хочу—з гірки полечу, взимку в ліс на них помчу.

   Неширокі і гнучкі, друзі звуться як такі?(лижі)

Учень: Звідки лижі прийшли? Лижі—дуже давній винахід. Вони з′явились 20-30 тисяч років тому. Місце їх народження на півночі, серед снігів. Найдавніші лижі--дерев′яні дощечки, що прив′язувались до ніг. На них можна було ходити по глибокому снігу, не провалюючись. Називали їх дерев′яною підошвою. Потім плели з лози лижі-снігоступи, якими і зараз користуються мисливці. Іноді лижі обтягували хутром. Лижі люблять спортсмени. Глухівчанин біатлоніст Сергій Седнєв виступав на олімпіаді в Сочі.

--Спасибі учням довідкового бюро «Олімпієць», що підготували інформацію, яку цікаво дізнатися, особливо в час проведення зимових олімпійських ігор в Сочі. Які ж правила безпечної поведінки? Мало знати правила, треба їх виконувати, берегти своє життя і передбачати небезпеку.

5. Бесіда: «Місце зимових розваг». На лижах, санчатах і ковзанах дітям можна кататися на майданчиках, в парках, на невисоких схилах. Під час зимових прогулянок захочеться відпочити. А коли надворі сильний мороз, непомітно можна обморозити пальці чи обличчя.

--Яким має бути одяг для зимового відпочинку?

Інтерактивна вправа «Аналіз ситуації»

--За нашою школою озеро. Багато людей взимку люблять відпочивати на ставку чи річці. Діти катаються на ковзанах, дорослі рибалять, хтось навіть купається в ополонці. Закрийте очі і уявіть, що ми біля озера. Яке воно? Яка небезпека може підстерігати нас узимку на озері? Який лід, чому можна провалитись? Це треба завжди пам′ятати. Щоб не потрапити в біду — дотримуйтесь правил поведінки на льоду! Людина, ти не пінгвін, не гуляй серед крижин! Чому не можна одному гуляти по льоду? А з ким? Що залишається на льоду після рибалок?(лунки)У яких місцях лід буває неміцний? Як визначити міцність льоду?

--Урок продовжим без зупинки із фізкультурної хвилинки.

--Одягаєм кожушок і виходим на сніжок.

Відпочинуть ручки й ніжки, ми пограєм з вами в сніжки.

Сніжки ліпимо охоче, з ними гратися ми хочем.

Із доріжки до доріжки полетіли влучні сніжки.

І почався білий бій, закрутився у сувій,

Закрутився, покотився, під горою зупинився.

Зверху сніг і знизу сніг, і ніхто узнать не міг

Де чиї стирчали ніжки. Ой, весела гра у сніжки!

--Ми вчимося вибирати правильний вихід з небезпечної ситуації. Про одну з них ви зараз дізнаєтесь.

Інтерактивна сценка з котом. Одного разу я гуляв у зимовому лісі. Повітря було свіже, морозне. Я вийшов на берег річки. Раптом побачив людину, яка опускалась в ополонку. Спочатку я прийняв його за моржа. Та він голосно крикнув: рятуйте!!! Бідолаха раптом потрапив в ополонку.(рятуємо кота)Що потрібно робити в такій ситуації?

  1. Треба покликати на допомогу.
  2. По льоду треба повзти.
  3. Для порятунку брати дошки, лижі, мотузки, шарфи.
  4. Не підповзати до краю ополонки.
  5. Потерпілому широко розставити руки і пробувати виповзти в той бік, звідки він ішов, не панікувати.
  6. Діяти треба швидко, щоб не замерзнути.

--Ополонка може бути корисною для рибалок і небезпечною для людини. А для тварин? Кому потрібні ополонки? (рибам)Люди спеціально роблять лунки, щоб урятувати рибу.

--Згадайте повість-казку Мамина-Сибіряка «Сіра Шийка» про те, як допомогла ополонка качці.

Інсценізація.

Автор: Бурхлива вдень,гірська ріка присмирніла, і до неї тихо підкрався холод, міцно обійняв горду,непокірливу красуню і прикрив її дзеркальним склом. Сіра Шийка була в розпачі, тому що не замерзла тільки сама середина ріки, де утворилася широка ополонка. Прийшла Лисиця, сіла на березі й знову заговорила:

--Скучила я за тобою, качечка…Виходь сюди, а не хочеш, так я й сама до тебе прийду…Я не пихата…--і Лисиця прийнялася повзти обережно по льоду до самої ополонки.

--Чому Лисиця повзла по льоду, а не підбігла до качечки? (тварини відчувають тонкий лід)Дійсно, тварини відчувають небезпеку, а людина—істота розумна і повинна розуміти все. Чи можна кататися на дорозі? Чи можна ходити під дахами? Що у людини найшвидше замерзає?

6. Закріплення вивченого матеріалу.

--Ви багато чого дізнались. Пропоную вам тест.

1. Який одяг вибрати для прогулянки взимку?

а)теплий великий

б)теплий короткий

в)теплий зручний

2. Щоб під час ожеледі не впасти по дорозі до школи, потрібно:

а)не піти до школи

б)вийти раніше, щоб не квапитись

в)пересуватись на колінах

3. При обмороженні потрібно:

а)розтерти снігом

б)змастити жиром

в)розтерти м′якою тканиною

4. Якщо людина провалилась під лід:

а)підбігти і подати руку

б)підповзти і простягнути палку, ремінь

в)злякатися і втекти

5. Вибравшись на лід, треба:

а)бігти до берега

б)відпочити і піти

в)відкотитися від ополонки і повзти до берега

Перевірка сигнальними картками. (в б в б в)

Гра  «Хто уважний?» На малюнку знайти помилки.

  1. Підсумок уроку.

--Що ж нам треба знати і виконувати, щоб не потрапити в такі ситуації? (правила)

--Спробуємо скласти сенкен — висновок.

Здоров′я, зберігати, міцне, зміцнювати,безцінне, дбати, життя. Здорові діти—здорове майбутнє.

--Прочитайте іменник, 2 прикметника, 3 дієслова, речення,іменник.

                                           Рефлексія.

--Чи сподобався вам урок? Оцінимо наш урок і прикрасимо ялинку. Якщо інформація була цікавою—покладіть угорі червоний мармелад. Якщо ви задоволені своєю роботою—покладіть посередині жовтий. Якщо ви успішно запам′ятали правила—покладіть унизу зелений мармелад.

--Яка гарна ялинка в нас вийшла! Що вона вам нагадує? (світлофор)А ось ще світлофори…Світлофор вам дарує пам′ятки, прочитаєте їх і покладете в щоденники, щоб час від часу перечитувати.

8. Домашнє завдання. Прочитати в підручнику і розфарбувати в зошиті.

До побачення!

 

 

docx
Додано
12 березня 2019
Переглядів
2715
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку