УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
Казка Лесі Українки «Лілея»
Бугера Вікторія Вікторівна
Вчитель української мови та літератури
Мушкутинецької ЗОШ І-ІІІ ступенів
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУПИ 5 КЛАС
Казка Лесі Українки «Лілея»
Мета :ознайомити з казкою Лесі Українки,закріпити вивчене про літературну (авторську)казку;розвивати навички виразного читання,уміння ставити запитання,відповідати на них,вміти правильно їх формулювати;працювати в групах;виховувати любов і шану до навколишнього середовища.
Обладнання:альбом «Лесі Українка. Життя і творчість у документах фотографіях,ілюстраціях»,ілюстрації учнів до казки,дидактичний матеріал.
Учні повинні:
- знати :зміст казки,образ лілії,відомості про них;
- уміти :визначати тему,ідею та основну думку твору,ставити запитання і давати відповіді на них,навчитися виразно читати в особах.
Епіграф уроку:
Рости ж,Леліє,розкішна,красна,
щоби була доля щасна.
Леся Українка.
Перебіг уроку
Вступне слово вчителя. Леся Українка- українська поетеса,писала не тільки вірші,поеми,але й створювала казки,бо дуже любила їх слухати в дитинстві. Любов до них прищепили їй в дитинстві батьки.
Ми сьогодні ознайомимось з її казкою «Лелія». Хоча надворі осінь,холодно,всі квіти вже відцвіли,але всім хочеться повернутися в тепле літо,коли квітнуть лілії.
Наш урок буде складатися із сторінок-пелюсток,які ми гортатимемо протягом уроку.А так,як в лілії 6 пелюсток,то і наш урок буде складатися із 6 пелюсток-сторінок.
Казку «Лелія» поетеса написала у 1890 році. Вона належить до прозових творів і сьогодні ми її детально розглянемо.
Отож, наша перша сторінка-пелюстка- літературознавча.
1.ПЕЛЮСТКА –СТОРІНКА –«Літературознавча»
Запитання до учнів
-Що таке казка?
-Які ви знаєте різновиди казок?
-Чим відрізняється народна казка від літературної?
-Із яких частин складається казка?
-Чи є казкові елементи у казці «Лелія»?Назвіть їх.
-Які ще казки ,пов’язані з якимись незвичайними подіями чи перетвореннями ,ви можете назвати?
2.ПЕЛЮСТКА –СТОРІНКА –«Літературний волейбол»
(Перше запитання ставить вчитель одному з учнів за змістом твору,даючи йому символічний «м’яч». Відповівши,той ставить запитання іншому однокласникові і т.д.).
Запитання повинні починатися такими словами:
-Що?
-Де?
-Коли?
-Чому?
-Як?
-Для чого?
3.ПЕЛЮСТКА –СТОРІНКА – «Біологічна сторінка»
1.Подивимось спочатку на фото лілеї
Повідомлення учнів.
Перший учень. В Україні ростуть водяні лілії - це квіти,які ростуть у воді. У народі їх ще називають латаття жіноче,мак водяний, водяний лопух, капелюш тощо.
Рослина багаторічна,листя темно-зелене. Кореневища грубі,горизонтальні. Квітка - справжнє диво природи. Велика - десь 10-15 сантиметрів у діаметрі,з численними білими пелюстками. Розкривається тільки за сонячної погоди 0 7-й год. ранку, і закривається надвечір десь 0 17-18-й годині.
Другий учень. Зустрічаються в природі і лісові лілії,яких так само ,як і водяних ,занесено в Червону книгу. Якщо їх не охороняти,то вони зникнуть.
Лілії(лелії,лілеї)оспівані в народних піснях і легендах,а також у творах письменників.
Учні розповідають легенди і перекази, які дійшли до нас про цю квітку.
Вчитель зачитує уривок з балади Т.Шевченка «Лілея».
4.ПЕЛЮСТКА –СТОРІНКА –« Сторінка виразного читання в особах».
1 група - від слів «Павлусю,куди ти так дивишся …» до слів «…цікавого розкажуть…»;
2 група – від слів «Раптом лілеї..» до слів «…життя наше прекрасне»;
3 група- від слів «Ти Лелія?» до слів «…цікавого розкажуть..»;
4 група- від слів «Лелії так стало шкода…» до слів «…веселіше побачимо»;
4 група- від слів «Павлусь глянув…» до кінця казки.
5.ПЕЛЮСТКА –СТОРІНКА –« Творча».
1 варіант-Скласти сенкан зі словом «лелія» і записати в зошит.
2 варіант-скласти асоціативний кущ зі словом «лелія».
Давайте нагадаємо,як складається сенкан:
5.Останній рядок – одне слово – синонім до слова(теми), ніби висновок вірша.
Наприклад:
1.Лелія
2.Чудова,білосніжна.
3.Чарує,дивує,переносить.
4.Мені дуже подобається лелія.
5.Чарівниця.
Асоціативний кущ: лелія-квітка-порадниця-красуня-мандрівниця.
6.ПЕЛЮСТКА –СТОРІНКА –« Сторінка мудрості».
Літературний диктант «Так -ні».
У зошитах ви будете писати номер питання і якщо,на вашу думку,твердження вірне,то ви кладете «так»,якщо ж ні,то пишете «ні».
Тому ,починаймо:
1.Казку «Лелія» написала Леся Українка?(так)
2.На ліжку у старенькій хатині лежала хвора дівчинка.(ні)
3.Вікно у кімнаті було заслонене шторами.(ні)
4.Головний герой називався Павликом.(так)
5.Хлопчик дуже хотів почути казку про гномиків.(ні)
6.Найголовніша ельфа - Лелія,вона живе у найбільшій квіточці.(так)
7.Мама розповідала хлопчикові казочку про ельфів.(ні)
8.Павлусь полетів разом з Лелією.(так)
9.Лелія перетворила хлопчика на рожевий мак.(так)
10.Павлусь разом з Лелією полетіли на гарні луки.(ні)
11.Панна була одягнена у білу сукню.(так)
12.За жанром «Лелія» - це казка.(так)
Діти обмінюються зошитами,перевіряють завдання один в одного.
Слово вчителя. Ось і підійшов до завершення наш урок . Всі молодці. Давайте підсумуємо,що ви запам’ятали із сьогоднішнього уроку?
Учні підбивають підсумки уроку,визначають кращих ,вчитель виставляє оцінки.
Домашнє завдання.
1.Написати характеристику лелії в зошиті .
Або
2.Написати твір-есе «Розкрилися білі лілії».
3.Намалювати ілюстрацію до казки «Лелія»(за бажанням).