Урок з позакласного читання

Про матеріал
Урок з позакласного читання з української літератури для учнів 5 класу за мотивами твору Лесі Українки "Лілея".
Перегляд файлу

УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС

Казка Лесі Українки «Лілея»

 

 

 

 

 

 

Бугера Вікторія Вікторівна

Вчитель української мови та літератури

Мушкутинецької  ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУПИ 5 КЛАС

Казка Лесі Українки «Лілея»

Мета :ознайомити з казкою  Лесі Українки,закріпити вивчене про літературну (авторську)казку;розвивати навички виразного читання,уміння ставити запитання,відповідати на них,вміти правильно їх формулювати;працювати в групах;виховувати любов і шану до навколишнього середовища.

Обладнання:альбом «Лесі Українка. Життя і творчість у документах фотографіях,ілюстраціях»,ілюстрації учнів до казки,дидактичний матеріал.

Учні повинні:

- знати :зміст казки,образ лілії,відомості про них;

- уміти :визначати тему,ідею та основну думку твору,ставити запитання і давати відповіді на них,навчитися виразно читати в особах.

Епіграф уроку:

Рости ж,Леліє,розкішна,красна,

щоби була доля щасна.

Леся Українка.

Перебіг  уроку

Вступне слово вчителя. Леся Українка- українська поетеса,писала не тільки вірші,поеми,але й створювала казки,бо дуже любила їх слухати в дитинстві. Любов до них прищепили їй в дитинстві батьки.

Ми сьогодні ознайомимось з її казкою «Лелія». Хоча надворі осінь,холодно,всі квіти вже відцвіли,але всім хочеться повернутися в тепле літо,коли квітнуть лілії.

Наш урок буде складатися із сторінок-пелюсток,які ми гортатимемо протягом уроку.А так,як в лілії 6 пелюсток,то і наш урок буде складатися із  6 пелюсток-сторінок.

Казку «Лелія» поетеса написала у 1890 році. Вона належить до прозових творів і сьогодні ми її детально розглянемо.

Отож, наша перша сторінка-пелюстка- літературознавча.

1.ПЕЛЮСТКА –СТОРІНКА –«Літературознавча»

Запитання до учнів

-Що таке казка?

-Які ви знаєте різновиди казок?

-Чим відрізняється народна казка від літературної?

-Із яких частин складається казка?

-Чи є казкові елементи у казці «Лелія»?Назвіть їх.

-Які ще казки ,пов’язані з якимись незвичайними подіями чи перетвореннями ,ви можете назвати?

2.ПЕЛЮСТКА –СТОРІНКА –«Літературний волейбол»

(Перше запитання ставить вчитель одному з учнів  за змістом твору,даючи йому символічний «м’яч». Відповівши,той ставить запитання іншому однокласникові і т.д.).

Запитання  повинні починатися такими словами:

-Що?

-Де?

-Коли?

-Чому?

-Як?

-Для чого?

3.ПЕЛЮСТКА –СТОРІНКА – «Біологічна сторінка»

1.Подивимось спочатку на фото лілеї

Описание: C:\Users\vika\Desktop\lileya.jpg

Повідомлення учнів.

Перший  учень. В Україні ростуть водяні лілії - це квіти,які ростуть у воді. У народі їх ще називають латаття жіноче,мак водяний, водяний  лопух, капелюш тощо.

Рослина багаторічна,листя темно-зелене. Кореневища грубі,горизонтальні. Квітка - справжнє диво природи. Велика - десь 10-15 сантиметрів у діаметрі,з численними білими пелюстками. Розкривається тільки за сонячної погоди 0 7-й  год. ранку, і закривається надвечір десь 0 17-18-й годині.

Другий учень. Зустрічаються в природі і лісові лілії,яких так само ,як і водяних ,занесено в Червону книгу. Якщо їх не охороняти,то вони зникнуть.

Лілії(лелії,лілеї)оспівані в народних піснях і легендах,а також у творах письменників.

Учні розповідають легенди і  перекази, які дійшли до нас про цю квітку.

Вчитель зачитує уривок з балади Т.Шевченка «Лілея».

4.ПЕЛЮСТКА –СТОРІНКА –« Сторінка виразного читання в особах».

1 група - від слів «Павлусю,куди ти так дивишся …» до слів «…цікавого розкажуть…»;

2 група – від слів «Раптом лілеї..» до слів «…життя наше прекрасне»;

3 група- від слів «Ти Лелія?» до слів «…цікавого розкажуть..»;

4 група- від слів «Лелії так стало шкода…» до слів «…веселіше побачимо»;

4 група- від слів «Павлусь глянув…» до кінця казки.

5.ПЕЛЮСТКА –СТОРІНКА –« Творча».

1 варіант-Скласти сенкан зі словом «лелія» і записати в зошит.

2 варіант-скласти асоціативний кущ зі  словом «лелія».

Давайте нагадаємо,як складається сенкан:

 

  1. Перший рядок – тема (іменник).
  2. Другий – опис теми (два прикметники).
  3. Третій – називає дію, пов’язану з темою, складається з трьох дієслів.
  4. Четвертий рядок – фраза, переважно з 4-х слів, висловлює ставлення до теми, почуття.

5.Останній рядок – одне слово – синонім до слова(теми), ніби висновок вірша.

Наприклад:

1.Лелія

2.Чудова,білосніжна.

3.Чарує,дивує,переносить.

4.Мені дуже подобається лелія.

5.Чарівниця.

Асоціативний кущ: лелія-квітка-порадниця-красуня-мандрівниця.

6.ПЕЛЮСТКА –СТОРІНКА –« Сторінка мудрості».

Літературний диктант «Так -ні».

У  зошитах ви будете писати номер питання  і якщо,на вашу думку,твердження вірне,то ви кладете «так»,якщо ж ні,то  пишете «ні».

Тому ,починаймо:

1.Казку «Лелія» написала Леся Українка?(так)

2.На ліжку у старенькій хатині лежала хвора дівчинка.(ні)

3.Вікно у кімнаті було заслонене шторами­­­.(ні)

4.Головний герой називався Павликом.(так)

5.Хлопчик дуже хотів почути казку про гномиків.(ні)

6.Найголовніша ельфа - Лелія,вона живе у найбільшій квіточці.(так)

7.Мама розповідала хлопчикові казочку про ельфів.(ні)

8.Павлусь полетів разом з Лелією.(так)

9.Лелія перетворила хлопчика на рожевий мак.(так)

10.Павлусь разом з Лелією полетіли на гарні луки.(ні)

11.Панна була одягнена у білу сукню.(так)

12.За жанром «Лелія» - це казка.(так)

Діти обмінюються зошитами,перевіряють завдання один в одного.

Слово вчителя. Ось і підійшов до завершення наш урок . Всі молодці. Давайте підсумуємо,що ви запам’ятали із сьогоднішнього уроку?

Учні підбивають підсумки уроку,визначають кращих ,вчитель виставляє оцінки.

Домашнє завдання.

1.Написати характеристику лелії в зошиті .

Або

2.Написати твір-есе «Розкрилися білі лілії».

3.Намалювати ілюстрацію до казки «Лелія»(за бажанням).

 

doc
Додав(-ла)
Бугера Віка
Додано
16 березня 2022
Переглядів
1284
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку